מזונות במשמורת משותפת

הפסיקה המהפכנית של בית המשפט העליון בנושא שוויון מזונות במשמורת משותפת חשובה מאוד ויוצרת יציבות במערכת המשפט בשיתוף משפטי  – עו"ד הלנה שמחי 10:19 01.08.17 הפסיקה המהפכנית בנושא שוויון מזונות במשמורת משותפת שהתקבלה בשבוע שעבר הרעידה את עולם המשפט, בדגש על זה העוסק בדיני המשפחה. כזכור, שופטי העליון אשר ישבו בהרכב מורחב, קבעו בפסיקה: "בגילאי 15-6 חבים שני ההורים באופן שווה במזונות ילדיהם מדין צדקה, תוך שהחלוקה ביניהם תיקבע על-פי יכולותיהם הכלכליות היחסיות מכלל המקורות העומדים לרשותם לרבות שכר עבודה, בנתון לחלוקת המשמורת הפיזית בפועל ובשים לב למכלול נסיבות המקרה". השופטים קבעו, כי "הדין הקיים המחייב את האב בנשיאה בלעדית במזונות ההכרחיים – עלול להותירו בלא המשאבים הדרושים לו כדי להבטיח את רווחת הילד ואת טובתו עת הוא שוהה עימו, כמו גם ליצור קושי כלכלי ממשי עבור האב עצמו".

 

משמורת משותפת ושכר זהה

הפסיקה מתייחסת למצבים של משמורת משותפת וכששכר ההורים זהה. עד היום גם במצבים כאלה בהם חלוקת הנטל שווה בזמן ובמשאבים, על הגבר היה לשלם דמי מזונות בסכום חודשי קבוע בעבור ילדיו מגיל שש עד גיל 15 זאת מבלי לקחת בחשבון את מצבו הכלכלי.

כתוצאה מכך היו מקרים בהם על אף שהגבר התפרנס בסכום נמוך משמעותית מזה של גרושתו עדיין היה עליו לשלם דמי מזונות, דבר שפגע ביכולתו לספק לעצמו ולילדיו רמת חיים בסיסית, על רקע זה נטען כי הדין הקיים אינו שוויוני ומביא לפגיעה בילדים ובאבותיהם.

ייתכן שפסיקתו המעניינת של בית המשפט העליון תגרום לגל תביעות בבקשה לפתוח הסכמי גירושין ופסקי דין שקבעו מזונות לאבות במשמורת משותפת. חשוב לציין כי בניגוד לנושאים אחרים, בהם פסק הדין שניתן הוא סופי ולא ניתן לפתוח אותו מחדש בענייני מזונות, פסק הדין הוא לעולם אינו "סופי" באופן זה שניתן לבקש את שינויו.

 

שינוי פסק הדין

בדרך כלל ניתן לשנות את פסק הדין שניתן בעניין המזונות כאשר ישנו שינוי נסיבות מהותי המצדיק פתיחת העניין מחדש, כמו במצב של שינוי נסיבות מהותי במצבו הרפואי של האב, פיטורין או ירידה בשכר ולעיתים אף ילד חדש שנולד לאב, אם יש בדברים אלה כדי לשנות יכולת כלכלית של האב. סיבה נוספת אותה יחשיב בית המשפט כקריטי לעניין מזונות היא אם הילד מתכחש לאביו, או אז בית המשפט ינהג בחומרה כלפי הילד והוא עלול לאבד את מזונותיו.

לצד החתירה לשוויון בפסיקה, ייתכן ויהיה צורך למצוא את הדרך לוודא שהפסיקה לא תשמש ככלי ניגוח עבור אלו שידרשו משמורת משותפת כשבפועל אין בכוונתם ליישם זאת.

 

נימה אישית

ובנימה אישית: פסק הדין שניתן חשוב לעין ערוך במציאות בה נשים וגברים משווים את מעמדם ואת הכנסותיהם. כידוע, לא אחת קורה שנשים מרוויחות יותר מגברים ועדיין תשלום דמי מזונות חל על הגבר. פסק הדין יוצר יציבות במערכת המשפט, נותן כלים בידי השופטים ליצוק תכנים זהים לתוך פסקי הדין העתידיים – בעיקר במצבים בהם אב מרוויח סכום זהה לסכום אותו מרוויחה האם, ועליו לשאת בהוצאות שהיית הילדים במחיצתו 3-4 ימים בשבוע.

אני מאמינה שרוב האבות רוצים להיות מעורבים יותר בחיי הילדים וניתן לאפשר זאת. עם זאת ייתכן מצב בו אב ידרוש משמורת משותפת כדי להגיש תביעה לביטול או הפחתה בדמי מזונות.

עו״ד הלנה שמחי, עו"ד ומגשרת מוסמכת לענייני משפחה

מקור: https://www.calcalist.co.il/articles/0,7340,L-3718254,00.html

מזונות במשמורת משותפת
מזונות במשמורת משותפת

שאלות ותשובות - מזונות במשמורת משותפת

המזונות נקבעים בהתאם להחלטות בית המשפט ומושפעים לפי מספר אלמנטים, כמו מספר הילדים וגילם, מצבם הכלכלי של שני ההורים, וכן מושפעים משמעותית מחלוקת המשמורת שנקבעה בין בני הזוג המתגרשים.

מזונות במשמורת משותפת, הם מקרה מיוחד שכן במשמורת משותפת ושוויונית לחלוטין, שני ההורים נוטלים בנטל הכלכלי באותה המידה ולכן הצורך במזונות הופך לפחות רלוונטי ופעמים רבות בית המשפט מורה על שוויון מזונות.

במקרה של משמורת משותפת בה השכר של שני ההורים זהה, ההורים נמצאים למעשה במצב כלכלי שווה בו הם נוטלים בנטל הכלכלי האופן שווה, ומשתכרים באופן שווה. לכן במקרים כאלה רבות יוחלט על שוויון מזונות.

כל זוג אשר פסקו לגביו בבית המשפט הסכם מזונות מסוים, יכול לשנות את פסק הדין בדרך כלל, כאשר יש שינוי נסיבות מהותי שמצדיק את בחינת התיק וההחלטות מחדש, למשל במקרים של פטירה במשפחה, ירידה בשכר ופיטורים, וכדומה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader