גירושין ללא הסכם

זוגות רבים בוחרים לנסח הסכם גירושין כאשר הם מתגרשים על מנת להסדיר בעצמם את חלוקת הרכוש, המשמורת על הילדים וכן הלאה. הקושי עולה כאשר בני הזוג בחרו בגירושין ללא הסכם כך שאין חוזה משפטי שמחייב אותם לעמוד מאחורי החלטותיהם, והם מוצאים את עצמם פעם נוספת נאבקים על תנאי הגירושין בשל חוסר הסכמה. 

 

מהו הסכם גירושין?

כאשר בני זוג מתגרשים, יש להם החלטות רבות לבצע – הם צריכים להחליט כיצד יחלקו את רכושם, את חובותיהם, באיזו סוג משמורת יגדלו את ילדיהם, איך יחלקו את דמי המזונות וכן הלאה. למעשה, גירושין הוא צעד משנה חיים שמצריך היערכות מחדש לחיים שבאים אחריו. על בני הזוג להבטיח בהליך הגירושין כי יש להם אמצעים מספיקים על מנת לפתוח בדרך חדשה על מנת שלא יישארו מופסדים ויתקשו להשתקם כלכלית. 

על מנת להעניק לזוג וודאות בהליך הגירושין, קיים הסכם הגירושין, אשר בו הזוג מנסח את כל החלטותיו בנוגע לסיום נישואיהם. מדובר בחוזה משפטי מחייב של ממש, אשר שניהם מצהירים בו על האופן שבו ינהלו את גירושיהם. 

את הסכם הגירושין נהוג לערוך בליוויו של עורך דין כדי להבטיח שהוא אינו כולל חורים או פרצות משפטיות, ובכך להעניק לזוג יציבות וודאות בנוגע להמשך ניהול חייהם. 

 

למה יש צורך בהסכם גירושין?

להסכם גירושין יש חשיבות גבוהה – ראשית, וכפי שנאמר לעיל, מדובר בחוזה שמעניק לזוג יציבות ומאפשר להם להתחיל לתכנן את חייהם בהתאם לצורתם החדשה. אם למשל הזוג הם הורים לילדים אשר בחרו לגדלם אחרי הגירושין במשמורת משותפת, שני ההורים יידעו לחפש בתים סמוכים ולהרגיל את ילדיהם לחייהם החדשים. 

וודאות זו מובטחת באמצעות קיומו של חוזה משפטי, שהרי בלעדיו כל אחד מבני הזוג היה יכול לחזור בו בן רגע ולשבש את אורח חייו של בן הזוג השני. עקרון זה נכון במיוחד כאשר מדובר בהורים לילדים, אשר זקוקים ליציבות ולשגרה על מנת לחוש בטוחים. 

כמו כן, עיגון של ההחלטות הללו בהסכם גירושין עשוי למנוע ניצול וסחטנות מצד בן הזוג השני. כאשר הצדדים חתמו על חוזה, בני הזוג אינם יכולים עוד לשנות את ההסכם אלא אם ייגשו לבית המשפט, ודבר זה מבטיח כי שינוי בדעתו של אחד מבני הזוג לא יערער לחלוטין את חייו של בן הזוג השני ואת חיי ילדיהם. 

 

מה הסיכון הכרוך בגירושין ללא הסכם?

זוגות רבים נפרדים ברוח טובה ועל כן חשים שהם אינם זקוקים להסכם. זוהי עשויה להיות טעות מרה – אנשים רבים משתנים ומשנים את סדר העדיפויות שלהם, ולכן אדם יכול להתחרט על החלטה שהוא עשה בגירושיו לפני מספר שנים בעל פה, ולדרוש את רצונו. 

כאשר גירושין נעשה ללא הסכם, למעשה אין שום תיעוד להחלטותיו של הזוג כך שבן הזוג השני נתון לרחמיו של בית המשפט. כך, אדם יכול לאבד את ביתו, כספיו ואפילו את המשמורת על ילדו בין רגע. גירושין ללא הסכם הוא צעד מאוד לא מומלץ כיוון שהוא מתיר חופש פרשני אדיר לבית המשפט וודאות אפסית לבני הזוג. 

כמו כן, ברוב הסכמי הגירושין מפורט כל רכושם של בני הזוג באופן מסודר על מנת להסדיר את חלוקתו. כאשר גירושין נעשים ללא הסכם, חלוקת הרכוש תיעשה באופן שיקשה על רישום הרכוש וחלוקתו בצורה הולמת.

עצוב לחשוב על כך שיום אחד בני זוגנו האהובים עשויים לפנות נגדנו באמצעות אפיקים משפטיים שונים, אך אין לנו ברירה אלא לקחת בחשבון כל אפשרות כדי שנוכל להגן על עצמנו ועל ילדינו ונכסינו בצורה הטובה ביותר. לכן, גירושין ללא הסכם הוא לא מומלץ בפירוש, והוא עשוי ליצור מאבק משפטי מייגע ובלתי נגמר. 

מה נהוג לכלול בהסכם גירושין?

הסכם גירושין צריך להיות מפורט, מקיף ומסונכרן עם החוק. אחרת, הוא עשוי להיות לא יעיל בדיוק כמו גירושין ללא הסכם, ומכך יש להימנע בכל מחיר. ישנם מספר נושאים שנהוג להסדיר בהסכם גירושין על מנת ליצור הסכם מקיף ככל האפשר – 

חלוקת רכוש

חלוקת רכוש עשויה ליצור חיכוכים והתחשבנויות בין בני הזוג, שהרי ישנו חשש ממשי שיציאה מנישואין תוביל לפגיעה כלכלית משמעותית באחד מבני הזוג, במיוחד אם בן הזוג השני הביא את רוב הנכסים עמו לנישואיהם. 

לכן, יש להסדיר את חלוקת הרכוש בין בני הזוג באופן מסודר ומפורט, הכולל את כל סוגי הרכוש השונים, לרבות זכויות פנסיוניות, מיטלטלין, נכסי נדל"ן, מניות, קופות גמל, כסף ואפילו חובות. כל נושא שלא תגעו בו בהסכם הגירושין עשוי להוביל בשלב מאוחר יותר למאבק משפטי אדיר ויקר. 

חלוקת דמי המזונות וסוג המשמורת

הורים לילדים המצויים בהליך גירושין צריכים להסדיר גם את חלוקת המשמורת על ילדיהם ואת גובה דמי המזונות שישולמו. מדובר בנושא רגיש למדי, שעלול להשפיע על הקשר בין הילדים להוריהם. על מנת להימנע מאי נעימויות וממאבקי משמורת מכוערים על ההורים להחליט מראש כיצד ינהלו את המשמורת.

בהתאם למשמורת שתיבחר, על ההורים להחליט גם על גובה דמי המזונות, כיצד יחולקו ביניהם. דמי מזונות הם כספים חיוניים לגידול ילד ולרווחתו, ועל כן כל סירוב לשלם דמי מזונות יוביל לשימוש ביד קשה מול ההורה הסרבן. 

ברוב המקרים הורים שבחרו במשמורת משותפת ומרוויחים שכר דומה יחלקו את דמי המזונות שווה בשווה, בעוד במשמורת יחידנית ההורה שאינו ההורה המשמורן ישלם את כל דמי המזונות כיוון שאינו נושא בנטל גידול הילד בפועל. 

טיפול במחלוקות עתידיות  לזוג המתגרש ישנה אפשרות להחליט כי כל מחלוקות שיצופו בעתיד יטופלו באופן שמקובל על שניהם ונקבע מראש, כמו גישור לזוגות גרושים, טיפול, פנייה לבוררות וכן הלאה. כך הזוג יידע שגם אם יצופו סכסוכים עתידיים, שזו תופעה נפוצה בקרב הורים גרושים לילדים, הם יטפלו בהם באופן שמוסכם על שניהם ואינו כולל פנייה לבית המשפט אלא בחוסר ברירה. 

 

עורך דין הסכם גירושין 

גם עורך דין יאמר לכם חד וחלק – מומלץ להימנע מגירושין ללא הסכם. עם זאת, אם מצאתם את עצמכם נקלעים למחלוקת עם הגרוש שלכם בגלל שאין לכם הסכם נישואין, חשוב לדעת שלא מדובר במקרה אבוד. בית המשפט מכיר בעוד דרכים שעשויות להוות הסכמה שנחשבת חוזה, גם אם נעשתה בעל פה או בהתנהגות ולאו דווקא בכתב. 

יחד עם זאת חשוב להבין שמחויבותו הראשונה של בית המשפט הוא לילדים קטינים ורווחתם, ולכן הם אלו שיכתיבו את הטיפל במקרה. כל עוד הסכסוך אינו נוגע לטובת הילד, עורך דין יוכל לסייע לכם להוכיח את התיק שלכם ולקבל את מה שאתם זכאים לו. 

מומלץ בחום שלא להקל ראש בתחומים שקשורים לגירושין, לרכוש ולמשמורת על ילדכם. אם כבר מצאתם את עצמכם מצויים בתסבוכת משפחתית, אל תהססו לפנות לעורך הדין הטוב ביותר שתוכלו להשיג. עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בגירושין ודיני משפחה ומזמינה אתכם לפנות בהקדם למשרדנו על מנת שנוכל להעניק לכם ליווי משפטי איכותי ולהילחם על הזכויות שלכם ושל משפחתכם.

גירושין ללא הסכם
גירושין ללא הסכם

שאלות ותשובות - גירושין ללא הסכם

גירושין ללא הסכם נוגעים למצב בו בני זוג עומדים בפני הליך גירושין, אך הם לא מעוניינים או לא מסכימים על עריכת הסכם גירושין. הסכם גירושין הוא מעין חוזה משפטי עליו חותמים הצדדים, ובהיעדרו צפויות מחלוקות בין הצדדים.

עריכת גירושין ללא הסכם גירושין מהווה פתח לסכסוכים ולוויכוחים בין הצדדים. בעת גירושין, על הצדדים להחליט כיצד מתבצעת חלוקת הרכוש ביניהם, חלוקת המשמורת, המזונות ועוד. במידה ואין הסכם מסודר שיקבע זאת, ייתכן כי כל אחד מבני הזוג ירצה לקדם את האינטרס שלו על חשבון האחר.

למשל בנושאים של חלוקת הרכוש המשותף של בני הזוג, בהסדרי המשמורת על הילדים המשותפים של בני הזוג, בתשלום המזונות ועוד.

עורך דין יוכל לייעץ לכם ולסייע לכם מבחינה משפטית בכל הקשור להליך הגירושין שלכם, בייחוד אם הוא מתנהל ללא הסכם.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader