צוואות במשפחות חדשות

צוואות במשפחות חדשות – איך נשמרים, וועל מה חשוב להקפיד? יותר ויותר משפחות חדשות ומגוונת מופיעות בנוף הישראלי, ועל אף שמדובר בבשורה משמחת עבור רבים, עדיין יש לזכור כי הדין הישראלי אינו מותאם למשפחות אלו, ובייחוד לא דיני המשפחה והירושה. על כן, חשוב להגן על עצמכם ועל משפחתכם מהפן המשפטי ולדאוג לעגן את כל רצונותיכם במסמך משפטי מסודר. מאמר זה יסביר כיצד דיני הירושה פועלים וכיצד עליכם לפעול על מנת ליצור צוואה שמגנה עליכם ועל ילדיכם.

 

מה הכוונה במשפחות חדשות?

ככל שמתקדמות השנים, כך נפתח הסכר ליותר ויותר תאים משפחתיים ייחודיים שלא היו מקובלים בחברה בעבר, כמו זוגיות ידועה בציבור ללא נישואין, הורה חד הורי לילדים, משפחות עם הורים חד מיניים, הורים שמגדלים את ילדיהם בהורות משותפות מבלי לנהל מערכת יחסים רומנטית ביניהם, ועוד.

משפחות אלו צצות לאור כל מיני התפתחויות – הכרה חברתית נרחבת בזכויותיהם של חברי הקהילה הלהט"בית לנהל את חייהם כרצונם, פיתוחים טכנולוגיים שמאפשרים לאישה לבדה להביא ילד לעולם ללא גבר, נשים וגברים שמבינים שאינם זקוקים למערכת יחסים רומנטית או לנישואין על מנת לגדל ילד בריא ומאושר, וכו' וכו'.  

על אף השמחה הרבה בלגיטימציה החברתית הניתנת למשפחות אלו, חשוב לדעת כי החוק הישראלי עדיין אינו מותאם דיו למשפחות אלו, ובמיוחד כאשר מדובר בדיני המשפחה והירושה.

לכן, מומלץ כי כל זוג וכל הורה ידאגו מבעוד מועד להסדר משפטי כתוב ומסודר, על מנת להכין את עצמכם ואת ילדיכם לכל מקרה שלא ייקרה, כך שלא תיתפסו לא מוכנים, וחמור מכך – יקיריכם לא יוכלו לקבל את הירושה שהם זקוקים לה ומגיעה להם. 

 

דיני הירושה בישראל

למי שלא מכיר, ירושה הינה העברה של נכסים של אדם שנפטר לאדם אחר. הירושה יכולה להיות כל דבר ששייך למנוח, כמו קניין רוחני, נכסים, עסק, כספים, חובות, מיטלטלין ועוד, ואין זה משנה אם היא מוחשית או לא.

כמו כן, כותב הצוואה יכול להוריש את נכסיו לאנשים לבחירתו, בין אם הם קרובי משפחתו, חברים, שותפים עסקיים וכו'. 

 

ישנן שתי דרכים בהן ניתן למסור ולתת צוואה

 

ירושה על פי צוואה

ירושה על פי צוואה הינה ירושה שניתנת בהתאם להוראותיו של המנוח כפי שהן מתועדות הצוואה. 

ירושה על פי דין

ירושה על פי דין הינה ירושה הניתנת בהתאם לחוק הירושה, כאשר אין צוואה כתובה להסתמך עליה. 

 

ירושה על פי צוואה

ירושה על פי צוואה הינה, כאמור, ירושה שניתנת בהתאם לצוואה באחת מצורותיה המוכרות (צוואה בכתב, צוואה בעל פה, צוואה באמצעות עדים וצוואה בפני רשות).  

את הצוואה ניתן להוציא לפועל באמצעות צו קיום צוואה שיוגש על ידי אחד מהיורשים החוקיים.

צו זה מורה על הוצאה לפועל של הצוואה, כל עוד לא התקבלה התנגדות לצוואה בשל אחת או יותר מהעילות הבאות –

  • המנוח ערך צוואה מאוחרת יותר ומעודכנת יותר, שלא מופיעה בצו קיום צוואה.
  • הצוואה נערכה תחת לחץ, איומים או השפעה בלתי הוגנת אחרת, שהשפיעה על המנוח לכתוב צוואה שאינה מדויקת.
  • אחד מהיורשים היה חלק מעשיית הצוואה או היה עד לחתימתה.
  • הצוואה הינה פגומה או שאינה משקפת את הרצון האמיתי של המנוח. 

באמצעות צוואה מסודרת וחוקית, ניתן להגן על משפחתכם ויקיריכם גם אם אינם עונים על ההגדרה הקלאסית של משפחה, כיוון שתוכלו לכתוב את רצונכם במפורש ואת הנחיותיכם באשר לנכסיכם. 

 

ירושה על פי דין 

ירושה על פי דין הוא מונח שמתאר מצב שבו אדם שנפטר לא הותיר אחריו צוואה חוקית, ועל כן יש לחלק את נכסיו בהתאם לדיני הירושה. 

חוק הירושה מסדיר סדר קדימות שמתאר את הזכאים לירושה ומקומם ב"תור". הזכאים הראשונים הם בן הזוג של המנוח וילדיו, אחריהם הוריו של המנוח וילדיהם, ואחריהם ההורים של הוריו וילדיהם.

אם חלקם נפטרו, סדר הקדימות ישנה בהתאם. 

במקרה בו המנוח לא הותיר אחריו צוואה, יהיה קושי גדול יותר בהורשת הנכסים למשפחות חדשות, שהרי דינן אינו מוסדר באופן מלא בחקיקה, ועל כן הן עשויות ליפול בין הכיסאות על קשיים טכניים בלבד.

 

ליווי מעורך דין צוואות במשפחות חדשות 

רבים מאיתנו עומלים כל חיינו על מנת להתפרנס ולפרנס את יקירנו ואת ילדינו, על מנת להבטיח שלנו ולהם יהיה עתיד טוב ושליו מבחינה כלכלית.

המחשבה כי קשיים טכניים וחורים בדין הישראלי הם אלו שיפילו את עתידם המובטח של משפחתנו, היא מחשבה קשה מנשוא. על כן, הדבר האחראי ביותר שתוכלו לעשות, כהורים וכבני זוג, הוא לגשת לעורך דין משפחה וירושה וליצור צוואה מקיפה ומפורטת. 

עורכת הדין הלנה שמחי תשמח לעמוד לשירותיכם בעת כתיבת צוואה למען יקיריכם ולמען עתידם. משרד עורכת הדין שמחה מתמחה בדיני משפחה וירושה מזה שנים רבות, ובעל הצלחות רבות וידע ענף בתחומים אלו.

צוואות במשפחות חדשות
צוואות במשפחות חדשות

שאלות ותשובות - צוואות במשפחות חדשות

הכוונה במשפחות חדשות, היא למשפחות שמתקיימות בתאים משפחתיים ייחודיים שלא היו מקובלים בעבר והיום רווחים מאד כמו למשל משפחות עם הורה חד הורי, עם הורים חד מיניים, הורות משותפת ועוד.

עריכת צוואה ומסירתה בכל סוגי המשפחות, יכולה להתבצע על ידי שתי דרכים – או על ידי צוואה שיש לערוך בהתאם לנהוג בחוק, או כירושה על פי דין בהתאם לחוק הירושה.

ירושה על פי דין במשפחות חדשות עשויה להיות בעייתית מאחר והחוק לא מוסדר לחלוטין למשפחות חדשות וכך הורשת הנכסים לשאירים או לבני הזוג עשויה להיות בעייתית – ולכן ההמלצה היא לנסח צוואה.

כדי לערוך צוואה נוקשה וברורה שלא יהיו בה חורים וזכויות היורשים שלנו יישמרו לפי רצוננו – חשוב לפנות לעורך דין לענייני משפחה, כדי לוודא שהרצונות שלנו אכן יתממשו לאחר הפטירה, ושחורים בחוק שלא בהירים למשפחות חדשות, לא יפריעו בדרך.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader