הסדרת הסכם משמורת משותפת

הסדרת הסכם משמורת משותפת היא חלק חשוב מאוד מן הליך הגירושין, שהרי כך הזוג המתגרש מעגן את רצונותיו במסמך משפטי מחייב. מסמך משפטי זה מבטיח כי הצדדים ימלאו את חובותיהם בנטל הטיפול הילדים, ולא – יישאו בהשלכות משפטיות. מאמר זה יציג את היתרונות השונים של הסדרת הסכם משמורת משותפת, ויסביר מה עליו לכלול על מנת לספק הגנה משפטית נרחבת עבור בני הזוג וילדיהם. 

 

משמורת משותפת

עולמנו חווה שינויים רבים. אחד מהשינויים הבולטים ביותר לעין הוא העלייה הדרסטית באחוזי המתגרשים. כעת, אין יותר ספק – גירושין היא תופעה חיה ובועטת שמתקיימת לצד הנישואין.

לא מדובר יותר במילת גנאי או סממן לכישלונם האישי של בני הזוג, אלא אפשרות הגיונית ולגיטימית המונחת על השולחן בכל זוגיות המצויה בקשיים. 

העלייה באחוזי הגירושין התרחשותה לצד שינוי נוסף – עצמאותן של נשים והתקדמותן בשוק העבודה. בעקבות תהליך זה, גברים נכנסו כהורים מעורבים יותר והחלו לקחת חלק יותר פעיל בגידול הילדים.

עם הזמן, שוויון הורי נהיה תופעה מקובלת וידועה. 

כך עלתה קרנה של המשמורת המשותפת. משמורת משותפת היא מונח המתאר מצב בו שני הורים גרושים לוקחים חלק שווה בנטל גידול הילדים.

ברוב המשמורות המשותפות הילד מבלה זמן זהה עם כל אחד מההורים, ומחלק את זמנו בין בתיהם. משמורת משותפת היא החלופה למשמורת יחידנית, בה ההורה המשמורן (לרוב האם) הוא ההורה הנושא בנטל גידול הילד, בעוד ההורה השני זוכה להסדרי ראייה קבועים מראש. 

המשמעות של משמורת משותפת, מלבד חלוקת נטל גידול הילדים בין ההורים, מתבטאת גם באופן חלוקת תשלומי המזונות.

 

עריכת הסכם משמורת משותפת

הסכם משמורת משותפת, כשמו כן הוא, הוא הסכם שנועד להסדיר את רצונם של ההורים באשר לאופן גידול הילדים במסגרת הורות משותפת. ברוב המקרים הסכם משמורת משותפת נערך במסגרת הסכם גירושין רגיל בו בני הזוג המתגרשים מפרטים את כל החלטותיהם הנוגעות לגירושין, לרבות חלוקת רכוש ותשלומי מזונות. מה נהוג לכלול בהסכם משמורת משותפת? 

 

תנאי המשמורת 

יש להסדיר בהסכם משמורת משותפת את התנאים המלאים של המשמורת. מלבד הגדרת המשמורת כמשמורת משותפת או יחידנית, יש להוסיף פרטים רלוונטיים אחרים הקשורים לחלוקת הטיפול בילדים, כמו חלוקת הזמן בחופשים, חגים ועוד.

 

גובה דמי המזונות

דמי המזונות הם כספים שנועדו לכסות את כל צרכיו הבסיסיים של הילד, כמו טיפול רפואי, לינה, מזון, ביגוד, חינוך חובה ועוד. עד לא מזמן, הגבר לרוב היה משלם את כל דמי המזונות, בשל העובדה שברוב המקרים הנשים היו ההורה המשמורן. לאחר העלייה באחוזי המשמורת המשותפת, נוצר מצב משונה בו הגבר משלם את כל דמי המזונות על אף שנושא בנטל גידול הילד באופן שווה. 

בהתאם לכך ולנוכח השינויים בתחום המשמורות, נפסק תקדים דרמטי ב- 2017 בו הוחלט שבמקרה בו שכרם של ההורים זהה ומידת הטיפול בילדים זהה, עליהם לחלק את דמי המזונות ביניהם באופן שווה בשווה.

פסיקה זו הגיעה על רקע רצונו של בית המשפט העליון לנקוט בשוויון בתחום דיני המשפחה. 

לכן, בהסכם משמורת משותפת יש להסדיר את גובה דמי המזונות בהתאם לכל המתואר לעיל ולרצונם האישי של ההורים. ייתכן שבמקרים רבים אחד מן ההורים יהיה במצב כלכלי טוב יותר מההורה השני, ולכן שני ההורים יחליטו יחדיו לחלק את דמי המזונות באופן לא שווה. 

התחייבויות ההורים

במקרים רבים, נהוג להסדיר בהסכם גירושין\בהסכם משמורת משותפת את ההתחייבויות של ההורים במסגרת גידול הילדים במשותף. למשל, הורים רבים מסדירים בהסכם כי המרחק בין בתיהם לא יעלה מעל מספר מסוים של קילומטרים, על מנת להקל על הילד במעברו בין הבתים. 

כמו כן, הורים רבים בוחרים לעגן בהסכם כיצד יסדירו מחלוקות במידה שיעלו. למשל, ניתן להוסיף להסכם כי במידה שההורים מצויים באיזשהו סכסוך או מחלוקת הנוגעים לאופן גידול הילדים, הם יסדירו את יחסיהם באמצעות היעזרות במגשר, עורך דין לענייני משפחה ועוד.

 

החשיבות של הסדרת הסכם משמורת משותפת

חשוב להבין שלהסכם משמורת משותפת יש חשיבות אדירה לחייהם של ההורים ושל ילדיהם, לפחות עד שהילדים יגיעו לגיל 18. להסכם משמורת משותפת יש משמעות גדולה בעיקר בכך שהוא מעניק להוריהם ולילדיהם וודאות באשר לשגרת יומם ומצבם הכלכלי. 

בהיות הסכם משמורת משותפת מסמך משפטי, הפרתו עשויה לגרור סנקציות בבית משפט. כך יוכלו הצדדים להבטיח כי במקרה שאחד ההורים מסרב לשתף פעולה ולמלא את חובותיו כהורה, כמו במקרה של אי תשלום מזונות, ההורה השני יוכל להגן על עצמו ועל ילדיו באמצעות הצגת החוזה בבית המשפט לענייני משפחה. 

בנוסף, ולא פחות חשוב, הסכם משמורת משותפת הוא כלי שבאמצעותו מגדירים ההורים את הרצונות שלהם ואת הערכים שלהם באופן מסודר. במהלך כתיבת הסכם הורות משותפת על ההורים לנהל שיח בוגר והדדי, כך שיוכלו להגיע לעמק השווה ולמצוא פשרות המתאימות לשניהם.

מדובר בהליך חשוב מאוד עבור הורים במשמורת משותפת, שהרי על אף גירושיהם הם עדיין עתידים לשמור על קשר אינטנסיבי ורציף. 

סביר מאוד להניח שעבור זוגות מתגרשים המצויים בסכסוך ואינם סומכים אחד על השני, הסדרת הסכם משמורת משותפת יהיה הליך קשה ואפילו לא אפשרי. במקרים כאלו, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני משפחה ובגירושין, ובמיוחד בעורך דין המוסמך לגישור. 

 

עורך דין משמורת משותפת 

 כפי שניתן להבין, יש כמה סיבות שבגינן מומלץ להיעזר בעורך דין להסדרת הסכם משמורת. כאמור, מדובר במסמך משפטי לכל דבר ועניין שיש לו משמעות ואחיזה בבית המשפט. לכן, יצירת הסכם משמורת משותפת ללא עורך דין וללא ידע משפטי מוקדם עשויה להוביל להשלכות לא רצויות. בהתאם לכך, כדאי להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני משפחה כדי להבטיח הגנה משפטית מלאה עבורכם ועבור ילדיכם. 

כמו כן, היעזרות בעורך דין המוסמך גם לגישור עשויה לשפר באופן משמעותי את השיח בין בני הזוג ולקדם פשרה והתחשבות הדדית ברצונות הצדדים.

באמצעות ליווי בידי עורך דין המוסמך לגישור, תוכלו להבטיח כי השיח בינכם יהיה שיח חיובי יותר ונעים יותר, שיקל על חוויית הגירושין ועל המשך הקשר. 

עורכת הדין הלנה שמחי הינה עורכת דין המתמחה בדיני משפחה ומגשרת מוסמכת ליישוב סכסוכי משפחה וגירושין. משרדנו ישמח לעמוד לרשותכם ולהעניק לכם ליווי משפטי אישי, אמין ויסודי, כך שנוכל יחדיו להבטיח את המשך קיומו של התא המשפחתי שלכם בצורה הטובה ביותר, גם לאחר הגירושין. 

הסדרת הסכם משמורת משותפת
הסדרת הסכם משמורת משותפת

שאלות ותשובות - הסדרת הסכם משמורת משותפת

הסכם משמורת משותפת הוא הסכם בעל תוקף משפטי, שנחתם על ידי שני ההורים במשמורת המשותפת ונועד לנסח את ההסכמות וההחלטות של ההורים בנוגע לנושאים בהורות המשותפת כמו המשמורת, המגורים וכדומה.

הסכם הורות משותפת הוא הסכם שנחתם על ידי שני ההורים ולרוב על ידי עורך דין מנוסה, שיפרט את ההסמכות הנדרשות והנפוצות בהסכם כזה, ויעניק לו גם תוקף משפטי ואישור של בית המשפט לענייני משפחה.

הסדרת הסכם הורות משותפת, יכולה למנוע הרבה סכסוכים ובלגן בהמשך, ולהגן על שני הצדדים וההסכמות שלהם. ההסכם מעניק לילדים ולהורים וודאות והבטחה, ובמידה ואחד ההורים מסרב לאחד התנאים בהסכם, יהיו גם סנקציות משפטיות ואילוצים.

עורך דין מנוסה לענייני משפחה, חשוב לעריכת הסכם ההורות המשותפת מכמה סיבות, ראשית מאחר ומדובר בהסכם בעל תוקף משפטי שהופך אותו לקריטי וגורלי, שנית כי סיוע של עורך דין תסייע לקדם את ההסכם כנדרש ולטובת הצדדים.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader