גירושין בחו"ל – הכרה בארץ

פעמים רבות אזרחים ישראלים המתגוררים בחו"ל מעוניינים לעבור את הליך הגירושין במדינה שבה הם חיים. גם זוגות אשר נישאו באופן אזרחי בחו"ל עשויים לעבור באותה מדינה את הליך הגירושין.  בבואם של הצדדים לארץ נוצרת בעיה של ההכרה של המדינה בגירושין שלהם ומגבלות הדין הדתי בעניין. בשל כך, ההכרה של הליך גירושין שנעשה בחו"ל בארץ אינה פשוטה וטומנת בתוכה מורכבויות שונות. עוד על הכרה בארץ של גירושין בחו"ל, לפניכם:

 

הליכי גירושין הנעשים בחוץ לארץ

כיום, אחוז לא מבוטל מבין הזוגות בארץ הנחשבים לנשואים ברו להתחתן במדינה זרה בנישואין אזרחיים, בל הבירוקרטיה הסבוכה בכל הקשור לנישואין וגירושין בארץ ומגבלות הדין הדתי. בהתאם לכך, גם זוגות רבים מעוניינים לעבור הליך גירושין בחו"ל. הדבר רלוונטי גם לזוגות אשר מעדיפים לעבור את ההליך מדינה זרה וגם לזוגות נשואים אשר חיים במדינה זרה ומעוניינים לעבור את הליך הגירושין במקום מגוריהם.

לגירושין בארץ יתרונות ונוחות רבה בעבור אותם זוגות. יחד עם זאת, בבואם של בני הזוג לארץ ביום מן הימים, הם עשויים להיתקל בקשיים רבים מצד בית הדין הרבני אשר משמש כסמכות העליונה בכל הקשור לנישואין וגירושין של יהודים בארץ. אפילו אם בני הזוג התחתנו בחתונה אזרחית בחו"ל, הגירושין שעברו במדינה הזרה אינם מספקים ועל מנת שיחשבו לגרושים יהיה עליהם לעבור את הליך הגירושין בבית הדין הרבני.

 

גירושין בחו"ל בקהילה יהודית

ברחבי העולם מצויות קהילות יהודיות רבות עם מוסדות דת שונים. על כן, פעמים רבות זוגות אשר נשואים על פי ההלכה היהודית מבקשים לעבור באחד המוסדות המצויים בארץ מגוריהם את הליך הגירושין. ככל ומדובר בבית דין רבני אשר מוכר על ידי הרבנות בארץ, הדבר אפשרי, אותו מוסד יערוך את הליך הגירושין ומתן הגט והוא יתן פסק דין על הגירושין.

יחד עם זאת, קיימים מגוון של בתי דין ומוסדות דת יהודיים ברחבי העולם, ממגוון הזרמים הדתיים אשר אינם מוכרים על ידי הרבנות בישראל, ולכן, חשוב לדעת שפניה לערכאה שאינה מוכרת בארץ עשויה להביא לכך שהגירושין אינם יורכו בארץ ובני הזוג אשר יהיו מעוניינים בהכרה בגירושיהם בארץ יזדקקו לעבור הליך גירושין נוסף על ידי בית הדין הרבני בארץ.

 

גירושין אזרחיים

למרבה הפלא, גם זוגות אשר בחרו מסיבות שונות להינשא בחתונה אזרחית במדינה זרה יהיו מחויבים לעבור הליך גירושין בישראל על ידי בית הדין הרבני ככל והם יהיו מעוניינים בהכרה רשמית של המדינה בגירושים שלהם. לעיתים בני הזוג ימצאו את עצמם עוברים פעמיים הליך גירושין, גם במדינה שבה הם התחתנו וגם בישראל.

יהיו פעמים בהם בני זוג יעבור הליך גירושין רק במדינת ישראל על ידי בית הדין הרבני, מצב זה עשוי להיות בעייתי לעיתים במידה והדבר מהווה הפרה של חוקי המדינה שבה חיים בני הזוג. למידה נכונה של הנושא וסיוע של עורך דין מומחה הם חיוניים לעניין.

שליח גט

לעיתים גירושין בחו"ל יזדקקו לשליח למתן הגט. מדובר במקרים בהם אחד מבני הזוג חי בארץ ואילו השני במדינה אחרת ואין תכנון של מפגש ביניהם.

כך, למרות שברירת המחדל היא ששני בני הזוג יהיו נוכחים יחד בטקס קבלת הגט, לעיתים יתירו מתן גט באמצעות שליח, בהתאם לנסיבות. הדבר יכול לקרות כאשר אחד מבני הזוג חי בחו"ל ואינו יכול להגיע לארץ מסיבות בריאותיות, כמו כן במקרה שיש חשש שהבעל יברח בחו"ל ויותיר את האישה מסורבת גט. השליח למתן הגט ממונה על ידי בית הדין הרבני, לרוב מדובר בעובד ברבנות.

אותו שליח ייסע למדינה שבה נמצא הבעל, יחתים אותו על הגט ויעביר אותה לאישה, או לחלופין ייסע עם הגט לאישה המצויה במדינה זרה.

 

בעיות בהכרה בארץ של גירושין אשר נערכו מדינה זרה

לעיתים, אזרחות כפולה של אחד מהצדדים מול זהות ישראלית בלבד של הצד השני עשויה להקשות על הליך הגירושין בחו"ל והדבר יגביל את אפשרות ההתדיינות בנוגע לתחומי הגירושין השונים כגון חלוקת רכוש, הסדרי משמורת ילדים, מזונות וכו'. הדבר נובע מכך שמדינת ישראל נחשבת לאותו בן זוג כמקום מושבו הקבוע והוא נמצא בתקופה זמנית בחו"ל.

לכן בית המשפט במדינה הזרה יכול רק להכריז על הגירושין אך לדון בעניינים השונים המתלווים להליך. במידה ולשני בני הזוג אזרחות כפולה, עשוי להיווצר מצב בעייתי כאשר אין הכרה של מדינת ישראל בפסקי הדין של המדינה הזרה. יחד עם זאת, רוב בתי המשפט בחו"ל פועלים בהתחשבות בכללי המשפט הבין לאומיים ולכן לרוב בית המשפט הישראלי יוכל להסתמך על כך.

חשוב להדגיש שהדבר נוגע רק לזוגות אשר גם בארץ היו עוברים את הליך הגירושין בערכאה אזרחית ולא רבנית. (זוגות מעוברים למשל).

 

לסיכום

לרוב ההכרה בארץ בהליכי גירושין שהתבצעו במדינה זרה היא פשוטה יחסית ואפשרית. יחד עם זאת, הגירושין שהתבצעו בחו"ל בפעמים מסוימות עשויים להקשות על ההכרה מצד הממסד הדתי.

לכן, חשוב להיוועץ בעורך דין מומחה הן בנוגע לשלבי תכנון הליך הגירושין והן לאחר מעשה, כאשר הגירושין כבר התבצעו ובני הזוג מעוניינים בקבלת הכרה בארץ. על מנת לקבל ליווי משפטי מקצועי ומנוסה, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי, מומחית לדיני משפחה וגירושין בפרט!

גירושין בחו''ל – הכרה בארץ
גירושין בחו"ל – הכרה בארץ

שאלות ותשובות - גירושין בחו"ל – הכרה בארץ

הליך גירושין בחו"ל, הוא הליך פשוט למדי ששונה מהליך הגירושין המסובך ברבנות הדתית בישראל. לכן ישראלים רבים מעדיפים לבצע את הליך הגירושין בחו"ל, ואם זאת חשוב להכיר כי כדי להיחשב כגרושים – יש לבצע את הליך הגירושין בישראל גם כן.

ישנן קהילות יהודיות בכל העולם עם מוסדות דת מקומיים, שהרבנות מכירה בהם כמוסדות שיכולים לפסוק על גירושין ולקבל בהמשך את הסכמת הרבנות לכך. כך נחסך בתהליך הצורך להתגרש גם בחול וגם ברבנות.

לרוב ניתן להכיר בארץ בהליכי גירושין שנעשו בחו"ל, עם זאת לאת מיד הממסד הדתי והרבנות בארץ יקבלו תא הגירושין ויהיה צורך בהליך נוסף גם ברבנות בישראל כדי שתכיר בגירושין.

הליך הגירושין בחו"ל וקבלת ההכרה עליו בארץ, יכול להיות פשוט במידה ועושים זאת יחד עם עורך דין לענייני משפחה המתמחה בעולם הגירושין בחו"ל ומכיר מקרוב את הנהלים והחוקים, לכן כדי להימנע מגירושין כפולים והרבה תסכול ועבודה – מומלץ להתייעץ ולקבל ליווי של עורך דין.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader