גירושין בזוגות חד מיניים

בישראל זוגות חד מיניים אינם יכולים להתחתן בארץ, אך יכולים להיות מוכרים כידועים בציבור או להתחתן בחו"ל ולהירשם כנשואים בארץ. גירושין של זוגות חד מיניים נשואים יכולים להתרחש רק בבית משפט לענייני משפחה כאשר ההתייחסות כלפיהם הינה שונה במעט. לפניכם מידע נוסף על מנת ללמוד יותר על הנושא ולהבין את האפשרויות העומדות בפניכם:

 

עניין ההכרה של זוגות חד מיניים בישראל

בישראל דיני משפחה נותנים מעמד בכורה לדין האישי. כלומר, הדין הדתי הוא המכריע בכל הקשור לסוגיית הנישואין והגירושין, כאשר לכל דת יש בית דין משלה. יהודים יכולים להתחתן ולהתגרש רק בבית הדין הרבני הפועל על פי ההלכה היהודית אשר אינה מכירה בזוגות בני אותו מין, כך שהם אינם יכולים להינשא בארץ.

למרות זאת, קיימת הכרה בבני זוג בני אותו מין באמצעות מוסד הידועים בציבור וכן עומדת לבני זוג בני אותו מין האפשרות להינשא בחתונה אזרחית במדינה זרה ולהשתמש בתעודת הנישואין לצורך רישום כנשואים בארץ. 

 

הייחוד של גירושין בזוגות בני אותו מין

בשל העובדה שנישואין וגירושין נעשים אך ורק על פי הדין האישי של בני הזוג ובתי הדין הרבניים אינם מכירים על פי ההלכה היהודית בזוגות בני אותו מין, כאשר זוגות כאלו מעוניינים לסיים את הקשר הזוגי ביניהם ולהתחיל בהליך גירושין יוכלו הם לעשות זאת רק באמצעות בית המשפט לענייני משפחה אשר פועל על פי החוק האזרחי.

בני הזוג אשר נישאו בחו"ל ונרשמו בארץ כנשואים, יבקשו מבית המשפט להורות למשרד הפנים על מחיקת רישומם כנשואים אחד לשני במרשם הנישואין.  

 

זוגות בני אותו מין הידועים בציבור

בני זוג בני אותו מין יכולים לקבל הכרה כ'ידועים בציבור' על מנת לקבל זכויות משפטיות מסוימות המוענקות לבני זוג נשואים. מוסד הידועים בציבור התפתח במשפט הישראלי במשך השנים על מנת לאפשר לזוגות שאינם מעוניינים או יכולים להינשא באופן רשמי בארץ בשל הגבלות הדת, לקבל הכרה באורך חייהם הזוגי.

לשם ההכרה נדרשים בני הזוג לעמוד במספר תנאים כגון מגורים משותפים, ניהול משק בית משותף ועוד. בני זוג המוכרים כידועים בציבור ומעוניינים להיפרד, יהיה עליהם להסדיר בנפרד את סוגיית הרכוש המשותף, משמורת הילדים וכו' בהתאם להסכם ביניהם אשר נוצר לצורך ההכרה כידועים בציבור.

 

חלוקת הרכוש

כאשר בני זוג בני אותו מין אשר ניהלו משק בית משותף וחיו יחד מעוניינים להיפרד, עולה שאלה לגבי אופן חלוקת הרכוש אותו צברו בני הזוג לאורך השנים אשר נחשב כרכוש משותף. על מנת לדון ולהחליט בסוגיה זו יש לפנות לבית המשפט לענייני משפחה. כמובן שבני הזוג יכולים גם להחליט על חלוקת הרכוש באמצעות הסכם ביניהם וכן באמצעות הסכם ממון אשר נערך עוד קודם לכן.

הסכם ממון

זוגות בני אותו מין, בדומה לכלל הזוגות יכולים לערוך ביניהם הסכם ממון אשר יקבע את אופן החלוקה של הזכויות והחובות הנוגעות לענייני הרכוש במקרה של פרידה. על מנת להקנות להסכם זה תוקף משפטי, לאחר חתימת בני הזוג הוא צריך לקבל את אישור בית המשפט לענייני משפחה. בהסכם כזה ניתן להתייחס לסוגיית מזונות הילדים ולקבוע חיוב על כל אחד מבני הזוג בנשיאת מזונות הילדים, בהתאם לחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות).

 

סוגיית המשמורת על הילדים

כאשר זוגות בני אותו מין מגדלים יחד ילדים נדרשת התייחסות גם למקרה של פרידה ביניהם. הכלל הוא שכאשר בני זוג בני אותו מין מתגרשים, המשמורת על הילד ניתנת להורה הביולוגי בשל השיקול המשפטי של טובת הילד. עניין זה עלול להיות בעייתי כאשר יותר מזוג הורים אחד מגדל את הילד, כלומר שקיים הורה ביולוגי נוסף אשר אינו אחד מבני הזוג.

על מנת לשמור על הזכויות של שני ההורים ולהתגבר על פסיקת בית המשפט ניתן להחליט יחד בשיתוף פעולה על עניין המשמורת באמצעות עריכת הסכם לחיים משותפים בו קיימת התייחסות לסוגיית משמורת הילדים במקרה של גירושין, וכן גם באמצעות הסכם גישור יכולים בני הזוג לשמור על הזכויות ההוריות של הילדים במקרה של פרידה.

 

הליך גישור גירושין בין זוגות בני אותו מין

הליך גישור בין בני זוג הינו תמיד חשוב ומשמעותי על מנת להחליט יחד תוך שיתוף פעולה על בעניינים הקשורים לפירוק הקשר הזוגי. כאשר מדובר בבני זוג בני אותו מין הצורך בהליך גישור לשם שיתוף פעולה גובר, בשל העובדה שסוגיות רבות הקשורות לגירושין בזוגות בני אותו מין אינם מקבלות את ההתייחסות הראויה ואין להן פתרונות הולמים בחוק הישראלי.

לכן, בהליך גישור עומדת לבני הזוג אפשרות להחליט יחד, תוך תיאום וחשיבה יצירתית משותפת כיצד להסדיר את ענייני הפירוק הזוגי ובראשם את עניין חלוקת הרכוש וסוגיית גידול הילדים. את הסוגיות והפתרונות מגבשים בני הזוג יחד עם המגשר אשר מכווין ומסייע לבני הזוג להגיע להסכמות.

עניין גירושין בין זוגות בני אותו מין הוא ייחודי ודורש מענה מעמיק ומותאם בשל ייחודיות הנושא במשפט הישראלי והמעמד השונה שיש לבני זוג בני אותו מין במשפט הישראלי. על מנת להבין יותר אודות ההליך והשלכותיו, וכדי לקבל מענה מותאם ומקצועי, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לייעוץ וליווי  מומחה בנושא.

גירושין בזוגות חד מיניים
גירושין בזוגות חד מיניים

שאלות ותשובות - גירושין בזוגות חד מיניים

הרבנות הדתית בישראל לא מאפשרת לבני זוג חד מיניים להירשם במעמד של נשואים במדינה, ועם זאת הם יכולים לקבל מעמד של ידועים בציבור וכך לזכות באותם הזכויות של זוגות נשואים, או להתחתן במדינה זרה ולהירשם כנשואים בארץ.

גירושין בזוגות חד מיניים, לא יכול להתרחש ברבנות מאחר והיא לא מכירה בנישואיהם. לכן, גירושין של זוגות חד מיניים מתבצע באמצעות בית המשפט לענייני משפחה.

הליך גירושין בזוגות חד מינים יכול להתבצע על ידי פנייה לבית הדין לעניין משפחה. במידה ובני הזוג רשומים כנשואים בעקבות נשואים בחו"ל שהוגשו בישראל, בית המשפט יפנה למשרד הפנים ויבקש למחוק את מעמדם כנשואים.

במידה ובני הזוג החד מיניים רשומים כידועים בציבור, עליהם לפנות גם כן לבית המשפט לענייני משפחה ולהסדיר בעת הגירושין את הרכוש המשותף, המשמורת, ולבצע הליך שדומה לכל הליך גירושין אחר בבית המשפט.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader