הסכם הורות משותפת להפריה

אחת מן הדרכים המרכזיות להבאת ילד בהורות משותפת היא הפריה חוץ גופית, לה יתרונות וחסרונות שונים. ככל שעוברות השנים, הורים רבים מבינים כי אינם מעוניינים להביא ילד במסגרת התא המשפחתי המסורתי. לשם כך, נולדה האפשרות של הורות משותפת, בה גבר ואישה יכולים להביא ילד יחדיו ולגדלו יחדיו, ללא מערכת יחסים רומנטית ביניהם. 

 

מהי הורות משותפת?

הורות משותפת היא הסכם שנעשה בין גבר ואישה שמעוניינים להביא יחדיו ילד ביולוגי לעולם, שלא במסגרת מערכת יחסים רומנטית.

ככל שעובר הזמן, אנשים רבים מבינים שאינם חייבים להינשא על מנת להביא ילדים לעולם. הורות משותפת אף מהווה פתרון נהדר עבור זוגות הומוסקסואלים שמעוניינים להביא ילד ביולוגי לעולם יחד עם אדם נוסף, או לרווקים שמעוניינים בילד בלבד בשלב זה של חייהם, ולא במערכת יחסים.

במסגרת הורות משותפת, ניתן להביא ילד לעולם בכל דרך אפשרית – הפרייה חוץ גופית, פונדקאות ועוד. על ההורים להסכים על פרטים אלו מבעוד מועד, ולעגן אותם בהסכם הורות משותפת שבו ייכללו כל הפרטים שיש להסדיר מראש.

 

כיצד עורכים הסכם הורות משותפת?

כאשר שני מבוגרים, גבר ואישה, מעוניינים להביא יחדיו ילד לעולם במסגרת הורות משותפת, עליהם ליצור מראש הסכם הורות משותפת באמצעות עורך דין, על מנת להסדיר מראש את כל הפרטים הנוגעים לגידולו של הילד ולאופן הבאתו לעולם.

יש לעשות זאת על מנת למנוע סכסוכים עתידיים באשר לטיפול בילד, שהרי שני ההורים – בשונה מזוגות נשואים – עשויים לגלות אי הסכמות רבות יותר באשר לאופן גידול הילד.

לכן, כאשר גבר ואישה מחליטים להביא ילד לעולם, עליהם לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה על מנת ליצור הסכם מהימן, יסודי ומסודר, שיהווה מסמך משפטי תקף.

באמצעות מסמך זה, שני ההורים יוכלו להיות סמוכים ובטוחים כי ישנו תיאום ציפיות בין הצדדים וכי ילדם יגדל במסגרת המקובלת על שני ההורים.

ישנם מספר נושאים שראוי להסדיר מראש בהסכם הורות משותפת:

 

אופן הבאתו של הילד לעולם

על ההורים לבחור מראש כיצד יביאו את הילד לעולם. אם הם בחרו בפונדקאות או הפריה חוץ גופית, למשל, עליהם להסדיר מראש גם את התשלום הכספי, שהרי מדובר בהליכים יקרים מאוד.

כמו כן, מומלץ כי ההורים יסדירו מראש כל פרט אחר הרלוונטי להבאת הילד לעולם, לרבות הרופא בו יעזרו, אופן חלוקת חופשת הלידה, חלוקת ההוצאות הכרוכות בהיריון וכל פרט רלוונטי אחר.

 

מזונות ומשמורות

חלק בלתי נפרד מהבאתו של ילד לעולם במסגרת הורות משותפת הוא החלטה מראש על המשמורות של ההורים ותשלומי המזונות.

הילד ככל הנראה עתיד לבלות את ילדותו בבתיהם של שני ההורים, ולכן על ההורים להחליט מראש מה תהא חלוקת הטיפול בילד, והאם המשמורת תהיה משותפת או שמא משמורת יחידנית, בה אחד ההורים הוא ההורה המטפל ואילו ההורה השני זוכה להסדרי ראייה מוסכמים מראש.

כמו כן, יש להחליט מראש על מזונות ותשלומים הכרוכים בגידולו של הילד. גידול ילד הוא כמובן עסק יקר, שמצריך מימון של חינוך, לינה, ביגוד, מזון, חוגים ובילויים אחרים.

לכן, על ההורים להחליט מבעוד מועד כיצד יחלקו את ההוצאות הכרוכות בגידולו של הילד, החלטה שנעשית בדרך כלל לאור חלוקת נטל הטיפול בילד.

חינוכו של הילד

מומלץ מאוד כי ההורים יחליטו מראש כיצד עליהם לחנך את ילדם, על מנת להימנע מסכסוכים עתידיים בנושא.

למשל, ההורים יכולים להחליט כי הם יחנכו את ילדם לאורח חיים דתי, או לניהול תזונה צמחונית, וכל החלטה אחרת שקשורה לאורח חייו העתידי של הילד, ולערכים אחרים שחשוב להורים להנחיל לילדם.

 

התנהלות ההורים בגידול הילד

חשוב כי ההורים יחליטו מראש כיצד הם מתכננים לנהל את חייהם כהורים לילד במסגרת הורות משותפת.

לדוגמא, הורים רבים מחליטים מראש על הגבלת מספר הקילומטרים בין בתיהם, על מנת לאפשר לילד תנועה קלה וזריזה בין הבתים.

זאת כמובן החלטה משמעותית שעשויה להשפיע על הקריירה של ההורים ועל אורח חייהם. כמו כן, הורים רבים מחליטים לאסור מראש בהסכם ההורות המשותפת על מעבר לחו"ל עם הילד.

 

הפריה חוץ גופית בהורות משותפת

הפריה חוץ גופית, המוכרת גם כטיפולי IVF, היא טכניקה רפואית בה מופרות הביציות של האישה באמצעות הזרע של הגבר בתוך מבחנה. לאחר שהביציות הופרו, העוברים יגודלו במעבדה ולאחר מכן יושתלו ברחם.

הפרייה חוץ גופית ניתן לערוך כאשר ההורים אינם מעוניינים בהבאת הילד בדרך המסורתית, או כאשר ישנה בעיית פריון אחרת שמצריכה הפריה חוץ גופית.

לפני הפריה חוץ גופית, יש לערוך בדיקות רבות, לרבות פרופיל הורמונלי, בדיקות דם, זרע, צילום רחם, משטח פאפ ועוד.

האישה תצטרך ליטול תרופות הורמונליות או להזריק לעצמה חומרים מסוימים, על מנת שתוכל לבייץ ביציות בשלות. על האישה לקחת זאת בחשבון, כיוון שהפריה חוץ גופית עשויה לשנות את חייה מהקצה אל הקצה, לשנות את אורחות חייה וליטול מספר סיכונים גופניים.

כמובן שהסיכון הגופני משתנה מאישה לאישה ותלוי בגילה ובמצבה הרפואי, אך אלו מספר גורמים שיש לקחת בחשבון.

 

קבלת ליווי משפטי בידי עורך דין

כאמור, הסכם הורות משותפת צריך להיות הסכם מפורט ומוסדר על לפרט האחרון, על מנת למנוע סכסוכים עתידיים בין ההורים וליצור תיאום ציפיות מלא. כמו כן, יחסים טובים בין ההורים בהחלט ישפיעו לטובה על הילד ועל תחושת הביטחון שלו בקשר עם הוריו.

לשם כך, יש להיעזר בעורך דין מנוסה על מנת ליצור מסמך משפטי מהימן ותקף. בנוסף, עורך דין מנוסה יידע להצביע על פרטים שיש להוסיף בהסכם ההורות המשותפת, כך שיהיה המסמך הטוב ביותר והנכון ביותר עבורכם ועבור ילדכם.

עורכת הדין הלנה שמחי שמחה להזמינכם ליצור קשר עם משרדה על מנת שנוכל להעניק לכם ליווי משפטי בכל בקשור לכינון הסכם הורות משותפת. נשמח לעמוד לשירותכם ולסייע לכם להשיג את התא המשפחתי עליו תמיד חלמתם. משרדנו מתמחה בדיני משפחה ובעל הצלחות רבות בתחום זה.

הסכם הורות משותפת להפריה
הסכם הורות משותפת להפריה

שאלות ותשובות - הסכם הורות משותפת להפריה

הורות משותפת היא הורות שבה ההורים הם גבר ואישה שבחרו להביא יחד ילד לעולם ולגדל אותו, על בסיס שותפות והסכמה הדדית ולא בהתאם לקשר זוגי, רומנטי או נישואין בניהם.

הסכם הורות משותפת הוא הסכם בעל תוקף משפטי שנערך בין שני ההורים בהורות המשותפת, ונועד לנסח את ההסכמות וכל ההחלטות הקשורות לגידול הילד בשותפות – בניהם עניינים כלכליים ומזונות, חלוקת משמורת ומגורים וכדומה.

הסכם הורות משותפת הוא הסכם שנערך בין שני בני הזוג, ולרוב על ידי עורך דין, שמסייע ומלווה את התהליך מניסיונו, מסייע להגיע לפשרות והחלטות בין שני הצדדים, עורך את ההסכם ומעניק לו תוקף משפטי.

הורות משותפת להפריה היא הורות משותפת בה ההורים מחליטים להביא את הילד לעולם דרך הפריה חוץ גופית, המוכרת גם כטיפולי IVF. מדובר בטיפולים והליכים שמצריכים גם תשלומים כלכליים וחלוקה בין ההורים בהסכם.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader