הסכם גירושין ללא עורך דין

כן, ניתן לערוך הסכם גירושין ללא עורך דין. עם זאת, יש להכיר היטב את הפרוצדורה על מנת לערוך הסכם יסודי ומעמיק. חשוב להבין כי מסמך הגירושין מהווה מסמך משפטי בעל משמעות אדירה לעתידם של בני הזוג וילדיהם, ועל מנת למנוע סכסוכים עתידיים, מומלץ ליצור מסמך גירושין מפורט ויסודי.

 

מהו הסכם גירושין?

הסכם גירושין הוא הסכם שנכתב ונחתם על ידי בני זוג שמעוניינים להתגרש. בהסכם זה מוסדרים כל הפרטים הרלוונטיים לחייהם של הזוג לאחר שיתגרשו, כמו משמורות על הילדים, חלוקת רכוש ועוד.

בני הזוג רשאים לכתוב הסכם גירושין לבדם, אך הם צריכים לפעול בשיקול דעת ובזהירות על מנת לא לעשות טעות משמעותית. כתיבת הסכם גירושין לזוג עם ילדים עשוי להיות מורכב הרבה יותר, אך הוא אפשרי בהחלט.

 

למה הסכם גירושין הוא חשוב?

הסכם גירושין הוא חשוב מאוד כיוון שהוא מעניק להחלטותיהם של בני הזוג באשר לעתידם מעמד משפטי נחרץ. כך בני הזוג יכולים להחליט מראש כיצד ינהלו את חייהם מעתה והלאה, מבלי חשש כי אחד הצדדים ישנה באופן דרסטי את ההחלטה.

לדוגמא, אם בני הזוג החליטו על משמורת משותפת בהסכם הגירושין, אחד ההורים לא יוכל להחליט באופן פתאומי כי הוא יהיה הורה משמורן יחיד, ובמקרה בו ירצה לערוך שינויים בהסכם הגירושין יהיה עליו לפנות לבית המשפט.

כמו כן, הרבה מהנושאים הנידונים בעת גירושין הם נושאים רגישים ומעוררי מחלוקת, כמו גובה דמי המזונות, חלוקת הכספים ועוד. יצירת הסכם גירושין משותף תאפשר שיתוף פעולה בפירוק החיים המשותפים על מנת שכל צד יוכל ללכת לדרכו מבלי לחשוש כי ימצא את עצמו בעתיד בבית משפט בשל סכסוך כספי או משפחתי.

אם כך, הסכם גירושין הוא החוזה שמכתיב כיצד ייראו חייהם של הצדדים לאחר שהם יתגרשו, מבלי לחשוש מהפתעות מיותרות או משינוי דעה קיצוני של אחד מבני הזוג.

 

מה הסכם גירושין צריך לכלול?

קודם כל, חשוב להבין שהסכם גירושין יש לערוך בצורה יסודית ומקיפה. כל התרשלות בכתיבת הסכם גירושין או דילוג על פרט מהותי עלול להוביל לכך שזוג יימצא את עצמו בעוד כמה שנים נלחם בבית משפט על רכוש או על משמורת.

על כן, יש לדאוג מראש שכל הפרטים הרלוונטיים יופיעו. ישנם מספר אתרים באינטרנט שמציעים טיוטה אפשרית להסכם גירושין. יש כמה פרטים קריטיים במיוחד שחובה לכלול בהסכם הגירושין –

 

חלוקת רכוש

רוב הזוגות הנשואים צברו רכוש משותף לאורך השנים, כמו בית, רכב, רהיטים וכסף. לכן, עליהם להחליט כיצד לחלקו ביניהם כבר במעמד הגירושין, על מנת למנוע סכסוך עתידי. אם ברצונם להשאיר את הבית שבבעלותם בידי האם, למשל, על האב להעביר את זכויותיו בהקדם ולהתחייב לכך בהסכם הגירושין.

 

חלוקת חובות

זוגות נשואים רבים חולקים חובות ומשכנתאות, וכעת שאינם נשואים, עליהם להחליט על חלוקת החובות ביניהם ובאיזה אופן.

 

חלוקת זכויות סוציאליות

זוגות רבים הם בעלי זכויות סוציאליות על פי פוליסות ביטוח, קרנות השתלמויות ופנסיות, ועל כן יש לחלקן.

 

ילדים

במידה שיש לזוג ילדים, יש החלטות רבות שעליהם לבצע על מנת להסדיר את הגירושין ואת יחסיהם עם הילדים. ראשית, יש להחליט על המשמורת, האם יש הורה משמורן או שההורים חולקים משמורת משותפת. במידה שאחד ההורים מתפקד כהורה משמורן, יש להסדיר את הסדרי הראייה והביקורים של ההורה השני.

בכפוף להסדרי המשמורת, על ההורים יש להחליט על גובה המזונות שישולמו, ועל ידי מי. חשוב להסדיר את עניין המזונות באופן יסודי ומקיף, שהרי ילדים כרוכים בהוצאות רבות ולא צפויות וחשוב להתייחס אליהן במעמד הסכם הגירושין.

על הזוג להכיר במגבלות הרבות הכרוכות בהיותם הורים גרושים ולהתייחס אליהן בהסכם הגירושין. לדוגמא, יש זוגות שמוצאים לנכון לציין בהסכם הגירושין כי הילד לא יוצא מישראל ללא הסכמה חתומה של שני ההורים, ואף בחרו להגביל את המרחק בין בתיהם למספר קילומטרים בודדים.

בנוסף, רצוי כי ההורים יגדירו כיצד הם מעוניינים לפתור מחלוקות עתידיות הקשורות לילדים – אם באמצעות גישור, סיוע מקצועי ועוד.

 

מתן גט לאישה

יש להסדיר את הדרישה למתן גט לאישה על ידי הגבר בהסכם הגירושין. יש להוסיף גם התייחסות לתוקפה של הכתובה שניתנה ביום הנישואין, שהרי גם היא כוללת בתוכה התחייבויות כספיות מצידו של הגבר.

 

כיצד עורכים הסכם גירושין?

לאחר כתיבת המסמך, יש לאשר אותו בבית המשפט לענייני משפחה או בבית דין רבני, שבכל אחד מהם ההליך מעט שונה.

 

בית המשפט לענייני משפחה

בבית המשפט לענייני משפחה יש להגיש בקשה משותפת לשני הצדדים לאישור הסכם הגירושין ולשלם עבורו אגרה. לאחר מכן יתקיים דיון של הצדדים בבית המשפט, כאשר הם רשאים להביא עורכי דין מטעמם או מגשר.

בית המשפט יוודא כי הצדדים חתמו על ההסכם מרצונם האישי והחופשי, ואם ההסכם התמקד בעקרון טובת הילד, ובמידת הצורך גם יבקש להוסיף שינויים בהסכם הגירושין. אם בית המשפט מוצא זאת לנכון, הוא יאשר את הסכם ויעניק לו תוקף של פסק-דין.

על מנת להסדיר את הגירושין באופן סופי, יש להגיש את ההסכם שעבר אישור בבית המשפט אל בית הדין הרבני.

 

בית הדין הרבני

בבית הדין הרבני, יש לפתוח תיק אישור הסכם גירושין, למלא טופס לאישור הסכם הגירושין, לשלם אגרה ולצרף את הסכם הגירושין החתום וצילום תעודות הזהות של הצדדים.

בדומה לבית המשפט, בית הדין הרבני גם הוא יוודא כי הצדדים דאגו לטובתם של ילדיהם וחתמו על ההסכם מרצונם החופשי.

ניתן לערער על החלטת בית הדין\בית המשפט לאשר או לא לאשר פסק דין. ערעור על החלטת בית המשפט לענייני משפחה יוגש עד 45 ימים מיום קבלת פסק הדין, וערעור על החלטת בית הדין יוגש עד 30 ימים מיום קבלת פסק הדין.

 

חתימת הסכם גירושין

לאחר שההסכם נחתם, הוא בעל תוקף אכיפה במוסדות הרלוונטיים, כמו בית משפט או ביטוח לאומי. אם הצדדים מעוניינים לבצע שינויים, יש להגיש בקשה לבית המשפט או בית הדין.

האם מומלץ לערוך הסכם גירושין ללא עורך דין?

ההחלטה על פרידה עבור זוג נשוי היא החלטה קשה מנשוא. כאשר מבינים שאין דרך ליישב את הסכסוך וצריך לפרק את החבילה, מבינים שזוהי רק ההתחלה של תהליך ארוך וכואב. זה נכון גם עבור זוגות צעירים ללא נכסים וילדים, אך בעיקר כאשר יש מעורבות של חלוקת נכסים ומשמורת עבור זוג שביסס תא משפחתי על כל המשתמע מכך. בחלק מהמקרים, אנשים מחליטים לערוך הסכם גירושין ללא עורך דין או מגשר, אך האם זה בהכרח הדבר הנכון והמומלץ ביותר? את השאלה הזו נבחן לעומק בשורות הבאות. 

 

באילו מקרים ניתן לעשות הסכמי גירושין ללא עורך דין?

הסכם גירושין ללא עורך דין אפשר לערוך בעיקר כאשר מדובר בזוג צעיר, שנשוי זמן קצר, ואין לו נכסים או ילדים. במקרים כאלו, קל מאוד להפריד כוחות ולהמשיך הלאה, כאילו היה מדובר בפרידה של זוג שאיננו נשוי. בנוסף, ניתן גם לנסח הסכם גירושין טוב באופן עצמאי כאשר הזוג חתם על הסכם ממון בטרם הנישואים, ובכך לזרז את התהליך, ללא עלויות נוספות, שכן כל אבני המחלוקת כבר הוסדרו עוד בטרם השניים עמדו מתחת לחופה. עם זאת, גם במקרים שנראים פשוטים, יש לפעמים בעיות ופרצות מסוכנות.

 

האם מומלץ לנסח הסכם גירושין בהסכמה ללא עו"ד?

חתימה על הסכמי גירושין ללא עורכי דין, כאמור, הם אינם מומלצים, ולבטח כאשר יש אנשים שמכירים את הפרצות בחוק. יש הרבה מקרים של אנשים שהעדיפו לנסח הסכם גירושין ללא עורך דין, התגרשו, וספגו תביעות של הרבה מאוד כסף לאחר הפרידה. יש דוגמאות של נשים שתבעו אחר סכום הכתובה, וגברים שתבעו משמורת בלעדית על הילדים לאחר שהנושא לא היה מוסדר בהסכם, או מוסדר בצורה חלקית בלבד. המורכבות של הנושא היא מאוד גדולה, ויש סיכון מובנה בתוך כל מסמך משפטי מחייב, שיכול להשפיע רבות על אנשים במשך המשך חייהם. לכן לא מומלץ לנסח הסכם גירושין ללא עורך דין.

 

הסכם גירושין בלי עורך דין – חיסכון בעלויות או פתח לצרות?

הניסוח של הסכם גירושין ללא עורך דין הוא על פניו דרך לחסוך בהוצאות שכר הטרחה, ואפשר לכאורה, לנסח את המסמך בעזרת נוסח כללי שאת עיקריו אפשר למצוא ברשת. מסמך שכזה יעבוד רק אם יש הדדיות ואמון מוחלט בין בני הזוג. אולם בגלל שמרבית הליכי הגירושין, לא מתקיימים ברוח טובה, יש כאן פתח גדול לצרות.

יש לאנשים הרבה מאוד דרכים להתנקם ולפגוע בבני הזוג לאחר הגירושין, במיוחד בנושא הכלכלי ובאמצעות הילדים, שזה הדבר הנורא מכל. סיוע מעו"ד המתמחה בהסכמי גירושין זו הדרך היחידה להבטיח שכל הקצוות יסגרו כהלכה במסגרת הסכם הגירושין וששני בני הזוג יוכלו להמשיך בחייהם על מי מנוחות לאחר הגירושין. 

 

הבעייתיות בעריכת הסכם גירושין ללא עורך דין

הסכמי גירושין צריכים להיות מפורטים מאוד ולכסות כל אפשרות ריאלית של צד אחד לבצע פעולות חד צדדיות (משפטיות או לא) לאחר הגירושין עצמם. בהרבה מקרים, ובמיוחד כאשר מערכת היחסים לא משתפרת גם לאחר הגירושין, אחד הצדדים משתמש בכל היכולות והאפשרויות שלו כדי לפגוע בצד השני. כאשר יש פרצות בהסכמי הגירושין, הצד הדומיננטי מחזיק ארגז כלים גדול מאוד בכל הנוגע לנקמה ופגיעה כלכלית וחברתית. הסכנה היא מהותית ויכולה להוביל, במצבים קיצוניים, גם לפשיטת רגל או חוסר יכולת לראות את הילדים.

 

אישור הסכם גירושין בלי עו"ד מול בית המשפט

הנושא של אישור הסכם גירושין ללא עורך דין גם הוא מורכב, מפני שכאשר בני הזוג מתייצבים בבית הדין ללא ייצוג משפטי, השופט צפוי לעבור על המסמך בעיון רב כדי לראות שהוא שוויוני במידה סבירה. בנוסף, הצורך לקבל אישור בבית הדין הרבני קיים גם הוא, ואין אפשרות לדלג על השלב הזה אם לא עובדים עם עורכי דין מוסמכים. השופט יבדוק את הנושאים של חלוקת נכסים, חלוקת המשמורת, המזונות והכספים, אך לא ייכנס לעובי הקורה בנושא פרצות שהיו יכולות להימנע באמצעות עורך דין טוב המתמחה בתחום.

 

מדוע בתי המשפט מקשים על פתיחת הסכם גירושין מחדש במקרה של טעויות?

הסכמים משפטיים הם הסכמים מחייבים לכל דבר ועניין, ולבטח כאשר שני הצדדים חתומים עליהם. בתי המשפט לא מאפשרים פתיחת הסכמים משפטיים מכל זוג ללא צידוק מובהק לכך, והנושא של פתיחת הסכם גירושין ללא עורך דין אינו יוצא דופן.

לרוב, פתיחת הסכם גירושין, או כל הסכם אחר לצורך העניין, תתאפשר רק אם יוכח מעל לכל ספק שאחד הצדדים חתם על המסמך תוך כדי שהופעל עליו לחץ לא הגיוני, או שהוא הוטעה במזיד על ידי הצד השני או בא כוחו. טעויות יכולות לקרות, והן אכן קורות במסמכים משפטיים מחייבים. אולם כאשר לוקחים עורך דין עם היכרות של הנושא לעומקו, מורידים את מרווח הטעויות כמעט ל- 0, ואפשר להימנע מטעויות שיצריכו פתיחת ההסכם בשלב מאוחר יותר.

 

על חשיבות הליווי המשפטי בעריכת הסכם גירושים

ליווי משפטי הוא קריטי בהרבה מאוד נקודות בחיים, מקניית הדירה ועד הסכמי משמורת וגירושין. אף שזוגות רבים מתפתים לחתום על הסכם גירושין ללא עורך דין, חשוב לזכור שיש הרבה מאוד פרצות בחוק שאנשים יודעים לנצל, וליווי משפטי הוא בדיוק זה שימנע את זה. דוגמאות לבני זוג שהחליטו לנסות לחסוך בהוצאות סביב הגירושין ולנסח הסכם גירושין ללא עורך דין, יש לא מעט וברוב המקרים הניסיון להתגרש בזול התברר בדיעבד כבחירה שעולה לבני הזוג ביוקר. 

בדרך כלל, כאשר מדובר בתביעות או בנקמות, לא מדובר בסכומים קטנים, אלא בסכומים משני חיים שיכולים להכניס אדם לצרות שקשה עד בלתי אפשרי לצאת מהן. ליווי משפטי הוא נכון במיוחד להסכמי גירושין, בהם יש הרבה מאוד דם רע, ורצון לנקום באנשים אליהם הייתם קרובים מאוד. חשוב מאוד להסתייע בעו"ד מעולם דיני המשפחה עם ניסיון עשיר בניסוח הסכמי גירושין הוגנים ומפורטים, המיטיבים עם שני הצדדים בגירושין וגם עם הילדים. 

 

היעזרות בעורך דין גירושין 

כפי שניתן לראות, כתיבת הסכם גירושין ללא עורך דין הינה אפשרית, אך לא פשוטה כלל. על מנת להבטיח באופן מלא כי הסכם הגירושין מכסה לחלוטין את התחומים הגדולים והקטנים הרלוונטיים לחייכם, מומלץ בחום להיעזר בעורך דין לענייני משפחה.

עורך דין מנוסה לגירושין יידע לצפות תרחישים אפשריים ולנסח הסכם גירושין שתואם את אורח חייכם וצרכי משפחתכם. אמנם כתיבת הסכם גירושין ללא עורך דין מהווה צעד חסכני, אך אין חלופה לסיוע משפטי – היעזרות בעורך דין להסכם הגירושין עשויה לחסוך מכם להתייצב בעוד מספר שנים בבית המשפט בשל סכסוכים שיגזלו מכם משאבים כספיים ונפשיים רבים, כיוון שבמועד כתיבת ההסכם לא הייתם ספציפיים מספיק או מדויקים מספיק.

עורכת הדין הלנה שמחי שמחה להזמינכם ליצור קשר עם משרדה על מנת לקבל סיוע משפטי מקצועי ומותאם לכם. נשמח לעמוד לשירותיכם בכתיבת הסכם הגירושין, על מנת שתוכלו לדעת בלב שקט כי עשיתם כל שביכולתכם על מנת לדאוג לעתידכם ולעתיד ילדכם.

הסכם גירושין ללא עורך דין
הסכם גירושין ללא עורך דין

שאלות ותשובות - הסכם גירושין ללא עורך דין

הסכם גירושין הוא מסמך מחייב, חוזה, שמנוסח בין שני בני הזוג בעת הגירושין. ההסכם בא להסדיר את החלוקה וההסכמות בין בני הזוג בכל תחומי החיים כמו בממון והנכסים שצברו, במשמורת על הילדים המשותפים, ובמזונות.

הסכם גירושין צריך להכיל את החלוקה בין בני הזוג באופן המקיף והרחב האפשרי. כך עליו לכלול את חלוקת הפיננסיים והנכסים, החובות, המשמורת על הילדים, המזונות – ועוד רבים. על הסכם הגירושין לכלול את כל החלוקות וגם את אופן יישוב הסכסוכים העתידיים כדי להיות מקיף ככל האפשר.

ניתן לערוך גם הסכם גירושין באופן עצמאי וללא מעורבות עורך דין. זו דרך שאינה מומלצת על פי רוב כי מדובר במסמך כה קריטי וגורלי, וחשוב שכל צד יוודא שהאינטרסים שלו נשמרים ושלא מדובר בחוזה שיהיה ניתן בהמשך לפרוץ או להיפגע ממנו.

ליווי עורך דין הנו קריטי וחשוב בכל הנוגע לחתימה על הסכמים ובמיוחד בהסכם גירושין שנוגע לכל אספקט ועניין בחיינו. מאחר ומדובר בסכומים משני חיים, ובחיים האישיים והילדים שלנו, ליווי משפטי הוא חשוב עוד יותר.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader