הזכויות והחובות בעת היריון בהסדרת הסכם הורות משותפת

מחפשים מידע על הזכויות והחובות בעת היריון בהסדרת הסכם הורות משותפת? בעמוד זה נלמד על תחומים בולטים שנהוג להסדיר בהסכם, הזכויות, החובות, ועוד.  בדומה לזוגות שמביאים ילד לעולם, גם להורים שמביאים ילד במסגרת הורות משותפת יש זכויות וחובות שניתנים להם מתוקף היותם הורים עתידיים. מאמר זה יסביר מהי הורות משותפת, כיצד מעניקים לה תוקף חוקי ולאילו זכויות וחובות בעת היריון אתם זכאים.

 

מהי הורות משותפת?

הורות משותפת היא שיתוף פעולה בין גבר ואישה, שאינם נמצאים במערכת יחסים רומנטית, ומעוניינים להביא יחדיו ילד ביולוגי לעולם. הורות משותפת מתרחשת לרוב כאשר ישנם שני רווקים שמעוניינים להביא יחדיו ילד, או כאשר זוג מהקהילה הלהט"בית משתף פעולה עם זוג או אדם אחר על מנת להביא ילד ביולוגי.

למעשה, הורות משותפת הינה אפיק ייחודי שבזכותו אנשים יכולים להביא ילדים לעולם גם כאשר אינם במערכת יחסים, וכך להיות הורים לילד ביולוגי ולהקים את התא המשפחתי עליו חלמו.

 

מה מטרתו של הסכם הורות משותפת?

מטרתו של הסכם ההורות המשותפת הוא לאפשר להורים להחליט מראש על כל הפרטים הרלוונטיים להבאת הילד לעולם ולאופן גידולו. מדובר בעניין מורכב יותר ממה שזה נשמע מלכתחילה – הבאת ילד לעולם גוררת הוצאות רבות ושינויים רבים באורח חיים. מלבד זאת, יש צורך בהחלטות רבות באשר לאופן גידולו של הילד והערכים והחינוך שעל פיהם יחונך.

בשונה מהורים שנמצאים בזוגיות ויכולים להחליט החלטות אלו באופן ספונטני, הורים שמגדלים ילד במסגרת הורות משותפת עשויים למצוא את עצמם נקלעים לסכסוכים רבים סביב החלטות אלו. סכסוכים אלו עשויים לצמוח לכדי צורך במעורבות בית משפט וסכסוך משפטי מורכב. כמובן שמוטב לילד ולהורים כי יימנעו מהסיטואציה הזו, ולכן עליהם לנסח את כל רצונותיהם מראש בחוזה משפטי מחייב.

באמצעות הסכם ההורות המשותפת ההורים יוכלו לוודא כי הם מסונכרנים באשר לרצונותיהם הנוגעים לילדם המשותף, ולהבטיח כי הילד יהיה מוגן ולא יהיה כפוף לרצון אחד ההורים ללא הסכמתו של ההורה השני. לדוגמא, אם ההורים לא הסכימו על ניהול אורח חיים דתי בהסכם ההורות המשותפת, אף אחד ההורים לא יוכל להחזיר את ילדם המשותף בתשובה מבלי לקבל את הסכמתו של ההורה השני.

במקרה בו אחד ההורים ירצה לשנות את הסכם ההורות המשותפת בהתאם לשינויים באורח חייו, ואינו מקבל את הסכמתו של ההורה השני, הוא יוכל לגשת לבית המשפט לענייני משפחה על מנת שיכריע בסוגיה לאור טובתו של הילד, הסכם ההורות המשותפת שנחתם בין הצדדים והנסיבות שהשתנו בחיי ההורים וילדם.

 

מה כולל הסכם הורות משותפת?

ישנם מספר תחומים שנהוג להסדיר בכל הסכם הורות משותפת:

 

חלוקת הוצאות ומשמורת

בדומה להורים גרושים שמגדלים את ילדיהם בנפרד, גם הורים שמגדלים ילד במסגרת הורות משותפת צריכים להחליט על אופן גידולו של הילד – כיצד יחלקו את המשמורת ביניהם, מה תהיה חלוקת הוצאות הטיפול בילד בין ההורים ועוד.

למעשה, חלוקת ההוצאות תלויה באופן ישיר בחלוקת המשמורת בין ההורים. לרוב, הורים שבוחרים במשמורת יחידנית לפיה רק אחד מההורים מטפל בילד ואילו השני זוכה להסדרי ראייה מוגדרים מראש, מעדיפים כי ההורה שאינו ההורה המשמורן ישלם את מזונות הילד.

לעומת זאת, הורים אשר חולקים את המשמורת באופן זהה יעדיפו לעיתים קרובות לנקוט בחלוקת הוצאות זהה. מדובר כמובן בהחלטה שכפופה לשיקול דעתם של ההורים – אם אחד מההורים מרוויח יותר מן ההורה השני, אין מניעה כי הוא ישלם חלק גדול יותר מהוצאות גידול הילד.

אם כך, על שני ההורים להחליט מראש מה תהיה חלוקת המשמורת וההוצאות, על מנת להבטיח כי הטיפול בילד ישתלב באורח חייהם.

 

אורח חייו של הילד   

כל הורה שואף לגדל את ילדו באופן אחר – בהתאם לחינוך דתי מסוים, ערכים מסוימים ועוד. חשוב כי שני ההורים יכירו בשאיפות ההורה השני, ויתאימו את ציפיותיהם, כך שלא יסתכסכו בעתיד בנושא. לכן, על ההורים לעגן במסמך ההורות המשותפת את האופן שבו יחנכו את ילדם – סוג בית הספר שילך אליו, הדת שישתייך אליה, הערכים שלפיהם הוא יחונך ועוד.

אופן הבאתו של הילד לעולם

גבר ואישה שמעוניינים להביא יחדיו ילד במסגרת הורות משותפת צריכים להסדיר מראש כיצד הם מעוניינים להביא את ילדם לעולם – הפרייה חוץ גופית, פונדקאות ועוד. אם האישה אינה צעירה או בעלת בעיות בפריון, ייתכן כי תזדקק לטיפולי פוריות. כל ההליכים הללו הם מורכבים, ארוכים ולעיתים קרובות גם מאוד יקרים. לכן, על ההורים להסדיר מראש באיזה הליך יבחרו, כיצד ישלמו עליו וכיצד תתנהל חופשת הלידה.

 

הזכויות והחובות בעת היריון בהסדרת הסכם הורות משותפת – מהן?

נשים רבות שמביאות ילד לעולם עם גבר אחר במסגרת הורות משותפת מוצאות את עצמן במצב מבלבל – מצד אחד, הן כפופות לחוזה משפטי מחייב שהפרתו עשויה להוביל לתביעתן, ומנגד, לכל אישה יש זכות על גופה וזכות להחליט כיצד תלד וכיצד תביא את ילדה לעולם. לכן, על האישה להבטיח את ההגנה על גופה באמצעות היעזרות בעורך דין המתמחה בתחום, כך שתוכל להסדיר מראש בהסכם את הטיפולים שהיא מוכנה לעבור, את הצורה שבה היא מעוניינת ללדת וכל נושא אחר החשוב לה.

מלבד זאת, גם לנשים וגם לגברים יש זכויות סוציאליות הנובעות מכך שהם מביאים ילד לעולם, למרות שהם אינם נשואים או מביאים ילד בדרך המסורתית.

 

היעדרות מהעבודה בגין טיפולי פוריות

אם אחד ההורים עובר טיפולי פוריות או הפריה חוץ גופית, הוא\היא זכאים להיעדר מיום עבודה על חשבון ימי המחלה שלהם. חל איסור מוחלט על פיטור עובדים העוברים טיפולי פוריות או הפריה חוץ גופית במהלך היעדרותם שנובעת מהטיפולים, ובמשך ה- 150 הימים הבאים לאחר שההיעדרות הסתיימה. מעסיק יוכל לקבל אישור לפטר עובד או עובדת בתקופה זו רק אם יוכיח לממונה על חוק עבודת נשים כי אין שום קשר בין הטיפולים לבין הפיטורין.

אם האישה עוברת טיפולי פוריות, הגבר אינו יכול לקבל זכאות להיעדרות, אלא אם היא זקוקה לסיוע. במקרה כזה, הגבר יקבל לא יותר משישה ימי מחלה על מנת לטפל בה.

 

היעדרות מהעבודה בשל בדיקות שגרתיות במהלך ההיריון

אישה בהיריון רשאית להיעדר מעבודתה בשל בדיקות הקשורות להיריון. היעדרותה לא תנוכה מימי החופשה או המחלה שלה. אם הגבר שמביא עמה ילד מעוניין ללוות אותה לבדיקות או ללידה (בכפוף לתנאים מוגדרים בחוק – היות העובר או האישה בסיכון, הצורך של האישה בסיוע, רצון לנכוח בלידה וכו') הוא יוכל להיעדר במשך שבעה ימים בשנה על חשבון ימי המחלה שלו. תנאים אלו זהים לתנאיו של בן זוג של היולדת, בכל מקרה אחר.  

 

על מי ללוות את האישה לטיפולים – בן\בת זוגה או אבי הילד?

התשובה לשאלה זו טרם הוסדרה בחוק ובפסיקה, ונכון לעכשיו היא תלויה ברצונות הצדדים. אם אבי הילד מעוניין בהגעה לבדיקות ההיריון, מומלץ כי ינסח זאת מראש בהסכם ההורות המשותפת. זאת, כמובן, בכפוף להסכמתה של האישה, שהרי לא ניתן לכפות עליה ליווי מצד האב.

כפי שניתן להבין, הסכם הורות משותפת הינו הליך מבורך אך לא פשוט לביצוע. לכן, עורכת הדין הלנה שמחי מזמינה אתכם לקבל ליווי משפטי ממשרדנו, כך שנוכל לעמוד לצידכם לאורך כל התהליך ולהבטיח כי אתם מקבלים את כל הכלים והזכויות להם אתם זקוקים.

הזכויות והחובות בעת היריון בהסדרת הסכם הורות משותפת
הזכויות והחובות בעת היריון בהסדרת הסכם הורות משותפת

שאלות ותשובות - הזכויות והחובות בעת היריון בהסדרת הסכם הורות משותפת

כן. על מנת שהאישה תוכל לשמור על האוטונומיה על גופה בעת ההיריון, מומלץ להסדיר מראש בהסכם את הזכויות והחובות שלה בעת ההיריון.

בהסדרת הסכם הורות משותפת כדאי לכלול את הזכויות והחובות של האישה בעת ההיריון, על מנת שתהיה לה את האוטונומיה להחליט אילו טיפולים היא מוכנה לעבור ואילו לא, מהי הדרך שבה היא מעוניינת ללדת, או כל נושא מהותי אחר הקשור להיריון.

כן. במידה ואישה עוברת טיפולי פוריות או בעת בדיקות שגרתיות הקשורות להיריון, לאישה יש זכאות להיעדר ממקום העבודה. 

עורך דין יסייע להורים לעגן את כל הזכויות והחובות הנדרשות מהם בעת היריון, באופן שיהיה מקובל על הצדדים ויוכל לחסוך מריבות עתידיות.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader