המדריך להורות משותפת בריאה עבור הילדים

בימינו כבר ברור לכל כי זוגיות אינה תנאי להורות בריאה ואוהבת. גבר ואישה יכולים להביא ילד יחדיו ולגדלו במסגרת משפחה אוהבת ללא ניהול קשר רומנטי. כמו בכל משפחה, עלולים להתעורר קשיים ומחלוקות באשר לאופן גידול הילד, ולכן קיים הסכם הורות משותפת, שמטרתו להסדיר את כל הפרטים הרלוונטיים מראש כך שההורים יתפנו לגדל את ילדם בשלווה.

 

מהי הורות משותפת?

רבים מוצאים את עצמם מגיעים לגיל מסוים ומבקשים להביא ילד לעולם. עם זאת, לא עבור כולם זה אפשרי, בין אם זה בגלל היותם רווקים, שייכים לקהילה הלהט"בית או חסרי זוגיות מבחירה. בשנים האחרונות הרצון להביא ילדים שלא באמצעות התא המשפחתי המסורתי התחזק, ועל השולחן עלתה אופציה חדשה – הורות משותפת.

הורות משותפת מאפשרת שיתוף פעולה בין גבר ואישה שאינם בזוגיות על מנת להביא ילד לעולם, באמצעות יצירת הסכם משפטי מפורט ומחייב. כמובן שכל גבר ואישה יכולים להביא ילד יחדיו ללא יצירת חוזה, אך הסכם הורות משותפת מעניק ביטחון רב לשני הצדדים בכך שהוא מעגן את "כללי המשחק" הקריטיים לגידול ילד יחדיו.

לדוגמא, הסכם הורות משותפת יכול לכלול את הדרישה כי אף אחד מההורים לא יעבור לחו"ל עם הילד ללא ההורה השני. בנוסף, הסכם הורות משותפת רצוי שיכלול את ההתחייבויות הכספיות של שני הצדדים, על מנת לוודא שאף אחד מההורים לא יותיר את הילד ואת ההורה השני חסרי ביטחון כלכלי.

אם כך, ניתן לראות כי הבחירה בהורות משותפת היא בחירה אחראית ומסודרת הכפופה לחוקים ולנהלים ברורים שההורים מגדירים מראש. כמובן, הורות משותפת תתנהל בצורה המיטבית ביותר אם ההורים יקדישו מחשבה ומאמץ לכינון ההסכם, שהרי הוא אמון על עתידם. 

 

כיצד ניתן לייצר הורות משותפת בריאה?

אין ספק כי אחת מהדרכים הטובות ביותר לייצר הורות משותפת בריאה היא באמצעות מניעת סכסוכים בין ההורים. ידוע לכל כי היחסים בין ההורים עשויים להשפיע באופן משמעותי על תחושותיו וביטחונו של הילד. הסכם הורות משותפות עשוי למנוע סכסוכים עתידיים, כיוון שההורים יתאמו ציפיות מראש ויצהירו על כוונותיהם קבל עם ועדה.

כלי נוסף ליצירת הורות משותפת בריאה עבור הילד הוא יצירת שגרה יציבה. אם ההורים יגדירו מראש בהסכם ההורות המשותפות את הסדרי המגורים, חינוך ומשמורות, הילד יזכה לחיים יציבים וביטחון באשר לעתידו. אי-הסדרת נושאים קריטיים אלו, עשויה ליצור חוסר סדר בחייו של הילד.

מהנאמר לעיל ניתן לראות כי הסכם הורות משותפת הוא הצעד הנבון ביותר עבור גבר ואישה שאינם בזוגיות ומעוניינים להביא יחדיו ילד. עם זאת, על מנת שהוא ישרת את מטרתו באופן הטוב ביותר, יש לוודא כי אתם יוצרים את הסכם ההורות המשותפת המפורט ביותר והחכם ביותר.

זאת יש לעשות באמצעות הסתייעות בעורך דין לענייני משפחה המנוסה ביצירת הסכמי הורות משותפת, שהרי עורך דין מיומן יכיר בצורה הטובה ביותר את הבעיות שעשויות לעלות בעתיד וכיצד יש למנוע אותן באמצעות ההסכם.

 

הסכם הורות משותפת

כאמור, הסכם הורות משותפת הוא הסכם משפטי מחייב. יש מספר פרטים רלוונטיים שיש לשלב בהסכם:

 

אופן הבאתו של הילד לעולם

בין אם בוחרים ההורים בהפריה חוץ גופית, פונדקאות, טיפולי פוריות ובין אם הם בוחרים בכל פרקטיקה אחרת על מנת להביא הילד לעולמנו, עליהם להסדיר זאת בהסכם, כדי להסדיר מראש את חלוקת ההוצאות, את הרופא המטפל וכל פרט רלוונטי אחר. זאת יש לעשות על מנת לוודא שאופן הבאת הילד לעולם מקובל על שני ההורים.

התחייבויות ההורים

הגדרת אופן גידולו של הילד אינו מספיק, כיוון שלהורים יש חלק גדול בהכתבת אורח חייו של הילד. לדוגמא, הורים רבים בוחרים להגדיר בהסכם איסור לפיו אסור לשני ההורים לעבור לחו"ל עם הילד.

בנוסף, הורים רבים בוחרים להגדיר מראש בהסכם כי עליהם לגור בסמוך זה לזו, על מנת להקל על גידולו המשותף של הילד. אלמנט חשוב נוסף שיש להגדיר בהסכם הוא חלוקת המשמורת, על מנת שההורים יוכלו לתכנן מראש את אורח חייהם ואת תשלומי המזונות.

ישנם הורים רבים שאף בוחרים להגיד מראש כיצד יתנהלו במקרה של סכסוך באשר להסכם ההורות המשותפת – ישנם הורים שבוחרים במגשר, עורך דין או בפנייה לבית המשפט לענייני משפחה.

 

אופן גידול הילד

זהו חלק חשוב מאוד בהסכם, שהרי ההורים ייקלעו לקושי גדול במקרה שיגלו לאחר שנולד הילד כי כל אחד מההורים מעוניין לחנך את הילד לפי דת אחרת. לכן, על ההורים לתאם מראש את ציפיותיהם באשר לאופן גידולו של הילד – הדת שיחונך על פיה, החינוך בו ישולב, תפיסת העולם שתועבר אליו ועוד.

 

התחייבויות כספיות

גידול ילד כרוך בהוצאות רבות – מגורים, אוכל, חינוך, בגדים, רכוש, חוגים ועוד. על ההורים להגדיר מראש כיצד יחולקו ההוצאות ביניהם על מנת למנוע סכסוכים על רקע פיננסי. כמו כן, במידת הצורך יש להגדיר תשלומי מזונות, את גובהם ואופן תשלומם.

בנוסף, ניתנת להורים הבחירה להגדיר בהסכם ערבים להתחייבותם הכספית על מנת ליצור בטחון כלכלי עבור הילד וההורה השני במקרה שאחד ההורים סובל מקושי כספי.

 

היעזרות בעורך דין לענייני משפחה

כפי שניתן להבין, יצירת הסכם הורות משותפת אינה עניין של מה בכך. מדובר במסמך בעל משמעות קריטית לחייה של המשפחה. באמצעותו המשפחה יכולה להבטיח ביטחון כלכלי ושיתוף פעולה בין הצדדים, ולהקדיש את זמנה לגידולו של ילדה החדש.

ככל שהמסמך יהיה מפורט יותר ומותאם יותר לאורח חייה הייחודי של המשפחה, כך הוא ישיג את מטרתו באופן יותר יעיל. לכן, היעזרות בעורך דין לענייני משפחה המומחה ביצירת הסכמי הורות משותפת תשפר משמעותית את סיכוייכם ליצור הסכם מעולה.

עורך דין מיומן יידע להצביע על קשיים עתידיים אפשריים שיש להתייחס אליהם מראש בהסכם, ואף יידע להמליץ על נקיטת אמצעים נוספים שיבטיחו את תוקפו המשפטי של ההסכם, כמו הבאתו לבית המשפט לענייני משפחה על מנת לקבל עליו אישור המהווה משנה תוקף לתוקפו של ההסכם.

באמצעות ליווי של עורך דין, תוכלו לדעת כי עשיתם ככל שביכולתכם על מנת להגן על עצמכם, על ילדכם ועל התא המשפחתי הייחודי שלכם.

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובהסכמי הורות משותפת בפרט, ומזמינה אתכם ליצור קשר בהקדם על מנת לקבל ליווי אישי ויסודי ולהבטיח כי מכשולים משפטיים ולוגיסטיים לא יעמדו ביניכם לבין גידול ילדכם באופן הטוב ביותר.  

המדריך להורות משותפת בריאה עבור הילדים
המדריך להורות משותפת בריאה עבור הילדים

שאלות ותשובות - המדריך להורות משותפת בריאה עבור הילדים

רבים בוחרים כיום לבחור בהורות משותפת במקום בהורות שמבוססת על נישואין או מערכת יחסים זוגית. בהורות משותפת ההורים מביאים את הילד לעולם ומגדלים אותו על בסיס של שותפות ולא על בסיס זוגיות או נישואין.

הורות משותפת בריאה, היא קודם כל הורות מסודרת שמסבה לילדים יציבות, שגרה יציבה בה הסדרי המגורים והמשמורת ברורים וקבועים לילד. הורות משותפת בריאה היא גם כזו שמונעת סכסוכים ושומרת על הבית כמקום בטוח.

הסכם הורות משותפת הוא בדיוק ההסכם שיכול למנוע סכסוכים בהמשך, ויכול לשמור על היציבות והשגרה של הילד. בהסכם שנחתם יחד עם עורך דין, ייקבעו ההסכמים בין ההורים בנוגע לחלוקה הכלכלית, המשמורת והמגורים, וכדומה.

עורך דין לענייני משפחה ילווה את תהליך עריכת הסכם ההורות המשותפת ויסייע להבטיח יציבות ובהירות עבור הן ההורים והן הילד. יחד עם עורך דין המנוסה בהסכמים כאלה, תוכלו להגיע להסכם מפורט ובריא. 

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader