חלוקת רכוש בגירושין

במהלך החיים המשותפים של בני זוג נצברים רכוש ונכסים. כאשר בני זוג מחליטים לפרק את התא המשפחתי ולהתגרש, סוגיית הרכוש המשותף ואופן חלוקתו הופכת לעניין מורכב בשל האינטרסים הסותרים של בני הזוג. בישראל קיים כלל משפטי של הלכת השיתוף וחוק יחסי ממון אשר קובעים ברירת מחדל של חלוקה שווה בין הרכוש. יחד עם זאת, קיימים חריגים מסוימים מהלכה זו בסוגי רכוש שונים וכן בשל הסכמים בין הצדדים. עוד על חלוקת רכוש, לפניכם:

 

חלוקת רכוש בגירושין – כיצד מתנהל התהליך?

חוק יחסי ממון תשל”ג – 1973 מגדיר את אופן חלוקת הרכוש בין בני זוג בעת תהליך גירושין. החוק קובע שכל הרכוש שנצבר במהלך שנות הנישואין יחולק שווה בשווה בין בני הזוג, לרבות נכסים, ממון, חסכונות, מקרקעין, מיטלטלין, מניות, קופות גמל, זכויות פנסיוניות, נכסים עסקיים ומוניטין עסקי ואישי ולמעט מקרים יוצאי דופן.

הנחת היסוד היא שרכושם של בני הזוג בעת הפרידה הנו רכוש משותף שנצבר במהלך שנות זוגיות משותפת, גם אם הוא רשום רק על שם אחד מבני הזוג. חזקת השיתוף אינה חלה רק על שיתוף בזכויות כי אם גם על שיתוף בחובות, במידה ויש חובות שני בני הזוג יצטרכו לכסות אותם, למעט מקרים חריגים.

 

הלכת השיתוף

זוגות אשר התחתנו לפני מועד כניסתו לתוקף של חוק יחסי ממון בתאריך 1.1.1974 ידרשו לחלק את הרכוש המשותף לפי הלכת השיתוף. מדובר על שיתוף קנייני, כלומר לכל אחד מבני הזוג עומדת במהלך הנישואין זכות קניינית בנכס בעל שווי כלכלי.

ולכן אפילו אם אחד מהצדדים פועל למען הנכס כגון נכס עסקי, הרכוש ייחשב למשותף והזכויות והחובות שבו נוגעות לשני הצדדים כל עוד הם הצטברו במהלך הנישואין. רכוש אחר, כגון רכוש שאחד הצדדים קיבל במתנה או ירושה או רכוש שהביא כל אחד מהצדדים עמו לנישואין ימשיך להיות שייך לו. ככל וזוג נישא לאחר מועד כניסת החוק לתוקף יחול עליו החוק.

 

הסכם ממון

הסכם ממון הוא הסכם שבו בני זוג בטרם הכניסה למוסד הנישואין או במהלכו, מגדירים כיצד יחולק הרכוש שלהם במקרה של פירוק הנישואין. כאמור, ברירת המחדל בחוק יחסי ממון הוא חלוקה שוויונית של הרכוש המשותף, יחד עם זאת עומדת לצדדים היכולת להסדיר באופן אחר את חלוקת הרכוש ביניהם.

הסכם הממון צריך להיות מפורט ומסודר ורצוי להסתייע בייעוץ של עורך דין לענייני משפחה לליווי ועריכה של ההסכם. ככל ומדובר בהסכם טרום נישואין די באישור של נוטריון על מנת להעניק לו תוקף משפטי. באם מדובר בהסכם אשר נערך במהלך חיי הנישואין של בני הזוג עליו לקבל את אישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.

 

הסדר איזון משאבים

החל משנת 2008 תיקון בחוק יחסי ממון קבע שניתן לחלק את הרכוש לפני סיום מועד הנישואין במסגרת של הסדר איזון משאבים אשר מהווה הסכמה על חלוקה שונה מזו הנקבעת בחוק. התנאים לאישור ההסכם הם:

 

לאחר שנה מפתיחת הליך סיום הנישואין

באם חלפה שנה מהיום שבו נפתח הליך המעיד על רצון לסיום הנישואין כגון בקשה להתרת נישואין או תביעה לחלוקת רכוש בין בני הזוג כגון פירוק שיתוף במקרקעין.

 

קיום קרע בין בני זוג לתקופה של לפחות תשעה חודשים מצטברים

כאשר קיים קרע בין בני הזוג או מגורים בנפרד של בני הזוג למשך תקופה של תשעה חודשים מצטברים. לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני עומד שיקול דעת המאפשר לחרוג במעט מהתנאים הללו כמו למשל במשך התקופה במקרים בהם הוא סבור כי קיים קרע משמעותי בין בני הזוג . כאשר בי המשפט מאשר את הקדמת איזון המשאבים יכול הוא לדרוש את הסכמתם של הזוג להתרת נישואין.

 

חלוקת רכוש בתהליך גירושין של זוג עם ילדים

כאמור, על פי חזקת השיתוף מתבצעת חלוקה שווה של הרכוש בין בני הזוג בלי קשר לקיומם של ילדים משותפים. לעיתים האתגר בחלוקת רכוש כשמדובר בזוג עם ילדים הוא גדול יותר שכן לעיתים החלוקה תידרש להיות לא שוויונית על מנת שתהיה נכונה והוגנת יותר, למשל במקרים שבהם הילד ממשיך להתגורר רק עם אחד מההורים ולכן להורה זה יהיה צורך גדול יותר ברכוש המשותף בשל הנסיבות.

גם להסדרי ראיה יש השפעה על חלוקת הרכוש, על מנת שבית המשפט יחליט לסטות מהלכת השיתוף ומחלוקת שוויונית יהיה צורך בנסיבות חריגות ומיוחדות המצדיקות זאת, ולכן כל חלוקה שאינה על פי ברירת המחדל תידרש לאישור בית המשפט.

 

הגדרות רכוש – שלו שלה ושלנו

על פי רוב הרכוש יחולק בהתאם להגדרות רכוש. ישנו רכוש שמוגדר כרכושו של הבעל, ישנו רכוש שמוגדר כרכושה של האישה וישנו רכוש משותף. הגדרת הרכוש מכתיבה את אופן חלוקת הרכוש, הרכוש של האישה נותר שלה, הרכוש של הגבר נותר שלו והרכוש המשותף מחולק בין שני בני הזוג בהתאם לקבוע בחוק.

על אף שזה נשמע פשוט, המון קרבות נסובים סביב נושא זה ועל השאלה איזה רכוש נכנס תחת איזו קטגוריה. לכן דרושה התערבות של גורם משפטי מוסמך, אמין ומקצועי. 

 

תפקידו של עורך דין בענייני חלוקת רכוש

תהליכי חלוקת רכוש לא פעם מובילים לסכסוכים בין בני זוג, לכן חשוב שהחלוקה תתבצע בהתאם להבנת החוק, הזכויות והפסיקה. ניהול חלוקת הרכוש בצורה יעילה ומקצועית דורש ניסיון ומיומנות של שנים בתחומי המשפט וכן בגישור מקצועי וביכולת לנהל מו”מ בצורה מוצלחת. היות ולרוב בני הזוג נמצאים בסערת רגשות חשוב שיתווך ביניהם עורך דין מנוסה שרואה את טובתם האישית ויוכל להציג בפניהם את האפשרויות הקיימות.

אנחנו במשרד עו”ד הלנה שמחי מבינים כי מדובר בנושא מורכב מבחינה אישית ומשפטית ולכן מקפידים לטפל בו בצורה רגישה אך מקצועית. הניסיון הרב שלנו מאפשר לנו לראות את התמונה הכללית ולהתייחס לכל ההיבטים הקיימים כדי לנהל את חלוקת הרכוש בצורה מיטבית ולשביעות רצונכם המרבית.

 

לסיכום

מאבק בין צדדים על רכוש נחשב לאחת מהמחלוקות העיקריות בסכסוך גירושין, מדובר בנושא מורכב אשר לא פעם תהליך ההכרעה בגינו עשוי להימשך שנים, מה גם שלא פעם כרוכים בנושא נושאים נוספים כמו משמורת על ילדים, מזונות ועוד.

זו הסיבה שמתגרשים רבים פונים לעו”ד גירושין שמתמחה בחלוקת רכוש, על מנת לקבל ייעוץ וסיוע משפטי. למשרד עו”ד גירושין הלנה שמחי ניסיון רב בתיקי גירושין מורכבים בארץ ובחו”ל, כאשר כל תיק מנוהל ביד רמה ובאופן אישי. לאורך השנים סייעה עו”ד שמחי לרבים לצלוח את התהליך תוך זמן קצר ולשביעות רצונם, תוך שימוש בכישוריה כמגשרת מומחית בפתרון מחלוקות סבוכות וסכסוכים בין בני זוג. 

משרד עו”ד גירושין הלנה שמחי נחשב למוביל בתחום דיני משפחה. כדי ללמוד עוד על הזכויות שלכם בנוגע לחלוקת רכוש צרו עמנו קשר לתיאום פגישת ייעוץ והכוונה.

חלוקת רכוש בגירושין
חלוקת רכוש בגירושין

שאלות ותשובות - חלוקת רכוש

חלוקת רכוש היא חלק מכל הליך גירושין, והיא שלב לא פשוט שכל זוג וזוג הבוחרים להתגרש יצטרכו לעבור, בו יש צורך לחלק באופן המוסכם או ההוגן לטעם בית המשפט, את הממון, החסכונות, הנכסים ושאר האספקטים הפיננסים בחיי הזוג.

חלוקת רכוש בגירושין יכולה להתבצע בכמה דרכים ובני הזוג יכולים להגיע אליה דרך הסכמה והחלטה משותפת, או דרך איזון משאבים והחלטות בית המשפט שבוחן את התיק. במקרים בהם יש הסכמים פיננסים מקדימים כהסכם ממון, הוא יהיה הקובע בחלוקת הרכוש.

הסדר איזון משאבים הוא הסדר שמתבצע לא פעם במקרים של גירושין וחלוקת רכוש בין בני הזוג, בשיתוף עם עורכי דין ולפי החלטות בית המשפט. ההסדר מאזן את המשאבים באופן ההוגן וההגיוני לכל זוג וקובע את החלוקה בהתאם.

חלוקת הרכוש היא תהליך שעשוי להיות טעון ומסובך, ותפקידו של עורך הדין הוא לדאוג לטעמים שלכם ולהשיג עבורכם את הסדר החלוקה ההוגן והמיטבי. דרך הניסיון וההבנה בתחום תוכלו להיות בטוחים שהסכם החלוקה יסתיים על הצד הטוב ביותר.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader