צו הרחקה לבן זוג אלים

אלימות במשפחה היא תופעה קשה וכאובה והטיפול בה צריך להיות עוצמתי ומיידי. תחום דיני המשפחה והדין הפלילי הציבו כמה דרכים לטיפול בתופעה. דרך מרכזית להילחם מול האיום הממשי הוא באמצעות צו הרחקה לבן זוג אלים על מנת להגן על בן הזוג המאוים ממנו ולשמור על בטחונו ועל שלום המשפחה.

 

ההתייחסות בחוק לצו הרחקה

בישראל לדין האישי-דתי קיים מעמד בכיר בכל הנוגע לדיני משפחה. בכך, המקור לאפשרות מתן צו הרחקה לבן זוג אלים קיים כבר בדין העברי הדורש מהבעל לדאוג לרווחת אשתו הן במובן הפיזי והן במובן הנפשי, למנוע הטרדה והשפלה. במשפט האזרחי, אפשרות מתן צו הרחקה לבן זוג אלים מצוינת בחוק למניעת אלימות במשפחה הקובע כי לבית משפט או בית דין דתי יש סמכות להוציא צו הגנה במקרים של אלימות במשפחה או אפילו חשש לאלימות.

 

המטרה במתן צו הרחקה לבן זוג אלים

על פי החוק למניעת אלימות במשפחה, עומדת לבן משפחה זכות לעתור לבית המשפט בבקשה להוציא צו הרחקה כנגד בן משפחה אחר, לצו זה יש כיוניי משפטי של "צו הגנה". על מנת לקבל את הצו יש צורך שהאדם או קרובו יגישו בקשה ונדרשת הוכחה לכך שהוא סובל מאלימות על ידי האדם שאליו מופנה הצו. האלימות עשויה להיות אלימות מילולית בצורה של איומים, אלימות פיזית, אלימות מינית וכן התעללות נפשית ורגשית נמשכת.

 

מה התוכן של צו ההרחקה?

צו ההרחקה כולל דרישה מבן הזוג המטריד לחדול ממעשיו וכן איסור קרבה לבן הזוג המוטרד, לרבות סביבת ביתו, עבודתו. הצו קובע גם איסור ליצור קשר בטלפון ומונע ממקבל הצו לשאת נשק. הצו קובע את הטווח של המרחק אותו יש לשמור וכן הצו עשוי לדרוש הרחקה גם מהילדים המשותפים. לעיתים צו ההרחקה יורה על איסור חלקי, למשל איסור להסתובב בסביבת הבית בשעות מסוימות של היום. חשוב להבין שאופי הצו ותוכנו נקבעים בהתאם לנסיבות ולעובדות המקרה ונתונים לשיקול דעתו של בית המשפט אשר מכריע בעניין המסוכנות בכל מקרה לגופו אשר ומתבסס על חוות דעת של מומחים.

 

צו סעד זמני

אלימות במשפחה מהווה סכנה מהותית לבן הזוג המאוים. מסיבה זו ברגע הבקשה לצו הרחקה ניתן אוטומטית צו סעד זמני לכמה ימים, זאת מכוח החוק למניעת אלימות במשפחה. פעמים רבות הצו הזמני יינתן מיד לאחר תלונת בן הזוג במשטרה מתוך רצון להרחיק מידית את הפוגע לכאורה עד שיתבררו עובדות המקרה. לאחר כמה ימים מהם ניתן הסעד הזמני יתקיים דיון אודות הסעד, בו יוחלט האם קיימת סכנה ממשית לאלימות המחייבת מתן צו הרחקה מלא. בירור העובדות חשוב מאד שכן לעיתים קיימים מקרים בהם מתקבלות תלונות שווא אודות אלימות והבקשה לצו הרחקה מוגשת מסיבות נקמניות. במקרים כאלו הצד הנפגע יוכל לתבוע פיצויים על העניין בגין הנזק שהוסב לו.

ההשלכות של צו הרחקה

והנצו הרחקה ניתן לתקופה של שלושה חודשים. ככל ותקופת הזמן עומדת לקבוע מבקש הצו יכול לבקש הארכה לצו אשר אינה עולה על שיש חודשים, כאשר לבית המשפט קיימת אפשרות גם לחרוג מכך ולהאריך את הצו למשך שנה, בהתאם לנסיבות. ככל ותהיה דרישה לתקופה ארוכה יותר של הצו, יהיה צורך בדיון חדש וראיות חדשות אשר יעידו על הנסיבות העכשוויות והסכנה הממשית.

 

מאסר למפר הצו

על פי החוק, אדם אשר הוגש נגדו צו הרחקה והוא מפר אותו, עובר על עבירה פלילית מכוח סעיף 287 בחוק העונשין. בחוק נקבע כי הפרת הצו הינה עבירה שהעונש שלה עומד על ארבע שנות מאסר.

 

ערעור על מתן צו הרחקה

חשוב לדעת כי קיימת אפשרות לערער על מתן צו ההרחקה, את הערעור יש להגיש לערכאה גבוהה יותר מזו שניתנה, כלומר לבית משפט מחוזי. 

 

צו הרחקה הוא אמצעי משמעותי אשר ניתן במקרים בהם קיים חשש ממשי לשלומם של בני זוג המצויים במערכת יחסים אלימה. כדי לדעת עוד על הצו והשלכותיו יש להיוועץ עם גורמים משפטיים ומוקדי סיוע בנושא. פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לייעוץ מקצועי בתחום.

צו הרחקה לבן זוג אלים
צו הרחקה לבן זוג אלים

שאלות ותשובות - צו הרחקה לבן זוג אלים

בחוק בישראל נחלק לחוק האזרחי ולעברית ברבנות. לפי החוק האזרחי, ישנה אפשרות למתן צו הרחקה לבן זוג אלים בעקבות החוק למניעת אלימות במשפחה. גם בדין הרבני, יש אפשרות למתן צו הרחקה לבן זוג אלים מאחר והבעל אינו מקיים את הדאגה לרווחת אשתו במובן הפיזי והנפשי.

הגשת צו ההרחקה היא פשוטה ונגישה, כדי שכל אחת הסובלת מאלימות בבית תוכל להתלונן ולהרחיק את בן זוגה במהירות. כדי לקבל את הצו, יש צורך להגיש בקשה, יחד עם הוכחה על האלימות המילולית והנפשית או הפיזית.

צו ההרחקה, כולל בעצם דרישה משפטית מבן הזוג, לחדול ממעשיו ולהימנע מקרבה לבן הזוג, עבודתו, ועוד, כמו כן גם איסור על יצירת קשר טלפוני עם המוטרד. הצו קובע את המרחק הספציפי שיש לשמור עליו. הצו עשוי לכלול הרחקה מהילדים אם נשקפת להם סכנה.

צו ההרחקה המתקבל מהבקשה, יהיה תקף לשלושה חודשים, וניתן בהמשך לקבל הארכה עד לשישה חודשים ואפילו שנה בהתאם למקרה. מפרי הצו, עלולים לקבל ארבע שנות מאסר.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader