אי עמידה בזמני שהות

כאשר בני זוג מתגרשים ומעוניינים לחיות בנפרד, נדרשת חלוקה והסדרה של הזמנים בהם הילדים שוהים עם כל אחד מן ההורים. את זמני השהות מחלקים ביניהם ההורים תוך כדי הסכמה, ובמקרה שהיא אינה קיימת הזמנים יקבעו על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. חשוב לדעת כי אי עמידה בזמני השהות מהווים הפרה חמורה אשר עשויה להוביל לסנקציות על המפר. עוד על זמני שהות וההשלכות של אי העמידה בהם, לפניכם:

 

חלוקת זמני השהות

לאחר גירושין של זוג הורים, נקבעת החלטה בנוגע לענייני המשמורת על הילדים. קיימים מקרים בהם ההורים בוחרים במשמורת משותפת על הילדים, אך עדיין לרוב בית המשפט יקבע משמורת מלאה לאחד ההורים (לרוב זו תהיה האם) ולהורה השני זמני שהות (אשר בעבר נקראו "הסדרי ראיה").

קיימים זמני שהות 'מקובלים' בהם ההורה שאינו המשמורן נפגש עם הילדים פעמיים בשבוע ומבלה איתם שני סופי שבוע במהלך החודש, וזמני שהות 'מורחבים' שהם מפגשים ארוכים יותר בין ההורה לילדים הכוללים גם שינה.

מעבר לזמנים הקבועים, זמני השהות מתייחסים גם לחגים וחופשות. זמני השהות מאפשרים להורה שאינו משמורן להמשיך להיות בקשר עם ילדיו באופן רציף ומסודר על מנת להתחשב בטובת הילד.

 

החשיבות של עמידה בזמני השהות

זמני השהות נקבעים בשיתוף פעולה בין הצדדים ומקבלים את אישור בית המשפט או ישירות על ידי בית המשפט כאשר נעדרת הסכמה בעניין בין ההורים. ההחלטה על זמני השהות היא מחייבת ואין לחרוג ממנה, כאשר מתבצעת הפרה של זמני השהות על ידי אחד מההורים הדבר יכול להוביל לפגיעה משמעותית בילד ובטובתו העשויה להשליך ישירות על אופן גידולו התקין של הילד וחווית ילדותו.

 

הסיבות לאי העמידה בזמני השהות

לאי עמידה בזמני שהות סיבות רבות. אי העמידה יכול להתבצע על ידי כל אחד מן הצדדים ואין סיבה אחת מוגדרת לכך. לעיתים קרובות החלוקה של זמני השהות נותנת עדיפות משמעותית לאימהות על חשבון האבות אך עדיין מחייבת אותם במזונות, כך יוצא שאבות עשויים להרגיש פגיעות בכך שהורותם אינה מקבלת את המשמעות הנדרשת בעוד הם מחויבים לשאת בעול הכלכלי של גידול הילד.

כתוצאה מכך בוחרים הם להפר את זמני השהות אותם הם רואים כחסרי התחשבות בהם. מעבר לכך, קיימות סיבות נוספות לאי העמידה בזמני השהות כגון שעות העבודה של ההורה אשר מתנגשות עם זמני השהות, מרחק המגורים, הקמת משפחה חדשה, רצון לנקום בהורה השני אתו יש סכסוך, פחד מבילוי של שעות רבות עם הילד, פעולות של ההורה המשמורן לסיכול זמני שהות ההורה השני ועוד.

 

כיצד ניתן לטפל באי עמידה בזמני השהות

ברור לכל שהפרה של זמני השהות פוגעת פגיעה משמעותית בילד ובטובתו. לכן במקרה כזה יש לעשות ככל הניתן לתיקון המצב. בין הצעדים בהם ניתן לנקוט: ראשית, אם בני הזוג ערכו הסכם גירושין ביניהם יוכלו הם לקבוע בו סנקציות שונות על הצד המפר, הסכם שכזה נערך כבר בשלב הגירושין בנוכחות של עורך דין וייעוצו. במקרים אחרים יהיה ניתן לפנות לבית המשפט לענייני משפחה על מנת שזה יטפל בנושא.

 

כיצד בתי המשפט מתייחסים לאי עמידה בזמני השהות

בתי המשפט מייחסים חשיבות רבה לזמני השהות ורואים בחומרה הפרה שלהם. כתוצאה מכך לעיתים הם יבחרו להטיל סנקציות על ההורה אשר מפר את זמני השהות על מנת לגרום לו לחזור לשתף פעולה ולהרתיע אותו מהתנהלות זו.

ככל והאם היא בעלת המשמורת והיא הפרה את זמני השהות, יבחר בית המשפט להטיל עליה סנקציה כלכלית בדמות קנס בגובה מסוים אשר ישולם בהתאם לכל מפגש אותו היא מונעת עם האב.

ככל וההפרה נובעת מצד האב שאינו בעל המשמורת על הילדים, בית המשפט יוכל להחליט על צמצום זמני השהות שלו עמם ולחייב אותו בפיצוי לאם בגין הוצאות הנגרמו עקב הפרת זמני השהות, כגון הוצאות של שמירה על הילדים בזמן זה.

לעיתים עושי להתברר כי אי העמידה בהסדר נובעת ממחלוקת נקודתית או טעות של אחד הצדדים, ולכן בטרם יקבע בית המשפט סנקציות על אחד הצדדים הוא ינסה להסדיר מחדש את העניין תוך כדי שיתוף פעולה בין הצדדים.

 

שינוי חלוקת זמני השהות

לעיתים ההפרה יכולה לנבוע מחוסר יכולת של אחד ההורים לעמוד בזמני השהות עקב שינוי נסיבות אישיות, שינוי מקום מגורים, תעסוקה וכו'. לכן, עוד בטרם הפרה של זמני השהות יכולים הצדדים להסדיר יחד מחדש את זמני השהות בהסכם ביניהם. בהסכם ירשמו השינויים ואותו הם יגישו לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני על מנת שזה יאשר זאת.

ככל וקיים נתק בין ההורים או מחלוקות עמוקות בנושא, יכולים הם לפנות ישירות לבית המשפט באמצעות הגשת תביעה לשינוי חלוקת זמני השהות. בית המשפט יבחן מחדש את הנושא תוך כדי התחשבות בדעות הצדדים ובכפיפות לעיקרון העל של טובת הילד.

 

הקצבת זמני שהות בפיקוח של גורמים מקצועיים

ייתכנו מקרים חריגים בהם לאחד ההורים יקבע אי מסוגלות הורית לגדל את הילד או שקיים חשש של גורמי הרווחה שאחד מההורים עשוי לסכן את הילד, ולכן יוסדרו להורה זמני שהות תחת פיקוח ובקרה במרכז סוציאלי ('מרכז קשר להורה-ילד') שם יפגשו ההורה והילדים באופן מסודר תחת פיקוח הדוק של גורמים מקצועיים על מנת לשמור על בטחונם.

לסיכום, זמני שהות הם נושא חשוב ביותר בכל הנוגע לגירושים של הורים לילדים. העמידה בזמנים אשר נקבעו על ידי בית המשפט או באישורו היא קריטית וכל חריגה ממנה עשויה להזיק רבות לילד.

על מנת להבין יותר באיזה אופן להתנהל בנוגע לזמני השהות וכיצד לפעול במקרה של אי עמידה בהם, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי, מומחית לדיני משפחה לייעוץ מנוסה ומקצועי!

אי עמידה בזמני שהות
אי עמידה בזמני שהות

שאלות ותשובות - אי עמידה בזמני שהות

חלוקה לזמני שהות, מתבצעת כחלק מחלוקת המשמורת על הילדים בין בני הזוג בעת הליך הגירושין. פעמים רבות, יחליט בית המשפט להעניק להורה אחד משמורת מלאה, ולשני – זמני שהות, כלומר זמנים מסוימים בשבוע בהם ההורה יכול להיפגש עם ילדיו.

עמידה בזמני שהות היא קריטית וחשובה גם מאחר ומדובר בדרישה של בית המשפט, אך במיוחד בעיקר ומדובר במסגרת שנקבעה כדי להעניק יציבות לילד. כך חריגה ואי עמידה בזמנים אלו, עשויות לפגוע בילד ועל חווייתו.

אי עמידה בזמני שהות היא בעייתית ועשויה לפגוע בילד וביציבות שהוא חש, לכן ובכל הפרה של זמנים אלו כדאי לטפל ולנקוט צעדים. הפתרונות השונים במצב כזה הם לקבוע בהסכם הגירושין סנקציות על הצד שמפר את הזמנים, או לערב את בית המשפט, שיקבע סנקציות.

במידה ויש בעיה או חוסר נוחות עם זמני השהות, הצדדים יכולים להסדיר בניהם מחדש את זמני השהות באופן שמוסכם על שניהם, ולאחר מכן לבקש את אישור בית המשפט.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader