הסכם שלום בית או להתגרש

הסכמי שלום בית והסכמי גירושין נועדו לפתור מחלוקות בין בני זוג בדרך של כבוד הדדי ושיתוף פעולה. בעוד מטרתו של הסכם שלום בית היא לתת הזדמנות נוספת לנישואין ולנסות לשקמם, הסכם גירושין נועד לפירוק השיתוף בין בני הזוג, על ידי הגעה להסכמות רחבות. 

 

הסכם שלום בית

הסכם שלום בית הוא הסכם משפטי הנועד לנסות ולהביא לשיקום חיי הנישואין של בני הזוג תוך כדי שמירה על זכויותיהם במקרה של גירושין. ההסכם קובע כיצד יתנהל הליך שיקום הנישואין, עשוי לכלול הצהרות משותפות לגבי ההתנהלות של בני הזוג ודרכי הפעולה שלהם יחד. ההסכם יכול להתייחס למגוון נושאים, בין היתר לניהול חייהם המשותפים של בני הזוג, למשק הבית, הוצאות, גידול הילדים, אופן חינוכם ועוד.

 

למי מתאים לפנות לעריכת הסכם שלום בית?

הסכם שלום בית נועד לבני זוג המצויים במשבר זוגי עמוק אך עדיין מעוניינים לנסות לשקם ולשמור על מערכת היחסים ביניהם. הסכם שכזה מיועד לבני זוג שלהם קיימת תקווה ורצון לשקם את הדרך המשותפת ואינם בטוחים לגמרי שהדבר הנכון ביותר בעבורם הוא פרידה.

כתוצאה מכך הם מעוניינים לתת סיכוי נוסף להמשך הזוגיות ביניהם והתגברות על הקשיים והאתגרים. כדי שהסכם כזה יהיה משמעותי ויעיל, עליו להיווצר מתוך רצון כנה ואמיתי של בני הזוג לשיקום הנישואין. ההסכם יכול להתאים רק לזוג אשר מעוניין ומסוגל להמשיך את הקשר אחד עם השנייה ולנסח ביחד, בשיתוף פעולה תנאים וכללים לשם כך. 

 

תוכן ההסכם: הסכם שלום בית או להתגרש

ההסכם כולל שני חלקים עיקריים: בחלקו הראשון יתייחס ההסכם למימוש רצונם של בני הזוג להמשיך לחיות בשלום בית ביניהם, ובחלקו השני יתייחס לאפשרות של גירושין במידה ולא יצליחו להגיע לשלום בית ביניהם ולשם כך יקבעו בו את תנאי ההליך.

בחלק הנוגע לשלום בית יוכלו הצדדים להחליט על מגוון תנאים לשם שיקום הנישואין כגון טיפול זוגי שאליו ילכו, ערכים ועקרונות שהצדדים יתחייבו לכבד, התחייבויות לאי בגידה בבן הזוג ואף סנקציה על בן הזוג במקרה כזה, התחייבויות והסכמות בנוגע ליחסי האישות, עקרונות הנוגעות לחינוך הילדים אופן גידולם, ענייני רכוש ועוד, כל זאת בהתאם לצרכיהם ולרצונם של בני הזוג.

התייחסות בהסכם למקרה של גירושין

הסכם לשלום בית לרוב יתייחס גם למקרה שבו בני הזוג לא הצליחו להגיע לשלום בית ולשקם את היחסים ביניהם והם יבחרו לפנות להליך גירושין. בהסכם יכולים בני הזוג לקבוע סנקציה למקרה שבו אחד מן הצדדים עשוי להפר את חלקו בהסכם ולסרב למתן גט גירושין והוא יחויב במתן פיצויים לצד השני. כמו כן, חלק זה בהסכם עוסק בתנאי הגירושין אותם יקבעו הצדדים לגבי שלל התחומים הרלוונטיים כגון חלוקת הרכוש, ענייני משמורת הילדים, מזונות ועוד. 

 

היתרונות של הסכם גירושין

היתרונות בהסכם גירושין טמונים בכך שהוא מאפשר לצדדים לגבש הבנות והסכמות הדדיות בעניינים השונים הקשורים להליך פירוק הקשר הזוגי ביניהם. ההסכם למעשה 'עוקף' את התביעות וההתדיינויות הרבות בבתי משפט אשר כרוכות בלחצים, זמן יקר ועלויות רבות. הסכם גירושין צופה את העתיד וקובע את שלל הדברים הנוגעים לסיום הזוגיות בדרך של שיתוף פעולה בין הצדדים, תיאום ציפיות, וביטוי הולם לרצונותיו של כל צד. 

 

החיוב בחוק לנסות הסכם שלום בית לפני הסכם גירושין

לפני כמה שנים נכנס לתוקף חוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה, על פי החוק בני זוג המצויים בסכסוך משפטי יחויבו ליישב את הסכסוך באמצעות יחידות הסיוע של בתי המשפט בטרם הגשת התביעה. לחלופין, יוכלו בני הזוג לבחור לעבור הליך מקביל של גישור.

למעשה, כיום כל זוג העומד בפני הליך גירושין מחויב לעבור הליך חלופי אשר תפקידו לבחון אפשרות להביא לשלום בית בין בני הזוג, ובמידה שהדבר אינו אפשרי, לנסות ולהסדיר את הגירושין מחוץ לכותלי בית המשפט. יוצא מכך שלעיתים זוגות מתחילים לנסות ולהגיע להסכמות ביניהם בהליך החלופי אשר באופן הדרגתי מתגבש לכדי הסכם גירושין.

 

אישור ההסכמים בבתי משפט

כל עוד בני הזוג חותמים על ההסכם בנוכחותם של עורכי הדין, להסכם יהיה תוקף משפטי של חוזה. על מנת שההסכם יקבל מעמד של פסק דין עליו להיות מאושר בבית משפט לענייני משפחה או בבית דין רבני. הערכאה השיפוטית תוודא שההסכם מוודא את רצונם של שני בני הזוג ושהם חתמו עליו מרצונם החופשי ושהם מבינים את התוכן שנקבע בו וההשלכות העולות ממנו.

רק לאחר בדיקת פרטים אלו יאשר בית המשפט את ההסכם. הדבר רלוונטי ונכון לשני ההסכמים. חשוב לזכור שהסכם גירושין אינו יכול להסדיר את הליך הגירושין עצמו אשר יכול להיעשות רק על ידי מתן גט בבית דין רבני על פי ההלכה היהודית, ולכן אחרי שההסכם מאושר יש צורך לעבור את הליך מתן הגט.

להסכם שלום בית וחילופין הסכם גירושין יתרונות רבים בשיקום והסדרה מחדש של חיי הנישואין בין בני זוג לפני פירוק הקשר הזוגי או בפירוק השותפות הזוגיות באמצעות החלטות משותפות וכבוד ההדדי.  החשיבות במעורבות עורך דין מקצועי, אשר מבין בתחום עם ניסיון עשיר הוא גדול. כדי לקבל מידע נוסף וליווי משפטי פנו לעורכת הדין הלנה שמחי.

הסכם שלום בית או להתגרש
הסכם שלום בית או להתגרש

שאלות ותשובות - הסכם שלום בית או להתגרש

הסכם שלום בית הוא הסכם בעל תוקף משפטי ומחייב, שמטרתו העיקרית היא להביא לשלום בית ולשיפור ולשיקום חיי הנישואין והזוגיות בין בני הזוג. ההסכם מנסח את ההתנהלות והמאמצים שבני הזוג מתחייבים להם עבור שיקום חיי הנישואין.

הסכם שלום בית כולל מגוון חלקים ונושאים בהתאם להסכמות בני הזוג באשר לשיקום נישואיהם – הצהרות משותפות בנוגע למאמצים שבני הזוג מתחייבים לגלות, אופני ניהול משק הבית, דרך חינוך הילדים, ועוד.

הסכם שלום בית מתאים לכל זוג שעוד לא מוכן לגירושין, לא מעוניין להגיע לזה, ורוצה לעשות כל האפשר כדי להימנע מהם. מדובר בשני פתרונות שמתאימים עבור בני זוג שנמצאים במשבר – ועל כל זוג להחליט על הדרך הנכונה עבורו.

הסכם שלום כולל ברוב המקרים גם התייחסות לגירושין. מצד אחד ההסכם מתייחס למאמצים המשותפים לשלום בית ולהתנהלות הנדרשת עבור הגעה לשיפור הנישואין, אך מן הצד השני כולל רבות הסכמות בנוגע לגירושין במידה והמאמצים לא יצליחו לשקם את הקשר.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader