פתיחת תיק גירושין ברבנות

הליך גירושין מתחיל עם פתיחת תיק גירושין ברבנות. אופן פתיחת התיק משתנה בין גירושין בהסכמה לבין גירושין שלא בהסכמה. לפתיחת התיק ברבנות משמעות רבה שכן בשל מרוץ הסמכויות בארץ, ברגע שמוגשת תביעה לגירושין בבית הדין הרבני כלל הדיונים הנוגעים להליך הגירושין יתקיימו בבית הדין הרבני. עוד על פתיחת התיק, משמעותו והאפשרויות העומדות לצדדים בהליך, לפניכם:

 

רקע לפתיחת תיק גירושין ברבנות

כאמור, תחילתו של הליך הגירושין בין בני הזוג הוא בפתיחת תיק הגירושין ברבנות. מדובר בהליך מורכב ומשמעותי. בעיקרו של ההליך עומד מתן הגט של הגבר לאישה אשר מאשר באופן הלכתי ורשמי את הגירושין ביניהם. על פי החוק בישראל לבית הדין הרבני סמכות עליונה בנוגע להליך הגירושין עצמו ולכן רק הוא יכול לאשר את הגירושין באמצעות הליך מתן הגט.

יחד עם זאת, בשאר ענייני הגירושין לבית הדין הרבני ולבית המשפט לענייני משפחה סמכות מקבילה ולכן על פי העיקרון של 'מרוץ הסמכויות' ברגע שמוגשת תביעה לאחת הערכאות, כלל ענייני הגירושין (מלבד סידור הגט) ידונו בה.

בית הדין הרבני פועל על פי כללי ההלכה היהודית והמשפט העברי ולכן התדיינות בו בנושאים מסוימים תביא להשלכות שונות מזה של בית המשפט לעייני משפחה.  

 

ההליך הטכני של הבקשה

פתיחת תיק הגירושין נעשה בבית הדין הרבני הנמצא באזור מגורי בני הזוג או של אחד הצדדים. פתיחת התיק היא שונה כשמדובר בבקשה משותפת לגירושין בהסכמה או בתביעה של אחד הצדדים.

תביעת גירושין דומה לשאר התביעות ועליה לפרט את הנימוק לגירושין, פרטי זיהוי של בני הזוג, פרטים אודות הילדים המשותפים ככל וישנם, צילום תעודות מזהות ועוד.

את הפרטים ממלאים בטפסים ייעודיים הניתנים להורדה באתר בתי הדין, אותם ניתן למלא באופן עצמאי או בסיוע של עורך דין. התביעה מוגשת באופן פיזי בשלושה עותקים למזכירות בין הדין ועותק נוסף מועבר לצד השני. לשם הגשת התביעה חלה חובת תשלום אגרה עומדת כיום (אוגוסט 2020) על סף 347 ש"ח.

 

גירושין בהסכמה

ככל ובני הזוג מעוניינים שניהם בהליך הגירושין והם מצליחים להגיע להסכמות משותפות תוך שיתוף פעולה הדדים, הם יערכו הסכם גירושין. את ההסכם עורכים בני הזוג בעצם או בליווי של עורך דין, בו הם קובעים את אופן חלוקת הרכוש, הסדרי משמורת על הילדים, מזונות, כתובה ושאר העניינים הנוגעים להליך הגירושין.

לאחר חתימה על ההסכם יצרפו אותו לבקשת הגירושין, בית הין הרבני יבחן את ההסכם ויבדוק כי הוא הוגן ומשקף את רצון הצדדים, לאחר מכן הוא יאשר אותו, ייתן לו תוקף של פסק דין ויקבע את מועד טקס סידור הגט בין הצדדים.

 

תביעה לגירושין

כאשר רק אחד מבני הזוג מעוניין להתגרש יגיש הוא תביעת גירושין לבית הדין הרבני הנמצא באזור המגורים של בן הזוג הנתבע או באזור המגורים המשותף של בני הזוג. התביעה צריכה לכלול כאמור פרטים על בני הזוג, באי כוחם ועילות הגירושין לצד המסמכים הנלווים.

חשוב לדעת כי מאחר ובית הדין הרבני פועל על פי ההלכה היהודית, הוא אינו מעודד גירושין ולצד הוכחת עילות הגירושין הוא ידרוש לנסות ולמצות את האפשרות לתיקון בין בני הזוג ושלום בית באמצעות הגשת בקשה ל'ישוב סכסוך' ויפנה להליך הגירושין רק כאשר אפשרות זו לא נשאה פרי, כמוצא אחרון.

 

עילות לגירושין

כאמור, על פי ההלכה היהודית אין להתגרש ללא סיבה ולכן בית הדין הרבני דורש הוכחה של עילת גירושין ובלעדיה לא יהיה ניתן להתגרש.

בין העילות המוכרות אותן יש להוכיח על מנת לפתוח בהליך הגירושין: התמכרות של אחד מהצדדים לסמים או אלכוהול, סירוב של אחד מהצדדים לקיום יחסי מין, מום, בגידה, עקרות ארוכת שנים, אלימות פיזית או מילולית של אחד מבני הזוג ועוד.

 

תביעה כרוכה

לצד תביעת הגירושין ניתן להגיש תביעות נוספות בהליך הנקרא 'תביעה כרוכה': בקשה לכריכת עניינים נוספים הקשורים לגירושין.

בין העניינים אותם ניתן לכרוך: חלוקת הרכוש המשותף, משמורת על הילדים והסדרי ראיה, מזונות ועוד. לבקשה זו יש לצרף טפסי פרטים, אישורים מהבנק, תלושי שכר של שני בני הזוג ועוד.

בית הדין מונה תנאים להגשת עילה כרוכה: עליה להיות כנה, כורכה כדין ועל הכריכה להיות כנה גם כן. ככל ותנאים אלו לא ימולאו, ניתן יהיה להעביר את הסמכות לדון בנושאים אלו לבית המשפט לענייני משפחה למרות שהיא הוגשה קודם לבית הדין הרבני (חריגה ספציפית מכלל מרוץ הסמכויות).

 

ענייני הגט

כאמור, ענייני סידור הגט יכולים להיעשות רק בבית הדין הרבני לו הסמכות העליונה בגירושין. תכנון נכון של פתיחת התיק. ככל ופתיחת התיק הוגשה על ידי שני הצדדים בהסכמה בית הדין יאשר את בקשת מתן הגט, במקרה של אי הסכמה בעניין הליך סידור הגט עשוי להיות ארוך ומסובך במקרה של סרבנות גט על ידי אחד מן הצדדים.

על פי ההלכה היהודית גט אינו יכול להינתן בכפייה ועליו להינתן בהסכמה הדדית של שני בני הזוג. במקרה של אי הסכמה בית הדין יפעיל סנקציות שונות על הצדדים על מנת לגרום להם להסכים למתן הגט.

חשוב להבין שבמקרה זה ההשלכות של סירוב על ידי כל אחד מן הצדדים הן שונות, כאשר סרבנות מצד הגבר גורמת לרוב לנזק חמור יותר לאישה. על מנת ללמוד עוד על עניין סרבנות הגט ולהתכונן לשלב זה חשוב להיוועץ בעורך דין מקצועי או טוען רבני.

 

אופן פתיחת תיק גירושין ברבנות 

פתיחת תיק גירושין היא השלב הראשון בדרך לפירוק השותפות בין בני זוג. לרוב, הליך הגירושין מתחיל זמן רב אחרי אחד מבני הזוג או שניהם כאחד, קבלו את ההחלטה להתגרש. בשורות הבאות נעסוק בשלב הראשון בתהליך – פתיחת תיק הגירושין ברבנות ובכלל. כדאי לקרוא – הכרת הנושא עשויה לחסוך לכם לא מעט כאבי ראש וגם סכומי כסף לא מבוטלים.

 

פתיחת תיק גירושין ברבנות – מתי היא צריכה להתבצע?

כאמור, בחלק ניכר מהמקרים, ההחלטה על גירושין מתקבלת הרבה אחרי שאחד מבני הזוג, ולרוב גם שניהם, מגיעים להכרה שהנישואין אינם יכולים להימשך. עם זאת, פתיחת תיק הגירושין היא הצעד המעשי הראשון שאותו מבצע אחד מבני הזוג. מרגע שההחלטה לפתוח תיק ברבנות התקבלה, חשוב לבצע את הצעד מוקדם ככל האפשר. זאת מהטעם הפשוט, שכל הליך הגירושים יתנהל במקום שבו נפתח תיק הגירושין מלכתחילה.

 

מה ההבדל בין פתיחת תיק גירושין ברבנות ופתיחת תיק גירושין בבית דין לענייני משפחה?

ההבדל הראשון בין פתיחת תיק גירושין ברבנות ופתיחת תיק גירושין בבית דין לענייני משפחה, הוא כדלקמן:

  • תיק גירושין ברבנות: פתיחת תיק הגירושין ברבנות, גורמת לכך שכל ההליך מתנהל בעצם שם, ולא בשום מקום אחר.
  • תיק גירושין בבית המשפט למשפחה: אם פתיחת תיק הגירושין מתבצעת בבית המשפט למשפחה, כי אז ההליך יתנהל בבית הדין הזה. 

 

ההבדלים בהתנהלות בין שני הגופים הללו הם משמעותיים ומהותיים למדי. בית הדין למשפחה פועל על פי חוקי מדינת ישראל. בית הדין הרבני, לעומת זאת, עשוי לתת משקל רב יותר להלכה היהודית. לניואנסים הללו עשויה להיות חשיבות רבה בתוצאה הסופית של הגירושין.

זה המקום לציין כי הליך הגירושין יתנהל במקום שבו הוא נפתח – בית הדין הרבני או בית המשפט למשפחה. בכל מקרה, חשוב להתייעץ עם עורך דין גירושים כבר בשלבים הראשונים של התהליך. דבר נוסף שיש לדעת מלכתחילה הוא שבכל מקרה, אקט הגירושין הסופי יתנהל הרבנות.

 

מי יכול לפתוח תיק גירושין?

כל אחד מבני הזוג יכול לפתוח תיק גירושין. ברגע שאחד מבני הזוג מרגיש שבן או בת הזוג שלו איננו מקיים את ההסכם, או שהוא מאס בחיים המשותפים, קיימת עילה לפתיחת תיק. עם זאת, זה המקום לציין שפתיחת התיק היא השלב הראשון בלבד.

כמו כן, אם פותח התיק מעוניין לדון בנושאים נוספים, הוא חייב לפתוח תיק נפרד לכל נושא. לדוגמה – תביעת מזונות מחייבת פתיחת תיק נוסף. באשר לשאלה איך פותחים תיק ברבנות, התשובה פשוטה למדיי.

ניגשים לרבנות, ממלאים את המסמכים הדרושים ופותחים את התיק. חשוב לציין כי בשלב הזה התהליך הוא הפיך וכשם שהתיק נפתח הוא יכול גם להיסגר. בנוסף, קיימת האפשרות להגיש את טפסי הבקשה גם בצורה מקוונת. חשוב לציין כי פתיחת תיק גירושין כרוכה בתשלום אגרה.

 

מהם השלבים בהליך הגירושין ומתי מתחיל הלין הגירושין בפועל?

תהליך גירושים ברבנות או בבית המשפט למשפחה כולל מספר שלבים. בשלב הראשון, בני הזוג מופנים להליך גישור. בהליך הזה ינסה מגשר מקצועי ומיומן להביא את בני הזוג להסכמה על תנאי הגירושין. ההסכמה כאמור עשויה לקצר את התהליך ולמנוע עוגמת נפש מבני הזוג.

בשלב הבא של הליך גירושין ברבנות מתבצע הדיון בבקשה. זאת, אם בני הזוג לא הצליחו להגיע להסכמה בהליך הגישור. זה השלב שבו מדברים על חלוקת הרכוש ועל החובות של שני בני הזוג איש כלפי רעותו. בשלב הזה דנים, כמובן, במזונות עבור הילדים. בפועל, הליך הגירושין מתחיל עם פתיחת התיק ואם הגישור לא הצליח.

 

מה צריך להביא בעת הגשת בקשה לגירושין בבית הדין הרבני? 

על מנת להפוך אך הליך הגירושין לבר תוקף, שני בני הזוג צריכים להציג בפני בית הדין הרבני אמצעי זיהוי תקפים – תעודת זהות או דרכון. השאלה מה צריך להביא לגירושין ברבנות היא לכאורה פשוטה. עם זאת, העדר מסמך כל שהוא עלול להאריך את ההליך שלא לצורך. בנוסף, אם בני הזוג הגיעו להסכמה באשר לתנאי הגירושין, הם צריכים להציג את ההסכם בזה בפני הדיינים. ככל שההסכם יאושר בידי הדיינים, הוא יקבל תוקף של פסק דין.

 

למה חשוב להסתייע בעורך דין גירושין כבר בתחילת התהליך?

אחד הדברים שחשוב לדעת, הוא שכמעט ולא ניתן לנהל הליך גירושין ללא סיוע של עו"ד גירושין. עורך הדין הזה מלווה את הלקוח שלו לכל אורך הדרך, גם אם בני הזוג החליטו לסיים את הנישואין באמצעות גישור. במקרה שבני הזוג אכן הגיעו להסכמה, עורך הדין צריך לבדוק את ההסכם שהושג.

זאת, על מנת למנוע קיפוח או מפח נפש של מרשו. אם הגישור לה הצליח והחל הליך גירושין, עורך הדין חשוב על אחת כמה וכמה. למעשה, מרגע שהוחלט לפתוח תיק ברבנות, כל מעשה של אחד מבני הזוג עלול להשפיע על ההמשך.

כאמור, פתיחת תיק גירושין ברבנות היא רק השלב הראשון, שהוא במהותו טכני. תהליך גירושים ברבנות יכול להימשך תקופה ארוכה לאחר מכן, ולרוב המקצועיות של עורך הדין עשויה לסייע ללקוח שלו לקבל את מה שמגיע לו בתהליך ולא לצאת מקופח.

 

בשורה התחתונה: גירושין ברבנות או בבית המשפט למשפחה?

כאמור, עצם פתיחת התיק קובעת איפה יתנהל הליך הגירושין. הסברה הרווחת היא שהליך גירושין ברבנות עשוי להיטיב עם האישה. עם זאת, במצבים מסוימים הדבר יכול להיות הפוך לחלוטין – בעיקר אם הוכח שהאישה לא שמרה על נאמנות לבעלה. לפיכך מי שמעוניין לפתוח תיק גירושין צריך לשקול היטב את הצעדים שלו. זאת, תוך התייעצות עם עורך דין גירושין ובחינת כל האפשרויות הקיימות.

 

תכנון מוקדם של ההליך

הליך גירושין הוא עניין חשוב ומורכב בעל השפעה רבה על המשך חיי בני הזוג וכן על הילדים המשותפים ככל וישנם. הליך זה נושא עמו היבטים רגשיים משמעותיים. תכנון מוקדם של ההליך וחשיבה לטווח ארוך עשויים להקל על ההליך ותוצאותיו.

הבנת המשמעות של פניה לבית הדין הרבני מול פניה לבית המשפט לענייני משפחה, למידת המצב הקיים של בני הזוג והאינטרס של כל אחד מהם מבחינת ענייני המשמורת, הסדרי הראיה, חלוקת הרכוש, מזונות ועוד משמעותית מאד לשם חישוב הצעדים אותם רצוי לנקוט בהליך.

לסיכום, הליך פתיחת תיק גירושין ברבנות מהווה שלב ראשוני בהליך הגירושין. על מנת להתכונן כראוי להליך וללמוד עוד אודותיו והאפשרויות העומדות בפניכם, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לייעוץ וליווי משפטי מקצועי, מהימן ומנוסה!

פתיחת תיק גירושין ברבנות
פתיחת תיק גירושין ברבנות
שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader