גירושין דירה משותפת

לזוגות רבות שעוברים הליך גירושין יש דירה משותפת אשר עליהם להחליט מה יעשו איתה כשנישואיהם יסתיימו. חשוב לדעת שאם בני הזוג הם הורים לילדים, בית המשפט לא יותיר פגיעה בנכס כל עוד לילדים אין מקום מגורים ראוי מוגדר מראש. לכל זוג שנמצא בהליך גירושין יש מספר אפשרויות שעומדות בפניו בחלוקת הדירה המשותפת, וכאשר אין הסכמה הדדית – ניתן לפנות לעורך דין ולהגיש תביעה בבית המשפט. כל הפרטים במאמר .

 

חלוקת רכוש בגירושין 

כאשר זוג מתגרש, אין בידו ברירות רבות מלבד חלוקת הרכוש, שהרי לא ניתן להמשיך לגור ביחד באותה הדירה, להמשיך לחלוק את הרכב ולהשתמש באותם רהיטים. עם זאת, לרכוש יש חשיבות סנטימנטלית, פרקטית וכמובן כלכלית. לכן, זוגות רבים מוצאים את עצמם נאבקים סביב אופן חלוקת הרכוש, ולעיתים קרובות הסכסוך אף מגיע לכותלי בית המשפט. 

אמירה זו נכונה במיוחד כאשר מדובר בדירה משותפת – זוגות אשר התגוררו בדירה משותפת שבבעלותם, גם אם הם עוד משלמים על המשכנתא, יאלצו להחליט על אופן חלוקתה בגירושין. נכס נדל"ן הוא רכוש מאוד נחשק, ולכן סביר להניח שבני הזוג לא יוותרו עליו בקלות.

לכן, אם אתם עומדים בפני גירושין ובבעלותכם דירה משותפת, יש מספר פרמטרים שעליכם לשקול ויתוארו במאמר זה. 

 

מהי דירה משותפת?

דירה משותפת היא דירה שנרכשה על ידי שני בני הזוג יחדיו. כלומר, בשונה מבני זוג אשר לאחד מהם יש דירה שקיבל בירושה או במתנה, או שקנה בטרם כניסתו לנישואין, דירה משותפת היא בבעלותם של שני הצדדים ולכן אין מנוס מחלוקתה בגירושין. 

חשוב לדעת כי גם אם הדירה עדיין משולמת באמצעות תשלומי משכנתא, היא עדיין בבעלות הזוג ומצריכה התייחסות מיוחדת בהסכם הגירושין, לצד החלטה הנוגעת לאופן תשלום תשלומי המשכנתא שנותרו.

 

כיצד ניתן לחלק בגירושין דירה משותפת?

בני זוג אשר בבעלותם דירה משותפת ומצויים בהליך גירושין, יכולים לנקוט באחד מהדרכים הבאות על מנת לפתור את בעיית חלוקתה של הדירה המשותפת:

מכירת הדירה וחלוקת התשלום בין בני הזוג 

אם בני הזוג אינם מעוניינים עוד בדירה או שאינם מוצאים לה פתרון ראוי, הם יכולים למכור את הדירה ולחלק את התשלום שיקבלו עבורה ביניהם. חשוב לדעת כי גם אם אחד מבני הזוג השקיע כסף רב יותר ברכישת הדירה מלכתחילה, אין הדבר אומר כי הוא זכאי לתנובה גבוהה יותר מהנכס מאשר בן הזוג השני. 

כאשר בני זוג מתגוררים יחדיו בדירה, לשאלת בעלותם מתווספים עוד אלמנטים מלבד סכום הכסף שכל אחד מהצדדים השקיע בדירה, כמו מידת השקעת בני הזוג בדירה עצמה, השקעה במשק הבית וגידול הילדים וכן הלאה. זאת, על מנת שאישה אשר לרוב נמצאת בעמדת נחיתות גבוהה יותר מבחינה כלכלית, לא תמצא את עצמה מופסדת ונטולת נכסים בגירושין כיוון שוויתרה על עבודה לשם גידול הילדים וטיפול בבית. 

בני הזוג אינם מחויבים למכור את הדירה מיד – הם יכולים לדחות את מכירתה לעת עתה ולהותיר אותה ריקה עד שיחליטו מה לעשות עמה. כך או כך, מומלץ בחום לעגן את החלטתם של בני הזוג בחוזה על מנת להבטיח את התחייבותם המשפטית לתהליך. כמו כן, ניתן להתייעץ עם עורך דין על מנת להחליט על גובה הסכום שיתקבל מהדירה בעת מכירתה. 

 

מכירת הדירה לאחד מבני הזוג

בני זוג רבים, ובייחוד בני זוג עם ילדים, מעדיפים לשמור את הדירה "במשפחה". כך, ילדיהם יכולים להמשיך ולהתגורר באותו הבית בו גרו לפני הגירושין – גם אם במשמורת חלקית – ובכך ייהנו מיציבות ושגרה על אף שהוריהם מתגרשים. 

כאשר הגבר מוכר את חלקו בדירה לבת זוגו לשעבר, הוא יוכל לקבל הפחתה משמעותית בדמי המדור ודמי המזונות שהוא צריך לשלם. המטרה של כספים אלו הוא השתתפות האב (שלרוב אינו ההורה המשמורן) בהוצאות הטיפול בצרכיהם החיוניים של הילדים, כמו מקום מגורים ותחזוק מקום המגורים כך שיהיה ראוי למחייה ולא יוביל לפגיעה באיכות חייהם של הילדים. 

לצורך העניין, אם האם הייתה נאלצת לעבור דירה ולהוציא משכנתא על מנת שיהיה לה מקום מגורים עבורה ועבור ילדיה, האב היה נדרש להשתתף בהוצאותיה של האם, אשר בשל אופיים עשויים להתמשך שנים רבות. 

חשוב לדעת כי העברת הזכויות בדירה במהלך גירושין הוא הליך אשר פטור ממס שבח ומס השבחה, ולכן בהעברת החלק היחסי בדירה בין בני הזוג נחסך כסף רב. 

אם אתם שוקלים לבחור באופציה זו, היוועצו עם עורך דין על מנת שתוכלו לכתוב חוזה אשר יסדיר את הנושא מבחינה משפטית ויעניק הגנה לבני הזוג ובייחוד לילדיהם, על מנת שלא יישארו ללא קורת גג מובטחת. 

 

הגשת תביעה לפירוק שיתוף 

פירוק שיתוף הוא הליך שנעשה כאשר בעלים משותפים למקרקעין מעוניינים בפירוק השותפות ביניהם. ברוב המקרים הגשת התביעה לפירוק שיתוף תיעשה על ידי שותפים עסקיים, אך יש לא מעט מקרים בהם התביעה תוגש על ידי בני זוג המצויים בהליך גירושין אשר הדירה רשומה בבעלות שניהם.

תביעה לפירוק שיתוף היא תביעה שניתן להגיש לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני כאשר אחד מבני הזוג מסרב למכור את הדירה בעוד בן הזוג השני זקוק לכספים שיתקבלו כתוצאה מהמכירה. במקרה כזה, ניתן להגיש תביעה לפירוק שיתוף על מנת שבית המשפט יחליט על גורלה של הדירה. 

חשוב לדעת שבמקרים בהם לבני הזוג יש ילדים שטרם נמצאה להם חלופת מגורים ראויה, בית המשפט עשוי לעכב את מכירת הדירה עד מציאת אלטרנטיבת מגורים הולמת לילדים מתוך חשש לרווחתם. 

בהיותה של הגשת התביעה לפירוק שיתוף הליך משפטי לכל דבר ועניין, מומלץ להגיש אותה בליוויו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה ומקרקעין על מנת להבטיח כי אתם נוקטים את הצעדים המשפטיים הנכונים ביותר עבורכם ועבור ילדיכם.

 

כיצד עורך דין יוכל לעזור לי בחלוקת הדירה המשותפת?

חשוב להבין שדירה היא אחד הנכסים המשמעותיים ביותר שאדם עשוי להחזיק בו בישראל, בשל שוויה הגבוה ומצוקת הדירות בשוק הדיור הישראלי. בשל כך, הסכמה פשוטה בעל פה בין בני הזוג לא תספיק על מנת שיוכלו לדעת בביטחון מלא כי בן הזוג השני לא יתחרט ויפעל באמצעים משפטיים מרחיקי לכת להשגת הדירה. 

לכן, לאורך כל חלוקת הדירה המשותפת והליך הגירושין ככלל, מומלץ להיעזר בעורך דין אשר ילווה את ההתלבטויות השונות, יעניק עצות משפטיות-אסטרטגיות ויסייע לכם לנסח הסכמים וחוזים. ליווי מצד עורך דין מבטיח כי אתם מגינים על עצמכם מבחינה משפטית כך שלא תמצאו את עצמכם עם חלוקת רכוש לא הוגנת בסיומם של הגירושין. 

אפשרות נוספת שעומדת בפניכם היא קבלת ליווי מעורך דין המוסמך גם לגישור גירושין. גישור הוא למעשה אלטרנטיבה להליך המשפטי המתרחש בבית המשפט, אשר מטרתו המוצהרת היא ליצור שיח מתחשב והדדי בין בני הזוג המתגרשים על מנת שיוכלו להגיע לעמק השווה המוסכם על שניהם. 

משרד עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ומזמין אתכם ליצור קשר במהרה על מנת שנוכל להעניק לכם ליווי מנוסה. עורכת הדין שמחי הינה עורכת דין מיומנת המוסמכת לגישור גירושין ובעלת ניסיון רב בתיקי גירושין ובחלוקת דירה משותפת.

גירושין דירה משותפת
גירושין דירה משותפת

שאלות ותשובות - גירושין דירה משותפת

בעת גירושין, בני הזוג נדרשים להחליט על האופן בו יחולק ביניהם הרכוש שלהם. אחד הנכסים החשובים ביותר שיש לבני זוג הוא דירת מגורים, ולכן נדרשת התייחסות קונקרטית לשאלה כיצד תחולק הדירה המשותפת בין בני הזוג המתגרשים.

את חלוקת הדירה המשותפת ניתן לעשות באמצעות מכירה שלה וחלוקת התשלום בין בני הזוג, באמצעות מכירת החלק של אחד מבני הזוג בדירה לבן הזוג השני, דרך הגשת תביעה לפירוק שיתוף ועוד.

במידה ובני הזוג אינם מסכימים ביניהם על דרך חלוקת הדירה המשותפת, ניתן לפנות בעניין זה לערכאה משפטית שתוכל לקבוע עבור בני הזוג מהי דרך החלוקה.

עורך דין יוכל ללוות אתכם לאורך הגירושין ולייעץ לכם מה הכי כדאי עבורכם לעשות, וכן הוא יוכל לקדם את האינטרסים והרצונות שלכם ולייצג אתכם בצורה מיטבית בפני הערכאות המשפטיות.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader