האם הבעל חייב לתת גט?

כידוע, בהיות מדינת ישראל מדינה יהודית, כל דיני הנישואין והגירושין בקרב יהודים צריכים לעבור תחת קורת הגג של בית הדין הרבני. בהתאם לכך, אישה שמעוניינת להתגרש מבעלה זקוקה לסיבות מוצדקות לכך שיסכים לתת לה גט. אם הבעל אינו מסכים, יש כמה צעדים שבית הדין הרבני יכול לנקוט על מנת להשיג את הגט המיוחל.

 

נישואין וגירושין בישראל

כאמור, יהודים בישראל יכולים להתחתן ולהתגרש רק לפי ההלכה היהודית, כדת משה וישראל. הגט הוא המסמך באמצעות הגבר "מגרש" את האישה מנישואיהם, אך לא ניתן לקבל אותו אלא אם הוא מסכים להעניקו. זו הסיבה שבגללה נשים, שבעלן נעלם או שאינו במצב רפואי מתאים לתת גט, נותרות עגונות.

יש מספר עילות שמצדיקות את רצונה של האישה להתגרש מהגבר –

  • היות הבעל עקר ולא מסוגל להביא ילדים לעולם.
  • בעל שאינו משלם מזונות.
  • בעל שבוגד באשתו.
  • בעל המכשיל את אשתו וגורם לה לעבור על חוקי הדת.
  • מצב רפואי או מום רפואי שהבעל לא סיפר עליו לאישה טרם נישואיהם.
  • בעל שנוהג באשתו באלימות פיזית או מילולית.

חשוב להבין שללא עילה מוצדקת, האישה לא תוכל לבקש מבעלה גט. רק כאשר בית הדין הרבני יכיר בהצדקה של האישה להתגרש מבעלה, הוא יוכל לסייע לה לקבל גט מבעלה.

 

מהי סרבנות גט?

סרבנות גט הוא מושג שמתאר את סירובו של הבעל להעניק גט לאשתו, ומוביל לכך שהיא כלואה בנישואין האלו גם אם אינה מעוניינת בכך. היא יכולה לעזוב את הבית אך מבחינת החוק – על כל מה שכלול בו, לרבות מעמד הילדים והצורך בתשלום מזונות – היא נשואה.

 

התנהגות בריונית

התנהגות בריונית זו היא בעייתית מאוד ופוגעת משמעותית בחירותה של האישה. בשל היותה נשואה, היא אינה יכולה ליצור מערכת יחסים חדשה גם כשהיא עגונה, בגלל שהדבר ייחשב ניאוף ויכול לפגוע ביכולתה לממש את הכתובה ולקבל מזונות. כמו כן, יחול עליה 'דין נואפת', שלפיו האישה אינה יכולה להינשא לאדם שקיימה עמו יחסי מין בזמן שהייתה נשואה לאחר, וילדיהם יחשבו ממזרים.

כאשר הגבר מסרב להעניק גט בשל רצונו להיעזר בכוח הזה כקלף מיקוח, מדובר בסחטנות גט. בסחטנות גט, הגבר לא יעניק גט עד שיקבל את מה שירצה, כמו הסכמה למשמורות או חלוקת נכסים בגירושין לפי רצונו האישי.

מה ניתן לעשות?

כאמור, הסמכות העיקרית לטיפול בסרבנות גט היא בית הדין הרבני. בית הדין הרבני מגנה סרבנות גט, אך הלכה למעשה אינו יכול להכריח את הבעל להעניק גט כיוון שאז הגט יהיה מעושה ולא מרצון, וזה אסור על פי ההלכה.

על מנת לעקוף את זה, בית הדין יכול לפסוק כי על הבעל לגרש את אשתו, ויכול להטיל סנקציות קשות על הבעל, שיגרמו לו לוותר ולהעניק גט. יש מספר סנקציות מרכזיות שבית הדין הרבני יכול להטיל על הבעל:

  • צו איסור יציאה מהארץ
  • הטלת עיקולים על רכושו וכספו של הסרבן
  • הגדרת הסרבן כלקוח מיוחד בבנק
  • איסור על החזקת רישיון נהיגה
  • איסור על עבודה כעורך דין
  • איסור על התמנות למשרה בשירות הציבורי
  • מאסר בפועל

 

העזרות באפיק אזרחי

בנוסף, האישה יכולה להיעזר באפיק האזרחי ולתבוע את הבעל בתביעה נזיקית לשם קבלת פיצויים. זו אופציה שנשמרת לאישה גם שנים לאחר שניתן הגט, ואפילו לאחר מותו של הבעל. את התביעה ניתן להגיש בעילה של עוגמת נפש, אובדן שמחה ועוד. תביעה זו יכולה להניב לאישה פיצויים גבוהים מאוד, ואף להוסיף ללחץ שמוטל על הבעל להעניק את הגט.

 

איך אפשר להימנע מהמצב זה מלכתחילה?

לא ניתן למנוע מצב זה לחלוטין, אז אפשר לנקוט באמצעי זהירות מסוימים: לדוגמא, ניתן לכתוב הסכם קדם נישואין או להוסיף נספח לכתובה, לפיהם כל עיכוב במתן גט יוביל לקנס כספי מסוים. אמנם כך לא ניתן למנוע לחלוטין סרבנות גט, אך הדבר מהווה תמריץ משמעותי עבור הבעל להעניק גט.

 

היעזרות בעורך דין המתמחה בסרבנות גט

אם מצאתן את עצמכן בסיטואציה בה בעלכן מסרב להעניק גט, נמליץ לכן לגשת במהרה לעורך דין לענייני משפחה המתמחה בסרבנות גט. חשוב להבין כי הסירוב להעניק גט יכול לפגוע באופן משמעותי בחייכן, ואין לאפשר לכך לקרות. כמו כן, סרבנות גט עשויה לגרום לכן להתפשר בתנאי הגירושין, כמו בהסדרי המשמורת או חלוקת הנכסים, ולא נרצה לתת לזה לקרות, שהרי צעד זה עשוי לפגוע בך או בילדייך.

זכרו, על אף שאנחנו חיות במדינה יהודית, אין הדבר אומר שאנחנו לא זכאיות לחירות שלנו. בית הדין הרבני יכול לסייע, אך רצוי ומותר אף להיעזר באפיק האזרחי, כמו תביעה נזיקית. סרבנות גט היא התנהגות בריונית ומכוערת, ואין לתת לה מקום, ובוודאי שלא לתת לה לפגוע בחייכן או בחיי ילדיכן.

 

לסיכום

אנו מזמינות אתכן ליצור קשר עם משרדה של עורכת הדין הלנה שמחי, על מנת לקבל מידע על זכויותיכן ועל האפשרויות העומדות בפניכן. היעזרות בעורכת דין עשויה לשפר את סיכוייכן משמעותית, הן באכיפת צו הגירושין מול הבעל, הן בתביעה לשם קבלת פיצויים גבוהים.

משרד עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה וסרבנות גט בפרט, ומזמין אתכן ליצור קשר עמנו בהקדם, על מנת שנוכל לעמוד לצידך ולדרוש כי תקבלי כל מה שהחוק יכול להציע לך.

האם הבעל חייב לתת גט?
האם הבעל חייב לתת גט?

שאלות ותשובות - האם הבעל חייב לתת גט?

מסמך הגט הוא המסמך שלפי בית הדין הרבני, מגרש את האישה מהנישואים ומאשר את הגירושין. במקרה בו הבעל לא נותן גט לא ניתן את הגט ולהתגרש – וכך בעצם נשים רבות מעוניינות להתגרש, אך מאחר ובעלן לא נותן להן גט, הן נותרות בנישואיהן.

רצונה של אישה להתגרש הנו מוצדק לפי הרבנות ומצדיק מתן גט רק כאשר יש לו עילות מצדיקות כמו במקרים בהם הבעל בגד, הבעל מכשיל את שמירת המצוות של אשתו, לבעל מום רפואי שהאישה לא ידעה עליו, וכדומה.

מקרים בהם הבעל לא מוכן להעניק גט לאשתו, נחשבים לסרבנות גט. לפי החוק הבעל לא חייב לתת גט לאשתו ולכן מדובר במצב חוקי. במקרה כזה, האישה כלואה בנישואיה, ונחשבת לאישה עגונה שכן היא לא יכולה להתחתן מחדש ולהמשיך בחייה, אך גם לא יכולה להתגרש.

במקרים בהם הבעל לא מעוניין לתת גט והאישה נותרת עגונה – ישנם כמה סנקציות שבית הדין הרבני יכול להפעיל כדי לגרום לו לבסוף לוותר ולהעניק את הגט – בניהם צו איסור יציאה מהארץ, הטלת עיקולים, ואפילו מאסר בפועל.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader