הסכם להבאת ילד משותף

הסכם להבאת ילד משותף (הסכם הורות משותפת) יש לערוך על מנת לוודא ששני ההורים מסכימים על כל הפרטים הנחוצים להבאת ילד לעולם. מדובר באופציה נהדרת עבור כל אלו שמעוניינים בילד ביולוגי אך אינם מעוניינים במערכת יחסים רומנטית או שלוקחים חלק במערכת יחסים חד מינית שלא ניתן להביא במסגרתה ילד ביולוגי לעולם. אנשים רבים בוחרים להביא ילד לעולם במסגרת זאת יחד עם אדם אחר, מבלי לקחת חלק במסגרת מערכת יחסים רומנטית עם אותו האדם. 

 

הבאת ילד לעולם ללא מערכת יחסים

ככל שעוברות השנים, אנשים רבים מבינים כי התא המשפחתי הקונבנציונאלי, הכולל נישואין בין גבר ואישה והבאת ילדים במסגרת הנישואים הללו, אינו מתאים להם או לאורח חייהם. עם זאת, הרצון להימנע מתא משפחתי זה אינו אומר שאנשים אלו אינם מעוניינים בילדים.

מתוך הצורך הזה, נולדה ההורות המשותפת. ההורות המשותפת מתאימה לכל גבר ואישה שמעוניינים להביא ילד יחדיו מבלי לקחת חלק במערכת יחסים.

הורות משותפת מתאימה לרווקים שמעוניינים להביא ילד יחדיו ואפילו לזוגות הומוסקסואלים שמעוניינים להביא ילד ביולוגי של אחד ההורים יחד עם אדם נוסף.

עם זאת, חשוב לדעת שגם אם זוג חד מיני מביא עם אדם נוסף ילד, רק ההורים הביולוגיים של הילד יוכלו להיחשב כהוריו של הילד. למרבה הצער, בן או בת הזוג של ההורה הביולוגי, לא משנה כמה הם מתפקדים כהורים כפועל, לא ייחשבו כהורים או אפילו כאפוטרופוסים בעיני החוק.

 

 

מהי הורות משותפת?

כאמור, הורות משותפת היא מסגרת חוקית בה גבר ואישה יכולים להביא יחדיו ילד מבלי ליטול חלק במערכת יחסים רומנטית. במסגרת ההורות המשותפת, שני ההורים יוכלו לחלק את נטל הטיפול בילד ביניהם, ולהנות מזמן חופשי לצד ההנאה בהבאת הילד לעולם.

עם זאת, חשוב לדעת שיש פוטנציאל של התגלעות סכסוכים בין ההורים שלוקחים חלק בהורות משותפת, כיוון שבשונה מזוג נשוי, ישנה סבירות גבוהה יותר כי ההורים באים מרקעים שונים ומחזיקים בדעות שונות.

לשם כך, יש ליצור מראש הסכם הורות משותפת, על מנת להסדיר מראש את כל הפרטים הרלוונטיים להבאתו של הילד לעולם ולאופן הטיפול בו.

כך, שני ההורים יוכלו ליהנות מהביטחון בגידול ילד עם פרטנר מתאים, ולהתמסר לטיפול בילד ללא חששות מיותרים.    

 

כיצד יש לערוך הסכם להבאת ילד משותף?

הסכם להבאת ילד משותף, הורות משותפת, נעשה בליווי עורך דין המתמחה בדיני משפחה. עורך הדין יעניק להסכם מימד משפטי תקף, ואף יסייע להורים לכתוב את ההסכם המפורט והממצה ביותר.

ישנם מספר תחומים שיש להסדיר בהסכם הורות משותפת על מנת להבטיח תיאום ציפיות מלא בין ההורים:

 

אופן הבאת הילד לעולם

אם ההורים בוחרים להביא ילד בעולם שלא בדרך המסורתית, עליהם לקחת בחשבון שרבים מן האפיקים האחרים להבאת ילד ביולוגי לעולם כרוכים בעלויות גבוהות.

בין הדרכים הפופולריות ביותר ישנן פונדקאות והפריה חוץ גופית, בהיותן מאפשרות הבאת ילד ביולוגי לעולם.

בהתאם לכך, על ההורים להחליט מראש כיצד יביאו את הילד לעולם, באילו טכניקות רפואיות ישתמשו, כיצד יחלקו את העלויות ביניהם, איך תתנהל חופשת הלידה ועוד. כך, ההורים יסדירו מראש את הבאת הילד לעולם באמצעות עוגן משפטי שיבטיח כי החלטתם תתקיים.

חלוקת המשמורות והמזונות

הורים רבים שמביאים ילד במסגרת הורות משותפת בוחרים במשמורת משותפת, בה שני ההורים נוטלים חלק זהה בגידול הילד, אך הדבר לא מחייב, וההורים בהחלט יכולים להחליט על משמורת יחידנית בה אחד מההורים הוא ההורה המטפל בילד, בעוד ההורה השני זוכה להסדרי ראייה קבועים.

בדרך כלל, חלוקת המשמורת היא גם זו שמשפיעה על גובה המזונות שההורים ישלמו.

המזונות הם הכספים שנועדו לגידולו של הילד, לרבות לינה, לבוש, חינוך, מזון ואפילו בילויים ומתנות. פרמטרים נוספים שישפיעו על גובה מזונות הם גובה ההכנסות של ההורים, מצבם הכלכלי ועוד.

על הורים שמתכננים ליצור הורות משותפת ביחד להסכים על פרטים אלו מראש, כיוון שאלו מצריכים היערכות כלכלית ואסטרטגית מבעוד מועד, ומאפשרים להורים לתכנן את עתידם בצורה הברורה ביותר.

 

אופן גידולו של הילד

הורים רבים בוחרים באופן טבעי להנחיל לילדם את ערכיהם ואת אורח החיים שבו הם מאמינים.

כאשר מדובר בהורים בהורות משותפת, מומלץ כי שניהם יחליטו מראש על אופן הגידול והחינוך של הילד, על מנת ליצור תיאום בין ההורים וליצור עבור בילד אורח חיים שמוסכם על ידי שני ההורים.

למשל, הורים רבים בוחרים לעגן בהסכם ההורות המשותפת אורח חיים צמחוני, חינוך דתי ועוד.

 

התנהלותם של ההורים במסגרת ההורות המשותפת

הבאת ילד בהורות משותפת מחייבת גם שיתוף פעולה בין ההורים עצמם על מנת להיטיב עם חייו של הילד.

בין היתר, הורים רבים בוחרים להגביל בהסכם ההורות המשותפת את מספר הקילומטרים בין בתיהם, כך שלילד יהיה יותר קל לעבור מבית לבית ולשמור על קשר רציף עם שני ההורים.

כמו כן, ההורים יכולים להחליט מראש על איסור מעבר לחו"ל עם הילד, על מנת לספק לעצמם ביטחון באשר לעתידם בחיי הילד.      

חשוב שההורים יחליטו החלטות אלו מראש, שהרי אלו משפיעות על ניהול הקריירה והחיים האישיים שלהם.

 

קבלת ליווי מעורך דין המתמחה בהורות משותפת

כאמור, את הסכם ההורות המשותפת יש לערוך בליוויו של עורך דין, על מנת לוודא כי למסמך יש תוקף משפטי וכי הוא עונה על כל הצרכים של ההורים ושל הילד.

בבואכם לשכור את שירותיו של עורך דין, ודאו כי אתם נעזרים בעורך דין בעל ניסיון בתחום המשפחה וההורות המשותפת, וכי יש לו את הרגישות המתאימה על מנת לגשר בין הצדדים.

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בהסכמי הורות משותפת ובעלת הסכמה לגישור בין הורים. משרד עורכת הדין שמחי מזמין אתכם ליצור קשר על מנת שנוכל יחדיו ליצור הסכם הורות משותפת שישמור עליכם ועל ילדיכם מבחינה משפטית, ויבטיח את מסגרת התא המשפחתי עליו תמיד חלמתם.

הסכם הורות משותפת לפני כניסה להריון
הסכם הורות משותפת לפני כניסה להריון

שאלות ותשובות - הסכם להבאת ילד משותף

הבאת ילד משותף, כלומר הורות משותפת, זה מצב בו גבר ואישה מסכימים להביא לעולם לילד ולגדל אותו תחת מסגרת של שיתוף ולא תחת יחסים רומנטיים או נישואין. כיום רבים בוחרים להביא לילדים בעולם תחת הורות משותפת ורבות חותמים על הסכם הורות משותפת לפני כן.

הסכם להבאת ילד משותף והסכם הורות משותף, זה הסכם אשר נחתם בין שני ההורים המיועדים שבחרו לגדל יחד ילד. ההסכם נועד לחסוך סכסוכים וקשיים בהמשך הדרך, ולקבוע עוד לפני הכניסה להריון את ההסכמות והתנאים של ההורות המשותפת.

הסכם להבאת ילד משותף והורות משותפת הוא הסכם שעורכים יחד עם עורך דין מנוסה לענייני משפחה, כזה שילווה ויכוון א תהדרך וגם ידאג שכמה שיותר פרטים נדרשים יופיעו בהסכם. כך שני הצדדים יצאו מרוצים וההסכם יצליח לכסות את כל הנדרש.

הסכם הבאת ילד משותף הוא הסכם הכולל מגוון פרטים והסכמות לקראת התחלת החיים המשותפים – ראשית אופן הכניסה להריון והבאת הילד, ובהמשך גם חלוקות כלכליות, מגורים ומשמורות, וכדומה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader