ייצוג עורך דין בבית דין רבני

בישראל, בענייני נישואין וגירושין, לדין הדתי מעמד בכיר. בשל כך, לבית הדין הרבני סמכות עליונה בנוגע להליך הגירושין עצמו וסמכות מקבילה בנוגע לניהול כלל הנושאים הקשורים ונלווים לגירושין. בכך, ייצוג של עורך דין בבית הדין הרבני הינו שונה מייצוג בבית משפט לענייני משפחה ולכן נדרשת התאמה ספציפית בעניין.

 

ייחודיות הדיון בבית דין רבני 

בית הדין הרבני פועל על פי ההלכה היהודית ודיני המשפט העברי, בכך הוא שונה מבתי המשפט בארץ ופועל אחרת מבית המשפט לענייני משפחה. כאמור, לבית הדין סמכות ייחודית בהתרת נישואין ומתן הגט בגירושין וסמכות מקבילה בשאר הנושאים, כל עוד הם נכחו וצורפו לתביעת  הגירושין.

בבית הדין הרבני הדיין הוא פעיל יותר מאשר בבית המשפט, הוא אקטיבי מאד ופועל למען חקר האמת. בנוסף, בבית דין רבני לא קיים הכלל של 'סופיות הדיון' כמו במשפט האזרחי מפני שתמיד עומדת האפשרות לחזור לדון ולחקור את האמת בכל פסיקה. 

 

ייחודיות ייצוג עורך דין בבית דין רבני

גם בבית משפט לענייני משפחה וגם בבית הדין הרבני אנשים מתדיינים באמצעות ייצוג שלהם בפני הערכאה השיפוטית על ידי אדם המורשה בכך. בבתי משפט אזרחיים העיקרון הוא שייצוג נעשה באמצעות עורך דין מוסמך, לעומת בתי דין רבניים אשר אינם מחייבים ייצוג על ידי בעל סמכות, ומאפשרים גם למתדיינים להיות מיוצגים על ידי מורשה היכול להיות או עורך דין או טוען רבני. 

טוען רבני 

כאמור, לטוען רבני יש סמכות ייצוג רק בפני בית הדין רבני בתחומי המשפחה והגירושין. למעשה יש לטוען הרבני תפקיד מקביל לזה של עורך דין. לטוען הרבני ידע נרחב בענייני הלכה ובכל הקשור לדיני משפחה על פי המשפט העברי וכדי שיקבל רישיון עליו ללמוד ארבע שנים במוסד המוכר על ידי הרבנות ולעמוד במבחני הכשרה מורכבים. פסיקה תקדימית של בית המשפט העליון מלפני כמה עשורים פתחה את האפשרות גם לנשים להיות טוענות רבניות, דבר אשר מאפשר ייצוג הולם ומתאים לנשים רבות הבאות להתדיין בבית הדיון הרבני.

 

טוען רבני ועורך דין

כאמור, אין חובת ייצוג בבית הדין הרבני אך הדבר כדאי, וניתן לעשות זאת גם באמצעות עורך דין וגם באמצעות טוען רבני. בגלל שהטוען הרבני בקיא מאד בהלכה היהודית הוא מבין לעומק את ההתנהלות ההלכתית ואת הדרך בה מקבלים החלטות ופוסקים בבתי הדין הרבניים, ויש לו עדיפות ויתרון בהתמצאותו שם.

אילו כלל ענייני הגירושין נידונים בבית הדין הרבני יש צורך בטוען רבני אשר מבין את ככלי המשחק ויוכל לתת ייצוג מתאים. לעיתים קרובות עורכי דין וטוענים רבניים עובדים יחד בשיתוף פעולה, או שעורכי דין משמשים גם כטוענים רבניים וכך הייצוג המשפטי הניתן הוא מקיף ומקצועי גם בענייני ההלכה במסגרת הדיונים בבית הדין הרבני וגם בעניינים המשפטיים – אזרחיים בבתי המשפט לענייני משפחה. 

 

ההבדל בין טוען רבני לעורך דין

עצם ההכשרה של עריכת הדין היא שונה מזו של טוען רבני. אמנם קיימים כמה תחומים בהם לשני בשני התפקידים נדרשת מומחיות וידע משפטי רחב, אך התפקידים שונים במהותם וההבדל העיקרי בין השניים טמון במערכת הדינים החלה על התפקיד: בעוד עורך דין המתנהל בבתי משפט אזרחיים פועל על פי חוקי המדינה, הטוען הרבני פועל על פי כללי ההלכה היהודית.

כך, למרות שלעורך דין סמכות לייצג בשתי הערכאות, אין ספק שלטוען הרבני בבית הדין יתרון מובהק בשל הבנתו הרחבה בתחום. עם זאת, הטוען הרבני מוגבל לבית הדין בלבד ולכן ייצוג כפול על ידי עורך דין בבית המשפט וטוען רבני בבית הדין מהווה טרחה ומייקר את העלויות. לכן בפתרון האידיאלי הוא ייצוג על ידי עורך דין אשר בקיא מאד בענייני גירושין ובהליכים בבית הדין הרבני ויכול לתת ייצוג הולם גם בין כותלי בית הדין הרבני וגם בבית המשפט לענייני משפחה.

לסיכום, עניין הייצוג המשפטי בבית דין רבני הינו מורכב יותר ודורש מומחיות ספציפית בענייני ההלכה ולכן על מנת לקבל ייצוג משפטי הולם יש צורך לפנות לעורך דין בקיא בתחום הגירושין ובפרט כזה המתמצא בבית הדין הרבני. פנו עוד היום לעורכת הדין הלנה שמחי לפגישת ייעוץ בנושא!

ייצוג עורך דין בבית דין רבני
ייצוג עורך דין בבית דין רבני

שאלות ותשובות - ייצוג עורך דין בבית דין רבני

בית הדין הרבני הוא בית הדין המורשה לפי החוק בסמכות ענייני נישואין וגירושין בישראל, לצד בית המשפט לענייני משפחה שמחזיק בזכויות וסמכויות גם כן. הוא פועל לפי ההלכה היהודית ודיני המשפט העברי ולכן דרכיו שונות מבית המשפט.

לעומת בתי משפט אזרחיים ורגילים המוכרים לכולנו, בית הדין הרבני שונה בחוקיו, פסיקותיו וכן גם באפשרויות הייצוג בו. לעומת בית משפט בו רק עורכי דין המוסמכים לכך יכולים לייצג מרשים, בבית הדין הרבני ניתן להיות מיוצגים גם על ידי מייצגים אחרים.

הטוען הרבני הוא אדם בעל סמכות ייצוג שתקפה בבית הדין הרבני, אך לא בבתי משפט אחרים. תפקידו מקביל לתפקיד עורך הדין, אך ייחודי לבית הדין הרבני בלבד. הטוען הרבני עבר הכשרה ולמד מבחני הכשרה המתמקדים בדין היהודי ובבית הדין הרבני.

לעומת עורך דין שייצוגו תקף בכל בית משפט ובכל המדינה, טוען רבני יכול לייצג רק בכותלי בית הדין הרבני. ההכשרה שהם עוברים שונה, הדינים שהם למדו שונים, ועם זאת – שניהם ממלאים תפקיד דומה בבית המשפט הרבני ומייצגים בו.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader