גירושין עם ילדים בגיל הרך

גירושין עם ילדים בגיל הרך הוא הליך מורכב מבחינה בירוקרטית, מנטלית ופרקטית – ילדים בגיל הרך מצריכים טיפול רב ותשומת לב מלאה לצרכיהם. על כן, זוג שמתגרש כאשר ילדיו עודם צעירים, צריך לקחת בחשבון את האתגרים הייחודיים שילדים בגיל הרך מביאים עמם, על מנת לתת להם ביטוי בגירושין ולהבטיח כי שניהם מתואמים ומסכימים על כל הסוגיות השונות.

 

הליך גירושין עם ילדים

גירושים אינם דבר פשוט – מדובר בסיוט בירוקרטי, אשר כרוך בהחלטות קשות שישפיעו על גורל המשפחה כולה. כאשר ישנם ילדים מעורבים בסיפור, מדובר בהליך מורכב עוד יותר, שהרי ילדים זקוקים לשגרה ולמסגרת על מנת להרגיש בטוחים, וגירושין הוא שינוי חיים משמעותי אשר עשוי לטלטל את היציבות המשפחתית. לצד זאת, ילדים רגישים מאוד לתחושות של הוריהם, והם עשויים לחוש מצוקה של ממש בעקבות עוגמת הנפש של הוריהם.
מלבד הרובד הרגשי, גירושין עם ילדים מצריך היערכות רבה לשינוי החיים כמו שכירת דירה נוספת, קביעת הסדרי משמורות ומזונות וכן הלאה. כאשר מדובר על ילדים בגיל הרך, יש לעשות התאמות ייחודיות, שהרי ילדים בגיל הרך זקוקים ליותר טיפול ותשומת לב מילדים גדולים יותר.
גירושין עם ילדים, וגירושין עם ילדים בגיל הרך בפרט, אינו צריך להיות הליך קשה או כואב – ישנם הורים וילדים רבים שעברו שינוי משפחתי משמעותי ומערכת היחסים ביניהם נותרה חזקה ואוהבת. ישנם כמה כללי אצבע שחשוב להיצמד אליהם, על מנת להפוך את ההליך לקל וידידותי ככל האפשר.

כללי אצבע לגירושין עם ילדים בגיל הרך

הסכם גירושין בליווי עורך דין

הסכם גירושין הוא חוזה משפטי שנועד על מנת להסדיר את כל רצונותיהם של בני הזוג המתגרשים בנוגע לאופן שבו ינהלו את חייהם לאחר הגירושין. כפי שבוודאי ניתן להניח, גירושים כרוכים בקבלת החלטות רבות כמו הסדרי המשמורת, גובה דמי המזונות שישולמו, אופן חלוקת הרכוש וכן הלאה. כאשר לזוג המתגרש יש ילדים בגיל הרך, עליהם לקחת בחשבון כי עליהם להתאים את הדירה של כל אחד מהם לצרכי הילדים באופן שיהא ראוי למחייה.
כמו כן, עליהם להחליט כיצד ואם ינהלו הורות משותפת, איך יקבלו החלטות, האם ההורה רשאי לעבור לעיר אחרת במידת הצורך וכן הלאה. בהתאם לכך, חשוב מאוד להסדיר את כל התחומים הרלוונטיים לחייהם של בני הזוג והילדים במסגרת הסכם הגירושין, שהרי הסכם גירושין יעניק להחלטות תוקף משפטי מחייב.
מומלץ מאוד לכתוב את הסכם הגירושין בליוויו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה וגירושין, על מנת שיוכל לכתוב את החוזה המקיף והמפורט ביותר, שיספק לכם הגנה משפטית מקסימלית. חשוב להבין שהסכם גירושין מהווה אלטרנטיבה לדיון משפטי – כאשר בני הזוג המתגרשים מצליחים, בליוויו של עורך דין, להגיע להסכמה משותפת בנוגע לתוכן החוזה, אין צורך בהכנסת הגירושין לכותלי בית המשפט.
גירושין עם ילדים בגיל הרך

היעזרו בגישור במידת הצורך

על אף שהסכם גירושין הוא אפשרות מעולה לזוגות מתגרשים, הוא לא מתאים לכולם. כאשר הזוג מסוכסך, הוא יתקשה להגיע להסכמה משותפת ללא תיווך. אם בני הזוג המסוכסכים מאמינים שיש להם יכולת לפתור את הסכסוך בינם לבין עצמם ולמצוא פשרה שמקובלת על שניהם, הם יכולים להיעזר בגישור גירושין.
גישור הוא הליך תיווך בין צדדים לסכסוך שמעדיפים לפתור את הקשיים ביניהם באמצעות דו שיח מאשר מאבק משפטי ארוך, מייגע ויקר. הגישור נעשה בידי מגשר מוסמך המתמחה בתחום הגירושין, אשר יכול להיות באותה מידה עורך הדין שמלווה את הזוג או אחד מההורים, כיוון שעורכי דין רבים לענייני משפחה מחזיקים בהסכמה לגישור.
הורים רבים מעדיפים להיעזר בגישור על מנת להפוך את ההליך לידידותי ככל האפשר עם מעורבות מינימלית ואפילו אפסית של ילדיהם. גישור יקדם שיח חיובי יותר אשר שם דגש על התחשבות הדדית, מתוך ההבנה שטובתם של הילדים קודמת לכל.

תקבעו מנגנון לפתירת מחלוקות עתידיות

לעומת זוגות גרושים שאינם הורים לילדים, הורים גרושים בדרך כלל שומרים על קשר מסוים, בעיקר כאשר עברו גירושין עם ילדים בגיל הרך. גידול ילדים מצריך קבלת החלטות רבות בנוגע לחינוך, מגורים, עלויות טיפול והתמודדות עם אתגרים. בהתאם לכך, הורים גרושים לילדים יאלצו לשמור על קשר מסוים, בין אם ירצו ובין אם לאו.
כחלק מכך, עליהם לקחת בחשבון כי הם עשויים להסתכסך בשל מחלוקת ביניהם. על מנת להקל על עצמם, ועל ילדיהם כמובן, מומלץ לקבוע מנגנון לפתירת מחלוקות עתידיות, כמו גישור, ייעוץ אצל עורך דין, פנייה להדרכת הורים וכן הלאה. מנגנון לפתירת המחלוקות, אשר יעוגן בהסכם הגירושין, יבטיח מההורים לשמור על רמה מסוימת של מאמץ למען ילדיהם ולמען שלום המשפחה.

תחשבו על כל התרחישים

כאשר אתם מתגרשים, אל לכם להיות שאננים – המצב שהיה בעת הגירושין עם ילדים בגיל הרך הוא לא אותו מצב כמו שיש כמה שנים לאחר הגירושין, כאשר הילדים כבר גדולים יותר. עליכם לקחת בחשבון כי אתם עשויים לקבל עבודה בעיר אחרת או אפילו במדינה אחרת, שתתחתנו שנית ותביאו ילדים נוספים.
כל התרחישים האלו רלוונטיים כי הם בהחלט עשויים להתממש ומצריכים התייחסות בהסכם הגירושין. כך, תוכלו לדאוג לרוב התרחישים מבעוד מועד ולהבטיח כי אתם מוכנים לתרחישים רבים. כלל מנחה זה יסייע לכם לכתוב הסכם גירושין מפורט ומקיף יותר, אשר ישרת אתכם לאורך כל השנים.

הקשיבו לצרכי ילדיכם

גם אם אתם מתגרשים כאשר ילדיכם בגיל הרך, אין הדבר אומר שילדיכם אינם מודעים למה שמתרחש. במקרים כאלו, ילדיכם זקוק לחום, תמיכה והקשבה. במקרה בו אתם חשים כי ילדיכם זקוק ליציבות, נסו למצוא לו יציבות בחיי היומיום הנוכחיים על מנת להקל על השגרה שלו.

הקשיבו לצרכיכם האישיים

חשוב להבין כי לא רק צרכי הילדים חשובים, אלא גם צרכיכם, שהרי אם ההורים אינם מאושרים, אזי שהילדים יתקשו אוד להיות מאושרים בעצמם. לכן, אם אתם סובלים בנישואיכם, או שהליך הגירושין אינו הולך לפי רוחכם, אל תהססו לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בתחום על מנת להגן עליכם בבית המשפט.
אמנם הליך הגירושין בבית המשפט הוא ארוך יותר ומסורבל יותר, אך במידה שהינכם מתמודדים עם בן זוג עקשן מאוד ואפילו אלים, אל תהססו לנקוט את כל הצעדים האפשריים על מנת להגן עליכם ועל ילדיכם. אם אינכם בטוחים באשר לכדאיות התביעה, הגישור או הסכם הגירושין ככלל, היוועצו בעורך דין. עורך דין יסייע לכם להבין מהן כל האפשרויות העומדות בפניכם, וכיצד תוכלו לממש אותן בצורה הטובה ביותר אשר תיטיב גם עם ילדיכם.
בבואכם לשכור את שירותיו של עורך דין, ודאו כי אתם נעזרים באדם שאתם חשים עמו בנוח, כיוון שככל שהקשר ביניכם יהיה טוב יותר – כך עולה הסבירות שתשתפו פעולה בצורה טובה ויעילה יותר. משרד עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני גירושין, ובעל הצלחות רבות בתחום. אם אתם ניצבים בפני גירושין עם ילדים בגיל הרך, צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותיכם ולספק לכם ליווי לאורך כל ההליך, כך שתסיימו את הליך הגירושין על הצד הטוב ביותר.

גירושין עם ילדים בגיל הרך
גירושין עם ילדים בגיל הרך

שאלות ותשובות - גירושין עם ילדים בגיל הרך

כן. הסכם גירושין מומלץ לכל זוג שמתגרש, ובוודאי אם יש לו ילדים בגיל הרך. הסכם הגירושין יסדיר באופן מקיף את האופן בו הצדדים ינהלו את חייהם לאחר הגירושין, ויוכל למנוע מריבות וויכוחים עתידיים.

במידה והצדדים המתגרשים מסוכסכים ביניהם, ולא יכולים להגיע בכוחות עצמם להסכם גירושין, כדאי להיעזר בשירותיו של מגשר מקצועי, שיוכל לגשר על הפערים ולייצר דיאלוג מכבד בין הצדדים עד לקבלת הבנות הדדיות.

בגירושין עם ילדים, יש לקחת בחשבון בכל צעד את טובת הילדים, ולהזיז הצידה את טובתם האישית של בני הזוג המתגרשים. מומלץ לנסות ולהימנע בכל מחיר מסכסוך בין הצדדים שיוכל להשפיע גם על הילדים.

עורך דין יסייע בהידברות ובהגעה להבנות בין הצדדים, תוך התחשבות ברגישות הרבה של הסיטואציה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader