העלמת כספים בגירושין

גירושין הם מצב מאוד לא נעים ולא פשוט מבחינה רגשית, כלכלית וחברתית. לצערנו הרב, לעיתים מתווסף לכך החשש כי בן הזוג שלנו מסתיר מאיתנו נכסים שווי ערך, שהעלמתם עשויה לפגוע בחלוקת הרכוש השוויונית בגירושין ולפגוע כלכלית בנו ובילדינו. מאמר זה יסביר כיצד מתבצעת העלמת כספים בגירושין, ולאילו פרטים יש לשים לב וכיצד יש לפעול בנדון.

 

העלמת כספים בגירושין – הגדרה

גירושין הוא הליך שמעלה מתחים רבים בין בני הזוג. בין היתר, בני הזוג צריכים להחליט החלטות דרמטיות לגבי עתיד הרכוש שלהם, מקום מגוריהם, אופן גידול ילדיהם ועוד. 

לצערנו, לפעמים מקרים כאלו גורמים לאחד מבני הזוג לפעול בצורה לא ראויה, ולנקוט בצעדים קיצוניים ואפילו לא חוקיים כמו הסתרת כספים מבן הזוג השני, על מנת להימנע מחלוקתו במסגרת הליך הגירושין. 

העלמת כספים בגירושין יכולה להתרחש בשתי דרכים שונות – אם בן הזוג מעולם לא עדכן מראש את בן הזוג השני על קיום נכסים אלו מלכתחילה, או אם בן הזוג לא כלל את נכסים אלו בספירת הנכסים שנעשית בעת הגירושין. 

העלמת כספים בגירושין היא כמובן אסורה, שהרי לבן הזוג השני יש זכות לקבל נתח מסוים מכספים אלו, והעלמתם תוביל לכך שבן הזוג לא יקבל את הכסף שהוא זכאי לו, שבמקרים רבים מגולם בדמי המזונות ומשמש לטובת כלכלת הילדים המשותפים. 

העלמת כספים בגירושין

 

חלוקת נכסים בגירושין 

ראשית, נסביר כי כל זוג מתגרש צריך לחלק את הנכסים המשותפים, לרבות כספים, נדל"ן, רכב, מיטלטלין וזכויות סוציאליות כמו קופות גמל וקרנות השתלמות.

בין אם הם בוחרים לחלק באופן שווה את הנכסים ובין אם לא, עליהם להחליט על ייעודם. 

על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג, כל אחד מבני הזוג זכאי לחצי מהרכוש שיש להם במשותף, מלבד נכסים שהתקבלו בירושה או במתנה, או נכסים שהיו לאחד מבני הזוג טרם הנישואין.

חוק יחסי ממון בין בני זוג יחול רק כאשר בני הזוג לא חתמו הסכם יחסי ממון, שהרי הוא מחליף את כללי החוק באשר לחלוקת הרכוש. 

על זוגות שלא הצליחו להגיע להסכמה על חלוקת הרכוש במסגרת הסכם גירושין יחול הסדר איזון משאבים, כל עוד נישאו לאחר 01.01.1974. הסדר איזון משאבים חל לאחר מתן הגט ופקיעת הנישואין באופן רשמי, והוא נעשה באמצעות ביצוע הערכת שווי לנכסים.

אם לאחר ניכוי חובות ונכסים שלא חל עליהם ההסדר, שווי נכסיו של אחד מבני הזוג גבוה משווי נכסי בן הזוג השני, על הראשון להעניק לשני חצי מההפרש, באמצעות מתן כספים או מתן נכס באותו השווי.

במקרים מסוימים, בית המשפט רשאי להורות שהנכסים יחולקו באופן לא שוויוני, ואפילו לכלול נכסים שההסדר לא חל עליהם.

בית משפט יכול להורות על כך במקרים של אלימות מצד אחד מבני הזוג כלפי בן הזוג השני, במקרים בהם אחד מבני הזוג מרוויח משכורת משמעותית יותר מבן הזוג השני, וגם במקרים בהם אחד מבני הזוג הבריח נכסים משותפים או שהסתיר הכנסות שלא דיווח עליהן. 

איך מתבצעת העלמת הכספים בגירושין?

ברוב המקרים, בן הזוג שמעלים כספים ונכסים מעביר את הבעלות בהם לצד שלישי, כמו חשבונות בנק זרים, קרוב משפחה ועוד. לפעמים העלמת הכספים נעשית באמצעות חוזה למראית עין, שהוא חוזה פיקטיבי שנועד ליצור מצג של מצב משפטי תקין על אף שהוא נעשה לצרכי העלמת נכסים בלבד. 

 

מה ניתן לעשות בנידון?

ראשית, במקרים רבים בני הזוג יכולים להרגיש מראש כי בן הזוג השני עתיד לעשות מעשה כזה. במקרה כזה, כדאי לנסות למנוע את המצב מראש באמצעות היוועצות עם עורך דין.

ייתכן שהצעד הנכון ביותר יהיה חקירת מצבו הכלכלי של בן הזוג השני באמצעות חוקר פרטי. 

אם בחקירה יתגלה כי בן הזוג בתהליכי העלמת כספים או מתעתד לעשות זאת, ניתן לפנות לבית המשפט על מנת להוציא צו לסיכול העלמת הכספים. לדוגמא, בית המשפט רשאי להטיל על בן הזוג חובת דיווח על פעולות כספיות או לחייב אותו לבצע פעולות רק בכפוף לאישורו של בן הזוג השני. 

במקרים בהם התגלה כי בן הזוג העלים כבר נכסים או כספים החשובים להערכת שווי הנכסים, בית המשפט רשאי "לקנוס" את בן הזוג המבריח במתן סכומי כסף גבוהים יותר במסגרת הגירושין. 

כמובן שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם העלמת נכסים היא לנסות למנוע אותה מראש, ולהישאר עירניים לפעילותו הפיננסית של בן הזוג. עם זאת, לא תמיד אפשר לעשות זאת וגם לא תמיד יש סימנים מטרימים מראש. 

 

קבלת ליווי מעורך דין גירושין 

אם יש לכם חשד, ולו הקטן ביותר, לכך שבן הזוג שלכם מעלים כספים ונכסים לקראת הגירושין, מומלץ ליצור קשר בהקדם עם עורך דין המתמחה בגירושין ובהעלמת כספים.

עורך דין מיומן יידע להצביע על נורות אדומות שיש לשים לב אליהן במהלך הגירושין, ועל דרכים אפשריות לחשוף את ההברחה. 

בנוסף, יש דרכים רבות בהן ניתן לפצות אדם שבן זוגו העלים ממנו כספים ונכסים במועד הגירושין, ולכן חשוב שתיעזרו בעורך דין המתמחה בתחום על מנת להבין מהם אפיקי הפעולה שעומדים בפניכם. 

חשוב להבין כי ככל שתפעלו מהר יותר, כך יגדל הסיכוי לאתר את הנכסים בזמן, בעוד שהמתנה ארוכה עשויה להקל על בן הזוג להבריח את הנכסים למסתור שאי אפשר לגלות.

על אף אי הנעימות הכרוכה בדבר, אל תהססו לדרוש את הכסף שמגיע לכם! לכסף שניתן בגירושין יש משמעות אדירה להתאוששות הכלכלית הכרוכה בהיפרדות מבן זוג מפרנס, ובייחוד אם הוא היה המפרנס היחיד בבית. כמו כן, מדובר בכסף שאמור להיכלל בדמי המזונות שבן הזוג צריך לשלם, ועל כן הוא קריטי לטיפול בצרכיהם של הילדים. 

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה, ובגירושין בפרט. משרנו מזמין אתכם ליצור קשר בהקדם האפשרי על מנת שנוכל לזהות האם נלקח מכם כסף שמגיע לכם, ונעזור לכם לקבלו בחזרה. משרדנו בעל הצלחות רבות בתחום וישמח לעמוד לשירותכם כך שתוכלו למצות את כל הזכויות שמגיעות לכם בהליך הגירושין.

העלמת כספים בגירושין
העלמת כספים בגירושין

שאלות ותשובות - העלמת כספים בגירושין

בעת גירושין, בני הזוג צריכים להגיע להסכמות והחלטות בנוגע לעתידם וכן גם בנוגע לחלוקה הכלכלית בניהם. במקרים מסוימים, אחד מבני הזוג מעלים ומסתיר כספים מבן הזוג השני כדי לשמור אותו לעצמו ולא לחלוק אותו עם בן הזוג.

העלמת כספים בגירושין כמובן אינה מותרת, שכן מדובר בפגיעה בזכות בן הזוג השני, ובלקיחה אקטיבית של חלק מהכסף שמגיע לו בהסדר הגירושין. העלמת כספים בעייתית גם כי חלוקת הכספים בעת הגירושין משפיעה גם על קביעת סכום המזונות בהמשך.

העלמת כספים בגירושין נעשית על ידי מגוון דרכים שונות בניהן הדרכים הנפוצות הן על ידי העברת הכספים באופן זמני לחשבון בנק זר, לקרוב משפחה, וכדומה.

עורך דין גירושין המתמחה בעולם הגירושין והעלמת הכספים, יכול מתוך ניסיונו והשכלתו לחשוף את ההעלמה, להצביע על דרכים אפשריות כדי לחשוף אותה, ולסייע ככל הניתן בייצוג מיטבי של בן או בת הזוג.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader