גירושין חד צדדיים

גירושין אינם מחייבים הסכמה הדדית – במדינה דמוקרטית כמו ישראל לכל אדם יש את הזכות לנהל מערכת יחסים עם אדם לבחירתו כרצונו. עם זאת, כאשר בן או בת הזוג אינם מסכימים לשתף פעולה עם הליך הגירושין, ההליך הופך למורכב יותר ומתסכל יותר. מאמר זה יסביר מהם גירושין חד צדדיים, וכיצד ניתן להפוך הליך גירושין חד צדדי לפשוט יותר באמצעות ליווי של עורך דין. 

 

מהם גירושין חד צדדיים?

גירושין חד צדדיים הוא מושג שנועד לתאר סיטואציה בה אחד מבני הזוג מעוניין להתגרש, בעוד בן הזוג השני אינו מעוניין בכך. כידוע, גירושין אינם מצריכים הסכמה שהרי לכל אדם יש אוטונומיה אישית, אך ישנם בני זוג שמערימים קשיים ואינם מאפשרים לבן זוגם להשתחרר מהנישואים.

 מלבד העובדה שמדובר בהתנהגות אנוכית מאוד, היא גם עשויה להיות פוגענית למדי – בן זוג שאינו מאפשר לבן זוגו להתגרש ממנו, ובייחוד כשגבר אינו נותן גט לבת זוגו, פוגע באוטונומיה שלו ובזכותו לנהל מערכת יחסים עם כל אדם שירצה.

סירוב לשתף פעולה עם הליך הגירושין יהפוך את ההליך למורכב יותר ומייגע יותר. כעיקרון, סירוב להתגרש אינו מהווה בעיה ברוב המדינות, אך בישראל, בה שולט בית הדין הרבני, אישה אינה יכולה להתגרש מבעלה ללא הסכמתו. כל עוד הגבר מסרב לתת גט, האישה תיוותר עגונה. 

 

גירושין חד צדדיים בבית הדין הרבני 

כאמור, בגירושין בין בני זוג יהודים בישראל יש יותר חשיבות להסכמת הצדדים לגירושין, שהרי בגירושין ברבנות יש צורך בגט על מנת לסיים את הקשר. יש הבדל בין מקרה בו הגבר מסרב לתת גט לאישה לבין מקרה בו האישה אינה מסכימה לקבל את הגט: 

 

סירוב הגבר לתת גט 

קודם כל, חשוב להבין שעל מנת לקבל גט האישה צריכה להציג עילה 'קבילה' בפני בית הדין הרבני, שיצדיקו את רצונה להתגרש מבעלה – 

  • הבעל עקר.
  • הבעל אינו משלם מזונות.
  • הבעל בוגד באשתו.
  • הבעל מכשיל את אשתו וגורם לה לעבור על חוקי התורה. 
  • לבעל יש מום רפואי או מחלה ולא סיפר זאת לאשתו לפני שנישאו. 
  • הבעל נוקט באלימות כלפי אשתו. 

ללא עילה מוצדקת, האישה תתקשה מאוד לקבל גט באישור בית הדין הרבני. גם בהינתן שבית הדין הרבני יקבל את טענותיה, לא ניתן להתגרש ללא קבלת גט מהגבר. הקושי שעולה הוא שלא ניתן להכריח את הגבר לתת גט, אלא רק לאלץ אותו לעשות זאת באמצעות סנקציות שונות שיפורטו בהמשך. לעיתים קרובות, גברים שהם סרבני גט נוקטים גם בסחטנות גט – דרישה לקבלת כספים, משמורת או תנאים טובים יותר בגירושין בתמורה לגט המיוחל. התנהגות זו היא כמובן אסורה ולא מקובלת. 

 

סירוב האישה לקבל את הגט  

להשלמת הגירושין יש שני שלבים – מתן הגט מצד הגבר וקבלת הגט מצד האישה. אם האישה תסרב לקבל את הגט, היא גם תיחשב כסרבנית גט. עם זאת, סירוב גט אינו משפיע על הגבר כמו שהוא משפיע על האישה: אם אישה נעלמת או מסרבת לקבל את הגט הגבר יוכל להינשא שנית, בעוד האישה  – כל עוד לא קיבלה גט – לא תוכל להינשא שוב ללא היתר ייחודי מבית הדין הרבני אשר ניתן לעיתים רחוקות בלבד.

אלמנט נוסף שהופך סרבנות גט מצד האישה לפחות חמור מסרבנות גט מצד הגבר הוא חוסר התחולה של 'דין נואפת' על הגבר – 'דין נואפת' משמעו כי אישה שמקיימת יחסי מין עם גבר (גם כאשר היא במעמד של אישה עגונה בשל סירובו של הגבר לתת גט) אינה יכולה להינשא לגבר שניהלה עמו רומן. כמו כן, היא עשויה לאבד את זכותה לכתובה ולמזונות אישה, ואם תלד ילד של גבר אחר – הילד ייחשב כממזר. 

לעומת זאת, גבר שמנהל רומן בזמן הנישואין – וכל עוד לא הושלמו הגירושים – יוכל להינשא לאישה שניהל עמה רומן וילדיהם המשותפים לא ייחשבו כממזרים. על כן, אין ספק שגירושין חד צדדיים מצד האישה הם הרבה פחות חמורים מבחינה הלכתית וחוקית מאשר גירושין חד צדדיים מצד הגבר, אשר עשויים לפגוע באוטונומיה של האישה ובזכותה לחיות בכבוד באופן מוחלט. 

 

סירוב לגירושין חד צדדיים 

כאמור, ניתן לסרב לגירושין חד צדדיים באמצעות סירוב לתת גט או לקחתו, אך בית הדין הרבני אינו יכול לכפות על אדם – למעט במקרים נדירים מאוד – לתת גט. עם זאת, לבית הדין הרבני יש סמכות להטיל סנקציות קשות על הסרבנים, כמו שלילת רישיון נהיגה, עיקול נכסיו, צו איסור יציאה מהארץ, מאסר על תנאי או בפועל וכן הלאה. 

אפשרות נוספת הינה לתבוע את סרבן או סרבנית הגט באמצעות אפיק נזיקי אזרחי, ולתבוע על פגיעה אוטונומיה והנאת חיים, ובכך לגרום לבן הזוג לשלם כסף רב באופן שכנראה יגרום לו לוותר על הגט. ניתן גם לנסות למנוע סרבנות גט מראש באמצעות כתיבת הסכם נישואין שבמסגרתו יצוין כי אם בן או בת הזוג מסרבים לתת גט, הם ייאלצו לשלם סכום כספי גבוה על כל יום שעובר. 

זכרו – אף אחד אינו יכול להכריח אתכם להישאר במערכת יחסים שאינכם מעוניינים בה. ככל שאתם נמצאים במצב רגיש ומתקשים לעזוב את מערכת היחסים, או מתקשים לסיימה, צרו קשר עם עורך דין המתמחה בדיני משפחה וגירושין על מנת שיסייע לכם לקבל את החופש המגיע לכם. 

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובגישור גירושין ומשפחתי, ותשמח לעמוד לשירותכם על מנת להבטיח שזכויותיכם אינם נפגעות ולהגן עליכם ועל ילדיכם. ישנם אפיקי פעולה רבים שניתן לפנות אליהם, וחשוב להיעזר בעורך דין מנוסה ואמין על מנת שיכיר לכם את כל האפשרויות שבידכם. 

גירושין חד צדדיים
גירושין חד צדדיים

 

שאלות ותשובות - גירושין חד צדדיים

גירושין חד צדדיים זהו מצב בו רק אחד מבני הזוג מעוניין להתגרש, ולעומתו בן הזוג השני מעדיף להמשיך את החיים המשותפים ביחד. מצב זה יכול להוביל להליך גירושין מורכב וארוך, תוך התנגדות בן הזוג השני להליך.

גירושין חד צדדיים נידונים בבית הדין הרבני, שכן לו יש את הסמכות הייחודית לדון בענייני נישואין וגירושין. על מנת להתגרש באופן רשמי בבית הדין הרבני יש צורך שהגבר ייתן גט לאישה, אך בגירושין חד צדדיים פעולה זו יכולה להימשך זמן רב ולגרום לסכסוך בין הצדדים.

כן. במידה ובן הזוג השני אינו מעוניין להתגרש, הוא יכול לשבש את הליך קבלת הגט ולסרב לקבל או להעניק אותו, ובכך לכבול את בן הזוג שמעוניין להתגרש לנישואין בניגוד לרצונו.

מומלץ להתייעץ עם עורך דין דיני משפחה בעניין, על מנת להחליט כיצד לפעול כדי לממש את הגירושין.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader