מה עדיף: הליך גישור או בית משפט?

בדיני משפחה עולה השאלה איזו דרך היא העדיפה לפתרון סכסוכים. מצד אחד עומדת אפשרות המאבק בבית המשפט אשר תוביל לתוצאה החלטית ללא פשרות, מנגד עומדת האפשרות לעבור הליך גישור המאפשר גמישות וקביעת דרך האמצע בין רצונות הצדדים. קראו עוד על מנת ללמוד יותר אודות ההליכים השונים ולהבין מהי הדרך המתאימה בעבורכם לנהל ולהכריע סכסוך משפטי.

 

סכסוך משפטי

סכסוך משפטי בין צדדים שונים, הן בדיני משפחה והן בשאר התחומים יכול להיפתר בכמה דרכים.

מצד אחד עומד המסלול המשפטי הקלאסי הנערך בין כותלי בית המשפט, בו השופט שומע את טענות הצדדים, נחשף לראיות ולעובדות המקרה ובהתאם לכללים משפטיים וערכים שונים מכריע לטובת צד מסוים באופן מלא או חלקי.

מצד אחר עומדת האפשרות של יצירת שיח בין הצדדים של הסכסוך ובדרך של פשרה והבנה להגיע להחלטות ופתרון המחלוקת בין הצדדים. כאשר הסכסוך מוכרע בבית משפט, הצדדים מנהלים מאבק נגדי וככל שצד יצליח יותר במאבק על בסיס כושר שכנוע, הבאת ראיות והוכחה שהצדק עמו יהיה לו סיכוי לנצח במאבק.

כאשר הסכסוך נפתר בדרך של דיאלוג בין הצדדים, ניתן יהיה בדרך יצירתית להביא לתוצאה אשר תהיה הוגנת בעבוד שני הצדדים ותבטא את רצונם.

 

הליך גישור

בשנים האחרונות הולכים ומתרבים הליכי הגישור בסכסוכים משפטיים שונים ובדיני המשפחה בפרט. העומס על בתי המשפט והמאבקים המשפטיים הבלתי פוסקים בתחום דיני המשפחה הידועים במורכבות הרגשית ובעומס הכלכלי והנפשי הנגרם לצדדים בהם הביאו לחשיבה יצירתית בעניין ולפתרון של הסכסוך בדרך אלטרנטיבית, מחוץ לכותלי בית המשפט.

הליך גישור מהווה דרך חלופית לפתרון סכסוכים אשר מוסדר בחוק בתי המשפט תשמ"ד- 1984. במסגרת הליך זה הצדדים נפגשים עם מגשר, שהוא עורך דין המוסמך לניהול וליווי הליכי גישור. המגשר שומע את טענות הצדדים ורצונם ומבקש ומוביל ליצירת הסכמות בין הצדדים אודות הנושא העומד במחלוקת תוך כדי דיאלוג ביניהם ושיתוף פעולה.

היתרון של הליכי גישור

הליך גישור הוא חלופי להתדיינות בבית משפט. הוא מאפשר לצדדים ל'סגור' את ההליך בדרך יפה ומכבדת ללא מחלוקות קשות, אשר מאפיינות בפרט את דיני משפחה. מעבר לכך, ההליך הדיוני בבית המשפט מלא בקשיים בירוקרטיים ונושא עלויות רבות ונמשך לפרקי זמן משמעותיים.

הליך גישור הוא מהיר הרבה יותר וכן גמיש בהרבה ואינו מחייב הצמדות לכללים הנוקשים של בית המשפט ובכך יכול להתבטא באופן מלא יותר רצון הצדדים. בנוסף, קשה לצפות בוודאות מה תהיה התוצאה של ההליך המשפטי בעת הניהול שלו, לעומת הליך גישור אשר נעשה בשיתוף פעולה וגילוי מלא והתוצאה שלו תהיה מסוכמת על הצדדים ולא קבועה על ידי גורם אחר חיצוני להם.

בנוסף, הליך הגישור נעשה תוך תקשורת טובה וביכולתו להנמיך את הלהבות בסכסוך ולשמור על מערכת יחסים טובה בין בני המשפחה ובפרט בין בני זוג המצויים בהליך גירושין, דבר אשר חשוב במיוחד כאשר לבני הזוג ילדים משותפים.

 

היתרון של בית משפט

לאורך השנים בתי המשפט נחקקו בתודעה כעושי הצדק. בכך, כאשר יש סכסוך בין הצדדים האמון בבית המשפט והתוקף של החלטותיו מביא אנשים רבים לדון אודות הסכסוך בין כותליו. ניהול סכסוך משפטי בבית המשפט נעשה על פי כללים ברורים הקבועים בחוק ומכובדים ונאכפים על ידי בית המשפט. השופטים המתעסקים בהליך הם ניטרליים ופועלים על פי כללים מקצועיים וערכים ברורים.

בכך, ניהול ההליך בבית המשפט יש לו יתרון מבחינת התוקף הרחב שיש להחלטותיו. בנוסף, פעמים רבות הצדדים מצויים בסכסוך משפטי עמוק כל כך אשר הם אינם מסוגלים לעבור הליך גישור וליצור דיאלוג ולקבוע יחד בשיתוף פעולה כיצד להכריע בסכסוך ולכן האפשרות היחידה העומדת מולם במצב זה של הדברים הוא פניה לבית המשפט אשר יכריע באופן מוחלט בסכסוך ואינו כל שיח או הסכמה כלשהי בין הצדדים.

בנוסף, ככל וההכרעה של בית המשפט אינה מוצאת חן בעיני אחד מן הצדדים לסכסוך, עומדת לו האפשרות לערער את פסק הדין, זאת לעומת הליך גישור אשר נעשה בהסכמה לכאורה של הצדדים ולכן יהיה קשה לשנות אותו.

לסיכום, קיימים יתרונות וחסרונות הן בהליך גישור והן בדיון בבית המשפט. חשוב להבין לעומק את ההיבטים השונים המלווים כל הליך במיוחד לקראת ניהול סכסוך בדיני המשפחה, תחום הידוע במורכבות הרגשית והכלכלית שבו. פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לליווי משפטי מקצועי ומהימן בתחום!

מה עדיף: הליך גישור או בית משפט
מה עדיף: הליך גישור או בית משפט

שאלות ותשובות - מה עדיף: הליך גישור או בית משפט?

הליך גישור ובית משפט מסייעים לנו בפתירת סכסוכים ובמתן תשובות ומענה לבעיות ומחלוקות בחיינו אל מול צד אחר, בכל סוג של סכסוך כמו עסקי, משפחתי, וכדומה. אלו הן שתי דרכים עמן אפשר לשים סוף למחלוקות.

הליך גישור הוא חלופה לבית משפט שמאפשרת לפתור את הסכסוך בדרך מכבדת ובדיון משותף המנוהל על ידי המגשר. הליך הגישור יותר מהיר, וגם גמיש ופחות נוקשה מהליך בית המשפט שנקבע עבור הצדדים.

היתרון של בית המשפט הוא שתוצאות הסכסוך ייקבעו לפי החוק ולפי הצדק, על ידי שופטים ניטרליים ומקצועיים. לבית המשפט יתרון בגין התוקף המחייב שיש להחלטותיו, וגם בכך שהוא קובע עבור שני הצדדים תשובות, במקרים בהם הם לא הצליחו להתדיין ולגשר על הסכסוך.

כפי שראינו יש יתרונות וחסרונות לשני הצדדים במשוואה, ולכן כל אדם וצדדים בסכסוך, יוכלו לקבוע בעצמם לפי העדפתם לאן לפנות עבור יישוב הסכסוך והגעה לפתרון.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader