מיתוסים על גירושין

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראה כי אחד מכל שלושה זוגות שנישאו יתגרש. נדמה שעם כל זוג שמתגרש נולד מיתוס חדש שחשוב להפריך. אחוזי הגירושים בישראל ע"פ נתוני הסטטיסטיקה של הלמ"ס עומדים על בין 25%-30% בשנים האחרונות כשחמישים אחוזים ממקרי הגירושים מתרחשים בשלבים הראשונים של הנישואים בין השנה הראשונה לשנה השביעית, בקשנו מעו"ד הלנה שמחי העוסקת בדיני משפחה להסביר לנו על המיתוסים הנפוצים בתחום הגירושין.

 

תמיד יש אדם אחד שאשם בכישלון הנישואין

"לכל זוג שמתגרש יש סיבה ייחודית המאפיינת רק אותו. לפעמים, דברים פשוט לא מסתדרים. לעיתים מתחתנים בגיל צעיר מדי, ולפעמים קורה שבמהלך השנים שני בני הזוג מתפתחים בכיוון שונה והפרידה הופכת להיות חלק מהשינוי. לא פעם הסיבה נעוצה במצב כלכלי כזה או אחר, או בבני זוג אשר לא השכילו להשקיע בזוגיות במשך השנים עד שנוצרה שחיקה בחיי הזוגיות, וכמובן, תמיד יש כאלה המעוניינים להתגרש כדי לנהל מערכת יחסים רומנטית עם מישהו אחר.

״כעורכת דין העוסקת במעמד אישי, אני נתקלת בסיבות רבות ומגוונות לגירושין. כדי שנישואין יצליחו צריך שני אנשים, ובדיוק את אותה כמות אנשים כדי שיכשלו", אומרת הלנה שמחי.

 

רק צעירים מתגרשים

״נכון שעל פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נראה כי רוב הזוגות אשר מגיעים למדרגות הרבנות בכדי להתגרש עושים זאת בשלבים המוקדמים של חיי הנישואין, ומרבית המתגרשים נמצאים בתחילת העשור השלישי לחייהם, אך חשוב להבין כי ביחס לשנות השמונים של המאה הקודמת, יש גידול של 600% במספר המתגרשים מעל גיל 50.

"יתכן ולתוחלת החיים יש השפעה, סיבה נוספת שיכולה להיות היא הילדים שבגרו ועזבו את הקן, מכאן, שיותר זוגות בגילאי החמישים והשישים מגיעים לרבנות".

 

בכל שנה יותר ויותר זוגות מתגרשים

״אמנם בשנים האחרונות נראית מגמת עלייה איטית באחוזי הגירושים, אבל לעומת ארה"ב, שם מדובר על 50 אחוז גירושים בנישואים ראשונים – אנחנו, בארץ, עדיין לא מגיעים למספרים אלה. בכל מקרה, הסיבה העיקרית לעלייה זו היא שנשים יכולות סוף סוף להרשות לעצמן לעשות את זה מבחינה כלכלית, לאחר שהצליחו לייצר עצמאות".

 

אם עזבת אין לך זכויות בבית

לדבריה של עו״ד הלנה שמחי מדובר במיתוס ידוע ומופרך, ״כאשר אחד מבני הזוג עוזב את דירת המגורים המשותפת, זכויותיו בה אינן נפגעות כלל. כשם שמגורים בדירה המשפחתית אינם מקנים אוטומטית זכויות בה, כך גם עזיבתה או הרחקה ממנה בצו של בית המשפט אינם פוגעים בזכויות הרכושיות בדירה."

אף אחד לא מתייחס לכתובה

"המחשבה שהכתובה חסרת תוקף והסכום הרשום בה לא מחייב היא טעות גדולה. הכתובה היא למעשה חוזה ויש לה תוקף משפטי מחייב, כך בעל אשר מגיש תביעת גירושין כאשר אין לו נגד אשתו עילת גירושין מוכרת על פי ההלכה היהודית, עלול להיות מחויב לשלם לה את סכום הכתובה.

זהו הדין גם במקרה שבו בעל בוגד באשתו, ונחשב כבעל “מורד”, זכאית האישה לדרוש את כתובתה ואף לבקש מבית הדין הרבני לעקל את רכושו של הבעל על מנת להבטיח את סכום הכתובה, אשה שבגדה, לעומת זאת, מפסידה את זכותה לכתובה, ובמקרה שלה הכתובה חסרת כל משמעות.

 

אישה שבוגדת מאבדת את כל הזכויות שלה

״אישה שהוכח כי "זנתה תחת בעלה" תאבד רק את כתובתה״, מדגישה עו״ד שמחי, ״כל שאר הזכויות ובהן נושאים רכושיים אשר לרוב נידונים בבית משפט אזרחי נשארים בעינם ואין כל השפעה עליהם אלא אם הוכחו כי במסגרת הבגידה הוברחו נכסים. עם זאת, חשוב להבין כי בית הדין הרבני יכול לחייב את האישה אם הוכח שבגדה במתן גט".

 

"מקסימום תגידי שהוא נתן לך סטירה"

״תלונות שווא הן מהחמורות שבעבירות ויש להן אף היבט פלילי, חשוב להבין שבמקרה בו יתברר כי הוגשה תלונת שווא עשוי המתלונן למצוא עצמו מאחורי סורג ובריח, או לכל הפחות מנושל מחלק גדול מזכויותיו בבית הדין הרבני.

"אם נניח לרגע להיבט המשפטי של הגשת תלונת שווא ונתייחס להיבט המוסרי נראה שלא פעם שוכחים הזוגות בלהט הליך הגירושין כי במקרה שיש להם ילדים הרי שכרכו את חייהם לנצח זה בחיי זו, גם אם לא כבני זוג".

 

מתי יורקים על האישה?

״טקס הגירושים הוא הליך מכובד (כתיבת הגט על ידי הבעל, מסירתו לאישה, נטילה והליכה עם הגט). אין בטקס שום דבר משפיל, הטקס היחיד שמעורבת בו יריקה הוא הטקס הנדיר של החליצה וגם בו מדובר ביריקה על הרצפה ולעולם לא על האישה״.

לסיכום, "כל פרידה כרוכה בכאב ובלא מעט חשש, אין טעם להוסיף על המתח המובנה של הליך הגירושין עוד ועוד מיתוסים מופרכים" מסכמת עו"ד הלנה שמחי

עו״ד הלנה שמחי, עו"ד ומגשרת מוסמכת לענייני משפחה

הטקסט נלקח מן המאמר שרשמו בעקבות ראיון עם עו"ד הלנה שמחי,
מאמר המקור: https://www.themarker.com/labels/legal-arena/1.2853193

מיתוסים על גירושין
מיתוסים על גירושין

שאלות ותשובות - מיתוסים על גירושין

כולנו מכירים את המיתוס המוכר והידוע ששגור בפיהם של רבים בישראל, לפיו רק זוגות צעירים מתגרשים. למעשה אכן מרבית המתגרים נמצאים בתחילת גילאי השלושים, ועם זאת ישנו גידול של 600% אחוזים במספר המתגרשים מעל גיל 50. לכן מדובר בגידול ובאחוזים גבוהים בשני הצדדים.

רבים חשים כי טקס הגירושין ברבנות הוא הליך משפיל במהלכו יורקים על האישה והעניין הפך למיתוס מוכר וידוע. עם זאת, הטקס הינו הליך מכובד, שמכבד את שני המשתתפים בו, ואין בו יריקה על האישה. בטקס החליצה הגבר יורק על הרצפה ולא על האישה ואולי מכאן הגיע המיתוס.

הטענה שתמיד יש צד אשם בגירושין היא מיתוס מוכר וידוע, ולמעשה הוא בעייתי ולא נכון מאחר ולגירושין ישנן סיבות רבות, ולא תמיד מדובר באשמה או בבגידה של אחד הצדדים. ברוב מקרי הגירושין, שני הצדדים אחראיים לגירושין כמו שהיו אחראים לנישואין.

רבים טוענים שבכל שנה כמות המתגרשים רק עולה שיש נטייה כללית של זוגות להתגרש עוד ועוד ככל שהזמן עובר. למעשה, בעוד ובארצות הברית יש כבר 50% מתגרשים בנישואים ראשונים ומדובר בעניין שכיח למדי, בארץ מדובר בהליך עלייה איטי ולא קרוב לנתונים האלה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader