הורות משותפת גירושין

רבים נוטים להתבלבל בין הורות משותפת, שנעשית בין שני הורים שאינם מנהלים מערכת יחסים אחד עם השני, למשמורת משותפת – שהיא חלוקת הטיפול בילדים בין הורים גרושים. מאמר זה יסביר את ההבדלים והדמיון בין השניים.

 

מהי הורות משותפת?

במאה ה- 21, אנשים רבים יודעים שהם לא זקוקים לנישואים או לבן או לבת זוג על מנת לגדל ילדים מאושרים. עם זאת, רבים עדיין מעוניינים בהבאת ילד משלהם לעולם מאשר בחירה באימוץ, ואף רוצים להכיר את ההורה השני של ילדיהם. בדיוק לשם כך נועדה הורות משותפת, שהיא הבאת ילדים לעולם על ידי שני הורים, גבר ואישה, שאינם מקיימים בינם לבין עצמם שום מערכת יחסים מלבד גידול הילד המשותף.

 

להורות משותפת יתרונות רבים 

ראשית

היא מאפשרת להורים להביא ילד ביולוגי, מבלי צורך להתפשר על תורם זרע או תורמת ביצית אנונימיים. ההורים יכולים לבחור שותף שהם סומכים עליו ומאמינים בו, ואף יודעים כי אין לו מחלות רקע קשות או בעיות אחרות.

 

שנית

היא מעניקה להורה את הזכות להקים תא משפחתי ייחודי שאינו תלוי במוסד הנישואין השמרני או במוסכמות חברתיות אחרות. כך, יכול אדם להביא ילד לעולם, ללא צורך לקיים מערכת יחסים רומנטית כאשר הוא אינו מעוניין בכך.

 

שלישית

בשונה מהורה חד הורי, להורה בהורות משותפת יש הורה נוסף לחלוק עמו את נטל גידול הילדים, לרבות הנטל הכלכלי. כך הוא לא מוצא את עצמו לבד במערכה, והוא זוכה לתמיכה מאדם נוסף.

 

ולבסוף

הורות משותפת מעניקה אפשרות נהדרת לזוגות חד מיניים להביא ילד ביולוגי לעולם – זוג גברים, למשל, יכולים ליצור קשר עם אשה נוספת ולהביא יחדיו ילד בהורות משותפת. עם זאת, צריך לזכור שהחוק בישראל אינו מתיר שיוגדרו הורים אחרים מלבד האב והאם הביולוגי, ולכן בן זוגו של האב הביולוגי לא יהיה מוכר כאב, לא משנה כמה קרוב הוא לילד.

 

כיצד מגדלים יחדיו ילד בהורות משותפת?

קודם, לפני הבאת הילד לעולם, על ההורים להיפגש על מנת לכתוב הסכם הורות משותפת. בהסכם זה, הם כוללים את כל הפרטים הרלוונטיים, בהווה ובעתיד, לגידולו של הילד. פרטים אלו כוללים את שמו של הילד, החינוך בו יתחנך, הדת והערכים שיגודל על פיהם, חלוקת ההוצאות בין ההורים, תנאי המשמורת, ועוד.

רוב ההורים שמגדלים יחדיו ילד בהורות משותפת בוחרים במשמורת משותפת. עם זאת, זה לא הכרח – אין מניעה שהורות משותפת תתנהל גם בצורה של משמורת יחידנית, בה אחד מההורים הוא המשמורן וההורה השני זוכה להסדרי ראייה קבועים מראש.

 

מהי משמורת משותפת?

משמורת משותפת היא אופן חלוקת נטל הטיפול בילד בין הורים גרושים. כשזוג עם ילדים מתגרש, עליהם להגדיר מראש את אופן חלוקת הטיפול בילדים. עד השנים האחרונות, רוב ההורים בחרו במשמורת יחידנית בה האם היא ההורה המשמורן.

בעשור האחרון, ניתן לראות עלייה משמעותית באחוזי המשמורת המשותפת, הן בשל השתלבותן המוגברת של אימהות באפיקי עבודה קרייריסטים, הן בשל רצונם של אבות רבים יותר להיות מעורבים בגידול ילדיהם.

סוג המשמרות

בדרך כלל, סוג המשמורת היא המכתיבה את גובה דמי המזונות. לאור העובדה שברוב המקרים האימהות היו במשמורת יחידנית, האב שילם את כל דמי המזונות בעצמו. עם העלייה במשמורות משותפות נוצר מצב מעט אבסורדי, בו גברים עדיין משלמים את כל דמי המזונות, על אף שהם גם משתתפים באופן פעיל בגידול הילד, וגם אם אינם מרוויחים יותר מגרושתם.

 

עליית המודעות

רק בתקופה האחרונה עלתה המודעות באשר למצב זה, והדבר התבטא בפסיקת בית המשפט העליון שקבעה תקדים לפיו הורים גרושים שמטפלים בילדיהם זמן זהה ומשתכרים באופן זהה, יחלקו את דמי המזונות. פסיקה זו טרם השתרשה כראוי אל דיני המשפחה כיום, אך היא עושה את צעדיה אט אט.

 

קבלת ליווי משפטי מעורך דין לדיני משפחה

בין אם אתם מעוניינים בהורות משותפת ובין אם אתם נמצאים במחלוקת על משמורת, אתם זקוקים לעורך דין לענייני משפחה! כל אחד מהתחומים הללו הוא תחום משפטי סבוך ומורכב, שיש להתנהל עמו ברגישות מקסימלית ומיומנות רבה. ניסיון לחמוק מהעסקת עורך דין עלול לעלות לכם ביוקר בסופו של דבר, שהרי הדבר העומד על הפרק הוא היקר לכם מכל – ילדיכם.

 

הסכם הורות משותפת

אם אתם מעוניינים ביצירת הסכם הורות משותפת, יש להיעזר בעורך דין שמכיר היטב את הנושא, על מנת שיידע לבנות הסכם מקיף ויסודי, שלא יפספס שום פרט חשוב. בשונה מזוגות נשואים, ייתכן מאוד שלהורים בהורות משותפת אין הרבה הסכמה על נושאים משותפים, ולכן מומלץ להסדיר הכל בהקדם בהסכם ההורות המשותפת.

 

הסכם גירושין

אם אתם ניצבים בפני גירושין ובפני דיונים על משמורת ומזונות, גשו לעורך דין על מנת לדעת מהם זכויותיכם ומהי נטייתו של בית המשפט. חשוב להבין מה מצבכם המשפטי כהורים משמורנים, על מנת לדעת כיצד להיערך לדיוני בית המשפט.

 

לסיכום

אתם יכולים אף להיעזר בעורך דין בעל הסמכה כמגשר גירושין, ולבחור לעשות את הסכם הגירושין שלכם בצורה נעימה יותר מאשר דיון בבית המשפט. במקרה כזה, אתם תיפגשו עם ההורה השני ועם עורך דינכם, ותכתבו את הסכם הגירושין שלכם יחדיו, תוך מתן דגש על שיתוף פעולה והדדיות. זה יתאפשר, כמובן, רק אם הקשר בין בני הזוג מספיק טוב על מנת לקיים שיח מתחשב וסובלני כמות זה.

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובהורות משותפת ומשמורת משותפת בפרט, ובעלת הסמכה וניסיון רב בגישור בין הורים. משרדנו מזמין אתכם ליצור קשר בהקדם, על מנת שנוכל לעזור לכם ליצור את התא המשפחתי עליו תמיד חלמתם.

הורות משותפת גירושין
הורות משותפת גירושין

שאלות ותשובות - הורות משותפת גירושין

הורות משותפת היא סוג הורות בה בני הזוג לא נמצאים במערכת יחסים זוגית או נישואין, אלא בחרו להביא לעולם ילד ולגדל אותו בשיתוף, ולא מתוך מערכת נישואין או זוגיות. מדובר בסוג נפוץ של הורות בה המרכיב המחבר בין השניים, הוא גידול הילד יחדיו.

לעומת נישואין וזוגיות בה בני הזוג חיים יחדיו ומבצעים את כל ההחלטות יחדיו, בהורות משותפות הסיטואציה שונה ובני הזוג חיים בנפרד, לכן יש פרטים רבים להסכים עליהם בהסכם הורות משותפת, שיפרט את המשמורת, חלוקת ההוצאות וכדומה.

משמורת משותפת היא סוג משמורת לפיו הטיפול בילד מתחלק באופן שוויוני ומשותף בין שני ההורים של הילד. זו סוג המשמורת שנראה בעיקר בהורות משותפת, אך גם בהסכמי גירושין.

כדי לערוך הסכם הורות משותפת יש צורך בעורך דין בקי ומנוסה, שיוכל לסייע בעריכת הסכם מפורט כמה שיותר, שימנע טעויות וסכסוכים בהמשך במקרה הצורך. מומלץ להסדיר את כל העניינים מראש בהסכם מסודר, יחד עם עורך דין שילווה את התהליך.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader