איך מתנהל הליך גישור לגירושין?

אם הנישואין שלכם עלו על שרטון והחלטתם שהגיע הזמן להיפרד, כנראה שתצטרכו לעבור הליך גישור לגירושין. פתרון זה מאפשר לבני הזוג להגיע להסכמה בנושאים עקרוניים ולגבש הסדר הוגן שיעשה צדק עם שני בני הזוג, או אולי אפילו לנסות לדבר על הדברים עוד פעם אחת, לפני שממהרים לשבור את הכלים. כל אלו, מבלי שתידרשו להתמודד עם אי וודאות בהיבט המשפטי, סחבת וביורוקרטיה אינסופית, וההוצאות הכבדות הכרוכות בהליכי גירושין המתנהלים מול בתי המשפט. בעזרת הליך גישור ניתן גם לפתור סכסוכים בין בני זוג על ידי ניהול שיח פתוח בסביבה בטוחה והוגנת לשני הצדדים.

 

מה זה הליך גישור גירושין ומי מנהל אותו? 

הליכי גישור לפני גירושין הם דרך לגיטימית ומקובלת מאוד שאנשים מנהלים בה מו"מ מוסכם מראש בנוגע לתנאי הגירושין שלהם, עד לחתימת הסכם הגירושין. הליכי גישור גירושין מתנהלים בהסכמת שני בני הזוג, בתיווכו של מגשר ניטרלי שבא להבטיח כי ההליך יתנהל בצורה מתורבתת והוגנת כלפי שני הצדדים.

בנוסף ההליך מבטיח כי הסכם הגירושין במידה וייחתם, ייחתם לשביעות רצונם של כל המעורבים, וישרת את האינטרסים של בני הזוג המבקשים להיפרד. חשוב לציין כי בהליכי גישור לגירושין, אין תפקידו של המגשר להגיע להחלטות עבור בני הזוג, אלא רק לכוון אותם כך שיוכלו להגיע להבנה לגבי הדרך הנאותה לפתור את בעיותיהם ולהגיע להסכמות.

 

מי זקוק לגישור לקראת גירושין?

ישנם זוגות רבים שבוחרים "לפרק את החבילה" בדרכי נועם ולחסוך מעצמם את הסאגה המשפטית היקרה והלא נעימה שכרוכה לרוב בתביעות גירושין מול בית הדין הרבני או בית דין לענייני משפחה.

אולם, בנקודה מסוימת בתהליך עלולים להתגלע בין הצדדים חילוקי דעות אשר נובעים מקושי בתיאום ציפיות או חוסר בקיאות במשמעויות המשפטיות של פרידתם זה מזו. זוגות שחשוב להם לחסוך מעצמם ומילדיהם את אי הנעימות ולסיים את הפרק המשפחתי שלהם בטון חיובי, יכולים להפיק תועלת רבה מהליך גישור לגירושין בליווי עורך דין עם הסמכה לגישור.

מגשר הבקיא בנושא דיני המשפחה בישראל, מכיר את החקיקה הנוגעת לזכויות משמורת, ודיני מזונות ורכוש, יסייע לשני הצדדים לפתוח דף חדש בחייהם מבלי שיפגעו זכויותיהם.

 

כיצד מתנהל תהליך גישור גירושין?

במסגרת הליך גישור גירושין, עורך הדין המגשר, מנהל שיח בין בני הזוג על מנת לגשר על המחלוקות ביניהם ולעזור להם להגיע להסכמה בכל הנושאים העקרוניים הנוגעים לנושא חלוקת רכושם ובנוסף גם משמורת על הילדים.

המטרה של הליך הגישור היא כאמור להגיע להסכם גירושין שיהיה מקובל על שני הצדדים. הליכי גישור לגירושין מתבצעים תוך שמירה על חיסיון וסודיות. המגשר/ת בהליכי גישור גירושין מהווה גורם ניטרלי ונטול פניות, שנמצא בתמונה על מנת לתווך בין הצדדים לתועלתם ההדדית בהווה ובעתיד.

 

האם פניה להליכי גישור היא הכרחית כאשר מתגרשים?

אף שהליך גישור לגירושין בעזרת עורך דין אינו מחויב מבחינת החוק, חשוב לדעת כי במהלך יולי 2016 נכנס לתוקפו חוק המהו"ת – ובשמו המלא: החוק להסדרת ההתדיינות בתחום סכסוכי משפחה. תקנות אלו קובעות שזוג שברצונו להתגרש כיום מחויב לפנות להליך גישור מול עובד סוציאלי מטעם המדינה, לפני שמי מהצדדים יוכל להגיש תביעת גירושין בבית משפט דתי או בית משפט לענייני משפחה.

במידה והליך הגישור שחוק המהו"ת מחייב אינו מסתיים בהסכמה בין הצדדים, או אז יוכל הצד שהגיש את הבקשה לגישור לפנות לערכאה המשפטית שהוא מעדיף ולהגיש תביעת גירושין כנגד בן / בת זוגו.

בשורה התחתונה, אף שהחוק בישראל אינו מחייב את הצדדים להגיע להסכם בתום הליך הגישור, מטרתו הינה לייצר בין בני הזוג שיח כדי לאפשר להם להגיע לפשרה שתחסוך מהם את ההסתבכות בתביעת גירושין ממושכת, יקרה ומכאיבה.

 

הצלחת חוק חובת הגישור כדי ליצור גשר בין הזוג

לא תמיד הליכי הגישור שנגזרים מחוק המהו"ת מסתיימים בפשרה בין הצדדים. הצלחה מחייבת שיתוף פעולה. סיבה אחת לאי הצלחה בתהליך הגישור, היא שהליך גישור מחייב שיתוף פעולה ורצון טוב מצד כל המעורבים בסכסוך – מה שקשה לערוב לו כאשר מדובר בהליך שהמדינה מחייבת את הצדדים לקחת בו חלק (גם אם זה בניגוד לרצונם). שנית, גישור חובה שמנוהל בידי עובדים סוציאליים מטעם המדינה ולא על ידי עו"ד שיש לו התמחות בדיני משפחה ויכולת לפרט את ההליך המשפטי בנושא ובכך לענות על שאלות שונות של בני הזוג, לא תמיד עונה על הצרכים השונים שלהם. כך שגם אם הגעתם להליך גישור מול עובד סוציאלי, דעו שבאפשרותכם להסתייע בעורך דין מקצועי לענייני משפחה כדי להפיק מהתהליך את המרב.

במה גישור גירושין עדיף על תביעת גירושין?

הליך גישור גירושין בתיווך של עורך דין עם הסמכת מגשר, מציע תועלות רבות לזוגות הבוחרים בו:

 

חסכון בעלויות

הליכי גישור הם זולים משמעותית מתביעות גירושין בבתי משפט (בין אם מדובר בבית משפט למשפחה או בבית הדין הרבני).

 

חיסיון וסודיות ההליך

כפי שצוין קודם לכן, הליכי גישור גירושין מתנהלים תחת מעטה של חסיון וסודיות מוחלטים, ואין רישום או תיעוד פומבי של הנאמר בפגישות הגישור.

 

מיצוי זכויות

ניהול של גישור לגירושין בא להבטיח שההליך יסתיים בהגעה להסכם שמכסה מכלול הסוגיות הנוגעות לגירושין ופירוק התא המשפחתי של בני הזוג, ממקום של הסכמה משותפת והוגנות.

 

הוגנות

תהליך גישור לגירושין מציע לשני הצדדים הזדמנות להגיע בינם לבין עצמם להבנות ופתרונות הנוגעים לחלוקה הוגנת של הרכוש וזכויות ההורות שלהם. היות וכל תא משפחתי הוא שונה, יש מקום למסגרת שמאפשרת לבני הזוג הגעה להסכמות על בסיס סובייקטיבי, במקום להישען על החלטות שנקבעות עבורם בצורה שרירותית על ידי המערכת המשפטית.

מומחיות משפטית

בהליך גישור לגירושין זכאי כל אחד מבני הזוג להכניס לתמונה עורך דין משלו לטובת ייעוץ משפטי בסוגיות המצריכות מומחיות בנושאים משפטיים.

 

אוטונומיה על התהליך וההחלטות המתקבלות בו

כאשר בני זוג בוחרים לנהל את פרידתם באמצעות גישור פרטי במקום דרך המנגנון המשפטי, הם מרוויחים שליטה מלאה על התהליך ותוצאותיו, ויכולים לבחור כיצד ומתי לסיים אותו – ואף לזנוח אותו, כראות עיניהם ללא צורך בהסברים או ביורוקרטיה מיותרת.

 

שיפור בשיח בין בני הזוג

הליכי גישור מאפשרים לבני זוג לשפר את התקשורת ביניהם ולמנוע מצבים של סכסוכים עתידיים.

 

טובת הילדים

להליכי גירושין המתנהלים בבתי משפט יש פעמים רבות השפעה הרסנית על מצבם הנפשי של ילדים. הפניה להליכי גישור מול עורך דין, חוסכת מן הילדים את החשיפה למאבק המשפטי בין הוריהם ומגדילה את הסיכויים שהזוג הנפרד יגיע להסכמות שישרתו את טובת הילדים באופן מיטבי.

 

הליך גישור לגירושין בליווי עורך דין עם הסמכת מגשר

הליכי גירושין הם מאתגרים וקשים מטבעם לכל המעורבים בעניין. הטיפול בתביעות גירושין דרך המערכת המשפטית, ובפרט לאור חוק חובת הגישור שנכנס לתוקפו בשנת 2016, הוא ארוך, מסורבל, יקר וגורם פעמים רבות לעוגמת נפש ופגיעה בזכויותיהם של שני הצדדים.

לעומת זאת, זוגות שבוחרים לפנות להליכי גישור לגירושין בליווי עורך דין מיומן עם הסמכה לגישור, מטופלים בהליך מזורז ויעיל, ומצליחים להגיע להסכמות בתוך פרק זמן קצר, מבלי לפגוע בעצמם או בבני משפחתם.

 

לסיכום

גם אם בחרתם להיפרד, דעו שעדיין ניתן להגיע להסכם גירושין באווירה חיובית וללא המחיר הגבוה – נפשי וכלכלי כאחד, אשר נלווה לפנייה למערכת המשפטית. לפרטים נוספים, צרו קשר עו"ד הלנה שמחי.

איך מתנהל הליך גישור לגירושין
איך מתנהל הליך גישור לגירושין

שאלות ותשובות - איך מתנהל הליך גישור לגירושין?

הליך גירושין הוא הליך מקובל ופופולרי לניהול משא ומתן בין בני הזוג בעת שהחליטו להתגרש ולפרק את השותפות. מטרתו של הליך הגירושין היא להגיע להסכמה בין בני הזוג לגבי הגירושין והחלוקה בדרך המתורבתת ובמשא ומתן הוגן.

הליך הגישור לגירושין מתנהל דרך מגשר אשר שני בני הזוג המתגרשים הסכימו עליו, מגשר שמהווה מקור ניטרלי וחסר אינטרס בהליך. במהלך הליך הגירושין מקיים המגשר פגישות עם בני הזוג במטרה לגשר על המחלוקות ולסייע בהגעה להסכמות.

לעומת תביעת גירושין והליך משפטי ארוך ולא נעים, הליך גירושין מאפשר חסכון בעלויות ובזמנים, תהליך הוגן ונעים יותר, אוטונומיה מסוימת על התהליך ותוצאות הגירושין, ועוד רבים.

עורך דין לענייני משפחה מכיר מקרוב את עולם הגירושין וחלוקת הממון והנכסים שבסופו, כמו גם את ענייני המשמורת והמזונות. לכן מדובר בדמות שתוכל לנהל את הליך הגישור באופן מזורז ויעיל שיגיע גם להסכמות במהירות ובלי פגיעות מיותרות.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader