הסכם הורות משותפת לפני כניסה להריון

הסכם הורות משותפת התפתח מאד בשנים האחרונות, ההסכם מאפשר לאנשים אשר מבקשים להביא ילדים לעולם שלא באמצעות מסגרת הנישואין הרשמית או קיום משק בית במשותף לעשות זאת ביתר קלות. בדרך כלל את הסכם ההורות המשותפת מקיימים בטרם הכניסה להריון על מנת להסדיר את העניינים כבר בשלב מקדים זה.

עוד על הסכם, תנאיו ודרכי הפעולה, לפניכם:

 

הרקע להסכם הורות משותפת לפני הכניסה להריון

במציאות חיינו העכשווית יותר ויותר אנשים מבקשים להקים משפחה שלא דרך מוסד הנישואין ורוצים לקיים הורות משותפת יחד עם עוד אדם אשר אינה כוללת זוגיות. לרוב מדובר באנשים שלא מצאו זוגיות אך מעוניינים בהקמת משפחה, בזוגות חד מיניים ועוד אנשים אשר אינם מוכנים לוותר על הזכות והרצון הטבעי להיות הורים.

בדרך כלל הסכם ההורות המשותפת נרקם עוד לפני תכנון ההיריון. לעיתים מדובר בשני הורים אשר להם חברות או היכרות מוקדמת אחד עם השני, ולעיתים מדובר באנשים בעלי היכרות בסיסית אשר יצרו קשר למטרה זו בלבד.

 

כיצד ניגשים להסכם ההורות המשותפת

עוד לפני הכניסה להריון ניגשים הצדדים לניסוח הסכם ההורות המשותפת. שלב זה הוא קריטי ובעל חשיבות רבה, עליו להיעשות בנוכחות של עורך דין לענייני משפחה על מנת שיהיה מקצועי ומפורט ככל האפשר. זהו שלב מורכב, שני ההורים צריכים להחליט על האופן שבו הם יגדלו את הילד ועליהם לנסות להתכונן ולעגן בהסכם את שלל התרחישים האפשריים ולצפות אותם מראש.

כבר בשלב זה עשויים להופיע חילוקי דעות בין הצדדים, ולכן, למרות שהעניין אינו פשוט, חשוב להגיע להסכמות מפורטות ככל הניתן עוד לפני הכניסה להריון. זהו גם השלב שבו ההורים יכולים לבחון את ההתאמה שלהם לניהול ההורות המשותפת עוד בטרם החלו בהליך, מבלי שהדבר ישפיע על הילד שייוולד.

ככל שההסכם יפרט בתוכו מגוון רחב יותר של מצבים ויכלול הסכמות רחבות יותר, הוא יוכל לתת ביטחון גדול יותר להורות המשותפת וישרת את טובת הילד, מאחר ויש לו יכולת משמעותית למנוע מחלוקות עתידיות אשר יפגעו בו.

 

כיצד מתכננים בהסכם את אופן הכניסה להיריון

כאשר ההסכם מתבצע בטרם הכניסה להריון הוא פותח בהכרעה כיצד יתבצע ההליך: ככל ומדובר בגבר ואישה יחליטו הם האם ההיריון יתבצע באמצעות הפריה או באופן טבעי, ככל ויצוצו בעיות יצטרכו הצדדים להחליט האם לבצע הפריה חוץ גופית או הזרעה מלאכותית.

כאשר מדובר בזוגות חד מיניים: כאשר מדובר בשתי נשים, יחליטו הן מי תהיה זו שתיכנס להריון וכיצד יתבצע הליך תרומת הזרע, ככל ומדובר בזוג גברים יחליטו הם על פונדקאות, השימוש בזרע וכו'.

בהליכים של הזרעה מלאכותית והפריה חוץ גופית יש צורך לכלול בהסכם ההורות הסכמות של שני הצדדים לפעולה, לרבות הסכמה של הצד שאינו בהריון לחובותיו ואחריותו כלפי הילד, התייחסות למצב שבו אחד מהצדדים יבחר לחזור בו, הצהרה על רצונם החופשי של הצדדים להליך וכן הצהרה בשני הזוג אינם נשואים לאחרים.

 

תוכן ההסכם

כאמור, הסכם ההורות המשותפת מתייחס לכלל השלבים והעניינים הקשורים בלידתו ובגידול של הילד, החל מהליך ההיריון ועד להיותו בגיר בן 18, ואפילו לאחר מכן. בכל הקשור לתקופת ההיריון, הצדדים יכריעו כיצד יתבצעו הבדיקות הרפואיות, על חלוקת ההוצאות בין הצדדים, על הרופאים אלים יפנו, על מקרה של שמירת הריון וכן התייחסויות שונות להריון בסיכון או גילוי של פגם בעובר.

לאחר מכן בהתייחסות ללידה יכריעו הצדדים לגביי בית החולים בו ייוולד, עריכת ברית מילה, השם שייבחר לילד, חיסונים, הנקה והחובות הכלכליות. לאחר מכן ההסכם יפרט החלטות לגבי המשמורת על הילד, אופן חינוכו, על תשלום המזונות ועוד.

 

הזכויות של הצדדים להסכם במהלך ההיריון ולפניו

ככלל, בהריון קיימות זכויות סוציאליות. כבר בעת טיפולי פוריות, ככל שיהיו, עומדות לצדדים זכויות בנושא כגון ההורה אשר עובר את הטיפול יכול להיעדר מעבודתו לשם הטיפול על חשבון ימי המחלה, או לצבור שעות לשם כך. בתקופת הליך פוריות חל איסור על מעביד לפטר את העובדת או לפגוע במשרתו ובשכרו אלא בהיתר של הממונה כל חוק עבודת נשים.

ככל ומדובר בגבר אשר נעדר מעבדותו לשם טיפולי האישה, חשוב לדעת שאין זכות חוקית כיום לגבר להיעדר מהעבודה לשם טיפולי פוריות, אך ככל ויוכיחו שההורה אשר עובר טיפולי הפוריות זקוק לו יוכל הוא לנצל עד 6 ימי מחלה לשם כך. גם במהלך ההיריון לצדדים יש זכויות, החל מחופשת לידה במשך 3 וחצי חודשים אותה ההורים רשאים לחלק ביניהם ובנוסף 7 ימי היעדרות בשל הלידה לצד שאינו יוצא לחופשת לידה.

 

הסדרת הליך הרישום של הילד

הסכם הורות משותפת אשר נערך לפני כניסה להריון הינו רצוי על מנת להכין את בני הזוג להליך, לבדוק את מידת ההתאמה ולהכריע בסוגיות עתידיות הנוגעות לילד. יחד עם זאת, בית המשפט לענייני משפחה יוכל לאשר את ההסכם ולתת לו תוקף של פסק דין רק לאחר לידת הילד.

בית המשפט יבחן שההסכם הוגן, נעשה מתוך רצון חופשי, שהצדדים מבינים את סעיפיו ואת השלכותיו ובעיקר שהוא תואם את עיקרון טובת הילד ואינו פוגע בו. 

הסדר הורות משותפת לפני הכניסה להריון הוא חשוב ויש לו השפעה עצומה על חיי הילד ואופן הגידול המשותף, הסכם כזה חייב להיעשות בליווי וייעוץ של עורך דין משפחה. פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לליווי משפטי בתחום!

הסכם הורות משותפת לפני כניסה להריון
הסכם הורות משותפת לפני כניסה להריון

שאלות ותשובות - הסכם הורות משותפת לפני כניסה להריון

הסכם הורות משותפת הוא הסכם שנערך בין שני ההורים שמחליטים לגדל יחד ילד בהורות משותפת. ההסכם כולל את כל ההחלטות וההסכמות הנדרשים בנוגע לאופן גידול הילד, החלוקה הכלכלית, המשמורת וכדומה.

לרוב, הורים בהורות משותפת מחליטים לנסח ולחתום על ההסכם לפני הכניסה להריון, כדי לנסח ולהבהיר את ההחלטות לפני שמתחילים בתהליך. הסכם כזה יכלול לרוב גם את האופן בו מחליטים ההורים להיכנס להריון, אם על ידי פונדקאות וכדומה.

הסכם של הורות משותפת כולל לרוב מספר קריטריונים קבועים וחשובים, כמו אופן הכניסה להיריון, החלוקה הכלכלית בהוצאות הנוגעות לגידול הילד בין ההורים, הסדרי המשמורת, המזונות, אופן הגידול והחינוך, ועוד.

הסכם הורות משותפת לפני ההיריון הוא מומלץ וחשוב עבור הכנת ההורים לתהליך, בדיקת ההתאמה ביניהם, והגעה להסכמות בנוגע לאופן גידול הילד כדי למנוע סכסוכים בשלבים גורליים בהמשך הדרך.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader