הסדרת מגורים בהורות משותפת

מחפשים מידע על הסדרת מגורים בהורות משותפת? במאמר זה נלמד אודות ההסכם, ההסדרה שלו, הסדרת מגורי הילדים בהסכם, אפשרויות הסיוע באמצעות עורך דין. זאת ועוד, במאמר זה. הורים שמגדלים יחדיו ילד במסגרת הורות משותפת צריכים לדאוג מבעוד מועד להסכם הורות משותפת שכולל את כל התחומים שברצונם להסדיר בטרם הבאת הילד לעולם. ככל שהסכם ההורות המשותפת יהיה מקיף ומפורט יותר, כך ייקטן הסיכוי כי ההורים יסתכסכו סביב גידול הילד וייאלצו לפנות לאפיקים משפטיים. הסדרת מגורים הגיונית בהורות משותפת היא חלק בלתי נפרד מיצירת הסכם הורות משותפת טוב.

 

מהי הורות משותפת?

הורות משותפת הינה שיתוף פעולה בין גבר ואישה, שמטרתה היא הבאת ילד ביולוגי משותף וגידולו יחדיו. הורות משותפת הינה פתרון עבור אנשים רבים שמעוניינים להביא ילד ביולוגי לעולם אך לא יכולים לעשות זאת בגלל שהינם רווקים או במערכת יחסים להט"בית.

באמצעות הורות משותפת, גבר ואישה יכולים להחליט כי הם מביאים תינוק לעולם ומגדלים אותו יחדיו, ובכך קוטלים שתי ציפורים בבת אחת – הם זוכים להביא ילד ביולוגי לעולם וגם חולקים את נטל הטיפול בו עם אדם אחר.

על אף היותה של הורות משותפת פתרון נהדר עבור אלו המעוניינים להביא ילד לעולם, מדובר בהליך שמצריך אמון ושיתוף פעולה נרחב בין ההורים. לכן, אנשים שמעוניינים להביא ילדים במסגרת הורות משותפת, צריכים לנסח הסכם הורות משותפת.

 

מהו הסכם הורות משותפת?

הסכם הורות משותפת הינו חוזה משפטי לכל דבר ועניין, הכולל את כל רצונותיהם וכוונותיהם של ההורים באשר לאופן הבאת הילד לעולם ואופן גידולו. בטרם הגעתו של הילד לעולם ואפילו בטרם נוצר, על שני ההורים העתידיים לשבת יחדיו, בליוויו של עורך דין, ולהחליט על כל הפרטים הרלוונטיים עבור גידול הילד.

רבים נרתעים מהכנסת חוזה משפטי לתוך היחסים המשפחתיים, אך חשוב להבין כי הסכם הורות משותפת משרת שתי תכליות חשובות. ראשית, הסכם הורות משותפת מחייב את שני ההורים העתידיים להחליט יחדיו כיצד יגדלו את הילד, כיצד יביאו אותו לעולם, באיזה אופן יחנכו אותו, כיצד אורח החיים שלהם ישתנה מהבאת הילד וכן הלאה. מדובר בשלב חשוב בהבאת הילד לעולם, כיוון שהוא מבהיר לצמד במה כרוך גידול ילד עם אדם שאיננו בן\בת זוג. באמצעות שיח זה וניסוח החוזה, הצדדים יגיעו לעמק השווה, יצמיחו חזון משותף ויוכלו לנהל יחסים תקינים ובריאים שישפיעו לטובה על גידול הילד.

תכלית חשובה נוספת שנובעת מיצירת הסכם הורות משותפת הינה יצירת הגנה משפטית על ההורים ועל הילד. במהלך השנים, ההורים עשויים לשנות את דעתם בנוגע לנושאים רבים, כמו דת, מקום מגורים, אורח חיים ועוד. ההסכם יבטיח כי השינויים של ההורים לא ישפיעו על הילד וכי אף הורה לא יוכל להעביר את הילד לחו"ל או להחזיר אותו בתשובה ללא הסכמתו של ההורה השני.

במקרה בו הורה חש ששינויים בהסכם הם הכרחיים לאור הנסיבות החדשות, הוא רשאי לגשת לבית המשפט לענייני המשפחה ולבקש את אישורם לשינוי בחוזה. שינוי יאושר בהתאם לטובתו של הילד, לנקבע בהסכם ההורות המשותפת, רצונותיו של ההורה השני ועוד.

 

מה כולל הסכם הורות משותפת?

ישנם מספר תחומים שהסכם הורות משותפת צריך להסדיר על מנת שיהיה מקיף ככל האפשר:

אופן הבאת הילד לעולם

כאשר גבר ואישה מביאים יחדיו ילד לעולם שלא במסגרת מערכת יחסים רומנטית, יש להם שתי אפשרויות מרכזיות – שימוש בהפריה חוץ גופית ופונדקאות. יש לקחת בחשבון שלעיתים קרובות האישה תזדקק לטיפולי פריון. כל אלו הליכים רפואיים ממושכים, מורכבים ויקרים למדי. לכן, על הצמד שמתעתד להביא ילד לעולם להתכונן מראש ולהחליט כיצד יחלקו את ההוצאות, מה יעשו אם התוכנית הראשונה לא תעבוד כהלכה, ועוד.

בנוסף, מומלץ להתכונן מראש גם ללידה עצמה, ולקבוע כיצד תתחלק חופשת הלידה, מי יהיה הרופא המטפל, האם ישנה העדפה ללידה מסוג מסוים ועוד.

 

הוצאות ומשמורות

חשוב מאוד כי ההורים יחליטו מראש כיצד יחלקו את נטל הטיפול בילד. בחירה במשמורת משותפת או משמורת יחידנית משפיעה באופן ישיר על חלוקת ההוצאות. הורים רבים שבוחרים במשמורת משותפת גם מעדיפים לחלוק את הוצאות גידול הילד ביניהם.

חלוקה זו כמובן מותנית בשיקול דעתם של ההורים – ייתכן מאוד כי אם אחד מההורים אמיד יותר, הוא יעדיף לכסות חלק גדול יותר מההוצאות.

לצד זאת, הורים שבוחרים במשמורת יחידנית בוחרים לעיתים קרובות כי ההורה שאינו ההורה המשמורן יכסה את תשלומי המזונות.

 

אופן גידולו של הילד

מלבד החלטות הנוגעות להוצאות ומשמורת על הילד, ישנן החלטות חשובות רבות שיש להחליט בטרם הבאתו לעולם, הנוגעות לאופן גידולו של הילד כמו הדת לפיה הילד יתחנך, הערכים שיונחלו לו, החינוך שיתחנך בו ועוד. חשוב לבצע החלטות אלו מראש על מנת לוודא ששני ההורים מסונכרנים ומסכימים על ערכים דומים.

 

הסדרת מגורים בהורות משותפת – איך זה עובד?

מלבד החלטות הנוגעות לאורח חייו של הילד, על ההורים לעגן בהסכם ההורות המשותפת החלטות הנוגעות לאורח חייהם שלהם, כאשר בראש ובראשונה עליהם להחליט כיצד יסדירו את מגורי הילד. ברוב המקרים בהורות משותפת הילד מחלק את זמנו בין בתי ההורים, ולכן מומלץ כי שני ההורים יתגוררו קרוב ככל האפשר. מעבר בין ערים עשוי להיות קשה מאוד ולהפוך את הלמידה הסדירה בבית הספר לכמעט בלתי אפשרית. על כן, מומלץ לקבוע מראש מרחק קבוע לפיו המרחק בין מגורי ההורים לא יעלה עליו.

עם זאת, החיים הם דינאמיים מאוד וייתכן כי אחד מההורים יקבל הזדמנות בקריירה שתוביל אותו לעבור לעיר אחרת או אפילו למדינה אחרת. במקרה כזה, כמובן שאותו הורה לא יוכל לקחת את הילד עמו מבלי לקבל את הסכמת ההורה השני. כאשר הורים מביאים ילד יחדיו בהורות משותפת, עליהם לקחת בחשבון כי הם שוזרים את חייהם גם בחיי ההורה השני, ולא רק בחיי הילד.

כמובן שניתן לקבוע מראש בהסכם ההורות המשותפת כי אף אחד מההורים לא יורשה להעתיק את מגוריו של הילד המשותף לחו"ל, אך חשוב להבין כי שינויים אלו הם חלק בלתי נפרד מהחיים. לכן, אם עולה סוגיה הנוגעת למעבר מגורים של אחד מההורים, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בהורות משותפת, ומוטב אחד שמוסמך לגישור, כך שיוכל להסביר להורה את זכויותיו על הילד ולהציע פתרונות.

 

סיוע באמצעות עורך דין המתמחה בהורות משותפת

זכרו כי הסכם הורות משותפת עתיד להכתיב את עתידכם ואת עתיד ילדכם לשמונה עשרה השנים הקרובות. לכן, אין להקל ראש בתהליך ויש להקדיש מחשבה מירבית לכל שלב ושלב, תוך התייעצות עם אנשי מקצוע. מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בהורות משותפת כבר מהשלב הראשון, על מנת להבטיח כי אתם מספקים את ההגנה המשפטית המקסימלית עבור ילדכם ועבורכם. מומלץ אף להיעזר בעורך דין המוסמך לגישור כך שיוכל לעודד שיח חיובי ופתוח בין הצדדים.

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בהורות משותפת ומוסמכת לגישור משפחתי, ומזמינה אתכם ליצור קשר בהקדם על מנת שנוכל ללוות אתכם בתהליך ולעזור לכם להקים את התא המשפחתי הייחודי עליו תמיד חלמתם.

הסדרת מגורים בהורות משותפת
הסדרת מגורים בהורות משותפת

שאלות ותשובות - הסדרת מגורים בהורות משותפת

כאשר הורים אינם נשואים ומחליטים להביא יחד ילד לעולם, עליהם להסדיר בהסכם הורות משותפת את כל האלמנטים המהותיים המאפיינים את גידולו של הילד ואת חלוקת המשמורת בין ההורים. אחד האלמנטים שיש להסדיר הוא המגורים של הילד בהורות המשותפת.

ההסדרה כוללת התייחסות מפורשת לשאלת המגורים של ההורים ושל הילד – באיזו עיר יגורו ההורים? האם ההורים יוכלו להעביר את מקום מגוריהם לחו"ל? מהם סידורי המשמורת של ההורים על הילד?

הסדרת מקום המגורים והמשמורת על הילד אלו נושאים מהותיים בהסכם הורות משותפת. יש צורך לקבוע נושאים אלו מראש בהסכם, על מנת להימנע מריבים וויכוחים עתידיים בנושאים אלו – תמיד עדיף לקבוע הכל מראש בצורה ברורה ובהירה.

עורך דין יבהיר להורים את זכויותיהם ואת זכויות הילד, ויסייע בניסוח הסכם ברור ומובן של הורות משותפת שיכלול את כל האלמנטים המהותיים.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader