הורות משותפת – מזונות

הורות משותפת מהווה תא משפחתי ייחודי שבו גבר ואישה שאינם נשואים ואינם במערכת יחסית זוגית מגדלים יחדיו ילד ביולוגי. כאשר ההורים מחליטים שלא לחלק את המשמורות שווה בשווה, על אחד מהם יוטל תשלום מזונות. חשוב להכיר את הדין באשר להורות משותפת ולתשלום מזונות, על מנת ליצור הסכם הורות משותפת מפורט ויסודי שיגשים את רצונם של כל הצדדים, וכמובן – את טובתו של הילד.

 

מהי הורות משותפת

הורות משותפת מתקיימת כאשר גבר ואישה מחליטים להביא לעולם ילד, אך אינם קשורים זה לזה באמצעות קשרי נישואין או מערכת יחסים זוגית. הדבר עשוי לשמש במיוחד רווקים שמעוניינים להביא ילד לעולם, או לחילופין, זוגות חד-מיניים שמעוניינים להביא ילד ביולוגי לעולם יחד עם גבר או אישה נוספים.

חשוב לדעת כי החוק אינו מכיר בשלושה הורים, כאשר ישנם שני הורים ביולוגים – גבר ואישה – לא יינתן מעמד של הורה נוסף או אפוטרופוס לבן או בת הזוג של אחד הצדדים, גם אם הוא משמש כהורה פעיל.

הורות משותפת יכולה להתקיים במסגרת של משמורת משותפת, אך תחת משמורת יחדינית אם הצדדים חושקים בכך. גבר ואישה שמעוניינים להביא יחדיו ילד ולגדלו בהורות משותפת, יחתמו על הסכם הורות משותפת, שמהווה חוזה בין הצדדים באשר לאופן גידולו של הילד וצורת הבאתו לעולם.

 

הסכם הורות משותפת

הסכם הורות משותפת הוא חוזה משפטי חשוב מאין כמוהו כיוון שהוא מאפשר לצדדים לתאם ציפיות בשלב מוקדם של מערכת היחסים ביניהם באשר לדרך בה הם רוצים לגדל את ילדם.

ההסכם יכלול גם פירוט לגבי אופן הבאתו של הילד לעולם – הסדרים כמו הפרייה חוץ גופית, טיפולי פוריות, פונדקאות ואפילו טיפולי היריון סטנדרטיים עשויים להיות יקרים מאוד, ועל הצדדים יש להחליט כיצד יחולקו ההוצאות לפני הלידה ואיך תחולק חופשת הלידה.

מלבד זאת, יש החלטות רבות שיש להחליט בנוגע לאופן גידולו של ילד, כמו הדת שלפיה עליו להתחנך, מוסד החינוך המתאים עבורו, מקום מגוריו ועוד.

בנוסף, על ההורים להחליט החלטות רבות בינם לבין עצמם – האם יאסרו על מעברו של ההורה השני עם הילד לחו"ל? באיזה מרחק יגורו ההורים זה מזה? מה יהיו המשמורות שבהם יחזיקו בילד? כיצד יפתרו מחלוקות עתידיות שפתרונן אינו מוסדר בהסכם?

כל אלו שאלות חשובות שהורה העומד בפני הורות משותפת צריך לשאול את עצמו על מנת לעצב באופן הטוב ביותר את התא המשפחתי כדי שהאינטרסים והצרכים של כל הצדדים – ובמיוחד של הילד – יתגשמו באופן הטוב ביותר.

 

הסדרי משמורות

כאמור, על מנת למנוע מחלוקות וסכסוכים עתידיים, מומלץ כי ההורים יחליטו מראש כיצד יתבצעו הסדרי המשמורות.

סוגי המשמורת העיקריים מתחלקים למשמורת יחידנית ומשמורת משותפת. במשמורת משותפת הילד מתגורר זמן שווה עם כל אחד מהוריו, וכל אחד מהוריו מופקד על טיפולו היומיומי. במקרה זה, לא בהכרח יהיה צורך בתשלום מזונות, והדבר יוחלט בהתאם להכנסתם של הצדדים.

במשמורת יחידנית הילד מתגורר באופן מלא אצל אחד מהוריו. במשמורת זו, ההורה שאצלו מתגורר הילד מופקד על רוב המשימות הכרוכות בגידול ילד, לרבות סיפוק צרכיו היומיומיים ודאגה לרווחתו. במשמורת יחידנית ניתנת להורה השני האפשרות לקבל ביקור עד שלושה בשבוע. על פי רוב, משמורות זו תוביל לגביית מזונות מצד ההורה שאינו מגדל את ילדו ביומיום, וגם במקרה הזה המזונות ישוקללו בהתאם לשכרם של הצדדים.

תשלום מזונות

גובה סכום המזונות

תשלום המזונות הינו התשלום שמכסה את צרכיו הבסיסיים של הילד, לרבות ביגוד, לינה, תחזוקת מקום המגורים, חינוך, מזון, גן ילדים וטיפול רפואי דחוף. כאשר אחד מהורים לוקח על עצמו את מירב הנטל הכרוך בגידול הילד, ההורה השני מחויב בתשלום מזונות לשם כיסוי ההוצאות.

 

קביעת גובה סכום המזונות

סכום המזונות עשוי להיבחר על ידי בית המשפט או על ידי ההורים עצמם. במעמד הסכם ההורות המשותפת וההחלטה על המשמורת המתאימה, יוכלו גם ההורים להחליט על גובה המזונות שישולמו. כך יוכלו הצדדים לנהל שיחה כנה ומעמיקה, ללא מעורבות של בית המשפט, ולהחליט בינם לבין עצמם מהו גובה המזונות הנדרש לשם גידול הילד.

אם לא התקבלה החלטה מוסכמת באשר לגובה המזונות לסיפוק צרכי מחייתו של הילד, יוכל הורה אחד לתבוע את ההורה השני בבית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט לענייני משפחה יכלול בשיקול דעתו את גובה הכנסותיהם של ההורים ואת חלוקת המשמורות ביניהם, ובהתאם לכך יקבע את גובה המזונות.

 

משך תשלום המזונות

את המזונות יש לשלם עד סיום התיכון או עד גיל 18, ומרגע זה עד תום השירות הצבאי \ השירות הלאומי \ שנת השירות, ניתן לשלם מזונות מופחתים.

 

שינויים בהסכם ההורות

הסכם הורות הוא בעל תוקף משפטי, גם אם לא קיבל אישור בבית המשפט לענייני משפחה. עם זאת, הבאתו לאישור בידי בית המשפט עשויה להגן עליו בעתיד מפני שינויים לא צפויים, מפני שהסכם הורות משותפת על ידי בית משפט, דינו כפסק דין.

כפי שניתן לצפות, לאורך השנים עשויים לחול שינויים רבים בחייהם הן של ההורים והן של הילד, כמו שינויים בשכר, בקריירה, במקום המגורים, באורח החיים ועוד. שינויים אלו עשויים להשפיע באופן מכריע על אופן גידולו של הילד וגם על עלויות גידולו, ובהתאם לכך על גובה המזונות הנדרש.

על כן, אם ברצונם של ההורים לשנות את הסכם ההורות, הם רשאים לעשות זאת בכפוף לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה, שיוודא כי השינויים סבירים בהתאם לנסיבות, וכי נעשו לאור הסכמתם של הצדדים ולטובת הילד.

 

היעזרות בעורך דין לענייני משפחה

אם אתם ניצבים בפני הורות משותפת או שוקלים להתחיל בהליכים הרלוונטיים, נמליץ לכם בחום שלא לקחת בקלות ראש את חשיבותו של הסכם הורות משותפת שיהיה מפורט, יסודי ומשקף את צרכיהם ורצונותיהם של הצדדים.

בסיטואציה משפחתית רגישה כמו הורות משותפת, על הצדדים לקחת את כל הצעדים האפשריים על מנת למנוע סכסוכים ואי-הבנות, כדי שבעתיד יוכלו להתמודד עם כל מחלוקת ללא צורך להיעזר בעורכי דין ולפנות לבית המשפט לענייני משפחה.

תשלום מזונות הינו נושא קריטי במיוחד. על אף שמדובר בנושא רגיש, נמליץ לכם להסדיר את תשלומי המזונות מן הרגע הראשון, על מנת להימנע מאי-נעימויות ולדאוג כי לילדכם לא יחסר דבר, ושכל העול הכלכלי לא ייפול עליכם. גידול ילד, על אף האושר הרב הכרוך בדבר, הינו דבר יקר מאוד, וחשוב לדאוג כי אתם מצוידים בכלים כלכליים ראויים על מנת לגדלו באופן הטוב ביותר.

עורכת הדין הלנה שמחי מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה על מנת לקבל ייעוץ משפטי מקצועי וקשוב בכל הקשור להסכמי הורות משותפת ותשלומי מזונות. חשוב שתכירו מה הם אפיקי הפעולה האפשריים העומדים בפניכם, על מנת שתוכלו לדאוג להסדר משפטי ראוי שיגן עליכם ועל ילדכם הרך.

הורות משותפת – מזונות
הורות משותפת – מזונות

שאלות ותשובות - הורות משותפת – מזונות

רבים כיום מעדיפים לגדל ילדים במסגרת של הורות משותפת, במקום במסגרת של מערכת יחסים זוגית ונישואין. הורות משותפת היא הורות בה שני אנשים או יותר מביאים יחד ילד לעולם ומגדלים אותו ללא קשר זוגי.

הסכם הורות משותפת הוא הסכם אשר מכתיב ומסכם את ההחלטות וחלוקת המשמורת על הילדים מראש, בהסכם המעניק להסכמות תוקף משפטי וביטחון. ההסכם כולל למשל את הסכמי המשמורת, החלוקה הכלכלית בין בני הזוג, וכדומה.

תשלום מזונות הוא תשלום שניתן מהורה אחד לשני, עבור כיסוי כלכלי מסוים של חלקו בגידול הילד ובהוצאות הכלכליות שלו. גובה ההסכם נקבע בהתאם להסכם ההורים או לבית המשפט. 

גם במסגרת של הורות משותפת לעתיים ייקבעו דמי מזונות, במיוחד כאשר ההורים הסכימו על משמורת שאינה שוויונית ובהתאם על הוצאות כלכליות שונות. כדי לקבוע את ההסכם וגובה המזונות מומלץ להתייעץ עם עורך דין.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader