בחירת שמו של הילד בהסדרת הסכם הורות משותפת

מחפשים מידע על בחירת שמו של הילד בהסדרת הסכם הורות משותפת? בעמוד זה נסקור מה ההסכם כולל, מה נהוג להסדיר, החשיבות המשפטית, סיוע על ידי עורך דין. כל זאת ועוד, במאמר זה. הסכם הורות משותפת נועד על מנת להסדיר את כל ההחלטות שההורים צריכים לבצע לפני שהם מביאים יחדיו ילד לעולם, בהיות הורות משותפת מצב ייחודי בו גבר ואישה שאינם במערכת יחסים מחליטים להביא תינוק ביחד. מאמר זה יסביר מה ההורים צריכים לעשות במסגרת הסכם הורות משותפת, וכיצד מתבצעת בחירת שמו של הילד בהסדרת הסכם הורות משותפת.

 

מהי הורות משותפת?

הורות משותפת הינה שיתוף פעולה בין גבר ואישה שאינם חולקים מערכת יחסים רומנטית, במטרה להביא ילד ביולוגי לעולם. הורות משותפת, למעשה, מהווה פתרון מצוין עבור אנשים שמעוניינים להביא ילדים לעולם שלא בדרך המסורתית – בהיותם רווקים או זוגות ששייכים לקהילה הלהט"בית ואינם יכולים להביא ילד לבדם.

במסגרת הורות משותפת, הגבר והאישה מביאים ילד לעולם באופן בו הם בוחרים – הפרייה חוץ גופית, פונדקאות ועוד. לאחר שהילד נולד, הם מגדלים את הילד יחדיו אך בנפרד, בדומה להורים גרושים. באמצעות הורות משותפת, אנשים יכולים להגשים את חלומם ולהיות הורים, ולהקים תא משפחתי ייחודי שמתאים לאורח החיים אותו בחרו.

עם זאת, הורים שמגדלים ילד במסגרת הורות משותפת הם שונים מהורים שהינם בני זוג כיוון שהם לא תמיד חולקים ערכים ועקרונות דומים. על מנת להקל על ניהול חיים משפחתיים קלים ותקינים ככל האפשר, הורים שמעוניינים להביא ילד במסגרת הורות משותפת צריכים לערוך הסכם הורות משותפת שבאמצעותו יסדירו את כל רצונותיהם ויעגנו אותם במסמך משפטי.

 

מה הסכם הורות משותפת כולל?

כאמור, הסכם הורות משותפת הוא מסמך משפטי שמפרט את כל רצונותיהם וכוונותיהם של ההורים באשר להבאתו של הילד לעולם, אופן גידולו ועוד. אמנם חוזה משפטי אינו הדבר הראשון שאנשים חושבים עליו כשהם מביאים ילד לעולם, אך חשוב להבין שאי הסכמה, ולו הקטנה ביותר, בנוגע לילד או לאופן גידולו, עשויה להוביל לסכסוך משפטי מסובך וארוך שנים. 

ישנם מספר פרטים שנהוג להסדיר בהסכם הורות משותפת:

 

אופן הבאתו של הילד לעולם

הבאת ילד ביולוגי לעולם על ידי גבר ואישה שאינם במערכת יחסים כרוכה לרוב בפרוצדורה רפואית מורכבת, ולעיתים גם יקרה. פרקטיקות נפוצות מאוד בתחום הינן הפריה חוץ גופית ופונדקאות, ולעיתים קרובות גם יש צורך בטיפולי הפריה.

על אף שבשלב זה הילד טרם הגיע לעולם ואפילו עוד לא נוצר, חשוב להסדיר את אופן הבאתו של הילד לעולם כבר בהסכם ההורות המשותפת, היות ויש נושאים רבים שיש לשקול מראש, כמו חלוקת התשלום על הטיפולים, בחירת טיפולים אלטרנטיביים במקרה שהתוכנית הראשונה אינה עובדת, הסדרת זכותה של האם היולדת לבחור כיצד תלד ובאילו תנאים וחלוקת חופשת הלידה בין ההורים.

 

אופן גידולו של הילד

מיותר לציין שגידול ילד כרוך בהוצאות כספיות אדירות. לכן, על ההורים להכתיב את אופן חלוקת ההוצאות. חלוקת ההוצאות הכספיות צריכה להיות מותאמת לחלוקת נטל הטיפול בילד – לצורך העניין, אם שני ההורים מטפלים בילד בצורה שווה וחולקים את המשמורת ביניהם, אין סיבה שלא יחלקו בהוצאות הטיפול בילד. זאת, כמובן, בכפוף להחלטתם – ייתכן מאוד שהורים אשר אחד מהם אמיד יותר מההורה השני יכסה חלק נרחב יותר מההוצאות.

לעומת זאת, הורים רבים שבוחרים במשמורת יחידנית יעדיפו כי ההורה שאינו ההורה המשמורן יכסה את דמי המזונות, כיוון שאינו נושא ברוב המוחלט של נטל הטיפול בילד.

אופן גידולו של הילד אינו מסתכם, כמובן, רק בחלוקת ההוצאות והמשמורות. על ההורים להסדיר, מוקדם ככל האפשר, את הדרך שבה ילדם יגודל ואת אורח החיים שינחילו לו. לדוגמא, הורים רבים מבקשים להנחיל לילדיהם אורח חיים שמבוסס על דת מסוימת או על ערכים מסוימים, כמו צמחונות. לכן, על מנת למנוע סכסוכים בין ההורים באשר לאורח החיים של הילד, מומלץ לפרט מראש את רצונותיהם של הילד בנוגע לחינוך שיקבל, הערכים שיוכתבו לו ועוד.

בחירת שמו של הילד בהסדרת הסכם הורות משותפת – איך זה עובד

ישנן דרכים רבות להעניק לילד שם – לעיתים ההורים מחליטים על כך בטרם עת, ולעיתים הם מחליטים על השם כאשר הילד נולד והם לומדים להכיר אותו ואת אופיו הייחודי. כאמור, ישנם פרטים רבים שמומלץ להסדיר מראש בהסדרת הסכם הורות משותפת, אך השם הפרטי אינו בהכרח אחד מהם: החלטה זו תלויה בנטיית ליבם של ההורים.

כלומר, אם ההורים סמוכים ובטוחים כי הם מעוניינים בשם מסוים עבור ילדם בהינתן שזה ילד או ילדה, הם יכולים לעגן זאת בהסכם ההורות המשותפת. לחלופין, הם יכולים לעגן בהסכם כי יחליטו על השם בעתיד, או לאחר מספר ימים מוקצבים מרגע לידתו של התינוק.

עם זאת, מומלץ לעגן מראש כיצד ייראה שם משפחתו של הילד – האם הוא יישא את שם משפחתו של אמו, של אביו או של שניהם. מדובר בנושא שמוביל לחיכוכים בין ההורים לעיתים קרובות, ולכן מומלץ להסדיר זאת בהסכם, שהרי כל מטרתו היא להסדיר מראש את כל הפרטים הרלוונטיים על מנת שההורים יוכלו להתפנות להיריון ולגידול ילדם החדש בשלווה.

 

החשיבות המשפטית של הסכם הורות משותפת

חשוב להבין כי הסכם הורות משותפת הינו חוזה משפטי לכל דבר ועניין – אם ההורים מסתכסכים סביב נושא מסוים הקשור לגידולו של הילד ומגיעים לבית המשפט לענייני משפחה, הסכם ההורות המשותפת יהיה המסמך שהשופטים יסתמכו עליו בבואם להחליט מי מההורים צודק. זאת, כמובן, כל עוד ההסכם הוא חוקי, משרת את עיקרון טובת הילד ואינו מזיק לו בשום דרך שהיא.

לאחר כתיבת הסכם ההורות המשותפת, על ההורים לגשת לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני על מנת להעניק לחוזה תוקף משפטי מחייב. ראשית, בית המשפט יוודא כי ההסכם אינו פוגע בשום אופן בזכויותיו של הילד ואינו נחתם לאור לחץ או כפייה שהופעלו על אחד ההורים. לאחר שיעשה זאת ומצא כי ההסכם ראוי ונכון, הוא יאשר אותו. לאחר שהסכם אושר בידי בית משפט, ההורים יוכלו לגשת לבית המשפט בכל רגע נתון אם ברצונם לשנות את ההסכם או להכריע מחלוקת בינם לבין עצמם.

חשוב לדעת שההורים אינם מחויבים לאשר את הסכם ההורות המשותפת בבית משפט על מנת שההסכם יחייב אותם משפטית, אך כאמור, לאישור ההסכם בבית משפט יש חשיבות רבה על מנת לוודא כי ההסכם עומד בכל הקריטריונים החוקיים ויוכל לשמש להגנת הילד בעתיד. 

 

סיוע על ידי עורך דין הסכם הורות משותפת

הסכם הורות משותפת אינו הליך שניתן לבצע בקלות ראש וללא תכנון. מדובר בתהליך שמצריך חשיבה, תכנון מקדים, התייעצות עם ההורה המיועד השני ועם גורמי מקצוע שונים, ולעיתים קרובות יש גם צורך בגישור מקצועי. זכרו כי הסכם הורות משותפת יכתיב את עתידכם ואת עתיד ילדיכם בשמונה עשרה השנים הקרובות, ולכן יש לעשות אותו בצורה הטובה והאחראית ביותר.

עורכת הדין הלנה שמחי הינה עורכת דין לענייני משפחה ומגשרת משפחתית, המתמחה בהורות משותפת. משרדנו ישמח לעמוד לשירותכם בבואכם לנסח הסכם הורות משותפת, כך שנוכל ללוות אתכם לאורך כל התהליך ולהבטיח כי תוכלו להתפנות לגידול ילדכם החדש בשלווה ובשמחה, ללא דאגות מיותרות.

בחירת שמו של הילד בהסדרת הסכם הורות משותפת
בחירת שמו של הילד בהסדרת הסכם הורות משותפת

שאלות ותשובות - בחירת שמו של הילד בהסדרת הסכם הורות משותפת

בהסכם הורות משותפת אכן ניתן לכלול את בחירת שמו הפרטי ושם משפחתו של הילד. ניתן לעשות זאת גם על ידי הסדרה עתידית, כלומר לקבוע בהסכם ששמו של הילד ייקבע רק לאחר לידתו או במועד עתידי כלשהו.

כן. כיוון שהורות משותפת מתייחסת למצב בו ההורים אינם נשואים, וסביר להניח שלכל אחד מהם יש שם משפחה אחר, כדאי להסדיר מראש בהסכם מה יהיה שם משפחתו של הילד.

ככלל, כן. הסכם הורות משותפת מהווה חוזה משפטי עליו חתומים הצדדים. במקרה של סכסוך הקשור להסכם, בית המשפט יסתמך על ההסכם כעל מקור משפטי מחייב.

עו"ד יוכל לסייע בניסוח ההסכם באופן שיהיה מקובל על הצדדים ויחסוך ויכוחים מיותרים בעתיד.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader