משמורת מלאה

חלק בלתי נפרד מן הגירושין הוא ההכרעה באשר לחלוקת הטיפול בילדים. לעיתים קרובות מדובר במאבק משפטי כואב ומייגע. חשוב להבין מהי המשמעות של משמורת מלאה וכיצד היא משפיעה על חיי ההורים והילדים. במאמר זה יפורט המידע המלא באשר למשמורת מלאה, כיצד היא מוחלטת, מהי משמעותה והאם ניתן לשנות את הסכמי המשמורת. 

 

מהי משמורת מלאה?

משמורת מלאה היא מצב בו אחד ההורים מתפקד כהורה משמורן. כלומר, הוא ההורה המטפל בילד באופן רציף, מגדל אותו בביתו ודואג לצרכיו. ההורה שאינו ההורה המשמורן יהיה זכאי ברוב המקרים להסדרי ראייה קבועים, אלא אם כן הוא קיבל איזושהי הרחקה או הגבלה מבית המשפט.

ישנם שני מקרים מרכזיים בהם ילד יועבר למשמורת מלאה אצל אחד מהוריו, כאשר שני הוריו התגרשו: 

 

הראשון הוא חזקת הגיל הרך

 לפי חזקת הגיל הרך, המופיעה בסעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ילד מתחת לגיל שש יועבר באופן אוטומטי לחזקת האם בעת גירושין אלא אם ההורים הגיעו להסכמה אחרת. חריג נוסף הוא מצב בו האם נמצאה כלא כשירה לגדל את ילדה במשמורת מלאה. נסיבה נוספת שעשויה להוות חריג לחזקת הגיל הרך היא מקרים בהם האב הוא המטפל המרכזי בילד.

עם זאת, חשוב לדעת כי מדובר בחריגים יוצאי דופן. ברוב המוחלט של המקרים בהם תחול חזקת הגיל הרך לא יתקבלו חריגים גם אם האם תבקש לעזוב את הארץ עם ילדה או להתרחק מהאב. 

 

החלטתם של ההורים במסגרת הסכם הגירושין

מקרה נוסף בו משמורת מלאה עשויה לחול היא לפי החלטתם של ההורים במסגרת הסכם הגירושין. על אף השינויים הרבים במקומה של האישה בחברה ובשוק העבודה שהתרחשו בשנים האחרונות, נשים עדיין נחשבות המטפלות העיקריות בילד והמוכשרות ביותר לתפקיד.

כמו כן, ניתן לראות כי בית המשפט נוטה להעניק לאם משמורת מלאה כאשר אין הסכמה בינה ובין האב, בשל התפיסה כי האם היא המטפלת הטבעית וזו שהילד ירגיש הכי בנוח במחיצתה.

 

כיצד מתנהלת משמורת מלאה?

במשמורת מלאה ההורה המשמורן הוא ההורה שנושא בנטל העיקרי של גידול הילד. הילד חי בביתו, וההורה אמון על צרכיו ועל הטיפול בו. ההורה השני יזכה להסדרי ראייה קבועים, כאשר ברוב המקרים מדובר בשני מפגשים במהלך השבוע ומפגש כל סוף שבוע שני.

אופן המשמורת משפיע ישירות על תשלום דמי המזונות שהאב יתבקש לשלם – ההורה שאינו ההורה המשמורן יתבקש לשלם דמי מזונות שיסייעו להורה המשמורן לשאת בנטל הגידול של הילד.

 

 

דמי מזונות

דמי מזונות הם כספים שמשולמים ברוב המקרים לאם. הם נועדו על מנת לכלכל את הילד כל עוד הוא קטין. דמי מזונות צריכים לכלול את הצרכים ההכרחיים של הילד כמו מזון, ביגוד, לינה, חינוך, טיפול רפואי ועוד. כמו כן, ישנן הוצאות שאינן נחשבות הכרחיות ועליהן להתחלק בין שני ההורים, כמו חוגים, בילויים, שיעורים פרטיים, חופשות, מעון ועוד.

 

תשלומי דמי מזונות הם חובה

ואי עמידה בהם עשויה לגרור סנקציות מצד רשות ההוצאה לפועל, כמו איסור יציאה מהארץ, קנסות כספיים וסנקציות נוספות.

ברוב המקרים, דמי המזונות יוטלו על ההורה שאינו ההורה המשמורן. עם זאת, בשנים האחרונות ניתן לראות מגמה לפיה יש לחלק את דמי המזונות בין ההורים כל עוד שני ההורים מרוויחים סכומים דומים, וזאת לאור השינוי של מקומן של הנשים בשוק העבודה. מגמה זו מתחזקת בעיקר כאשר ההורים מנהלים משמורת משותפת ולא כאשר נטל הגידול כולו מוטל על הורה אחד.

 

ערעור על משמורת שנקבעה בידי בית המשפט

את תביעת הערעור על משמורת יש להגיש לערכאת הערעור של בית המשפט בו נקבעה המשמורת – בית המשפט לענייני משפחה או בית המשפט הדתי (בית הדין הרבני, בית הדין השרעי וכו'). ערעור על פסק דין של בית הדין הדתי יש להגיש תוך 30 ימים מיום מתן פסק הדין, ואילו ערעור על פסק דין של בית המשפט לענייני משפחה יש להגיש תוך 45 ימים מהיום מתן פסק הדין.

 

בעת הגשת ערעור

בעת הגשת ערעור על פסק דין הנוגע למשמורת, מומלץ בחום להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה. עורך דין מנוסה ידע להנחות אתכם כיצד לפעול במסגרת הערעור. רק בידי עורך דין מידע משפטי מספק על מנת ליידע אתכם על זכויותיכם והאפשרויות שעומדות בפניכם. לכן, כדאי להיעזר במשפטן מנוסה, מקצועי ואכפתי. 

משרד עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה וירושה ומזמין אתכם ליצור קשר בשל כל סוגיה הקשורה למשמורת וגירושין בפרט. עורכת הדין שמחי הינה גם מגשרת גירושין, ובעלת ההכשרה המתאימה על מנת לסייע לכם להשיג את מבוקשכם מן הליך הגירושין תוך התחשבות בכל הצדדים. 

משמורת מלאה
משמורת מלאה

שאלות ותשובות - משמורת מלאה

משמורת מלאה, היא אחד מסוגי המשמורת בו בעת גירושין ובמצב בו ההורים נפרדים, רק אחד מן ההורים מקבל משמורת מלאה על הילדים בעוד והאחר יכול בכל המקרים ובמקרה בו אין הרחקה, לראות את הילד דרך הסדרי ראייה קבועים.

משמורת מלאה נקבעת במקרים וסיבות שונים, למשל במקרה בו ההורים הסכימו דרך הסכם הגירושין על משמורת מלאה, וכן במקרים בהם הילד נמצא עד גיל 6, ולרוב במקרים כאלה בית המשפט יעדיף להעניק משמורת מלאה לאם בהתאם לחזקת הגיל הרך.

משמורת מלאה, כוללת גידול מלא של הילד, ודאגה לכל נטל גידולו והיוצא בזה. הילד חי בבית ההורה באופן מלא, וההורה אמון על כל צרכיו והטיפול בו. לרוב במשמורת מלאה, להורה השני שלא קיבל משמורת, יהיו הסדרי ראייה קבועים עם הילד.

הסכם משמורת מלאה, משפיע על המזונות משמעותית מאחר ולעומת משמורת משותפת, כאן אחד ההורים נושא בנטל המלא של הילד ואחראי לטיפולו והוצאותיו. לכן ברוב המקרים של משמורת מלאה, ההורה שנושא במשמורת המלאה ובנטל הכלכלי יהיה זכאי לסיוע של מזונות מההורה השני.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader