הסכם גירושין בו הועברו הזכויות בדירה

זוגות רבים המצויים בהליך גירושין נאבקים בסוגיות הנוגעות לחלוקת רכוש. חשוב לדעת על העברת דירה במסגרת הסכם גירושין, או כל נכס נדל"ני אחר, יש יתרון עצום על פני חוזים אחרים. קראו מאמר זה על מנת להבין את הנושא לעומק ולדעת כיצד תוכלו לבצע צעד זה. 

 

מהו הסכם גירושין? 

הסכם גירושין הוא חוזה משפטי שעורכים בני זוג המצויים בהליך גירושין, על מנת להסדיר ביניהם את כל התחומים הרלוונטיים לשניהם. בין היתר, נהוג להסדיר בהסכם הגירושין את חלוקת הנכסים של שני בני הזוג, חלוקת החובות, תשלום מזונות, הסדרי משמורת ועוד. 

היעזרות בעורך דין המתמחה בדיני משפחה

את הסכם הגירושין נהוג לערוך תוך היעזרות בעורך דין המתמחה בדיני משפחה על מנת להעניק תוקף משפט מהימן להסכם ולוודא כי הוא תואם את החוקים הרלוונטיים.

היתרון הסכם הגירושין

היתרון הגדול ביותר של הסכם הגירושין הוא היותו 'אלטרנטיבה' לפסיקת בית המשפט או בית הדין הרבני – במקום שההחלטה באשר לעתיד הנכסים הילדים תימצא בידי בית המשפט, בני הזוג יכולים להסדיר זאת בינם לבין עצמם.

חשוב לשים לב

עם זאת, חשוב לשים לב שהסכם גירושין אינו מתאים לכולם – זוג מסוכסך יתקשה להגיע לעמק השווה באמצעות התפשרות והתחשבות הדדית. הסכם גירושין מתאים בעיקר לזוגות שיש ביניהם תשתית מספקת של אמון ושיתוף פעולה. לאחר שהסכם הגירושין נחתם על ידי שני הצדדים, יש להביאו לבית המשפט או לבית הדין הרבני לקבלת אישור. 

 

מה כולל הסכם גירושין?

מקובל שבהסכם גירושין יוסדרו הנושאים הבאים:

 

חלוקת רכוש

לרוב הזוגות הנשואים יש לא מעט רכוש משותף, לרבות כסף, רהיטים, נדל"ן ועוד. על מנת להימנע מסכסוכים עתידיים, מומלץ להסדיר מראש את חלוקת הרכוש. לצד רכוש, על הזוגות להסדיר גם את החובות המשותפים ולחלקם ביניהם, כמו משכנתאות, הלוואות ועוד. זוגות נשואים נוהגים לצבור ביחד רכוש, כמו כסף, רהיטים, רכב ונדל"ן. 

כסף ורכוש מהווים לעיתים קרובות נושא נפיץ מאוד בגירושין. על מנת להימנע מהגעה לבית משפט לענייני משפחה, שני בני הזוג צריכים לנקוט באורך רוח רב ולגלות התחשבות.

 

משמורות ומזונות

אם הזוג הם גם הורים לילדים משותפים, עליהם להחליט מראש על הסדרי הראייה ועל גובה דמי המזונות. ברוב המקרים, שני הנושאים הללו יהיו שזורים זה בזה – לדוגמא, לרוב חלוקה שווה של נטל הטיפול בילדים תוביל לחלוקה זהה של דמי המזונות, אלא אם בין שני ההורים יש פערי שכר משמעותיים. הורים לילדים צריכים להחליט מבעוד מועד על גובה דמי המזונות ואת הסדרי הראייה. 

אפשרות נוספת היא משמורת יחידנית, בה רק אחד משני ההורים מגדל את הילד בביתו ואילו ההורה השני מקבל הסדרי ראייה קבועים. לרוב במקרים אלו, ההורה המשמורן אינו משלם מזונות. 

פתרון בעיות עתידיות

רבים מן הזוגות הגרושים שומרים על קשר, ובייחוד במקרים ששני בני הזוג חולקים דבר מה משותף, כמו ילדים, עסק ועוד. על מנת להימנע מסוגיות עתידיות, ניתן לעגן בהסכם הגירושין את אופן הטיפול בבעיה עתידית. למשל, בני הזוג יכולים לקבוע כי בכל סכסוך הם יפנו למגשר, עורך דין מסוים וכו'. 

 

העברת הזכויות בדירה בהסכם גירושין

כאמור, חלק ניכר מן הסכם הגירושין נוגע להחלטות באשר לרכוש המשותף של בני הזוג. בין היתר, בני הזוג רשאים להעביר זכויות בדירה בהסכם הגירושין. צעד זה נקרא 'העברה אגב גירושין', והוא הכינוי המקובל להעברת זכויות נדל"ן בהסכם גירושין, המעניק להעברת הזכויות בדירה את תוקפה המשפטי. 

ישנן שתי דרכים מרכזיות בהן נהוג שבן זוג יעביר את חלקו בנכס לבן הזוג השני – איזון משאבים\קיזוז זכויות או העברה כספית ישירה.

 

איזון משאבים או קיזוז זכויות

הכוונה באיזון משאבים היא מתן משאב אחר בתמורה לדירה, כמו זכויות בנכס אחר. בקיזוז זכויות הכוונה היא לנטילת זכויות אחרות תמורת הזכויות בדירה – לדוגמא, קיזוז סכום הדירה מתשלומי המזונות של ההורה שהעביר את הדירה.

 

העברה כספית ישירה

דרך נוספת, פשוטה יותר, היא העברת הסכום של מחיר הדירה לידי בן הזוג המוכר את הדירה.

 

למה להעביר זכויות בדירה במסגרת הסכם גירושין? 

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר בהעברת זכויות בדירה במסגרת הסכם גירושין הוא פטור ממס על ההעברה. במכירות נכסי נדל"ן רגילות, נהוג להוסיף מס השבחה או מס שבח. כאשר הדירה מועברת במסגרת הסכם בין שני זוג אינה נחשבת כמכירת דירה ועל כן אינה כרוכה במס. 

 

כיצד מתבצעת העברת הזכויות בדירה?

יש כמה אישורים הנדרשים לשם העברת הזכויות:

  • הסכם גירושין 
  • פסק דין המאשר את הסכם הגירושין – על בני הזוג לאשרר את ההסכם בבית המשפט או בבית הדין הרבני. 
  • פסק דין הקובע את הגירושין בין הצדדים. 
  • אישור עירייה \ רשות מקומית על העדר חובות המוטלות על הדירה.
  • אישור בנק לביצוע ההעברה במקרה שקיימת משכנתא על הנכס.
  • שטרי מכר.

 

עורך דין הסכם גירושין

בכל הסכם גירושין מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה. עורך דין מנוסה בתחום יסייע לכם ליצור הסכם הנוגע לכל סוגיה רלוונטית בחייכם – בהווה ובעתיד – על מנת שההסכם יהיה מקיף ויעיל ככל האפשר, ויספק הגנה מרבית עבורכם ועבור ילדיכם.

 

עורך דין המוסמך לשמש כמגשר

המלצה נוספת היא להיעזר בשירותיו של עורך דין המוסמך גם לשמש כמגשר – כאשר עורך הדין יודע כיצד לקרב בין בני הזוג ולהפוך את השיח ליעיל יותר ונעים יותר, כך יגברו הסיכויים ליצירת הסכם גירושין המקובל על שני הצדדים.

 

לסיכום

מלבד זאת, אם אתם מתכננים להעביר זכויות בדירה – או זכויות בנכס אחר – באמצעות הסכם הגירושין, ההמלצה החמה ביותר היא להיעזר בליוויו של עורך דין. מקרקעין הוא תחום משפטי מפותל ומורכב, ולכן תוכלו להבטיח לעצמכם כי העברת הדירה תיעשה ללא בעיות עתידיות כאשר תיעזרו בשירותיו של עורך דין. 

משרד עורכת דין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה וירושה ובעל הצלחות רבות בתחום הסכמי גירושין. עורכת דין הלנה שמחי אף מחזיקה בהסמכה כמגשרת גירושין, תשמח לעמוד לשירותכם כך שתוכלו לעבור את הגירושין בצורה הנעימה והקלה ביותר.

הסכם גירושין בו הועברו הזכויות בדירה
הסכם גירושין בו הועברו הזכויות בדירה

שאלות ותשובות - הסכם גירושין בו הועברו הזכויות בדירה

הסכם גירושין הוא החוזה המשפטי שנערך בין בני הזוג המתגרשים, חוזה שמפרט את הסכמי החלוקה וההחלטות שנלקחו בעת עריכת ההסכם. ההסכם מוגש לבסוף לבית המשפט ומקבל תוקף משפטי ומחייב לפי החוק.

הסכם הגירושין כולל שלל החלטות הנוגעות לעניינים כלכליים ואישיים המתחלקים כעת בין בני הזוג המתגרשים. כך למשל נוגע לחלוקה הכלכלית בין בני הזוג, וגם לחלוקת המשמורת והמזונות בין הזוג.

במקרה בו לזוג יש דירה משותפת, יש צורך להגיע להסכמות כדי להתחלק בה או בשוויה שווה בשווה. האפשרויות לפתרון המצב הזה, הוא שאחד מבני הזוג ימכור את החלק שלו בדירה והשני ירכוש אותו והזכויות בדירה יועברו, או הגעה לאיזון משאבים בין בני הזוג בדבר הדירה.

העברת זכויות בדירה בעת גירושין היא פופולרית ונפוצה במיוחד ויש לה יתרונות לא רק של יצירת שלום בית בין בני הזוג המתגרשים והגעה לחציצה סופית בניהם, אלא גם כלכליים – העברת זכויות בדירה בעקבות גירושין מעניקה פטור ממס על ההעברה, ללא מס שבח כלל.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader