הסכם ממון לאחר נישואין

הסכם ממון הוא הסכם אשר מטרתו היא להגדיר את חלוקת הרכוש בין בני זוג לאחר פירוק הנישואין שלהם. הסכם ממון יכול להיערך בטרם הכניסה לנישואין או במהלכם. בהסכם הממון בני הזוג יכולים להסדיר את חלוקת הרכוש באופן שונה מברירת המחדל הקיימת בחוק. עוד על הסכם ממון לאחר הנישואין והיבטיו, לפניכם:

 

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון הינו הסכם בין בני זוג אשר נועד להסדיר את ענייני הממון ביניהם ולקבוע כיצד הרכוש שלהם יתחלק לאחר הגירושין. ההסכם למעשה מפריד בין הרכוש המשותף של בני הזוג אשר יתחלק באופן שווה ביניהם לבין הרכוש האישי אשר במקרה של פירוק היחסים יחזור לבעליו המקוריים.

לאור העלייה בשיעור הגירושין בארץ ובעולם הסכמי ממון הופכים להיות נפוצים יותר בקרב הזוגות. הדבר מביא לכך שלא רק זוגות העומדים להיכנס יחד למוסד הנישואין עורכים בניהם הסכם ממון אלא גם זוגות אשר נשואים כבר שנים מבקשים להסגיר את היחסים הממוניים ביניהם.

 

היתרונות של הסכם ממון

המטרה המרכזית של הסכם ממון היא למנוע סכסוך משפטי בעניינים הכספיים בין בני זוג במקרה של פרידה וגירושין.

מאחר ואחד הנושאים הבוערים בסכסוכי גירושין הוא הנושא הכלכלי, הסכם ממון מקל מאד על הליך הפרידה בין בני הזוג וחוסך עלויות רבות וזמן המושקע בניהול ההליך המשפטי המורכב.

הסכם ממון מסייע בהענקת ביטחון ושקט נפשי לאורך הזוגיות ומאפשר לבני הזוג לחיות ללא חששות מאינטרסים כלכליים מאחר ואלו הוסדרו מראש, הדבר רלוונטי בעיקר לצד אשר נחשב לאמיד יותר מבין בני הזוג אשר נושא בנטל הכלכלי ומבטיח לו שחלוקת הרכוש במקרה של פרידה תהיה הוגנת ולא תביא לקיפוח שלו.

 

מה כולל הסכם ממון

התוכן של הסכם ממון משתנה בהתאם לצרכים של בני הזוג ולנסיבות.

ככלל, הסכם ממון יכלול התייחסות למועד הנישואין, לאופי הכלכלי של הצדדים, לנכסים אשר נצברו במשך הנישואין ואופן חלוקתם במקרה של סיום הנישואין וכן לנכסים איתם הגיע כל צד לתוך הנישואין.

בנוסף לנכסים הפיזיים כגון דירה, רכב וכו' ההסכם יכלול התייחסות לזכויות ממוניות נוספות של בני הזוג כגון תנאים סוציאליים, מוניטין עסקי, השקעות, כושר השתכרות ועוד.

 

הסכם ממון לאחר הנישואין: רקע

חוק יחסי ממון מאפשר לזוגות להסדיר את היחסים הממוניים ביניהם גם במהלך הנישואין ואפילו לקראת פירוקם.

יחד עם זאת, ההבדל העיקרי בין עריכת הסכם ממון לפני הנישואין או במהלכם הוא באופן שבו יש לאשר את ההסכם. כשמדובר בהסכם ממון הנערך לפני הכניסה לנישואין, חשוב לפנות לעורך דין לצורך הכנת הסכם הממון וניתן לאשר אותו בפני רשם נישואין, נוטריון, בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה.

ככל ובני הזוג ערכו את הסכם הממון לאחר הנישואין יהיה ניתן לאשר אותו רק בבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.

מה חשוב לדעת לפני עריכת הסכם ממון?

החשיבות בעריכת הסכם ממון בליווי של עורך דין מוסמך לענייני משפחה היא חשובה ביותר שכן יש צורך רב בידע ובקיאות בפרטים הקטנים. את ההסכם חשוב לנסח באופן ברור ומפורש שלא ישאיר פתח לפרשנויות שונות.

חשוב שההסכם לא יותיר שאלות לפרשנות ויש להביא לוודאות מלאה בכלל העניינים כגון כספים, זכויות, עסק, ירושות, מתנות, רכוש ועוד.

חשוב לדעת שההסכם יכול לחייב את בני הזוג בעצמם בלבד ואינו יכול להשליך על צד שלישי.

לאחר שההסכם אושר בבית המשפט או בבית הדין הרבני אין אפשרות לחזור ממנו, רק לעיתים נדירות יכול בית המשפט לאחר אישורו להביא לביטולו ככל שראה שההסכם אינו משקף את רצון הצדדים ואינו לטובת אחד מהם.

בנוסף, שינוי עתידי של סעיף בהסכם הממון או תוספת שלו יכולים להיעשות בהסכמה של שני הצדדים בלבד ומחויבים באישור בית המשפט.

 

המרכיב הרגשי של הסכם ממון לאחר הנישואין

הסכם ממון מטבעו נושא עלויות רגשיות, כל שכן עריכת הסכם ממון לאחר הנישואין עלול להיות מורכב יותר מבחנה רגשית מאשר במקרה של זוג בחילת דרכו שכן במשך שנות הנישואין המשותפות בני הזוג מייצרים ציפיות מסוימות מבחנה כלכלית והם צוברים יחד רכוש משותף וההפרדה בין הרכוש הפרטי למשותף הופכת להיות מסובכת וקשה יותר.

כך למעשה, זוג אשר נשוי מספר שנים אשר עורך הסכם ממון עשוי להיכנס למתחים ולחצים שכן הדבר עשוי לעורר את חדשות בן הזוג השני וכן להביא למריבות אודות תנאי ההסכם.

לכן חשוב לשקול היטב עריכת הסכם ממון לאחר הנישואין וחשוב להיוועץ עם עורך דין מומחה על מנת ללמוד על הנזק של עריכת הסכם ממון בשלב זה מול התועלת בכך, בהתאם לנסיבות הפרטניות של בן הזוג.

זאת מאחר שגם לולא הסכם ממון החוק מסדיר בצורה הוגנת את חלוקת הממון בין בני הזוג במקרה של פרידה על פי עיקרון איזון המשאבים אשר מבצע חלוקה שוויונית ברכוש המשותף ומחריג נכסים אותם קיבלו בני הזוג בנפרד בירושה או מתנה.

לסיכום, הסכם ממון מאפשר לבני הזוג ודאות בכל הקשור לחלוקת הנכסים הממוניים ביניהם במקרה של פרידה. הסכם ממון אשר נערך במהלך הנישואין עשוי גם הוא להקל וליצור ביטחון  בענייני הרכוש אך נדרש למעורבות רבה יותר של עורך דין ותכנון נכון.

על מנת ללמוד עוד על הסכם ממון לאחר הנישואין פנו לעורכת הדין הלנה שמחי, מומחית לענייני משפחה לייעוץ מקצועי ומנוסה!

הסכם ממון לאחר נישואין
הסכם ממון לאחר נישואין

שאלות ותשובות - הסכם ממון לאחר נישואין

הסכם ממון הוא הסכם בעל תוקף משפטי שנערך בין בני הזוג לפני החתונה או לאחריה. הסכם הממון מנסח את ההפרדה העתידית בין משק הבית וההון של בני הזוג במידה וייפרדו ויצטרכו לפצל את השותפות והפיננסים בניהם.

הסכם ממון כולל התייחסות לכל היבט פיננסי שעומד להתחלק בין בני הזוג במקרה של פרידה. הוא נוגע גם לנכסים פיזיים כמו הנכס, הרכב, והחפצים המשותפים, וגם להון ולחסכונות של בני הזוג.

נהוג לערוך הסכם ממון לפני הנישואין אך ניתן לערוך אותו גם בכל שלב במהלך הנישואין ולאחריהם. ההבדל היחיד שחשוב להכיר בין עריכתו לפני ואחרי הנישואין, הוא שבעריכתו אחרי הנישואין יש צורך לאשר אותו בבית משפט או בית דין רבני, בעוד ולפני הנישואין ניתן לקבל אישור של נוטריון בלבד.

עריכת הסכם ממון לפני או במהלך הנישואין היא חשובה ויקרת ערך, מאחר ועומדת להגן על שני הצדדים במקרה של סיום בנישואין ברמה הפיננסית וברמה האישית. כך – אין הפתעות וסכסוכים בסיום הנישואין.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader