גישור גירושין ברבנות

כאשר זוג שנישא ברבנות מעוניין להתגרש, עליהם לבצע את הליך הגירושין במסגרת בית הדין הרבני. הליך גירושין בבית הדין הרבני עשוי להיות הליך ארוך ומתיש, שמצריך משאבים רגשיים וכספיים רבים. על מנת להקל ככל שאפשר על הליך הגירושין, מומלץ בחום להיעזר בגישור על ידי עורך דין מגשר. גישור בהחלט יכול לפתור את הסכסוכים בין בני הזוג, ולהפוך את חווית הגירושין לפשוטה יותר ונעימה יותר.

 

כיצד מתנהלים גירושין ברבנות?

בהיות מתן הגט חלק מרכזי בהליך, גירושין ברבנות מתחלקים לשני הליכים שונים – גירושין שנעשים בהסכמה שני הצדדים וגירושין שנעשים ללא הסכמה.

 

גירושין בהסכמה

אם שני בני הזוג מעוניינים בהליך הגירושין, עליהם לנסח הסכם גירושין שכולל את כל החלטותיהם המשותפות באשר לחלוקת הרכוש, משמורות, גובה דמי המזונות שישולמו וכל פרט אחר הרלוונטי להליך הגירושין.

את הסכם הגירושין מומלץ לערוך בליוויו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה, על מנת לוודא כי ההסכם מקיף דיו וכולל את כל מה שצריך על מנת להתגרש בנחת. כאשר הזוג מתקשה להגיע להסכמה, מומלץ להיעזר בגישור, עליו יפורט בהמשך. לאחר שהזוג ועורך דינם יכוננו את הסכם הגירושין, עליהם לחתום עליו ולהביאו לבית הדין הרבני.

בית הדין הרבני יוודא כי ההסכם נחתם מרצונם החופשי שלשני הצדדים וכי הוא משרת גם את צרכיהם של הילדים, במידה וישנם, ואז יאשר אותו ויעניק לו תוקף של פסק דין חלוט. לאחר החתימה על הסכם הגירושין ואישורו, יתנהל טקס מתן הגט ברבנות, והזוג יהיה גרוש באופן רשמי ומשוחרר כל אחד לדרכו.  

 

גירושין ללא הסכמה

במקרה בו הזוג אינו מסכים על גירושין, הצד שמעוניין בגירושין יגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני. את התביעה יש להגיש לבית הדין הרבני הקרוב לביתו של בן הזוג הנתבע, ועליה לפרט את עילת הגירושין, שהרי ביהדות לא ניתן להתגרש ללא עילה 'מוצדקת'.

ישנן כמה עילות המוכרות על ידי הרבנות, כמו בגידה, אלימות, התמכרות לסמים או לאלכוהול, חוסר הסכמה מאחד הצדדים לקיים יחסי מין, עקרות ועוד. ככל הנראה, בית הדין הרבני ינסה למנוע גירושין ועל כן ינסה למצות את כל האפשרויות האחרות, כמו ניסיון להשכין שלום בית בין הזוג.

גירושין מאושר בבית הדין ברבנות מותנה בכך שהגבר יסכים לתת גט והאישה תסכים לקבל אותו. ישנם מקרים רבים בהם אחד מבני הזוג – לרוב הגבר – מסרב לשתף פעולה, ובמקרה זה בית הדין הרבני רשאי להטיל סנקציות כמו הגבלות כלכליות ואיסור יציאה מהארץ על מנת לאלץ את בן הזוג הסרבן לשתף פעולה.

 

מהו הליך גישור?

הליך גישור הוא הליך אינטימי שנועד לסייע לבני הזוג להגיע להסכמות באשר לגירושיהם על מנת להימנע מסכסוך משפטי יקר בבית המשפט או בבית הדין הרבני. הגישור נערך בנוכחותם של בני הזוג ועורך הדין המגשר בלבד, כך שהתהליך הוא תהליך אישי שמהווה מרחב מוגן.

המגשר ינסה לעזור לצדדים להגיע להסכמה באשר להחלטות שעליהם להסכים עליהן על מנת שהגירושין יעברו בצורה הטובה ביותר. לשם כך, בני הזוג יאלצו לשתף פעולה ולגלות התחשבות והדדיות, כך שיוכלו להגיע לתוצאה הטובה ביותר יחדיו.

מלבד היתרון הברור, שהוא סיום הנישואין בצורה הטובה ביותר, ישנו יתרון נוסף והוא ההימנעות מהגעה לבית הדין הרבני. לרוב גירושין בבית הדין הרבני הוא הליך מפלג ויקר, שעשוי להשפיע על מערכת היחסים בין ההורים לרעה ולפגוע גם בילדיהם. ככל שהליך הגירושין הוא קצר יותר וסימפטי יותר, כך יוקל גם להורים וגם לילדיהם.

 

גישור במסגרת גירושין בבית הדין הרבני

ישנם כמה מקרים בהם זוג שמתגרש בבית הדין הרבני יוכל להיעזר בשירותיו של מגשר.

 

גישור בגירושין בהסכמה

כאשר שני הצדדים מסכימים להתגרש, לכאורה נראה כי מדובר במצב פחות מסובך ורגיש. עם זאת, גם גירושין בהסכמה מעלים לא מעט קונפליקטים, כמו חלוקת הטיפול בילדים וחלוקת הרכוש והנכסים. על מנת להקל על הצדדים להגיע להחלטות משותפות, מומלץ להיעזר בגישור של עורך דין המוסמך לגישור במקרים של גירושין.

עורך דין מגשר יוכל לסייע לצדדים גם בהיבט המשפטי של הגירושין באשר לזכויות וחובות הצדדים, וגם בהיבט הרגשי הכרוך בהגעה להסכמה באשר לנושאים קריטיים כל כך. עורך דין מגשר יסייע לזוג להגיע להסכם הגירושין הנכון ביותר עבורם, כך שיוכלו להתגרש ולהמשיך הלאה עם חייהם.

 

גישור בגירושין שאינם בהסכמה

מקרה כזה מהווה מצב מורכב יותר מהמצב לעיל, שהרי במקרה זה אחד מבני הזוג אינו מוכן להתגרש כלל. במקרים רבים, הסירוב להתגרש מהווה קלף מיקוח עבור בן הזוג הסרבן, על מנת שידו תהא על העליונה במשא ומתן שנעשה בהליך הגירושין. אם בן הזוג הסרבן מסכים, מומלץ מאוד שהזוג ייגש לגישור אצל עורך דין מגשר. עורך הדין המגשר יוכל לסייע לצדדים למצוא את עמק השווה ביניהם וליצור משא ומתן הוגן.

במקרה כזה, חשוב להיעזר במגשר מיומן במיוחד, שהרי הסכסוך העמוק בין בני הזוג עשוי להקשות על הליך הגישור. כבר קרו מקרים רבים בעבר בהם המרחב האינטימי של הגישור והנחיית השיח על ידי המגשר ריככה את התנגדותו של בן הזוג הסרבן, וסייעה לצדדים להשיג את מבוקשם ולהמשיך הלאה.

גירושין הם חוויה טעונה רגשית שעשויה להוביל לעקשנות והתנגדות מצד הצדדים ולהקשות מאוד על הפרידה. פעמים רבות הסכסוך מחריף עוד יותר כאשר הוא סובב סביב משמורות הילדים וחלוקת הרכוש.

עורכת הדין הלנה שמחי הינה עורכת דין המתמחה בדיני משפחה ומגשרת המוסמכת לגישור בגירושין. משרד עורכת הדין שמחי מזמין אתכם ליצור קשר עוד היום על מנת שנוכל ללוות אתכם באופן אישי עד שתקבלו את הגט המיוחל.

גישור גירושין ברבנות
גישור גירושין ברבנות

שאלות ותשובות - גישור גירושין ברבנות

גירושין בהסכמה הם גירושין בהם שני הצדדים מסכימים על הגירושין ושניהם מעוניינים בכך ומשתפים פעולה עם בית הדין הרבני. לעומת זאת גירושין שאינם בהסכמה הם גירושין בהם אחד מבני הזוג לא מסכים להתגרש, וזה מסבך את ההליך ועשוי אף למנוע ממנו להתממש.

הליך גישור גירושין ברבנות הוא הליך שמטרתו לנסות ולגשר בין שני הצדדים בנוגע להגעה להסכמות בדבר הגירושין והחלוקה העתידית בין בני הזוג. התהליך מתנהל שונה מול זוגות שמתגרשים בהסכמה, או גירושין ללא הסכמה בהם אחד מבני הזוג לא מעוניין להתגרש.

הליך גישור גירושין ברבנות כולל סיוע לצדדים להגיע להחלטות משותפות בדבר חלוקת הגירושין, ולסייע לצדדים בגירושין גם בהגנה על זכויותיהם וחובותיהם וגם בהיבט הרגשי שבתהליך.

הליך גישור ברבנות עשוי להיות ארוך, מסורבל וחשוב שתשיגו לעצמכם את ההגנה המגיעה והנדרשת בתהליך כזה, במיוחד במקרה בו הגירושין לא מוסכמים על שני בני הזוג, והסרבן עשוי לדרוש שידו על העליונה בתנאים מסוימים בהסכם הגירושין.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader