איך לנסח הסכם ממון?

הסכם ממון הינו הסכם בין בני זוג נשואים או כאלו העומדים להינשא וכן בין ידועים בציבור אשר קובע כיצד יחולק הרכוש המשותף ביניהם במקרה של גירושין, זאת בהתאם להעדפות האישיות שלהם בניגוד לברירת המחדל הקבועה בחוק. קיימות כמה סיבות לעריכתו של הסכם ממון. החשיבות של ההסכם במנוסח באופן בהיר ומפורט היא רבה שכן ביכולתה למנוע מחלוקות עתידיות. עוד על ניסוח הסכם ממון נכון ויעיל, לפניכם.

 

למה לערוך הסכם ממון?

הסכם ממון מטרתו היא במניעה של מאבקים משפטיים ומריבות על הרכוש במקרה של פרידה של בני הזו או גירושין. ההסכם מהווה למעשה מעין 'תעודת ביטוח' הנועדה להגן על הצדדים במקרה כזה. הסכם ממון למעשה מייתר את ההתדיינות המשפטית לעניין חלוקת הרכוש של בני הזוג מהסיבה הפשוטה שכל העניינים כבר סוכמו מראש בהסכם שנערך מבעוד מועד בין הצדדים.

ברירת המחדל בחוק לחלוקת רכוש בין בני זוג במקרה של פרידה היא בצורה שוויונית, כלומר חצי חצי, על פי הלכת השיתוף וחוק יחסי ממון. לכן, על מנת לחרוג מהקבוע בחוק יש לנסח הסכם ממון.

 

למי מתאים הסכם ממון?

נהוג לחשוב שהסכם ממון נועד לאנשים עשירים בעלי אמצעים כלכליים אשר מעוניינים להגן על רכושם לפני הכניסה למוסד הנישואין, אך למעשה הסכם ממון נחוץ לכל סוגי הזוגות, ממגוון של מעמדות. ביכולתו של הסכם ממון להסדיר גם נכסים הקיימים בהווה וגם נכסים עתידיים של בני הזוג, כך שהוא רלוונטי גם לזוגות צעירים אשר לא מחזיקים בהווה בנכסים בעלי משמעות אך ביכולת ההסכם לתכנן את חלוקת הזכויות בנכסים במקרה של פרידה.

למרות הנטייה הטבעית להסתייג מהסכמי ממון אשר עשויים לפגוע באידיליה והיחסים הרומנטיים השוררים בין בני הזוג בעת הנישואין, ההבנה של חשיבות התכנון למקרה עתידי של הפרדת כוחות בין השניים היא חשובה, כשם שמרבית האנשים עושים ביטוח חיים. דווקא הסכם אשר נחתם במצב של שיתוף וקרבה בין בני הזוג תוך כבוד הדדי עשוי להקל על הפרידה בין השניים ולסייע לערוך אותה באופן ראוי ללא מחלוקות קשות ומיותרות.

 

תוכן הסכם הממון

ראשית, על הסכם ההמון להיות חתום על ידי שני הצדדים ולציין את תאריך ההסכם. לאחר מכן יופיעו הצהרות של הצדדים על הנכסים השונים אותם צברו ועל רצונם להסדיר ביניהם את ענייני הרכוש במקרה של פרידה, גירושין או פטירה של אחד מבני הזוג. בחלק זה יכולים הצדדים להסכים על החרגה של חובות, זכויות ונכסים מסוימים אשר נצברו לפני מועד הנישואין.

לאחר מכן יחולו הגדרות של המושגים המופיעים בהסכם על מנת למנוע אי הבנות ומחלוקות מכך. יוגדרו הנכסים, החובות, מתנות וכו' של בני הזוג. לאחר מכן יצהירו על הצדדים על כל הנכסים ויפרטו את מה יעשה בהם במקרה של חלוקה. ניתן למשל להסכים על שיתוף וחלוקה שווה בין הנכסים אשר נצברו במהלך החיים המשותפים ומנגד להחליט על השארת הנכס בידי הצד שהביא אותו לנישואין.

לגביי דירת המגורים בה התגוררו בני הזוג ניתן להחליט אם לחלק אותה בשווה או לחרוג מן החלוקה. לבני הזוג עומדות כמה אפשרויות והם יחליטו באילו לבחור בהתאם לצרכים שלהם וברצונם החופשי. רצוי ביותר לערוך הסכם ממון בליווי של עורך דין מומחה בתחום על מנת שזה ייעץ לזוג כיצד לנסח אותו בצורה הטובה וההוגנת ביותר לשני הצדדים.

 

קבלת תוקף מחייב של הסכם ממון

על מנת שלהסכם ההמון יהיה תוקף משפטי מחייב הוא צריך לעמוד בתנאים מסוימים: ראשית, עליו להיות מנוסח בכתב, זוהי דרישת סף, להסכם בעל פה לא יהיה תוקף. ככל ומדובר בהסכם ממון בין בני זוג אשר כבר נשואים, עליו לקבל את אישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.

הערכאה השיפוטית בוחנת את תוכן ההסכם ובודקת שהוא אכן משקף את רצון שני בני הזוג המבחינים את תוכנו והשלכותיו ונעשה בהסכמה חופשית. ככל ומדובר בבני זוג טרם הנישואין, ההסכם יכול להיות מאושר גם בפני נוטריון או רשם הנישואין. לאחר קבלת אישור על הסכם הממון יהיה לו תוקף של פסק דין המאפשר אכיפה וביצוע. הסכם אשר לא אושר בפני ערכאה שיפוטית לרוב יהיה חסר תוקף משפטי.

יחד עם זאת, לעיתים חריגות בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני יוכלו לחרוג מכלל זה ולתת תוקף משפטי להסכם, ככל והדבר משרת את עיקרון תום הלב וכאשר בני הזוג התייחסו להסכם כמחייב ופעלו על פי לאורך תקופה. במקרה כזה הערכאה השיפוטית תכשיר את ההסכם בדיעבד ותיתן לו תוקף מחייב של פסק דין.

לסיכום, הסכם ממון הוא הסכם חשוב ביותר להסדרת נושא חלוקת הרכוש בין בני זוג במקרה של פרידה. הסכם ממון המנוסח באופן בהיר וראוי יכול להקל משמעותית על הצדדים בבוא העת ולמנוע התדיינויות משפטיות מיותרות ומחלוקות קשות בין הצדדים. למידע נוסף על הסכמי ממון וליווי משפטי מהימן בניסוח ועריכה, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי, מומחית לענייני משפחה.

איך לנסח הסכם ממון
איך לנסח הסכם ממון

שאלות ותשובות - איך לנסח הסכם ממון?

הסכם ממון תקין צריך להיות חתום על ידי שני הצדדים בהסכם, יחד עם תאריך ההסכם ולאחר מכן שלל ההסכמות והחלוקות בנודע לממון בני הזוג. הסכם הממון יתייחס לכל הצדים הפיננסים כולל נכסים, השקעות, הון שנצבר, ועוד.

ניסוח הסכם ממון, צריך להיעשות יחד עם עורך דין לענייני משפחה אשר מכיר את התחום והניסוח מקרוב. ישנם כמה חוקים מחייבים בדבר ניסוח הסכם הממון ולכן עורך דין מקצועי ובעל ניסיון, יוכל לוודא שההסכם שנערך עומד בכל התקנים.

הסכם ממון, הוא הסכם שמצליח למנוע מאבקים משפטיים וסכסוכים בהמשך, בגין חלוקת הממון והכספים במקרה של פרידה. חשוב לערוך הסכם כזה כדי להגן על עצמכם ולא להשאיר פתח לסכסוכים והפסדים עתידיים.

כדי שהסכם הממון יקבל תוקף משפטי יש לעמוד בכל הנהלים ואופני הניסוח הנדרשים בחוק, ולאחר מכן עליו לקבל אישור מרשות משפטית, בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader