גירושין חשבון בנק משותף

עבור זוגות נשואים רבים, חשבון בנק משותף הוא עניין שבשגרה. הקושי עולה כאשר הזוג נפרד ונאלץ להחליט כיצד לחלק את נכסיו, לרבות הכספים שיש בחשבון הבנק והחובות השונים שיש לבנק. לצד זאת, יש חשש שאחד מבני הזוג יינצל לרעה את גישתו לחשבון הבנק וימשוך כספים שאינם לו. מאמר זה יסביר כיצד בגירושין חשבון בנק משותף עלול לעורר בעיות, וכיצד ניתן לפתור אותן.

 

חשבון בנק משותף 

זוגות נשואים רבים בוחרים לפתוח חשבון בנק משותף – מדובר באופציה נוחה למדי עבור זוגות צעירים שמעוניינים לחלוק נכסים, לקחת משכנתא ביחד, להיעזר בהוראת קבע משותפת על מנת לשלם את חשבונותיהם וכן הלאה. 

למעשה, חשבון בנק משותף זו אופציה מצוינת שעשויה להקל מאוד על חייו של הזוג. עם זאת, היא מחברת את הנכסים של הזוג לכדי נכסים משותפים, ומקשה על ההבחנה ביניהם. כל עוד הזוג לא כתב הסכם ממון, על נכסיהם של הזוג להתחלק שווה בשווה, כולל הכספים המצויים בחשבון בנק.

 

חלוקת רכוש בגירושין 

גירושין הוא מלכתחילה תהליך לא פשוט מבחינה רגשית, וכאשר מוסיפים לו את אלמנט חלוקת הרכוש, הוא יכול להיות סיוט של ממש. כאשר זוגות נמצאים במחלוקת סביב רכוש, הגירושין עשוי להיגרר לכדי מאבק משפטי, אשר עשוי להותיר את אחד מבני הזוג מופסד. 

בהתאם לכך, הפסיקה והחקיקה בישראל פיתחו את דיני חלוקת רכוש, אשר מסדירים את הליך הגירושין ואופן חלוקת הרכוש. דיני חלוקת הרכוש מתחלקים בהתאם לתאריך הנישואין – אם הזוג נישא לפני 1974, תחול חזקת השיתוף, ואם נישא לאחר 1.1.1974, התאריך בו נכנס לתוקף חוק יחסי ממון, יחול החוק. 

מלבד כספים, נהוג לחלק בגירושין את החובות המשותפים של הצדדים, את המיטלטלין, נכסי נדל"ן, מניות, קופות גמל ואפילו זכויות פנסיוניות – כל עוד נצברו בשנות נישואיו של הזוג. 

 

חזקת השיתוף 

חזקת השיתוף חלה על כל בני הזוג שהתחתנו לפני 1.1.1974 ובחרו להתגרש. לפי כלל משפטי זה בני הזוג צריכים לחלק את כל רכושם שווה בשווה, כל עוד רכשו את הנכס במהלך נישואיהם. גם אם אדם קנה נכס בעודו נשוי ורשם את הנכס על שמו, הנכס עדיין ייחשב כנכס משותף שהזוג צריך לחלוק. 

רכוש שאחד בני הזוג קיבל במתנה או בירושה, או שהיה בבעלותו בטרם נישאו, יישאר ברשותו גם לאחר הגירושין. עם זאת, בית המשפט קיבל בעבר את הטענה לפיה רכוש כזה צריך להתחלק שווה בשווה במקרים בהם בן הזוג השני השקיע בנכס באופן משמעותי, ולכן יהא זכאי לחצי משוויו. 

למשל, במקרה בו הגבר הביא עמו דירה לנישואין אך האישה טיפלה במשק הבית ובילדים בפועל, פסק בית המשפט כי עליה לקבל חצי משווי הדירה. זוהי חלק ממדיניותו של בית המשפט להשוות את זכויותיהם של גברים ונשים, על מנת שלא "להעניש" נשים שטיפלו בבית בזמן שהגבר עבד.  

חוק יחסי ממון בין בני זוג

ב- 1.1.1974 נכנס לתוקפו חוק יחסי ממון בין בני זוג, אשר נועד להסדיר את הכללים המשפטיים השונים שנקבעו בפסיקה בנוגע לחלוקת רכוש בגירושין. לפי חוק זה, יש לחלק את כל הרכוש שבני הזוג החזיקו בו באופן שווה בהתאם לעיקרון "איזון משאבים". 

גם לפי חוק זה בני הזוג יחלקו כל רכוש מלבד זה שרכשו לפני נישואיהם או רכוש שקיבלו במתנה או בירושה, אלא אם בן הזוג השני הוכיח כי דה-פקטו הנכס טופל על ידי שניהם ושני הצדדים הכירו בו כנכס משותף מתוקף נישואיהם. 

 

התנהלות עם חשבון בנק משותף בגירושין

לצערנו, יש בני זוג רבים אשר בתחילת הליך הגירושין מתחילים "להעלים" נכסים מסוימים על מנת שלא ייאלצו להתחלק בשווים עם בן הזוג השני. אם יש לכם חשש ממשי שבן זוגכם עתיד לעשות זאת, מהרו ופנו לעורך דין על מנת להתייעץ עמו. 

במקרה שבו יש חשש סביר לפגיעה בנכסים המשותפים באמצעות הגישה לחשבון בנק משותף, ייתכן ותוכלו לקבל מבית משפט צו מניעה לשימוש בחשבון הבנק. כך, לא תאלצו לחשוש מפגיעה עוינת בנכסים שלכם, ותוכלו לנהל את התהליך בנינוחות. 

עם זאת, אם בית המשפט יראה כי צו המניעה הוא כלי לפגיעה וניגוח בבן הזוג השני ותו לא, הוא לא יעניק את צו המניעה. אם הוענק צו מניעה ואתם חשים כי הוא ניתן על מנת לפגוע בכם, תוכלו לערער על החלטת בית המשפט.  

 

גירושין חשבון בנק משותף – מה אפשר לעשות?

יש כמה דברים שניתן לעשות כדי להגן על עצמכם – בין אם אתם בתחילת נישואיכם ובין אם אתם מצויים בעיצומו של הליך הגירושין. 

 

הסכם ממון 

הסכם ממון הוא למעשה חוזה משפטי, שבו הזוג מפרט את החלטותיו בנוגע לחלוקת הרכוש במקרה של גירושין. כמובן שזוג שזה עתה נישא אינו מעוניין לתכנן את סוף נישואיו, אך חשוב להבין שהיו דברים מעולם וכי על בני הזוג לקחת בחשבון כי יחסיהם יתדרדרו והם יימצאו את עצמם מסתכסכים סביב חלוקת רכוש. 

באמצעות הסכם ממון, בני הזוג מסדירים מראש את חלוקת הרכוש כפי שהם מעוניינים ולא מותירים את הבחירה לבית המשפט. כך, הם מוודאים כי במקרה שיתגרשו, גירושיהם ייעשו באופן הנעים ביותר. 

על מנת לכתוב הסכם ממון, יש להיעזר בעורך דין שמכיר את התחום היטב. כך תבטיחו כי ההסכם אינו כולל פרצות וחורים שעשויים להיות בעייתיים בעתיד, וכי הוא נוגע בכל הנושאים הרלוונטיים באופן מקיף. 

אם אחד מבני הזוג ירצה לשנות את הסכם הממון, הוא יוכל לעשות זאת בכפוף להסכמתו של בן הזוג השני או באמצעות פנייה לבית משפט. 

 

פנייה לבית משפט

כאמור, במקרים בהם בני הזוג מתחילים בהליך הגירושין וחוששים כי הצד השני יינצל את גישתו לחשבון המשותף לרעה, ניתן לבקש צו מניעה מבית המשפט. מדובר בצעד מרחיק לכת למדי, לכן הוא לא יינתן ללא קיומו של חשד סביר. 

 

קבלת ליווי משפטי מעורך דין המתמחה בגירושין 

גם אם התחתנתם לאחרונה, וגם אם אתם מתכוונים להתגרש לאחר שנים של נישואים, ההמלצה החמה ביותר שנוכל להעניק לכם היא להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני גירושין. עורך דין מנוסה יוכל לייעץ לכם מהו הצעד הנכון ביותר עבורכם, בהתאם למצב שבו אתם מצויים. 

ככל שאתם מחזיקים בנכסים יקרים יותר, כך עולה הסיכוי כי אתם ובן זוגכם תתקשו להגיע להסכמה ותמצאו את עצמכם נאבקים על נכסיכם בבית המשפט. לכן, תזדקקו לעורך דין המתמחה בדיני מקרקעין וגירושין על מנת שייצג אתכם ויעניק לכם את הסיכוי הטוב ביותר לזכות בשווי ראוי מהנכס. 

אם אתם מחזיקים בחשבון בנק משותף עם בן זוגכם ושמים לב לתנועות חשודות שאינכם מזהים, אל תהססו – צרו קשר עם עורך דין מיומן על מנת שלא תאבדו כסף שמגיע לכם. 

משרד עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני גירושין ומזמין אתכם ליצור קשר בהקדם על מנת שנוכל לעזור לכם להגן על רכושכם – באמצעות כתיבת הסכם ממון, ייצוג איכותי בבית המשפט וכן הלאה. משרדנו מתמחה בנושאים אלו ומתגאה בהצלחות רבות בתחום.

גירושין חשבון בנק משותף
גירושין חשבון בנק משותף

שאלות ותשובות - גירושין חשבון בנק משותף

כאשר בני זוג מחליטים להתגרש, עליהם להחליט גם כיצד הם יחלקו את הרכוש המשותף שהם צברו לאורך חייהם המשותפים. אחד מהרכיבים המשמעותיים שיש לחלק בין הזוג הוא חשבון הבנק המשותף שלהם.

אין תשובה אחת לשאלה הזו, אלא הדבר תלוי בהחלטת בני הזוג המתגרשים. ניתן לערוך הסכם ממון ובו לקבוע את חלוקת הרכוש, ניתן להסתמך על חוק יחסי ממון שמורה על חלוקה שוויונית בין הצדדים, וניתן אף להיעזר בעורך דין על מנת לקבל החלטה מושכלת בעניין.

ישנה חשיבות רבה להסכם גירושין, שבו בני הזוג המתגרשים מגיעים להבנות ביניהם לגבי חלוקת הרכוש ובשאלה כיצד יראו החיים שלהם מעתה והלאה. ההסכם יכול לייתר מחלוקות וויכוחים, ולחסוך לצדדים זמן וכסף.

עורך דין יעמוד על האינטרסים של בן הזוג וייעץ לו כיצד לפעול.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader