גירושין טובת הילד

כאשר הורים לילד מתגרשים, עליהם לנהל את גירושיהם באופן שישרת את טובת הילד. אם הם חותמים על הסכם גירושין שפוגע בילדיהם באופן ישיר או עקיף, בית המשפט ככל הנראה ישנה את ההסכם. מאמר זה יסביר כיצד בהליך גירושין טובת הילד עשויה להיפגע, ומה תוכלו לעשות כדי להגן על ילדיכם ועל עצמכם. 

 

מהו עיקרון טובת הילד?

עיקרון טובת הילד הוא עיקרון אשר נועד להכווין את בית המשפט בכל פסיקה הנוגעת לרווחתם של ילדים. היות וילדים הם אינם עצמאים, והם זקוקים להוריהם או לאפוטרופוסים שלהם על מנת שצרכיהם הבסיסיים ביותר יסופקו, בית המשפט יעשה כל שביכולתו על מנת לוודא שהילד מטופל כראוי וכי טובתו היא זו שעומדת לנגד עיניהם של המטפלים בו. 

למשל, כאשר זוגות שיש להם ילדים מנסחים הסכם גירושין, הסכם הורות משותפת, הסכם ממון וכן הלאה, בית המשפט יבחן את ההסכמים הללו על מנת לוודא כי טובת הילד מונחת בבסיס ההסכם. אם יגיע למסקנה כי טובת הילד אינו באה לידי ביטוי בהסכם, וכי ההורים מנצלים את הילד או אינם דואגים מספיק לרווחתו, יפסוק שיש לשנות את ההסכם או שישנה את ההסכם בעצמו. 

בסופו של דבר ילדים הם יצורים חסרי ישע, ועל כן בית המשפט יבחן בשבע עיניים ובדקדקנות רבה כל החלטה הורית או אפוטרופוסית שנוגעת במישרין או בעקיפין לרווחתו של הילד, על מנת לוודא שזוהי אכן ההחלטה הטובה ביותר עבורו. 

 

מה הקשר בין גירושין וטובת הילד? 

כאשר בני זוג עם ילדים מתגרשים, הם למעשה צריכים להחליט יחדיו כיצד ייראו חייהם לאחר הגירושים, שהרי כל עוד שניהם הורים לילדים קטינים הם ייאלצו לשתף פעולה. מיותר לציין ששיתוף הפעולה אינו רק חיוני לצד הפרקטי של גידול ילד במשותף, אלא גם לתחושתו של הילד, היות וסכסוך בין ההורים יכול להפוך את חייו של ילד צעיר וקל להשפעה לסיוט של ממש. 

ישנם כמה תחומים שהורים שמתגרשים צריכים להסדיר ביניהם לפני שהם מתפצלים כל אחד לדרכו החדשה – 

 

משמורות על הילדים 

משמורת על ילדים עשויה לעורר מחלוקות כואבות ולעיתים אפילו להיגרר למאבק משפטי. כעיקרון, ישנם שני סוגים עיקריים של משמורת – משמורת יחידנית ומשמורת משותפת. במשמורת יחידנית, ההורה המשמורן הוא ההורה שנושא כמעט בכל נטל הטיפול בילד, ומגדל אותו בביתו. 

ההורה שאינו ההורה המשמורן יזכה להסדרי ראייה קבועים מראש, שלעיתים קרובות כוללים יום בשבוע וסוף שבוע משותף אחת לשבועיים. כמו כן, אותו ההורה יהיה לרוב ההורה שמשלם את דמי המזונות, עליהם יוסבר בהמשך. לעומת זאת, במשמורת משותפת שני ההורים נוטלים חלק שווה בגידול הילד על כל המשתמע בכך – הם חולקים את זמן הטיפול בילד, הילד ישן בשני הבתים לסירוגין, הם משקיעים משאבים כספיים דומים בגידולו של הילד וכן הלאה. 

ככל שעוברות השנים, כך משמורת משותפת נהיית יותר פופולרית ומשמורת יחידנית בה האם היא ההורה המשמורן אינה מקובלת עוד כברירת מחדל. בשנים האחרונות נשים התקדמו באופן חסר תקדים בשוק העבודה, וגברים קיבלו לגיטימציה חברתית להיות יותר מעורבים בגידול ילדיהם. כך עלה קרנה של המשמורת המשותפת, אשר מאפשרת לאם לפתח קריירה ולאב להיות הורה מעורב יותר. 

לסוג המשמורת יש השפעה אדירה על טובת הילד – אם בית המשפט חושד שלהורים יש מניעים לא כשרים לבחור בסוג משמורת מסוים, כמו תמריץ לקבל קצבת ילדים, דמי מזונות וכיוצא בזאת, הוא יכול לפסוק סוג משמורת אחרת. 

כמו כן, אם אחד ההורים דורש משמורת יחידנית על אף שההורה השני כשר לחלוטין לניהול משמורת משותפת, בית המשפט יכול לכפות משמורת זו. עם זאת, ישנה מודעות בקרב בית המשפט בנוגע לרגישות הכרוכה בהתערבות בעניינים משפחתיים, ולכן הוא יעשה זאת במשורה. למשל, ייתכן מאוד שבית המשפט יעדיף שלא לכפות משמורת משותפת כאשר אחד ההורים בבירור אינו רוצה לטפל בילד, שהרי הכנסת הילד לבית עוין עשויה לפגוע בטובתו בצורה קיצונית.

דמי מזונות 

דמי המזונות נקבעים בהתאם לסוג המשמורת, שהרי משמורת יחידנית תצריך מההורה השני התגייסות כלכלית מרובה בעוד משמורת משותפת כרוכה בשיתוף פעולה ולכן תצריך תרומה כלכלית פחות או יותר זהה משני ההורים.

כפי שתואר לעיל, בשנים האחרונות הגישה בנוגע לאופן חלוקת נטל גידול הילדים בין זוגות הטרוסקסואליים השתנתה להדהים. עם זאת, עדיין ניתן לראות שנותרו אנומליות מסוימות. למשל, גם בקרב זוגות שהתגרשו וחולקים משמורת ניתן למצוא אבות אשר משלמים את כל דמי המזונות על אף שהם חולקים באופן שווה את נטל הטיפול בילד. 

בשל כך, נפסק ב- 2017 בפסק דין תקדימי כי הורים שמטפלים בילד זמן זהה ומרוויחים שכר זהה, יחלקו את דמי המזונות. כיום ניתן לראות ניצנים למגמה הזו, והיא הולכת ומתפתחת. לצד זאת, חשוב לזכור כי להורים עצמם או אפילו לבית המשפט יש את הסמכות לשנות את גובה דמי המזונות כאשר אחד ההורים בעל הון עצמי גבוה באופן משמעותי משל ההורה השני. 

גם בקביעת דמי המזונות בגירושין בית המשפט יתחשב בראש ובראשונה בטובת הילד, ובייחוד במקרים בהם אחד ההורים מסרב לשלם את דמי המזונות אליהם הוא מחויב לפי חוק. סירוב לשלם מזונות עלול להוביל לסנקציות קשות לרבות קנסות, עיקולים , איסור יציאה מהארץ אפילו מעצר. 

 

חלוקת רכוש

זוג שמתגרש צריך להחליט כיצד יחלקו את הרכוש שצברו יחדיו. לבית המשפט יש אינטרס לפיו ההורה שיש לו משמורת על הילד צריך להיות בעל אמצעים לגידול הילד. לכן, אם אחד ההורים בגירושין נאבק לקבלת הדירה שרכש טרם הכניסה לנישואין, אך זו הדירה בה הילד מתגורר וזו האופציה היחידה שלו למגורים באותה העת, בית המשפט יכול לפסוק כי הבית יישאר באחזקתו של ההורה השני.

אמנם רוב הסדרי הרכוש אינם רלוונטיים לטובת הילד, כמו חלוקת זכויות פנסיוניות, מניות, מיטלטלין מסוים וכן הלאה, אך בית המשפט מוכרח לוודא כי להורה המשמורן יש אמצעים מספיקים על מנת לגדל את ילדו בכבוד וברווחה הולמת.

 

הסדרי מגורים והתחייבויות עתידיות

גם אם שני ההורים מתגרשים, הם עתידים להמשיך להיות בקשר בשל גידול ילד משותף. במקרה כזה, יש חשיבות גדולה למקום מגוריהם – כאשר הילד נמצא במשמורת משותפת ואחד ההורים גר בעיר אחרת, הילד יתקשה לעבור בין הבתים וככל הנראה לא יצליח להתמיד בבית ספר אחד. לכן, גם למגורים יש חשיבות שצריכה לקבל יחס בהסכם הגירושין. 

להורים יש אף אפשרות לקבוע בהסכם הגירושין כי אף אחד מהצדדים לא יוכל לעבור עם הילד לחו"ל. במידה שתתעורר בעיה עם הסעיף הזה בעתיד, בית המשפט יוכל לקבוע מה הצעד שמשרת בצורה הטובה ביותר את טובת הילד ומה יש לעשות בנידון. 

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני גירושין ומזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדנו על מנת שנוכל לנסח יחדיו הסכם גירושין שמשרת את טובת ילדיכם ועונה על הדרישות המשפטיות השונות. נשמח לעמוד לשירותכם על מנת להבטיח כי הליך הגירושין יהיה קליל ופשוט ככל האפשר, עבורכם ועבור ילדיכם.

גירושין טובת הילד
גירושין טובת הילד

שאלות ותשובות - גירושין טובת הילד

עיקרון טובת הילד מהווה עיקרון מוביל בדיני המשפחה, ובייחוד בעת הליך גירושין. כאשר הורים מתגרשים, עליהם לקחת בחשבון את עקרון טובת הילד בנושאים רבים שעומדים על הפרק, ולפעול לפי טובת הילד בלבד.

בני הזוג המתגרשים נדרשים לקחת בחשבון את עקרון טובת הילד בנושאים כמו משמורת על הילדים, חלוקת דני המזונות, חלוקת הרכוש בין בני הזוג, הסדרי המגורים ועוד.

כן. בתי המשפט נוטים להתחשב ביתר שאת בטובת הילד כאשר מחליטים על נושא משמורת הילדים. למשל, אם יש הורה שאינו כשיר לשמש כהורה משמורן, סביר להניח שהוא לא יוכל לקבל לחזקתו את הילדים בעת גירושין.

עורך דין יוכל לייעץ ולסייע לבני הזוג המתגרשים מבחינה משפטית בכל הנוגע להסכמות שעליהם להגיע אליהן, לרבות התחשבות בעקרון טובת הילד בכל צעד שעליו הם מחליטים.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader