הורות משותפת ללא זוגיות

זוגיות אינה עוד הכרח לקיומה של משפחה מאושרת – עם השנים, מבקשים אנשים רבים לצאת מן התא המשפחתי המסורתי ולייצר לעצמם תא ייחודי חדש. בין היתר, תופעת ההורות המשותפת נהיית יותר ויותר נפוצה כיוון שהיא מאפשרת יחידה משפחתית יציבה הכוללת שני הורים, ואינה מצריכה קיום מערכת יחסים רומנטית ביניהם.

להאזנה:

כיצד מגדלים ילד ללא זוגיות?

החיים המודרניים הציבו אתגרים חדשים ופתחו הזדמנויות חדשות עבור רבים מאיתנו. אנשים רבים גילו כי הם לא זקוקים עוד למערכת יחסים רומנטית על מנת להביא ילד לעולם ולגדל אותו באהבה רבה תוך דאגה לכל צרכיו.

מלבד העובדה שזוגיות אינה מהווה תנאי למעטפת משפחתית חמה ואוהבת, היא גם אינה ממלאת עוד את התכלית הכלכלית שהייתה לה בעבר – עד לפני עשרות שנים בודדות נשים הזדקקו לגברים על מנת להתכלכל ולפרנס את משפחתן. עקב הצמיחה האדירה של מספר הנשים בשוק העבודה, נראה שנשים רבות מצאו שזוגיות אינה תנאי מחייב לגידול ילדים.

בהתאם לכך, הורות משותפת מהווה פתרון נהדר – נטל גידול הילד לא נופל על אדם אחד בלבד, והילד זוכה לשני הורים מאושרים שאינם קשורים בזוגיות שאינם רוצים בה.

הורות משותפת ללא זוגיות
הורות משותפת ללא זוגיות

מהי הורות משותפת?

הורות משותפת היא מושג חדש יחסית שמתאר שני אנשים או אפילו יותר שמחליטים להביא ילד יחדיו מבלי להתקשר ויחדיו במערכת יחסים רומנטית. פעמים רבות הורות משותפת נערכת בין גבר ואישה שמעוניינים להביא יחד ילד מבלי להיות במערכת יחסים, ולעיתים מדובר בזוגות שמתקשים להביא לבד ילדים בישראל – כמו להט"בים או רווקים – ומחליטים להביא ילד לעולם עם זוג או אדם אחר.

דרך הבאתו של הילד לעולם נתונה להחלטת ההורים – הם יכולים לבחור בפונדקאות, בהפריה חוץ גופית, ובכל דרך אחרת המתאימה לתפיסת עולמם.

עם השנים פרקטיקה הזו נהייתה יותר ויותר מקובלת ובולטת בנוף המשפחתי, ועל הנייר היא נראית כפתרון מושלם עבור אנשים רבים. עם זאת, היא מעלה לא מעט קשיים – בשונה מזוגות נשואים שככל הנראה חולקים השקפת עולם דומה, ייתכן שזוגות שמנהלים יחדיו הורות משותפת יתקשו להחליט החלטות משותפות בנוגע לסוגיות כמו חינוך ודת.

לכן, הורות משותפת מצריכה היערכות מוקדמת באמצעות הסכם, על מנת להסדיר סוגיות עתידיות טרם לידתו של הילד.

הסכם הורות משותפת

הסכם הורות משותפת נועד על מנת למנוע קשיים עתידיים בגידול הילד וליצור תיאום ציפיות בין הצדדים. יש דברים רבים שיש להחליט עליהם טרם הגעתו של הילד לעולם, כמו שמו של הילד, האופן בו יחונך, הדת שיתנהל על פיה, מגוריו ועוד.

על ההסכם לכלול פירוט מלא של כל פרט הרלוונטי להולדת הילד, כמו חלוקת ההוצאות הכרוכות בהריון, הרופא בו ייעזרו, פרטי חופשת הלידה ועוד פרטים רבים.

בנוסף, יש החלטות רבות שיש להחליט מראש בנוגע לאורך חייהם של ההורים – לדוגמה, יש הורים שבוחרים להגדיר מראש את אזור מגוריהם על מנת למנוע סכסוכים עתידיים ולמנוע מגורים רחוקים זה מזה, שהרי אלו עשויים להקשות על גידולו המשותף של הילד.

כמו כן, על ההורים להסדיר מראש את חלוקת המשמורת על הילד, את חלוקת ההוצאות ואת גובה המזונות, אם יש בהם צורך. רצוי כי ההורים יגדירו מראש כיצד הם עתידים לפתור סכסוכים שיתגלעו בהמשך, כמו באמצעות שימוש במגשר או עורך דין.

 

המעמד המשפטי של הורות משותפת

הסכם הורות משותפת הוא בעל מעמד של חוזה בעל תוקף משפטי. הסכם מסוג זה יש לערוך בליווי עורך דין המתמחה בדיני משפחה והורות משותפת.

על מנת להעניק להסכם תוקף מחייב, ההורים רשאים לגשת לבית הדין האישי או לבית המשפט לענייני משפחה על מנת לקבל אישור חיצוני. בית המשפט יוודא כי החוזה נחתם מרצונם החופשי של הצדדים וכי הוא שומר על עקרון טובת הילד. בית המשפט אף רשאי לבטל את ההסכם אם הוא מוצא זאת לנכון.

להסכם יש תוקף משפטי גם ללא אישור בית המשפט, אך אישור זה מעניק הגנה חזקה יותר על ההסכם ומחייב כי כל שינוי עתידי בהסכם יצריך פנייה לבית המשפט. כך ההורים יכולים לוודא כי האינטרסים שלהם מוגנים, וכי שום שינוי לא יעשה ללא רצונם וללא השגחת החוק.

כאמור, במקרים מסוימים יהיו יותר משני הורים המעורבים בהורות המשותפת. לדוגמא, גבר שמעוניין להביא ילד עם אישה נוספת ובת זוגה. עם זאת, חשוב לזכור כי הדין בישראל לא מאפשר להגדיר אנשים נוספים כהורים מלבד האם והאב הביולוגיים, ולכן לבני זוג חיצוניים לא יהיה שום מעמד משפטי כהורה ואפילו לא כאפוטרופוס של התינוק.

 

היעזרות בעורך דין לענייני משפחה

הסכם הורות משותפת משתנה בין הורים להורים, בהתאם לאורח חייהם הייחודי ולהשקפת עולמם. על מנת להבטיח את שלוותם של ההורים באשר לעתיד ילדם, רצוי לכלול כל פרט רלוונטי שניתן לחשוב עליו בהסכם ההורות המשותפת.

היעזרות בעורך דין לענייני משפחה המתמחה בהסכמי הורות משותפת עשויה להקל עליכם באופן משמעותי. עורך דין מנוסה ידע להצביע על דקויות רלוונטיות ופרטים חשובים שיש להוסיף להסכם.

חשוב להיעזר בעורך דין מיומן, אך חשוב לא פחות להיעזר בעורך דין אמין ואישי שאתם חשים כי הוא קשוב לצרכים האישיים שלכם, וכי הוא מבין את רגישותה של הסיטואציה המשפחתית המיוחדת. היערכות משפטית מתאימה היא כל מה שעומד ביניכם ובין הבאת ילדיכם לעולם באופן המתאים לכם ביותר.

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובהסכמי הורות משותפת, ומזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה. עורכת הדין שמחי מציעה ליווי משפטי אישי ומקצועי כאחד, על מנת לעזור לכם לבנות את התא המשפחתי שתמיד חלמתם עליו.

שאלות ותשובות - הורות משותפת ללא זוגיות

הורות משותפת היא הורות בה ההורים מגדלים יחד את הילד לאחר שהביאו אותו לעולם, אך ללא זוגיות, מערכת יחסים רומנטית או הסכם נישואין. כך לעומת מערכות יחסים אחרות בהן הבאת הילדים מבוססת על בית משותף – כאן מדובר בשני הורים ובתים שונים.

הסכם הורות משותפת הוא הסכם שנחתם בין שני ההורים שמנהלים יחד מערכת של הורות משותפת. ההסכם מסדיר את כל ענייני החלוקה הפיננסית, המשמורת והתנאים של ההורות המשותפת, כדי להימנע מסכסוך ובעיות בעתיד ולשמור על טובת הילד וההסדר.

הסכם הורות משותפת הוא הסכם קריטי שנועד לשמור על טובת הילד ולהקל על חיי ההורים בהמשך הדרך. חשוב לבצע את ההסכם יחד עם עורך דין מנוסה לענייני משפחה, כדי להבטיח פירוט מלא של כל הפרטים, וכדי להעניק להסכם גם תוקף משפטי.

הורות משותפת ללא זוגיות, מוכרת בישראל ובבית המשפט ובעזרת חתימה על הסכם הורות משותפת וקבלת אישור עליו בבית המשפט לענייני משפחה, ההסכם נכנס גם לתוקף משפטי ומוגן בחוק.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader