מסורב גט

כולנו מכירים את המונח 'אישה עגונה', אך רובנו לא מודעים לתופעה רחבת היקף באותה המידה, וזה הסירוב של נשים לקבל את הגט של הבעל. סירוב גט זה מונע את הגירושין המיוחלים, ופוגע בחירותו של הגבר. עם זאת, לגברים יש פריווילגיות רבות במגרש המשחקים הרבני, ועל כן תופעה זו אינה בהכרח חייבת להפריע לאורח חייהם. זאת בשונה מסרבנות גט גברית, שעשויה לפגוע קשות באוטונומיה של האישה לנהל את חייה.

 

מי נחשב מסורב גט?

מסורב גט הוא גבר יהודי שאשתו מסרבת לתת לו גט, שהרי בדת היהודית גירושין אינם אפשריים כל עוד גט לא ניתן על ידי הבעל והאישה לא קיבלה אותו. סרבנות גט היא מצב בעייתי מאוד, שהרי היא פוגעת בחירותו של הגבר לצאת מנישואיו ולהינשא שנית.

 

סרבנות גט – ניסיון סחיטה?

פעמים רבות סרבנות גט נובעת מניסיון לסחוט את בן או בת הזוג השני. התנהגות זו מכונה 'סחטנות גט', ונובעת מרצונו של בן או בת הזוג להשתמש בגט כקלף מיקוח בגירושין. התנהגות זו, כמובן, אינה מקובלת, ועשויה לגרור סנקציות רבות מצד בית הדין הרבני.

 

במה שונה מסורב גט ממסורבת גט?

מסורבת גט, המכונה לרוב 'אישה עגונה', נעשית כזו כאשר הגבר מסרב לתת לה גט עבור הגירושין, וזאת בשונה ממסורב גט, שנעשה כזה בעקבות סירובה של האישה לקבל את הגט.

 

כיצד סירוב גט משפיע על הגבר?

הסירוב לקבל את הגט ברצון מצד האישה, משמעותו שהגבר אינו יכול להתגרש ממנה כחוק. עם זאת, בית הדין הרבני נוהג להתיר לגבר להינשא לאישה נוספת במקרה שאשתו נעלמה או סירבה לתת לו גט, וזאת בשונה מאישה עגונה, שאינה יכולה להינשא שנית כל עוד לא קיבלה גט מהגבר.

 

חשוב להכיר!

כמו כן, על הגבר לא חל 'דין נואפת', שזהו הדין שלפיו אישה שמקיימת יחסי מין עם גבר אחר בזמן שהיא נשואה – גם אם היא מסורבת גט – אינה יכולה להינשא לגבר שקיימה עמו יחסי מין, ועשויה לאבד את זכותה לקבל מזונות אישה ואת הכתובה שלה. בנוסף, כל ילד שתביא עם גבר אחר מלבד בעלה ייחשב כממזר.

 

השפעות סירוב הגט על הגבר

אם כך, ניתן לראות כי סירוב גט יכול בהחלט להשפיע על הגבר, שהרי הוא זקוק להיתר מיוחד מבית הדין הרבני להינשא שנית, אך אין להשוות זאת להשפעה שלסרבנות גט גברית יש על חייה של האישה. סרבנות גט נשית עלולה להיות בעייתית יותר אם מדובר בסחטנות גט.

סחטנות גט

סחטנות גט היא התנהגות חמורה במיוחד, בה סרבנית הגט דורשת דבר מה תמורת הגט, כמו כסף, הסדר משמורת ועוד. במקרים כאלו, בית הדין הרבני רשאי להפעיל את כוחו השיפוטי והחוקי על מנת להטיל סנקציות על הסרבנית כדי שתקבל את הגט. לדוגמא, ניתן לאסור עליה לצאת מהארץ, לחסום את חשבונות הבנק שלה ועוד.

 

מה מסורב גט יכול לעשות?

כאמור, בית הדין הרבני רשאי לנקוט בסנקציות על מנת לגרום לסרבנית הגט לקבל את הגט ולאפשר את סיומם של הנישואין. סנקציות אלו עשויות לפגוע משמעותית בחייה של הסרבנית, ולגרום לכך שתיאות לקבל את הגט בתמורה לסיומן.

 

 

להינשא שנית באישור הרבנים

בנוסף, הגבר אכן רשאי להינשא שנית – וזאת בכפוף לאישור מיוחד ממספר רבנים. בהתאם לכך, הוא רשאי להביא ילדים עם אשתו החדשה, והכל נחשב כדין.

ביכולתו גם לבחור באפיק של תביעה נזיקית, ולתבוע את אשתו על פגיעה באוטונומיה שלו, על אובדן הנאת חיים ועוד. אפיק התביעה הנזיקית עשוי להיות יעיל במיוחד בשל האיום הרב שהוא מהווה, והעובדה שהוא יכול לגרור פיצויים כספיים גבוהים מאוד. 

 

היעזרות בעורך דין לענייני משפחה

סרבנות גט היא אחד מהמצבים המורכבים והרגישים ביותר בדיני המשפחה בישראל כיום. לרוב היא כרוכה בבעיות נוספות, כמו מחלוקת על משמורת וכספים, או סכסוך קשה בין הגבר לאישה. לא משנה מה אירע, אין לאף אחד או אחת זכות לקחת מכם את חירותכם. לכן, חשוב לעמוד על זכותכם הדתית והחוקית להתגרש, וזאת מומלץ לעשות באמצעות עורך דין לענייני משפחה.

 

מומלץ לקבל שירות מקצועי

מומלץ להעסיק עורך דין ולא לגשת לכך לבדכם, כיוון שרק עורך דין מנוסה ומיומן דיו יידע להציג בפניכם את כל הזכויות שלכם ואת האפשרויות העומדות בפניכם. כמו כן, ייתכן ואף תהיו זכאים לפיצויים כספיים בשל עוגמת הנפש שנגרמה לכם. לכן, חשוב להיעזר בעורך דין עם ניסיון רב שנים והבנה מעמיקה של דיני המשפחה, הדת, והנזיקין בישראל.

 

אמון לפני הכל

מלבד מיומנות מקצועית, חשוב שתיעזרו בעורך דין שאתם חשים כי אתם יכולים לתת בו את אמונכם. אופי סימפטי ואישי מצידו של עורך הדין יכול להקל על העבודה עמו ולעודד אתכם לשתף פעולה. רגישות היא תכונת אופי חשובה ביותר אצל עורך דין, בשל המורכבות הרבה שבדיני המשפחה, והיא אף עשויה להועיל מאוד בגישור בין בני הזוג.

זכרו שבדיני משפחה יש הרבה שמונח על הכף, לרבות המשמורת על ילדיכם וחלוקת הנכסים ביניכם. לכן, נמליץ לא לקחת את הנושא בקלות ראש ולא להעניק לגיטימציה לסחטנות גט. היוועצו עם עורך דין לענייני משפחה במהרה על מנת שלא תשלמו על כך מחיר גדול בעתיד.

 

לסיכום

משרד עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני המשפחה ובסרבנות גט בפרט. עורכת הדין שמחי מזמינה אתכם ליצור קשר אם אתם ניצבים בפני סרבנות גט, על מנת שנוכל להעניק לכם ייעוץ וליווי משפטי ולסייע לכם לצאת מן הסיטואציה הקשה מבלי שתאלצו לוותר על רצונכם.

מסורב גט
מסורב גט

שאלות ותשובות - מסורב גט

תופעה של מסורבי גט היא תופעה רווחת שמקבילה לתופעה של אישה עגונה, בשני המקרים מדובר בסירוב של אחד הצדדים לתת גט לצד השני. מסורבי גט, הינם גברים שנשיהן מסרבות לתת להם גט ולהתגרש.

מסורב גט הוא גבר יהודי, שמעוניין לצאת מנישואיו אבל אשתו לא מסכימה לתת לו גט. לפי הדת, על שני הצדדים לאשר את הגט ולכן במקרה בו האישה מסרבת, הבעל הופך למסורב גט ולא יכול לצאת מנישואיו באותה העת.

לעומת אישה עגונה אשר בעלה מסרב לתת לה גט ואינה יכולה להתחתן ולהקים חיים חדשים, גבר מסורב גט כן רשאי להתחתן בשנית למרות שלא קיבל עדיין גט, ולא חל עליו דין נואף כמו על נשים עגונות.

במקרה של סרבנות גט, ניתן לפנות לבית הדין הרבני ולקבל סיוע ומענה מתאים ברוב המקרים, בית הדין הרבני הנו בעל סמכות להפעיל על מסרבי הגט לחץ וסנקציות שונים כדי ללחוץ עליו לקבל את הגט ולשחרר את בן או בת זוגו.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader