גישור חובה בבית המשפט לענייני משפחה

גישור בסכסוכי משפחה נהפך לנפוץ עם השנים, בהיותו דרך אלטרנטיבית לפתרון סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט. בשנת 2016 התקבל חוק אשר מחייב צדדים לסכסוך משפטי בדיני משפחה להשתתף בהליך גישור בטרם הגשת התביעה. עוד על הליך גישור חובה והיבטיו, לפניכם.

 

הליך גישור

הליך גישור הינו הליך אשר נועד לפתור מחלוקות וסכסוכים בין צדדים תוך כדי דיאלוג משותף ויצירת פשרות והסכמה משותפת.

ההליך מבקש להסדיר סכסוך בדרך חלופית מחוץ לכותלי בית המשפט בשל ההבנה שההליך הדיוני בבית המשפט טומן בחובו חסרונות שונים מול היתרונות הרבים של הליך הגישור הן מבחינה כלכלית בהיותו זול יותר, הן מבחינת זמנים שכן העומס על בתי המשפט והבירוקרטיה מביאה להתארכות מתמדת של הדיונים והן בשל היכולת של ההליך להתחשב ברצון הצדדים ולהביא לפתרון אשר יתקבל בהסכמה על הצדדים בדרך מכובדת ככל הניתן.

הליך גירושין בין בני זוג הינו קשה ומורכב מבחינה כלכלית ובעיקר מבחינה רגשית, ככל שלבני הזוג יש ילדים משותפים ורכוש משותף ההליך הופך למורכב ומסובך פי כמה. היתרונות הרבים בניהול הגירושין באמצעות גישור הובילו לחקיקת חוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה התשע"ה -2014 הדורש מכל זוג המצוי בהליך גירושין בטרם הגשת תביעה לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני לעבור הליך גישור.

 

הליך יישוב סכסוך גירושין בבית המשפט לענייני משפחה

בטרם הגשת תביעה לבית המשפט לענייני משפחה על ידי אחד מן הצדדים, יהיה מחויב המגיש להשיג טופס בקשה ליישוב סכסוך לבית המשפט לענייני משפחה ובתשלום אגרה. לאחר הגשת הבקשה הצדדים יקבלו זימון לתאריך פגישת מהו"ת – מידע, היכרות ותיאום אשר נערכת באחת מיחידות הסיוע של בית המשפט לענייני משפחה בו הם יעבור הליך גישור.

הצדדים יהיו מחויבים לפגישה אחת בה הצדדים נפגשים רק הם עם מגשר ולאחר מכן אם ירצו יוכלו להגיע לכמה פגישות נוספות בהן יכולים גם לנכוח עורכי דין של מי מהצדדים ולהשתתף בדיונים ובמשא ומתן, ככל שירקם. ככל והליך הגישור נושא פרי והוא נחתם, הוא יובא בפני בית המשפט לענייני משפחה על מנת שזה יאשר אותו ככל שעבר על תנאיו וראה שהוא מוסכם על הצדדים והם מבינים את משמעותו. אישור ההסכם ייתן לו תוקף משפטי של פסק דין מחייב.

עריכת הליך הגישור באופן פרטי

מאחר והחוק מחייב זוגות לעבור הליך גישור, הוקם מערך הסיוע בבתי המשפט בו ניתן עבור את ההליך באופן חינמי מלבד תשלום אגרה. יחד עם זאת הצדדים יכולים לבחור לעבור את הליך הגישור באופן עצמאי אצל מגשר פרטי אשר יבחר על ידם. חשוב שהמגשר יהיה עורך דין מוסמך אשר מצוי בתחום דיני המשפחה ובעל ניסיון רב.

תהליך הגישור הפרטי יהיה דומה לזה שנעשה בבית המשפט, ככל והצדדים יגיעו בו להסכמה הם יוכלו להגיש את ההסכם לבית המשפט לצורך אישורו. ככל והצדדים לא יגיעו להסכמה ויבחרו להגיש תביעות לבית המשפט, יצטרכו הם להגיש אישור מטעם המגשר המעיד על פגישות הגישור.

 

הקפאת הגשת תביעות בתקופת הליך הגישור

כל עוד לא הסתיים הליך הגישור הצדדים יהיו מנועים מלהגיש תביעות לבית המשפט שכן הדבר יפגום באיכות הליך הגישור ובניסיון ליישוב הסכסוך. יחד עם זאת כאשר מדובר בסעדים דחופים אשר נוגעים למצב הקיים ואינם סובלים דיחוי יהיה ניתן להגיש תובענות כדי למנוע נזק בלתי הפיך אשר עלול להיגרם בשל כך.

 

ויתור על הליך הגישור

כאמור, הצדדים מחויבים לפחות בפגישה הראשונה. ככל ואחד מהצדדים מסרב לעבור את הליך הגישור, הוא יצטרך בכל אופן להגיע לפגישה הראשונה שם הוא יחתום על טופס סירוב להליך גישור חובה. את הטופס יעבירו לבית המשפט לענייני משפחה ולאחר אישורו יכול הוא להגיש תביעה משפטית.

לסיכום, להליך גישור החובה יתרונות משמעותיים שכן הם מחייבים את הצדדים לתת הזדמנות אמיתית להסדרת המחלוקות ביניהם בדרך של שיתוף פעולה ודיאלוג הדדי בטרם בפניה למאבק משפטי קשה בכותלי בית המשפט. בנוסף, האפקטיביות של הליך הגישור והיכולת שלו להפחית מהעומס על בתי המשפט הביאו לחקיקת החוק.

יחד עם זאת, קיימים קשיים מסוימים ביישום החוק הלכה למעשה ובהתנהלות של מרכזי הסיוע בבתי המשפט. בשל כך, בטרם הגשת תביעה לבית המשפט לענייני משפחה ופנייה להליך המהות, יש לפנות לייעוץ משפטי על מנת להבין לעומק את ההשלכות של העניין. פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לייעוץ משפטי מנוסה ומהימן בתחום דיני המשפחה!

גישור חובה בבית המשפט לענייני משפחה
גישור חובה בבית המשפט לענייני משפחה

שאלות ותשובות - גישור חובה בבית המשפט לענייני משפחה

הליך גישור הוא הליך שנועד לפתור סכסוכים ואי הסכמות בין שני צדדים (אם בענייני גירושין, עניינים עסקיים וכדומה) למען הגעה למשא ומתן פורה ולבסוף להסכמות משותפת בדבר הסכסוך. ההליך כולל פגישות אישיות וגם משותפות עם המגשר, ולבסוף דיון והגעה להסכמות.

את הליך הגישור ניתן לערוך בבית המשפט לענייני משפחה או באופן פרטי ועצמאי אצל מגשר שהצדדים בוחרים לנכון.

הליך גישור הוא הליך שניתן לעשות אותו מתוך רצון לפתור את הסכסוכים בנועם וכחלופה לתביעה ולהליך משפטי, והוא הפך לחובה ב2016 בה התקבל חוק לפיו שני הצדדים בסכסוך משפחתי (בנוגע לגירושין, משמורת וכו') לבצע הליך גישור לפני הפנייה לתביעה.

בהתאם לחוק המחייב את הצדדים בסכסוך משפחתי לפנות לגישור לפני הגשת תביעה, על בני הזוג או הצדדים בסכסוך להגיע לפחות לפגישה אחת אצל מגשר, רק לאחריה יוכלו להמשיך לתביעה. ועם זאת, ניתן לסרב להגיע לגישור חובה ולחתום על טופס סירוב להליך, לאחריו ניתן להגיש תביעה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader