הורות משותפת טובת הילד

גברים ונשים רבים מעוניינים להביא ילד ביולוגי לעולם, שלא במסגרת מערכת יחסים רומנטית, ולכן בוחרים להביא ילד במסגרת הורות משותפת. לשם כך קיים הסכם הורות משותפת טובת הילד, בו מסדירים ההורים את כל הפרטים הרלוונטיים לגידול הילד. ההסכם לא נועד רק כדי לתת להורים ביטחון, אלא גם לדאוג לרווחת הילד ולוודא שיקבל את כל מה שהוא צריך.

 

מהי הורות משותפת?

הורות משותפת מתרחשת כשגבר ואישה מחליטים להביא יחדיו ילד לעולם. אנשים רבים מבינים כי התא המשפחתי המסורתי לא מתאים להם, או שהם לא נמצאים במקום בחייהם שבו הם יכולים להביא ילד, כיוון שהם במערכת יחסים להט"בית או שהם רווקים, אך הם עדיין מעוניינים להביא ילד לעולם.

הבאתו לעולם אינה חייבת להתקיים בדרכים המסורתית – היא יכולה להתקיים בכל דרך, לרבות הפריה חוץ גופית, פונדקאות ועוד.

 

ילד/ה במסגרת הורות משותפת

כאשר גבר ואישה מקבלים את ההחלטה המבורכת להביא יחדיו ילד לעולם במסגרת הורות משותפת, עליהם ליצור הסכם הורות משותפת שיכלול את כל הפרטים הרלוונטיים להבאתו של הילד לעולם. על ההסכם להיות כפוף לעקרון טובת הילד, ולהעמיד בראש ובראשונה את צרכיו של הילד ואת רווחתו.

 

מה כולל הסכם הורות משותפת?

יש כמה נושאים עיקריים שחשוב מאוד לכלול בהסכם ההורות המשותפת, על מנת להבטיח תיאום ציפיות ושיתוף פעולה מלא בין ההורים:

 

הסדרי משמורת

על הורים שמגדלים ילד במסגרת הורות משותפת יש להסדיר את הסדרי הראייה כבר במעמד ההסכם – האפשרויות המקובלות ביותר הן משמורת משותפת (ההורים לוקחים חלק שווה בנטל גידול הילד, והילד גדל בשני בתים) או משמורת יחידנית (אחד ההורים הוא ההורה המשמורן המגדל את הילד בפועל, ואילו ההורה השני זוכה להסדרי ראייה מוגדרים מראש). יש לוודא כי הסכם משמורת תואם את עקרון טובת הילד ומשרת אותו באופן הטוב ביותר.

 

פתרון סכסוכים עתידיים

כאמור, למצבם של ההורים יש השפעה גדולה על טובת הילד. הורים מסוכסכים עשויים להעכיר על תחושת ילדיהם, ולכן מומלץ מראש להגדיר בהסכם הורות משותפת כיצד ייפתרו מחלוקות עתידיות, לדוגמא – באמצעות מגשר, עורך דין, ועוד.

 

תשלום מזונות

ההורים יכולים להגדיר מראש הסכם הורות משותפת את גובה תשלום המזונות בהתאם להכנסות הם וההוצאה צפויה ילד על ההורים יש ליצור תוצאות של המרה קשובות בסיפוק צרכיו הבסיסיים ביותר של הילד אלא גם הצעות נוספות שנועדו להבטיח את רווחתם כמו תחביבים בגדים חברתיים טיפול פסיכולוגי ועוד

 

פרטי גידול הילדים

ההורים יכולים להגדיר מראש בהסכם ההורות המשותפת כיצד ברצונם לגדל את הילד, אם למשל ברצונם לגדל אותו במסגרת חינוך מסוים או כבן דת מסוימת. גם כאן חשוב לשים לב שערכיהם של ההורים לא מתנגשים עם רווחתו של הילד.

איך להדגיש את טובת הילד בהסכם הורות משותפת?

בראש ובראשונה על ההורים להבין כי ההסכם לא נועד לשרת רק אותם, אלא גם – ובעיקר –  את ילדיהם. טובת הילד מתפרסת על פני תחומים רבים, מצרכים בסיסיים כמו ביגוד, לינה, חינוך וטיפול רפואי, ועד לדברים שנחשבים יותר כמותרות, כמו בילויים, חוגים וטיפול פסיכולוגי.

 

רווחתו של הילד/ה

מלבד זאת, טובת הילד יכולה להתבטא גם באופן חלוקת הטיפול בו בין ההורים – לדוגמה,  במקרה שבו ההורים גרים רחוק מאוד אחד מהשני, הדבר יכול לפגוע ברווחתו של הילד, כיוון שזה יחייב אותו להיטלטל בין שני בתים רחוקים באופן שאינו מאפשר לו שגרה חברתית.

כמו כן, חשוב לזכור שילדים הם יצורים רגישים מאוד, ובמיוחד כלפי הרגשות של ההורים שלהם. הקשר בין ההורים חשוב לרווחתו של הילד, כיוון שסכסוכים בין ההורים עשויים להעכיר על תחושתו של הילד ולהקשות על תפקודו היומיומי. לכן כינון הסכם הורות משותפת עשוי להקל משמעותית על הקשר בין ההורים ובהתאם לכך גם להיטיב עם הילד.

 

התוקף המשפטי של הסכם הורות משותפת

להסכם הורות משותפת יש תוקף משפטי מספק על מנת להגן על האינטרסים של הצדדים. באפשרות ההורים גם לגשת לבית המשפט לענייני משפחה ולקבל אישור על ההסכם, כך שיקבל משנה תוקף משפטי.

בית המשפט לענייני משפחה יוודא כי שני הצדדים חתמו על ההסכם באופן עצמאי ומרצונם האישי. כמו כן, הוא יוודא כי ההסכם תואם את עקרון טובת הילד. במקרה שבו ההסכם אינו דואג לטובת הילד, ייתכן שבית המשפט יבחר לבטל את ההסכם או לשנותו.

אין חובה, כאמור, לקבל אישור מבית המשפט לענייני משפחה, אך חשוב לדעת שאם ההורים נקלעים לסכסוך סביב סעיפי ההסכם, אישור בית המשפט שמהווה פסק דין חלוט, מגן על הסכם ולא מאפשר את שינויו ללא מעורבותו והסכמתו.

 

היעזרות בעורך דין ליצירת הסכם הורות משותפת

משותפת כפי שניתן לראות, הורות משותפת היא אינה עניין של מה בכך. מדובר במסמך משפטי חשוב, שהולך להשפיע על חייכם ועל חיי ילדיכם למשך שנים רבות, ולכן אנו ממליצים להיעזר בעורך דין לענייני משפחה שאתם חשים כי אתם סומכים עליו וכי הוא מנוסה בעבודתו.

 

סיכום

עורך דין מיומן לענייני משפחה יידע להצביע על מכשולים אפשריים ונושאים שעשויים לעלות מחלוקות בעתיד, וידע להעניק להם התייחסות בהסכם. כמו כן, עורך דין יידע להעריך אם טובת הילד באה לידי ביטוי בהסכם בצורה מספקת ויוודא כי ההסכם מגשים באופן הטוב ביותר את טובתכם ואת טובתו של ילדיכם, כך שתוכלו להתפנות להקמת המשפחה עליה תמיד חלמתם.

עורכת הדין הלנה שמחי מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה על מנת שתוכלו ליצור ביחד הסכם הורות משותפת שיישקף באופן הטוב ביותר את רצונותיכם ואת התא המשפחתי בו אתם מעוניינים.

עורכת הדין שמחי הינה עורכת דין לענייני משפחה שמתמחה בין היתר בהסכמי הורות משותפת, גישור, ועוד.

הורות משותפת טובת הילד
הורות משותפת טובת הילד

שאלות ותשובות - הורות משותפת טובת הילד

הורות משותפת היא סוג הורות בו שני ההורים בוחרים להביא לעולם ולגדל ילד במשותף, ללא קיום של מערכת זוגית או נישואין בניהם, אלא מתוך הסכם משותף לגדל יחד את הילד בשיתוף והסכמה. סוג הורות זה מצריך הסכם בו יפורטו ההסכמות והחלוקה הפיננסית בין השניים.

בהורות משותפת, טובת הילד המצאת במקום הראשון, והדבר צריך להתבטא גם בהסכם ההורות המשותפת שעורכים ההורים לפני הבאתו. תיאום ציפיות וחלוקה שוויונית בהסכם, תבטיח בהמשך את טובת הילד והיציבות בהסכם.

בהסכם הורות משותפת, צריכים ההורים להחליט גם על הסדרי הראייה והמשמורת בין השניים, כאשר האפשרות הנפוצה ביותר היא משמורת משותפת בנטל שווה.

הסכם הורות משותפת שנערך וקיבל גם את אישור בית המשפט לענייני משפחה, הוא הסכם בעל תוקף משפטי מלא ומוסדר. בבדיקתו, יבדוק בית המשפט לענייני משפחה, שאכן מדובר בהסכם ששני ההורים חתומים עליו מרצון, ושטובת הילד בעדיפות הראשונה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader