זכויות הורות משותפת

הורות משותפת מציעה אלטרנטיבה לתא המשפחתי הקלאסי. עם זאת, היא מצריכה היערכות מוקדמת וכינון הסכם הורות משותפת בין הצדדים. הסכם הורות משותפת מפורט וחכם אמור לשמור על זכויותיכם וזכויות ילדיכם ולמנוע מחלוקות עתידיות. חשוב להבין מהי משמעותו המשפטית של הסכם הורות משותפת, על מנת לוודא כי אתם יוצרים את ההסכם הטוב ביותר עבורכם ועבור ילדיכם.  

 

מהי הורות משותפת?

הורות משותפת היא הסכם בין גבר ואישה, אשר בוחרים להביא יחדיו ילד על אף שאינם במערכת יחסים זה עם זו. בישראל של ימינו אין עוד צורך בנישואין או מערכת יחסים מונוגמית על מנת לגדל ילד מאושר בתנאים טובים. 

כיום, יותר ויותר אנשים מוצאים את עצמם מחפשים אלטרנטיבות לתא המשפחתי המסורתי כיוון שאינם מעוניינים בנישואין. הורות משותפת יכולה אף להוות פתרון מצוין עבור אוכלוסיות רבות, כמו רווקים בגיל מאוחר שמעוניינים בילד, אנשים שאינם מעוניינים להתחייב למערכת יחסים אך מעוניינים במשפחה ואפילו זוגות חד מיניים שמעוניינים להביא ילד עם אדם נוסף.

 

באמצעות הורות משותפת

באמצעות הורות משותפת אנשים רבים יכולים להביא ילד ביולוגי לעולם מבלי להתחייב למוסד הנישואין או לזוגיות. חשוב לדעת שכאשר זוג חד מיני בוחר להביא ילד עם אדם נוסף, רק ההורים הביולוגים ירשמו כהורים בתעודת הזהות של הילד, ואילו בן או בת הזוג של ההורה הביולוגי לא יוכל להירשם כהורה גם אם מתפקד כהורה בפועל.

הבאת ילד לעולם מצריכה היערכות רבה ועל אף פי כמה וכמה כאשר מדובר בילד של הורים במסגרת הורות משותפת. לשם כך נועד הסכם הורות משותפת – על מנת לאפשר להורים לתאם ציפיות וליצור מסמך משפטי מחייב הכולל את כל כוונותיהם באשר לגידולו של הילד ואופן הטיפול בו. כך, יוכלו ההורים להבטיח כי הם עתידים לגדל את ילדם באופן שאליו התכוונו, וללא הפרעות מיותרות.

 

מהו הסכם הורות משותפת?

כאמור, הסכם הורות משותפת נועד על מנת להבטיח ששני הצדדים לא יסבלו מסכסוכים ומחלוקות עתידיים באשר לאופן טיפול לילד. חשוב לזכור, שבשונה מזוג שבחר להינשא, סביר להניח שלהורים בהורות משותפת אין השקפת עולם זהה בהכרח ועל כן יש להיערך לכך מראש ולעגן נושאים רבים ככל האפשר בהסכם ההורות המשותפת.

את הסכם ההורות המשותפת יש לערוך בליווי עורך דין המתמחה בדיני משפחה, כך שתוכלו לקבל הכוונה משפטית ולהבטיח כי המסמך שיצרתם הוא מסמך משפטי מחייב ותקף.

ישנם כמה תחומים שנהוג להסדיר בהסכם הורות משותפת:

 

אופן גידול הילד

מומלץ כי ההורים יחליטו מראש על האופן שבו הם מעוניינים לגדל את ילדם. למשל, האופן שבו יחונך, הדת שיתחנך על פיה, וערכים נוספים שההורים ירצו להקנות לילד כמו אורח חיים צמחוני, כיבוד הורים ועוד.

 

אופן הבאת הילד לעולם

כמובן, רוב הפעמים הורות משותפת אינה כרוכה בהבאת הילד בדרכים המסורתיות, אלא באופן של פונדקאות, הפריה חוץ גופית ועוד. פעמים רבות, הליכים אלו כרוכים בהוצאות כספיות משמעותיות, ובמחויבות גבוהה מצד שני ההורים. על כן, יש להסדיר את חלוקת התשלום ואת הבירוקרטיות הנוספות מבעוד מועד.

 

משמורת ומזונות

על אף שברוב המקרים הורות משותפת טומנת בחובה רצון למשמורת משותפת, אין זה מחייב – ישנם הורים בהורות משותפת שבוחרים במשמורת יחידנית, בה אחד מההורים הוא ההורה המשמורן וההורה השני זוכה להסדרי ראייה קבועים. בדרך כלל הסדרי המשמורת וגובה משכורתם של ההורים יכתיב את דמי המזונות שההורים ישלמו.

ישנם פרטים רבים נוספים שחשוב להוסיף להסכם הורות משותפת – לדוגמא, הגבלת המרחק בין בתיהם של ההורים, שמו של הילד, חלוקת חופשת הלידה בין ההורים, איסור על מעבר עם הילד לחו"ל ועוד.

 

כיצד אוכל לשמור על זכויותיי וזכויות ילדי במסגרת הורות משותפת?

הדבר החשוב ביותר שאתם יכולים לעשות כהורים לילד במסגרת הורות משותפת היא לנסח הסכם הורות משותפת מפורט ומחושב.

על מנת לנסח את הסכם ההורות המשותפת הטוב ביותר שתוכלו לנסח, ודאו כי אתם נעזרים בעורך דין המתמחה בדיני משפחה ובעל ניסיון רב בתחום זה. על מנת שיוכל להנחות אתכם כיצד יש לנסח הסכם הורות משותפת שנוגע בכל הנושאים החשובים ואינו מחסיר דבר.  

עורך דין המנוסה ביצירת הורות משותפת ידע להצביע על נושאים חשובים שיש להסדיר בהסכם הורות משותפת, כדי שלא יתגלעו סכסוכים בעתיד.

 

לאשרר את הסכם ההורות המשותפת

דבר נוסף שביכולתכם לעשות הוא לאשרר את הסכם ההורות המשותפת בבית המשפט לענייני משפחה. כעיקרון, אין צורך באישור חיצוני של בית המשפט לדיני משפחה על מנת להעניק להסכם הורות משותפת תוקף משפטי מחייב. עם זאת, אישור בידי בית המשפט לענייני משפחה יעניק להסכם הורות משותפת מעמד של פסק דין חלוט, ויעניק לו משנה תוקף משפטי. 

 

סיכום

בבית המשפט, השופטים יוודאו כי הצדדים חתמו על ההסכם מרצונם החופשי והעצמאי. וכי ההסכם כפוף לעקרון טובת הילד. לאחר שיאשרו פרטים אלו, יעניק בית המשפט אישרור להסכם, כך שאם אחד מההורים נקלע לסכסוך עם ההורה השני בעתיד, בשל רצונו לשנות או להפר סעיף בהסכם, הוא יוכל להביאו לבית המשפט על מנת שבית המשפט יאכוף את החוזה.

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובהורות משותפת בפרט, ומזמינה אתכם ליצור קשר עוד היום עם משרדה על מנת להבטיח כי תקבלו את הליווי המשפטי המקצועי, היסודי והאכפתי ביותר.

זכויות הורות משותפת
זכויות הורות משותפת

שאלות ותשובות - זכויות הורות משותפת

הורות משותפת היא הורות שמציעה אלטרנטיבה לתא המשפחתי הקלאסי, הורות בה במקום להביא לעולם ילד על בסיס זוגיות רומנטית ונישואין, גבר ואישה בוחרים להביא לעולם ילד על בסיס של הורות משותפת בלבד.

הסכם הורות משותפת הוא הסכם בעל תוקף משפטי, שמנסח את ההסכמות וההחלטות של שני ההורים בהורות המשותפת, ומביא אותם לכדי הסכם רשמי כדי למנוע סכסוכים בעתיד. ההסכם כולל התייחסות לעניינים כלכליים, ענייני משומרת ומגורים וכדומה.

ההורים בהורות המשותפת, עשויים להיקלע לסכסוכים ולחוש כי זכויותיהם כהורים נרמסות ונלקחות על ידי ההורה השני בשותפות. כדי להגן על זכויותיכם, חשוב לחתום על הסכם הורות משותפת מבעוד מועד, שיגן על זכויותיכם והחשוב לכם בהמשך.

עורך דין לענייני משפחה הוא עורך דין מנוסה ובקיא בכל הנוגע להסכמי הורות משותפת ושמירה על זכויות ההורה. יחד עמו, תוכלו לנסח הסכם מפורט ומלא שיגן עליכם בעתיד ויבטיח תהליך שליו וללא סערות מיותרות.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader