גירושין חלוקת פנסיה

כאשר זוג מתגרש, עליהם לחלק את כל רכושם, הכולל בין היתר את הזכויות הפנסיוניות של הזוג. מדובר בנכס חשוב מאוד, כיוון שפנסיה גבוהה תבטיח חיים איכותיים יותר ורווחה רבה יותר. לכן, כל זוג מתגרש צריך להכיר את דיני חלוקת הרכוש ככלל וחלוקת הפנסיה בפרט בגירושין, על מנת לדעת מהם הזכויות המגיעות לכל אחד מהצדדים. בשל מורכבותו הרבה של הנושא, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום גירושין חלוקת פנסיה.

 

חלוקת רכוש בגירושין 

כמעט כל זוג נשוי צובר רכוש רב במהלך שנות הנישואין. בין סוגי רכוש זה ניתן למנות נדל"ן, כסף, מניות, מיטלטלין, מכוניות, וגם זכויות פנסיוניות וסוציאליות. כאשר בני זוג מתחלקים ברכושם, עליהם לחלק גם את החובות, ההלוואות והמשכנתא. 

הרציונל העומד מאחורי חלוקה שווה בגירושין הוא הרצון להקל על בני הזוג ביציאה לחיים שלאחר הגירושים. כאשר אדם מתגרש, הוא מוצא את עצמו מסתפק במשכורת חודשית אחת בלבד ונדרש לצאת מביתו המוכר ולסגל לעצמו שגרה כלכלית חדשה. 

כמו כן, לרכוש יש משמעות פרקטית, כלכלית וסנטימנטלית, ורוב בני הזוג המתגרשים לא יוותרו על הרכוש המגיע להם, שהרי בלעדיו הם עשויים להתחיל את חייהם החדשים חסרי כל. לכן, חלק בלתי נפרד מהגירושין הוא חלוקתו ההוגנת של הרכוש של השניים.

ברוב המקרים, הרכוש מתחלק באופן שווה בשווה בין בני הזוג המתגרשים, אלא אם מדובר ברכוש שהביאו עמם לנישואין, או ברכוש שקיבל רק אחד מבני הזוג במתנה או בירושה. עם זאת, כאשר בני הזוג חלקו את הרכוש ששייך רק לאחד מהם ובן הזוג השני השקיע בו בצורה ניכרת, ייתכן מאוד כי בית המשפט יפסוק כי יש לחלק גם את הרכוש הזה באופן שווה בשווה. 

כך או כך, מומלץ כי בבואכם לגשת להליך הגירושין תעשו היכרות עם דיני חלוקת הגירושין השונים, על מנת לדעת למה עליכם לצפות וכיצד ניתן להתכונן. 

 

כספי פנסיה 

כמעט כל אחד ואחת מכירים את החשיבות של כספי פנסיה – כאשר אישה מגיעה לגיל 62 וגבר מגיע לגיל 67, הם זכאים לצאת לפנסיה ולהנות מכספי הפנסיה שחסכו עד אותה העת. כסף זה הוא קריטי עבור אדם מבוגר שאינו עובד עוד וזקוק להכנסה על מנת לממן את הוצאות חייו השוטפות. ללא פנסיה, אדם עשוי למצוא את עצמו יורד מנכסיו בגיל מאוחר בו הוא כבר עשוי להתקשות להשתקם כלכלית ולמצוא עבודה חדשה. 

כאשר בני זוג נשואים זה לזה, כספי הפנסיה משמשים את שניהם על מנת לסבסד את חייהם המשותפים. כאשר הם נפרדים, על כספי הפנסיה שנחסכו עד אותה עת להתחלק בין שניהם בהיותם רכוש משותף. 

צעד זה מגן בעיקר על האישה במערכת היחסים, שהרי נשים לעיתים קרובות עובדות פחות או שהן מרוויחות פחות מבן זוגן. לכן, כאשר זוג מתגרש, בית המשפט ירצה לסייע לאישה על מנת שלא תישאר חסרת כל בשל העובדה שהייתה המטפלת העיקרית של הילדים ומשק הבית, או בשל האפליה הנפוצה כנגד נשים בשוק העבודה שבגינה היא הרוויחה פחות. 

חוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, תשע"ד-2014

בשנת 2014 חוקק חוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, תשע"ד-2014, אשר נכנס לתוקפו ב- 2015. חוק זה קובע כי בן זוג לשעבר של מחזיק בחיסכון פנסיוני, לרבות ידוע בציבור כבן זוג, זכאי לתבוע זכאות לחלוקת הפנסיה של בן זוגו שלעבר.

לפני חקיקת החוק, לבן הזוג שעל שמו הייתה רשומה הפנסיה הייתה שליטה מלאה בכספי הפנסיה – הוא היה יכול להחליט עליהם החלטות משפטיות וחוקיות ואף היה אמון על העברת הכספים לבן זוגו לשעבר, במקום שבן הזוג יקבל את כספו שמגיע לו על פי חוק מיד לקרן הפנסיונית שלו או לחשבונו. 

כמו כן, מעמדו של בן הזוג לשעבר שעל שמו לא רשומה הפנסיה היה כמעמד כל נושה אחר, דבר שאומר כי בקושי כלכלי של בעל הפנסיה וירידה מנכסים לבן הזוג לשעבר לא תהיה קדימות לכסף שנקבע בפסק דין כי הוא זכאי לו. 

כיום, לאחר חקיקת החוק, קופת הפנסיה מתפצלת לשתי קופות פנסיה עבור כך אחד מבני הזוג, כך שכל אחד מבני הזוג מקבל את כספו ישירות אליו ושולט בו בעצמו. כמו כן, ניתן לקבל הגנה מפני בן זוג עתידי של אחד הצדדים על מנת שלא יגזול את הפנסיה שנקבעה. זוג שמתגרש ומחלק את החסכון הפנסיוני אינו חייב לפעול באפיק של חוק זה, זוהי בחירתם – על מנת לדעת אם בחירה באפיק חוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, מומלץ להיוועץ בעורך דין שלכם ולתאר את פרטי המקרה הייחודי שלכם. 

 

קבלת ליווי משפטי מעורך דין גירושין חלוקת פנסיה

כאמור, לפנסיה יש תפקיד גדול בהגנה על עתידו של אדם, כיוון שהיא מבטיחה לו הכנסה קבועה גם בימים שלא יעבוד. לכן, אל תקלו ראש במלחמה על חלוקת הפנסיה בגירושין – בלעדיה, אתם עשויים למצוא את עצמכם במצוקה כלכלית משמעותית בגיל הזהב. 

יתרון נוסף שיש לחלוקת הפנסיה בגירושין היא האפשרות לשחרר את הכסף מקופת הפנסיה או לשמור אותה בקופה ולהפקיד אליה באופן גבוה, ובכך להגדיל את סכום הפנסיה הסופי. כמו כן, חלוקת פנסיה בגירושין מאפשרת "להיפטר" מעיסוק בנושא בהקדם ולסיים את הטיפול בו כבר במעמד הגירושין.

חשוב להבין שיש מספר דרכים לחלק את הפנסיה בהליך גירושין ולכן כדאי לבחור את האופציה המתאימה ביותר עבורכם. ישנם זוגות שבכלל מעדיפים להסדיר את חלוקת הפנסיה בהסדר ממון לפני שהם נישאים או במהלך נישואיהם, ובכך חוסכים את הצורך בהתדיינות משפטית. 

מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בגירושין ובחלוקת פנסיה על מנת להבטיח כי אתם פועלים בצורה האחראית ביותר מבחינה משפטית אשר תוביל למקסום הפנסיה שלכם. ישנם מקרים בהם אמנם הקופה הפנסיונית שייכת לבן זוג אחד עקב יצירתה בטרם הכניסה לנישואין אך בית המשפט יכול להחליט כי הוא פוסק על חלוקתה בין בני הזוג בשל תרומתו של בן הזוג השני לחיים המשותפים. 

לכל סוגיה בנושא, צרו קשר עם עורך דין המתמחה בתחום ובכך תבטיחו כי אתם דואגים לעתידכם בצורה הטובה ביותר. 

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני גירושין ככלל ובחלוקת פנסיה בפרט ותשמח לעמוד לרשותכם על מנת שנוכל לוודא יחדיו כי אתם מקבלים את כל הזכויות שאתם זכאים אליהם מתוקף נישואיכם. עורכת הדין שמחי בעלת הצלחות רבות בתחום ותדאג לכך שאינכם יוצאים מופסדים מההליך. 

גירושין חלוקת פנסיה
גירושין חלוקת פנסיה

שאלות ותשובות - גירושין חלוקת פנסיה

כאשר בני זוג מתגרשים הם נדרשים להחליט כיצד לחלק ביניהם את הרכוש המשותף שלהם. כחלק מרכוש זה נכללות גם הזכויות הפנסיוניות שיש לבני הזוג, ולכן זהו מרכיב שיש להתחשב בו בעת קביעת החלוקה.

אין דרך אחת אפשרית לביצוע חלוקת פנסיה בעת גירושין, אלא כל זוג נדרש להחליט כיצד לעשות זאת. ישנם אף זוגות שמחליטים על דרך החלוקה במעוד מועד, בהסכם ממון שנחתם לפני החתונה או זמן קצר לאחריה.

חלוקת הפנסיה מתבצעת לרוב בפני ערכאה משפטית, אך בני זוג יכולים להחליט גם בכוחות עצמם על מנגנון החלוקה, או באמצעות מגשר שיסייע להם להגיע להחלטה שתהיה מוסכמת על שני הצדדים.

עורך דין יוכל להדריך אתכם ולייעץ לכם מבחינה משפטית מהי הדרך הטובה ביותר לבצע את חלוקת הפנסיה, ויוכל לייצג אתכם ואת האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader