גירושין בארץ – הכרה בחו"ל

הליך גירושין הוא הליך מורכב מבחינה אישית, רגשית, משפטית וכלכלית. הליך הגירושין כולל את הפן העיקרי של פירוק הנישואין ושינוי המעמד של בני הזוג מנשואים לגרושים וכן את הפן הנלווה לגירושין אשר מתייחס לכלל ההשלכות הנובעות מהגירושין: פירוק השותפות הכלכלית וחלוקת הרכוש, ענייני מזונות, ענייני משמורת ילדים ועוד. כאשר זוג ישראלי נשוי באופן רשמי בארץ ועובר בה הליך גירושין אך הוא חי במדינה זרה או מעוניין לקבל הכרה להליך במדינה זרה, עולה עניין ההכרה של ההליך הישראלי במדינה זו. עוד על הכרה של הליך גירושין שנעשה בארץ במדינות זרות, לפניכם:

 

הליך גירושין בישראל

במדינת ישראל, לדין הדתי מעמד עליון בכל הקשור לנישואין וגירושין. כלומר, בישראל אזרחים יכולים להינשא ולהתגרש בהתאם לחוקי הדת אליה הם משתייכים, יהודים על פי חוקי ההלכה היהודית, נוצרים לפי דין הכנסייה ומוסלמים לפי חוקי השריעה. הטקס ההלכתי הוא למעשה גם הטקס המדינתי, ומהווה אישור לנישואים רשמיים בישראל.

כך למעשה, נישואין בין בני דתות שונות בישראל אינם אפשריים וכן נישואים בניגוד לדין הדתי, כגון זוגות חד מיניים יהודיים או פסולי חיתון. אלו יכולים להתחתן באופן אזרחי בחו"ל ולקבל הכרה בארץ על מנת להיחשב לזוג נשוי באופן רשמי. מאחר ואופן הנישואין והגירושין בישראל הוא ייחודי, עולה השאלה כיצד זוג ישראלי אשר התחתן באופן רשמי בארץ וכן התגרש בה יוכל לקבל הכרה על כך במדינה זרה על מנת להיחשב לגרוש באופן רשמי.

 

ההיבטים המשפטיים הנובעים לגירושין

להכרה של המעמד של בני זוג יש משמעות רחבה הנוגעת לכמה תחומים. מלבד כמובן הסטאטוס הרשמי של בני הזוג כרווקים, נשואים או גרושים, למעמד השלכות על זכויותיהם וחובותיהם במדינה בה הם חיים.

בכל מדינה לזוג נשוי זכויות מסוימות כגון הקלות מס, זכויות למגורים, לעסק ועוד. לעיתים בני זוג מקבלים הטבות בזכות בני זוגם, כמו למשל אזרחות או ויזת תושב לבן זוג של אזרח. לרישום הזוג כנשוי יש השלכות בכל הקשור לרכישת ואחזקת בית משותף, עסק כלכלי, זכויות סוציאלית ועוד. בנוסף, ככל ולבני הזוג ילדים משותפים, ההכרה שלהם כגרושים היא מהותית לעניין הטיפול בילד, המשמורת עליו והתנהלות בין ההורים במצב זה.

בנוסף לכל אלו, כאשר אדם מבקש להינשא לאדם אחר במדינה זרה, עליו להציג אישורים רשמיים המעידים על כך שהוא אינו נשוי לאדם אחר, לכן ההכרה שלו כגרוש היא מהותית, שכן לולא מעמד זה, אדם אשר אינו מוכר כגרוש במדינה בה הוא מעוניין להינשא עשוי להיחשב במפר חוק בעודו מבקש להתחתן כאשר הוא נחשב עדיין לנשוי.

כיצד ניתן לקבל הכרה בחו"ל של ההליך הגירושין הישראלי?

בעיקרון, על מנת לקבל הכרה של הליך גירושין שנעשה בארץ במדינה זרה מספיק לקבל אישור רשמי מבית הדין הרבני אשר מצהיר על בני הזוג כגרושים, וכך באמצעות המסמך לקבל הכרה כגרושים במדינה הזרה (לעיתים המסמך המשפטי יזדקק לשירותי תרגום של נוטריון) ולהינשא במדינה זו למי שיחפצו.

יחד עם זאת, חשוב להבין שהכרה בארץ של הליך גירושין של ישראלים אשר נישאו והתגרשו בחו"ל הינו מורכב יותר, שכן בארץ לדין הדתי עדיפות עליונה, כך שגם אם זוג נישא באופן אזרחי בחו"ל והוא קיבל מעמד והכרה כזוג נשוי בארץ וכן גם אם הוא עבר הליך גירושין רשמי בחו"ל, עדיין יש צורך בארץ לעבור הליך גירושין בשנית על מנת להיחשב כזוג גרוש.

את הליך הגירושין בארץ ניתן לקיים רק במסגרת הדתית של בית הדין הרבני או על פי חוקי דת אחרת, בהתאם למצב של בני הזוג. כאשר מדובר בזוגות אשר אינם יכולים להינשא על פי חוקי ההלכה (זוגות חד מיניים, פסולי חיתון ועוד) בני הזוג יוכלו לעבור הליך של התרת נישואין בבית המשפט לענייני משפחה.

 

גירושין יהודיים בעולם

יהודים אשר מעוניינים להתחתן ולהתגרש במדינה זרה על פי חוקי היהודית, בהתאם לזרם אליו הם משתייכים יוכלו לעשות זאת ולקיים את טקס הנישואין או הגירושין בקהילה היהודית אליה הם משתייכים במקום מגוריהם.

יחד עם זאת, להליך כזה תהיה משמעות דתית-הלכתית בלבד ואין לו תוקף רשמי במדינה הזרה, הדבר עשוי להיות בעייתי מבחינת חוקי המדינה שכן אם בני הזוג שהתגרשו נישאים לאחרים מבלי שהם נחשבים לגרושים באופן רשמי, הדבר עשוי להיחשב לעבירה פלילית של ביגמיה והם מסתכנים אפילו במאסר.

לכן, יהודים וישראלים השוהים בחו"ל ומעוניינים להינשא ולהתגרש על פי הדין הדתי מחויבים גם לעבור בנוסף טקס נישואים אזרחי וטקס גירושין אזרחי במדינה הזרה. בכל מדינה טקס הנישואין פועל בהתאם לחוקי המדינה ונעשה במשרד הפנים של אותה המדינה. קיימות מדינות שאפילו מתנות את קיום הטקס הדתי בהליך האזרחי.

לסיכום, הכרה של נישואין בישראל במדינה זרה היא חשובה ומשמעותית לשם התנהלות וחיים במדינה הזרה. ככל ובני הזוג נישאו כדין בארץ, ההכרה בחו"ל תהיה פשוטה יותר ובעזרת מסמכים רשמיים יהיה ניתן להתנהל בקלות, יחד עם זאת, קיימים מקרים חריגים הדורשים התייחסות מיוחדת. על מנת ללמוד עוד על הנושא, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי, מוחית לדיני משפחה לייעוץ משפטי בנושא!

גירושין בארץ - הכרה בחו''ל
גירושין בארץ – הכרה בחו"ל

שאלות ותשובות - גירושין בארץ - הכרה בחו''ל

הליך הגירושין בישראל, מרוכז גם כן בידי הסמכות הדתית האחראית בהתאם לחוקי המדינה לאישור וביטול נישואים רשמיים בישראל. לכן, זוג שנישא ברבנות הדתית ואושר על ידה, יצטרך גם לעבור את הליך הגירושין ברבנות.

כל זוג שהתגרש בישראל ומעוניין לקבל על כך הכרה בחו"ל, יכול לעשות זאת בהליך די פשוט שמצריך לקבל מסמך מבית הדין הרבני המצהיר על היות הזוג גרוש, והגשתו במדינה הזרה בה שוהים – לאחריו מתקבלת ההכרה בחו"ל.

גירושין אינם רק פרידה של בני הזוג, אלא גם חלוקת שלל הממון והנכסים בניהם. מדובר בהליך שעשוי להיות מסובך ובעל השלכות רבות על מצבם הכלכלי של בני הזוג, המשמורת המשותפת על הילדים, ועוד רבים.

הליכי גירושין בארץ ובחו"ל וקבלת הכרה עליהם במדינה אחרת, עשויים להיות מסובכים ויש כאן כמה חוקים וסעיפים שצריך להכיר. עורך דין לענייני משפחה יבטיח ליווי, הסבר וטיפול בבקשות הללו כדי לטפל בנושא הרגיש והמורכב הזה באופן המיטבי.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader