מקח טעות בנישואין – ביטול נישואין

מקח טעות הוא עיקרון בהלכה היהודית שמשמעתו ביטול של פעולת קנייה בשל התבררות של טעות או הטעיה שקרתה במשא ומתן בין הצדדים לקראת הקניין. לעניין נישואין, מקח טעות יכול להוביל לביטול הקידושין אשר למעשה מבטל את הנישואין, ללא הצורך בגירושין, במקרה שבו נמצא פגם משמעותי או הטעיה מכוונת של אחד מבני הזוג.

 

חובת גילוי מידע בין בני זוג בהלכה היהודית

כבר לפני שנים חכמי ההלכה עמדו על כך שהתקשרות זוגית שונה מזו העסקית ומורכבת יותר. בעוד בהתקשרות עסקית אדם שבאופן מודע הסתיר מידע בעניין המכירה עושה זאת כדי להונות את הקונה, שכן אילו הקונה היה מודע לאותו המום (הפגם) הוא לא היה מתקשר בעסקה.

במקרה של מום המוסתר על ידי אחד מבני הזוג טרם הנישואין, אין הוא עושה זאת בכוונת זדון על מנת להונות ולגרום לנזק אלא מתוך תקווה או הנחה מסוימת שבן הזוג יצליח להתמודד עם אותו המום ושאין במום כדי לגרום לו נזק.

עם זאת, העמדה המרכזית בהלכה היהודית היא שעילת 'מקח טעות' נעשית מתקיימת כאשר המום הוא מהותי ומוביל לכך שהצד השני לא היה מתקשר בנישואין אילו היה מודע לאותו המום, ואפילו היה מבקש להתגרש אילו המום היה מתגלה לאחר הנישואין.

 

מהו מקח טעות?

חיים זוגיים והמסגרת המשפחתית מבוססות על אמון, תום לב והגינות. כאשר בן זוג מסתיר מידע משמעותי בקשר הזוגי, עומדת לצד השני עילה הן לתביעה נזיקית והן לתביעת גירושין. זאת, מכוח חובת השיתוף והגילוי המתחייבת בין בני הזוג.

כאשר אחד מבני הזוג סובל מבעיה רפואית, בין אם היא פיזית ובין אם היא נפשית והוא מודע לכך, ויש בבעיה כדי להגביל את יכולתו לחיות בקשר של נישואין, ולמרות המודעות לבעיה בחר הוא להסתיר עובדה זאת מבן הזוג, הצד השני יוכל לטעון ל'מקח טעות'. כלומר, זוהי יכולה להיות עילה לביטול הנישואין שכן האדם מלכתחילה לא היה מתחתן אילו היה מודע לאותו המום.

 

עילות לביטול התחייבות בכתובה

כתובה הינה מסמך הלכתי הנכתב בשמו של הבעל ונושא את חתימתו בו מפורטות ההתחייבויות הכספיות שלו כלפי אשתו אשר ניתן לה במעמד החופה. הכלל הוא שבמקרה והנישואין של בני הזוג עלו על שרטון והזוג פונה להליך גירושין, האישה תוכל לפנות לבית הדין הרבני ולתבוע מן הבעל לשלם לה את הסכום אליו התחייב בכתובה.

יחד עם זאת, קיימים מספר מקרים בהם הבעל יהיה פטור מלשלם את סכום הכתובה לאשתו. אחד מן המקרים הוא 'מקח טעות'.

 

אופן ביטול הנישואין כתוצאה ממקח טעות

במקרה של מקח טעות מוגשת תביעה על ידי אחד מן הצדדים לבית הדין הרבני. בית הדין בוחן את העניין והנסיבות, ככל שהוא יפסוק שאכן עילת "מקח טעות" קיימת, יוביל הדבר לביטול הנישואין בין בני הזוג, על כן לא יהיו גירושין והאישה אף תהיה מותרת לכהן (שכן על פי ההלכה היהודית גרושה אסורה לכהן). ככל והאישה היא זו שהסתירה את הפגם, "מקח הטעות" יוכל לפטור את הבעל מחובת תשלום דמי הכתובה בהם התחייב במעמד החופה.

עילת מקח טעות היא משמעותית שכן יש בכוחה להוביל לביטול הנישואין. על מנת להבין יותר את מצבכם יש צורך בליווי של עורך דין לענייני משפחה. פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לליווי מקצועי ומנוסה בתחום!

מקח טעות בנישואין - ביטול נישואין
מקח טעות בנישואין – ביטול נישואין

שאלות ותשובות - מקח טעות בנישואין – ביטול נישואין

מקח טעות, הוא עיקרון בהלכה היהודית ובבית הדין הרבני לפיו ניתן לבטל את הקנייה, כלומר את הנישואין, במקרה בו נפלה טעות או היה חסר מידע בין הצדדים לפני הנישואין. לפי ההלכה, ניתן לבטל נישואין במקרים מסוימים בעקבות מקח טעות.

לפי ההלכה היהודית, ישנה חובה על גילוי מידע לפני הנישואין בין בני הזוג ולכן במקרים בהם אחד מבני הזוג הסתיר מום ופגם מסוים שנושא, מדובר בהסתרת מידע בעייתית, שכן במידה ובני הזוג היו מודעים למומים זה של זה, ייתכן והיו בוחרים שלא להתחתן.

הסיבות למקח טעות הן שונות וכיום ישנם מקרים שונים ומניעים שונים לביטול נישואין בעקבות טעות או הסתרת מידע שלא היו ידועים לפני קיום הנישואין. כך למשל ישנם מקרים בהם אחד מבני הזוג ביודעין הסתיר מבן זוגו את העובדה שסובל ממחלה ובעיה רפואית לפני הנישואין, וכדומה.

ביטול הנישואין בעקבות מקח טעות מתבצע על ידי הגשת תביעה לבית הדין הרבני. לאחר מכן בית הדין בוחן את התביעה ודן בשאלה האם מקח הטעות אכן קיים. במקרה ויאשר את הבקשה, הנישואין יתבטלו והדבר לא ייחשב לגירושין אלא לביטול נישואין.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader