מה גובר על מה, צוואה או הסכם ממון?

בני זוג אשר ערכו הסכם ממון בו הם קבעו כיצד תתבצע חלוקת הרכוש ביניהם במקרה פרידה בשל גירושין או פטירה של אחד מבני הזוג. במקרה של פטירת בן הזוג כאשר הוא גם הותיר צוואה, נשאלת השאלה לפי איזו חלוקה יש לפעול? האם לפי החלוקה הקבועה בהסכם הממון או החלוקה הקבועה במסמך הירושה? עוד על ההתנגשות בין שני ההסדרים ואופן ההכרעה במקרה כזה, לפניכם:

 

הסכם ממון מול צוואה

הסכם ממון הוא הסכם בין בני זוג אשר קובע את אופן היחסים הממוניים ביניהם, כיצד יתחלק ביניהם הרכוש במקרה של פירוק הקשר הזוגי עקב פרידה או פטירה, ואיזה רכוש יחשב למשותף לשני בני הזוג ואיזה יישאר בבעלותו של הנפרדת של כל צד.

צוואה היא מסמך משפטי אותה כותב אדם בחייו בו הוא קובע מי יירש את נכסיו לאחר מותו וכיצד הם יחולקו בין יורשיו. יוצא כך שבעת פטירת אדם כאשר הותיר אחריו צוואה וגם שערך בחייו הסכם ממון הנוגע לפטירה, עולה השאלה אילו מן המסמכים יגבר ועל פי אילו הוראות יחולק הרכוש של הנפטר.

 

הבדלים בין הסכם ממון לצוואה

ראשית, אופן הביטול והשינוי של מסמכים אלו הוא שונה, בעוד צוואה ניתנת לשינוי על ידי העורך אותה בכל שלב בחייו ללא כל צורך באישור של גורם נוסף, הסכם ממון ניתן לשינוי רק בהסכמה הדדית של הצדדים לו ועליו לקבל את אישור בית המשפט לכך.

בנוסף, הסכם ממון מעיקרו עוסק בחלוקה של רכוש בני הזוג במשך חייהם במקרה של פרידה, בעוד צוואה עוסקת בחלוקת רכוש הנפטר לאחר מותו. חוק הירושה קובע כי רק צוואה מהווה מסמך משפטי אשר יכול לקבוע מה יעשה ברכושו של אדם לאחר מותו.

 

הרקע למתח בין הסכם ממון לצוואה

לכאורה, ניתן לומר כי אין סתירה בין הסכמים בין בני הזוג אשר נערכים בהתאם לחוק יחסי ממון או בין הסכמים הנערכים על פי ירושה מהסיבה כי כל אחד מתייחס למצבים אחרים. הסכם ממון מסדיר את שיתוף הנכסים בין בני הזוג והחלוקה שלהם על פי רצונם של בני הזוג במשך חייהם.

לעומת זאת, חוק הירושה קובע כיצד יחולק רכושו של אדם לאחר מותו, האם על פי צוואה אותה הוא השאיר בטרם עת או על פי החלוקה הקבועה בחוק ואין שום אפשרות להסדיר במסמך אחר מחוץ לתחום הירושה.

לכן, ברור כי צוואה תהווה המסמך המשפטי המכריע לעניין חלוקת רכוש בין בני זוג. יחד עם זאת, הבעייתיות עולה כאשר גם הסכם הממון וגם הצוואה מסדירים את אופן חלוקת הרכוש לאחר פטירת בן הזוג.

הסתירה בין חוק יחסי ממון ובין חוק הירושה

מצד אחד, חוק יחסי ממון מאפשר לבני הזוג לחרוג מהסדרים חוקיים לגבי חלוקת הרכוש ולקבוע בעצמם את אופן חלות הרכוש ומצד שני חוק הירושה אוסר על התחייבות של אדם לגבי ירושה עתידית שלו וקובע כי הסכם אותו הוא מבצע בחייו המורה על ויתור יהיה בטל, כך שהצוואה אותה הותיר אדם לפני מותו תהיה המסמך המכריע שכן על פיה יהיה ניתן ללמוד על שיקול דעתו באופן בלעדי.

יוצא מכך, שהסכם ממון בדומה לשאר הסכמים בהם מתחייב האדם לעביר רכוש לצד השני אינו יכול לנגוע לגביי ירושה עתידית והוא אינו תקף. לכן, עוד בעת עריכת הסכם ממון יש לתת את הדעת לגביי התייחסות לירושה עתידית במקרה של פרידה ולזכור כי ירושה תגבר על הוראות חוק זה.

 

שילוב בין הסכם ממון לירושה

לאור הבעייתיות האמורה בין הסכם ממון וירושה והסתירה ביניהם, עולה כי רצוי לערוך שילוב בין הסכם ממון לצוואה. כך, על מנת לקבוע חלוקת רכוש שונה מזאת הקבועה בחוק הירושה במקרה של פטירה של אחד מבני הזוג, חשוב להסדיר זאת בצוואה שכן היא תהווה המסמך המשפטי המכריע לעניין חלוקת רכוש הנפטר.

הדבר יהווה פתרון לבעייתיות המשפטית ויספק ודאות ושקט נפשי לבני הזוג לעניין הירושה שלהם במקרה של פטירת בני הזוג.

כמו כן, בני הזוג יכולים לערוך צוואה הדדית, מדובר בצוואה משותפת לשני הצדדים בה כל אחד מבני הזוג מסתמך על התחייבות של האחר, בצוואה כזו הצדדים יכולים להסדיר יחד על חלוקת הרכוש במקרה של פטירה.

לסיכום, בשל המתח בין הסכם ממון לצוואה, חשוב לדעת כיצד לגשת לעריכת שני מסמכים אלו ולקבל ליווי וייעוץ של עורך דין מנוסה על מנת ששני המסמכים יקוימו בבוא העת באופן הנכון ביותר על פי האינטרס של הצדדים. פנו לעורכת הדין הלנה שמחי, מומחית לדיני משפחה!

מה גובר על מה, צוואה או הסכם ממון
מה גובר על מה, צוואה או הסכם ממון

שאלות ותשובות - מה גובר על מה, צוואה או הסכם ממון?

הסכם ממון הוא הסכם משפטי שמסדיר בין בני הזוג שנישאים ומקימים שותפות יחדיו, את חלוקת הממון והנכסים העתידית בניהם במקרה של פרידה וסיום הנישואין. מטרתה של צוואה לעומת זאת, היא להוות מסמך משפטי שמסדיר את הירושה של הנפטר לפי בקשתו.

הצוואה היא המסמך אשר נועד להסדיר את הירושה וחלוקת הממון לאחר שאדם נפטר, ועם זאת גם הסכם ממון עלול להסדיר את חלוקת הממון במקרה שאחד ובני הזוג נפטר. לכן, בעוד ושני המסמכים מיועדים למטרות שונות הם עשויים לעלות מתח.

ברוב הפעמים הצוואה תהיה זו שתגבור על הסכם הממון מאחר והיא זו שנוגעת באופן ישיר בענייני הירושה וזה הוא תפקידה המרכזי.

ניסוח נכון ומקצועי של מסמכי צוואה והסכמי ממון על ידי עורך דין, יכול למנוע בעיות עתידיות ומתחים שונים בין המסמכים דרך יצירת מסמך בהיר ומקצועי שלא יהיה ניתן לבטל בקלות.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader