מה זה הורות משותפת?

עם השנים, מתרבים האנשים שמבינים כי המערכת המסורתית לגידול ילדים במסגרת חיי נישואין אינה תואמת את השקפת עולמם ואת אורח חייהם, ובוחרים באפיק של הורות משותפת. הורות משותפת, על אף יתרונותיה הרבים, עשויה לעורר מחלוקות רבות בין ההורים.

היערכות לא מתאימה להורות משותפת מצד ההורים עשויה להוביל למכשולים רבים בגידול הילד ולסכסוך בין הצדדים. בשל כך, לפני שמחליטים את ההחלטה המבורכת להביא ילד יחדיו לעולם, מומלץ להכיר את הדין באשר להורות משותפת ואת הנהלים המקובלים לכך.

 

אז מה זה הורות משותפת?

הורות משותפת היא מושג שמתאר שני אנשים או יותר, שמחליטים להביא יחדיו ילד מבלי לנהל יחדיו משק בית משותף או מערכת יחסים זוגית.

הורות משותפת יכולה להתבטא בשלל דרכים וצורות – כאמור, אין צורך כי הצדדים יהיו אישה וגבר הטרוסקסואלים בהכרח. הזיקה היחידה שמתבקשת בין הצדדים היא רצונם המשותף להביא ילד לעולם.

כמו כן, על מנת לקיים יחסי הורות משותפת, אין צורך בכך שהילד יגיע לעולם בדרכים המסורתיות. פונדקאות, הפרייה חוץ גופית וכל דרך אחרת להבאת הילד לעולם תתאפשר במסגרת הורות משותפת.

הורות משותפת מעלה מספר קשיים – מה יקרה אם אחד ההורים ירצה לעבור לחו"ל יחד עם ילדו? או אם ההורה יבקש לחנך את ילדו בהתאם לדת מסוימת? כידוע, גידול ילד מצריך משאבים כלכליים וקבלת החלטות רבות כמו החלטה על אופן הגידול ואורח החיים לפיו הילד יתחנך. על מנת לפתור סוגיות אלו ולהסדירן מראש, יש לערוך הסכם הורות משותפת על מנת להיערך לכל מצב אפשרי.

 

זהותם של הצדדים

מלבד היותם של ההורים גבר ואישה, אין חשיבות לכך שהם רווקים, במערכת יחסים ואפילו מנהלים זוגיות חד מינית.

עם זאת, גם אם אחד הצדדים נמצא בזוגיות ובן או בת הזוג מתפקדים כהורה פעיל לצד ההורה (לדוגמא, אישה שנמצאת במערכת יחסית לסבית עם בת זוג והביאה ילדה עם גבר אחר תחת הסכם הורות משותפת), בן או בת הזוג של הצדדים לא יזכו למעמד חוקי של הורים וגם לא יוכלו להירשם כאפוטרופוסים, בשל העובדה שמדינת ישראל לא מכירה בהורות בשלישייה או יותר.

עם זאת, ייתכן שתחת מקרים חריגים יתאפשר מתן זכויות מסוימות לבן או בת הזוג של אחד ההורים הביולוגיים, אם בית המשפט יימצא שהדבר רלוונטי לטובתו וביטחונו של הילד

 

הסכם הורות משותפת

הסכם הורות משותפת יש לערוך בליווי עורך דין המתמחה בדיני משפחה. ההסכם יוצר תיאום ציפיות בין הצדדים באשר לכל הנושאים הרלוונטיים להבאתו של הילד לעולם, גידולו ותפקידיהם של ההורים.

בהסכם ייכלל פירוט מלא באשר להבאת הילד לעולם. פרטי ההיריון יצוינו בהסכם, לצד פירוט על הרופא בו ייעזרו, חלוקת ההוצאות הכרוכות בהיריון, שמו של הילד, חופשת הלידה, וכל פרט אחר הרלוונטי לתכנונה של הלידה.

כמו כן, על ההסכם לכלול את החלטתם של ההורים באשר לאופן גידול הילד – חלוקת המשמורות וההוצאות על הילד, הדרישה למזונות אם המשמורת אינה משותפת, מקום מגוריהם של ההורים ותפיסת העולם לפיה יתחנך הילד. כמו כן, על הצדדים לקבוע כיצד ברצונם לפתור מחלוקות שיתעוררו בעתיד.

פרטים מסוימים המצוינים בהסכם ההורות המשותפת אמנם עשויים להיראות כפעוטים וחסרי ערך, אך חשוב להכיר בכך שגידול ילד משותף עשוי לעורר קשיים רבים כאשר הזוג אינו נשוי או מנהל מערכת יחסים זוגית, במיוחד כאשר לאורך החיים הצדדים וגם הילד מתבגרים ומשתנים, ובהתאם לכך גם דעותיהם והשקפת עולמם. על כן, חשוב להסדיר סוגיות מרכזיות ומהותיות בטרם לידתו של הילד, על מנת להגן על האינטרסים שלו ושל הוריו באופן הטוב ביותר.

אפשרות נוספת העומדת בפני ההורים היא לצרף צדדים שלישיים שיהיו ערבים להתחייבויות הכספיות של הצדדים, ובכך יעניקו וודאות כלכלית באשר להוצאות הכרוכות בגידול ילד.

 

מעמדו המשפטי של הסכם הורות משותפת

הסכם הורות משותפת החתום על ידי הצדדים מהווה חוזה בעל תוקף משפטי. על מנת להעניק להסכם תוקף משפטי מחייב, על ההורים לגשת לבית דין רבני או לביהמ"ש לענייני משפחה, על מנת שבית המשפט יאשר את ההסכם ויוודא כי משקף באופן הטוב ביותר את טובת הילד ונחתם מרצונם העצמאי והחופשי של הצדדים. בית המשפט אף רשאי לבטל את ההסכם אם הוא פוגע בטובת הילד.

על מנת שלהסכם יהיה תוקף משפטי הוא אינו מוכרח לעבור אישור של בית המשפט, אך אישורו של בית המשפט מהווה גושפנקא משפטית שבאמצעותה ההסכם יקבל הגנה נרחבת יותר, כך שאם אחד הצדדים ירצה לשנותו הוא יצטרך לפנות לבית המשפט.

 

שינויים בהסכם הורות משותפת

בית המשפט רשאי לאשר שינויים בהסכם ההורות אם הוא מגיע למסקנה שהשינוי נעשה בהסכמת שני ההורים והוא נעשה לטובתו של הילד.

במקרה של סכסוך בין הורים בעלי הסכם הורות משותפת, ניתן להגיע לבית המשפט לענייני משפחה על מנת שיכריע מהי הפעולה הנכונה בהתחשב בהסכם המקורי ובטובתו של הילד.

 

היעזרות בעורך דין לענייני משפחה

חשוב לדעת כי יצירת הסכם הורות משותפת אינו עניין של מה בכך – עליו לכלול פרטים רבים ודקויות זעירות בכל מה שקשור ללידתו של הילד ולגידולו. על מנת להימנע מסכסוכים עתידיים, מומלץ בחום להיעזר בעורך הדין המתמחה בדיני משפחה על מנת ליצור הסכם הורות משותפת שיספק את שני הצדדים ויגלם בתוכו את האינטרסים של ההורים בצורה הטובה ביותר.

מומלץ להיעזר בעורך דין מיומן ומנוסה – ככל שעורך הדין בקיא יותר בעולמות ההורות המשותפת ובסכסוכי משפחה, כך תגדל הסבירות כי הוא ייצור מסמך משפטי מפורט ויסודי, שלא יותיר מקום לספק באשר להתנהלות עתידית.

היעזרות בעורך דין הנכון היא חשובה מאין כמוה, ותאפשר לכם לקבל וודאות וביטחון באשר לעתידכם ועתיד ילדכם, כך שתוכלו לשמור על קשר טוב והרמוני עם ההורה השני ולהתפנות לגידול ילדכם האהוב בשלווה.

זכרו – לסכסוכים משפחתיים יש נטייה להיות מכוערים במיוחד, בשל הרגישות הרבה הכרוכה בהם. לנאמר בהסכם הורות משותפת עשוי להיות השפעה מכרעת על עתידכם המקצועי, האישי, וכמובן על עתיד ילדכם. על כן, נמליץ לכם בחום רב שלא לוותר על התייעצות עם עורך דין המומחה לדיני משפחה, על מנת שתוכלו להגן על האינטרסים שלכם לשאוף ביחד לגידול מיטבי של ילדכם היקר.

עורכת הדין הלנה שמחי מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה, כדי שיחד תוכלו להרכיב לכם ולילדכם עתיד בטוח, שליו ונעים.

מה זה הורות משותפת
מה זה הורות משותפת

שאלות ותשובות - מה זה הורות משותפת?

הורות משותפת היא מושג לפיו שני אנשים או יותר, בוחרים להביא לעולם ולגדל ילד באופן משותף ובחלוקה בניהם. לעומת מערכות זוגיות ונישואין, כאן גידול הילד אינו מונע מנישואין וזוגיות אלא משותפות והסכם בין ההורים.

בהורות משותפת, עלולים לצוץ מגוון קשיים הנובעים מכך ששני ההורים לא חיים ביחד, למשל מקרים בהם אחד ההורים רוצה לעבור לגור רחוק או בחו"ל, מקרים בהם יש מחלוקות באשר לדת הילד, ועוד רבים. לכן נהוג להסדיר סוגיות כאלה מראש בהסכם משותף.

הסכם הורות משותפת הוא הסכם אשר יוצר תיאום בין ההורים וקובע את ההסכמות והחלוקות של ההורות המשותפת מראש. כך נמנעים סכסוכים מיותרים בהמשך, מאחר ומדובר במסמך בעל תוקף משפטי והגנה.

הסכם הורות משותפת כולל בין היתר את הסכמי חלוקת המגורים, המשמורת, וכן אספקטים כמו דת הילד, אופן החינוך שלו. מעבר לכך יתייחס ההסכם גם לחלוקה הכלכלית בין ההורים בהסכם.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader