גירושין חלוקת רכוש

רכוש הוא חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים, ועל כן חלוקתו ההוגנת בתהליך גירושין היא חשובה מאוד. זוגות רבים המצויים בהליך גירושין מוצאים את עצמם נאבקים על הרכוש שצברו ביחד ובנפרד, ולעיתים קרובות המאבקים הללו מגיעים לכותלי בית המשפט והופכים למכוערים למדי. מאמר זה יסביר כיצד חלוקת רכוש נעשית בהליך גירושין, מה האפשרויות העומדות בפני הצדדים וכיצד עורך דין גירושין יוכל לסייע בחלוקת רכוש.

 

חלוקת הרכוש בגירושין בישראל

דמיינו את המצב הבא – אתם מסיימים את נישואיכם, ולצד האובדן הגדול הכרוך בסיום הזוגיות, אתם נאלצים להתמודד עם אובדנם של מכוניתכם, דירתכם, כספים רבים וכן הלאה. כמובן שמדובר במצב מקומם מאוד, שמותיר את בן הזוג המופסד ללא נכסים מספיקים על מנת לפתוח בדרך חדשה.

בדיוק לשם כך, קיימים דיני חלוקת הרכוש, אשר נועדו על מנת להסדיר את הסוגיות השונות הקשורות לחלוקת רכוש שבהליך הגירושין.

ניתן לחלק את אופן חלוקת הרכוש בגירושין בישראל לשניים – חלוקה בהתאם לחזקת השיתוף, אשר חלה על זוגות שנישאו לפני חקיקת חוק יחסי ממון ב- 1.1.1974, וחלוקה בהתאם לחוק יחסי ממון החל מיום כניסתו לתוקף.

איזה רכוש נהוג לחלק בגירושין?  לפי החוק, כל רכוש שהזוג צבר בשנות נישואין ניתן לחלק, לרבות נדל"ן, זכויות פנסיוניות, מיטלטלין, נכסים, כספים, קופות גמל, מניות, נכס עסקי ואפילו חובות.

 

נישואים לפני 1.1.1974 – חזקת השיתוף

חזקת השיתוף הינה כלל משפטי שחל על כל בני הזוג שנישאו לפני 1.1.1974 וכעת מתגרשים. לפי כלל זה, על בני הזוג לחלק שווה בשווה כל רכוש שצברו במהלך נישואיהם. לצורך העניין, גם אם אדם קנה דירה במהלך נישואיו ורשם אותה על שמו בלבד, היא עדיין תיחשב כנכס שעל בני הזוג לחלק את שוויו ביניהם.

עם זאת, רכוש שהתקבל בירושה, במתנה או רכוש שבני הזוג הביאו עמם לנישואיהם (כמו דירה שנרכשה טרם הכניסה לנישואין) יישאר אצל בן הזוג המחזיק בבעלות בנכס. גם לכלל זה יש חריגים – בית המשפט רשאי לפסוק שנכס יחולק בין בני זוג כאשר אחד מהצדדים השקיע בנכס תמורה משמעותית גם אם הוא אינו "שלו".

 

נישואים אחרי 1.1.1974 – חוק יחסי ממון בין בני זוג

כאמור, על כל זוג שנישא לאחר ה- 1.1.1974 יחול חוק יחסי ממון בין בני זוג אשר יסדיר את חלוקת הרכוש בין הצדדים. חוק זה קובע כי כל הרכוש שבני הזוג מחזיקים בו יחולק באופן שווה מתוך עיקרון "איזון משאבים". גם בחלוקת רכוש הנעשית במסגרת חוק יחסי ממון בין בני זוג ניתן להותיר בידי אחד הצדדים את הנכסים עמם הגיע לנישואין או שקיבל אותם בירושה, אלא אם הצד השני הוכיח כי בפועל שני הצדדים הכירו באותו הנכס כמשותף.

הסכם ממון – חלוקת רכוש המוסכמת על הצדדים

בידי הצדדים האפשרות לכתוב הסכם ממון על מנת לקבוע מראש כיצד יחלקו את נכסיהם במקרה של גירושין. הסכם ממון הוא למעשה חוזה משפטי לכל דבר ועניין, שאותו בני הזוג יכולים לכתוב כהסכם טרום נישואים או במהלך נישואיהם.

למעשה, הסכם ממון מהווה אלטרנטיבה לחלוקת הרכוש האוטומטית בנעשית בסיומם של הנישואים או במקרה בו אחד מבני הזוג נפטר. הסכם ממון הינה דרך מצוינת להבטיח כי הגירושין יתנהלו באופן היעיל והנעים ביותר, ללא מעורבות משפטית וללא סכסוך בין הצדדים.

 

מה נהוג לכלול בהסכם ממון?

היות ומטרתו של הסכם ממון היא להסדיר את חלוקת הרכוש בגירושין בין הצדדים, נהוג לכלול בהסכם ממון פירוט מלא של רכושם של בני הזוג ולקבוע כיצד יחולק. ההמלצה הטובה ביותר היא לא להשאיר "חורים" בהסכם הממון, אלא לוודא שכל פיסת רכוש מופיעה בו כך שלא יהיה פתח לפרשנות.

על מנת להעניק להסכם הממון תוקף משפטי, יש להביאו לאישור בבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין האישי (כמו בית הדין הרבני, בית הדין השרעי וכן הלאה). בית המשפט יוודא כי ההסכם נחתם מרצונם המלא של הצדדים ואינו נובע מכפייה או השפעה בלתי הוגנת.

אם אחד הצדדים ירצה לשנות את הסכם הממון בעתיד, הוא יידרש לקבל את הסכמתו של בן הזוג השני ולהביא את ההסכם החדש לבית משפט. אם לא, ייאלץ לפנות לבית משפט ולטעון כי הסעיף הרלוונטי נחתם שלא בהסכמתו המלאה.

 

כיצד עורך דין גירושין יוכל לסייע בחלוקת הרכוש?

אם אתם או אחד מיקיריכם ניצבים בפני גירושין, אנו ממליצים לכם בחום ליצור קשר עם עורך דין המתמחה בדיני גירושין על מנת שיסייע לכם בהסדרת הרכוש.

ראשית, עורך דין המתמחה בגירושין ובחלוקת רכוש יוכל לסייע לכם לקבל בעלות בנכס שכביכול אינכם זכאים לו לפי הלכת השיתוף או חוק יחסי ממון בין בני זוג. כאמור, אם תוכלו להוכיח תרומה ממשית לנכס או לחייו של בן הזוג, ייתכן כי תוכלו לקבל זכאות בנכס. בעבר, נשים הצליחו לקבל בעלות משותפת בנכס שהיה שייך לבעליהן כיוון שגידלו את ילדיהם ופעלו לטיפול במשק הבית.

הוכחת זכאותכם לבעלות לנכס תהיה כמעט בלתי אפשרית ללא סיוע של עורך דין המתמחה בדיני משפחה, שהרי יש צורך בבקיאות מלאה בפסיקות בית המשפט העדכניות ביותר ובדיני המשפחה הרבים והמסועפים על כל גווניהם.

שנית, תוכלו להיוועץ עם עורך דין באשר לכדאיות שלכם לכתוב הסכם ממון או הסכם גירושין. עורך דין יוכל להסביר לכם על היתרונות ועל החסרונות, ובמידת הצורך, לסייע לכם ליצור חוזה משפטי מחייב אשר מקיף את כל תחומי חייכם ואינו משמיט שום פרט קריטי.

שלישית, במקרים של סכסוך או אפילו תקשורת לקויה בין בני הזוג, עורך הדין המתמחה גם בגישור יוכל לנהל גישור מונחה בין בני הזוג על מנת להגיע להסכמה. באמצעות הנחייתו של עורך הדין המגשר, בני הזוג יוכלו לנהל שיח נעים יותר ומתחשב יותר, אשר סביר להניח כי יניב תוצאה טובה יותר מסכסוך אגרסיבי בבית המשפט.

כך, באמצעות גישור, תוכלו להימנע מסכסוך בכותלי בית המשפט לענייני משפחה ולשמור על קשר טוב יותר עם בן זוגכם לשעבר. בנוסף, תוכלו להשיג תוצאות רצויות יותר אשר יתאימו לשני הצדדים ויספקו את כולם.

מיותר לציין שגישור אינו מתאים לכל זוג מתגרש, אלא רק לאלו שמחזיקים בתשתית מסוימת של הדדיות והתחשבות, ומוכנים לבוא לקראת הצד השני על מנת להשיג פשרה הולמת.

גירושין הינו, ללא ספק, אחד מההליכים הפחות נעימים שאדם יכול לעבור בחייו. עם זאת, באמצעות הליווי המתאים והגישה הנכונה, תוכלו לצלוח אותו בשלום ועם הפסדים מינימליים ואפילו אפסיים. עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בגישור ובדיני משפחה, ותשמח ללוות אתכם בהליך גירושין וחלוקת רכוש עד שתקבלו את מבוקשכם.

גירושין חלוקת רכוש
גירושין חלוקת רכוש

שאלות ותשובות - גירושין חלוקת רכוש

כאשר בני זוג מתגרשים, עליהם לקבוע כיצד יחולק ביניהם הרכוש שהם צברו יחד במהלך שנות נישואיהם. חלוקה זו מתבצעת בהתאם לחוק יחסי ממון או בהתאם לחזקת השיתוף, כתלות בשנת הנישואין של בני הזוג.

לפי חוק יחסי ממון, הרכוש אותו נהוג לחלק הוא הרכוש שנצבר על ידי בני הזוג ביחד לאחר נישואיהם. רכוש זה כולל נכסי מקרקעין (כמו נדל"ן), נכסי מיטלטלין (כמו מכוניות), זכויות פנסיוניות, מניות, כספים, קופות גמל ועוד.

במידה ובני הזוג התחתנו לפני 1.1.1974, תחול עליהם חזקת השיתוף. במידה והם התחתנו לאחר תאריך זה, יחול עליהם חוק יחסי ממון. במידה ובני הזוג רוצים לקבוע בעצמם את החלוקה, הם יכולים לקבוע זאת בהסכם ממון.

כן. עורך הדין ייעץ לבני הזוג כיצד לחלק את הרכוש שלהם, ויוכל גם לגשר על סכסוכים שיצוצו בין בני הזוג בחלוקת הרכוש. 

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader