משמורת משותפת ללא הסכמת האם

עם השנים, משמורת משותפת נהיית יותר ויותר מקובלת, ושני ההורים לוקחים חלק שוויוני יותר בגידול הילדים ובפרנסת הבית. עם זאת, לא תמיד שני ההורים מסכימים על רצונם לקחת חלק במשמורת משותפת אחד עם השני, ולרוב מצב זה מוביל לסכסוכים ביניהם ולמאבקים משפטיים. מאמר זה יסביר האם האב יכול לקבל משמורת משותפת ללא הסכמת האם, וכיצד ניתן לעשות זאת. 

 

מהי משמורת משותפת? 

כאשר הורים לילדים מתגרשים, עליהם להחליט כיצד יחלקו את הטיפול בילדים ביניהם. לכך יש שתי אפשרויות עיקריות – משמורת משותפת, בה נעסוק במאמר, ומשמורת יחידנית.

משמורת יחידנית הינה משמורת שבמסגרתה רק אחד ההורים (לרוב האם) מופקד על הטיפול בילדים. במשמורת יחידנית, ההורה המשמורן מגדל את הילדים בביתו ודואג לכל צרכיהם, בעוד ההורה השני זוכה להסדרי ראייה ידועים מראש שנקבעים בין ההורים או בבית המשפט.

לעומת זאת, במשמורת משותפת שני ההורים חולקים את הטיפול בילדים. בהתאם לכך, הילדים חולקים את זמנם בין בתיהם של שני ההורים ומבלים עם כל אחד מהם זמן זהה. 

 

משמורת משותפת בישראל 

עם השנים, משמורת משותפת נהייתה יותר ויותר פופולרית, וזאת בשל כמה סיבות. ראשית, נשים כיום מקבלות הזדמנויות רבות יותר לנפץ את תקרת הזכוכית, ולכן מתקדמות במהירות בעולמות האקדמיה והקריירה. כך, הן נהיות מעורבות יותר בשוק התעסוקה, והחברה אינה מחייבת אותן עוד להתמקד רק בתפקידן כאימהות. 

לצד זאת, גברים כיום הינם הורים מעורבים, אכפתיים ורגישים יותר, לעומת הסטריאוטיפ הישן על אבהות. לכן, משמורת יחידנית בה אם הינה ההורה המשמורן אינה עוד ברירת מחדל, ובהחלט ניתן לראות יותר ויותר הורים אשר מחלקים ביניהם את הטיפול בילדים. 

דבר נוסף שהשפיע לטובה על עלייתה של המשמורת המשותפת הינה מגמת העלייה בחלוקת תשלומי המזונות. בשנים האחרונות נוצר מצב אבסורדי, בו הורים חולקים שווה בשווה את המשמורת אך האב עדיין משלם את דמי המזונות לבדו. לכן, בית המשפט העליון פסק בתקדים חשוב לפני כמה שנים כי הורים אשר חולקים משמורת משותפת ומרוויחים שכר זהה אמורים לחלק את דמי המזונות ביניהם שווה בשווה. 

 

האם ניתן לקבל משמורת משותפת ללא הסכמת האם? 

חשוב להבין כי במדינת ישראל שימור הקשר בין ההורים לילדים הוא ערך עליון – לטוב ולרע. ולכן, ככלל אצבע, הורה – ובמיוחד אם – לא יישללו את הזכאות למשמורת על ילדיהם ללא חשש ממשי כי יש בעצם המשמורת פגיעה בילד. 

בהתאם לכך, ניתן לקבל משמורת משותפת ללא הסכמת האם, אבל רק בכפוף לעיקרון טובת הילד. אם בית המשפט יגיע למסקנה כי בקשתה של האם למשמורת יחידנית לא נובעת מסיבה מקובלת שמשרתת את טובתו של הילד, הוא יאפשר את המשמורת המשותפת, כיוון שבית המשפט נוטה לעודד אחריות הורית משותפת. 

כמובן שאם חוסר הסכמתה של האם נובע מכך שבן זוגה אלים, מתעלל, מזניח או כל התנהלות אחרת שעשויה להשפיע לרעה על הילד, הנושא ייבדק על ידי בית המשפט, והאב יישלח לבדיקת מסוגלות הורית על מנת לבחון אם הוא כשיר לגדל את ילדו.

 

כיצד ניתן לשפר את הליך הגירושין בכל זאת?

הליך הגירושין הוא הליך מתסכל מאוד, שעשוי להימשך זמן רב ולגרור הוצאות כספיות גבוהות. במסגרת הליך הגירושין, הזוג המתגרש נאבק על הנושאים הרגישים ביותר – המשמורת על ילדיו, כספיהם ונכסיהם. 

אמנם ניתן להשיג משמורת משותפת ללא הסכמת האם, אך סביר להניח שהסדר כזה יגרור יריבות ואי נעימות רבה בין שני ההורים. כמו כן, סביר להניח כי שני הורים שנמצאים ביחסים כה בעיתיים יתקשו להשיג הסכמה גם בתחומים אחרים, ולכן בית המשפט יכריע עבורם גם בתחומי הרכוש והמזונות. 

במקרה כזה, ייתכן כי עדיף לחשוב על דרכים חלופיות – אם בני הזוג פתוחים לפשרה, ניתן לנסות גישור גירושין. במסגרת גישור גירושין, המגשר ינסה לעודד שיח מתחשב והדדי בין בני הזוג, על מנת שיוכלו להגיע להסכמה בנושא המשמורת. כמובן שמשמורת משותפת שנעשית ברצונם המלא של ההורים, משפיעה לטובה על הילד יותר מאשר הורים מסוכסכים. 

לצד זאת, גישור אינו מתאים לכל זוג – אם אחד מבני הזוג נוקט באלימות כלכלית, פיזית, נפשית או כל סוג אחר של אלימות, מוטב כי ההורה השני יקבל משמורת מלאה על הילד, ולשם כך יש צורך בבית משפט שיבחין בבעייתיות של בן הזוג האלים ויטיל סנקציות עליו בהתאם.

 

עורך דין גירושין ומשמורת 

זכרו – לפסק דין שניתן במשפט משמורת יש השפעה גדולה על חייכם. כאשר בני זוג גרושים מגדלים ילד יחדיו במשמורת משותפת, חייהם כרוכים זה בזה אם הם רוצים ואם הם לא. הם לא יכולים לעבור לחו"ל או אפילו לעיר אחרת עם הילד או מבלי לוותר על המשמורת המשותפת, כל עוד ההורה השני אינו מאשר זאת.

לכן, אם אתם עתידים לעמוד בפני דיון משמורת, אל תקלו ראש בתהליך. הדבר האחראי ביותר שתוכלו לעשות הוא לקבל ליווי משפטי מידי עורך דין המתמחה בגירושין ובהסדרי משמורת. עורך דין המתמחה בתחום יוכל לוודא כי אתם עושים כל מה שניתן על מנת שתקבלו הגנה משפטית מקסימלית עבורכם ועבור ילדיכם. 

אם ברצונכם להשאיר את דיון המשמורת מחוץ לכותלי בית המשפט, שכרו את שירותיו של עורך דין שעובד גם כמגשר גירושין, כך שיוכל לסייע לכם ולבן זוגכם לנסח הסכם גירושין מקיף ומפורט שכולל את כל התחומים הרלוונטיים ליום שלאחר הגירושין.

משרד עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בגירושין ובהסדרי משמורת, ומזמין אתכם ליצור קשר בהקדם על מנת שנוכל ללוות אתכם לאורך כל הליך הגירושין. עורכת הדין שמחי מתמחה גם בגישור משפחתי וגישור גירושין, ובעלת הצלחות רבות בתחום. 

משמורת משותפת ללא הסכמת האם
משמורת משותפת ללא הסכמת האם

שאלות ותשובות - משמורת משותפת ללא הסכמת האם

ככלל, משמורת משותפת מתרחשת כאשר בני זוג מתגרשים אך ממשיכים לחלוק ביניהם את הטיפול בילדים. עם זאת, ישנם מקרים בהם האם מבקשת משמורת יחידנית, על מנת לטפל בילדים לבד וללא עזרתו של האב.

אב הילדים יכול לקבל משמורת משותפת בילדים גם ללא הסכמת האם, כל עוד הדבר מגיע לטובת הילד וכפוף לעיקרון של טובת הילד. מי שמקבל את ההחלטה הזו הוא בית המשפט, שבוחן את כוונותיה של האם למשמורת יחידנית והאם טובתו של הילד נפגעת מכך.

במקרים בהם בקשתה של האם למשמורת יחידנית נובעת מכך שאב הילדים הוא אלים, מזניח, מתעלל או נוהג בהתנהגות שאינה הולמת את טובת הילד.

במידה ואי הסכמת האם נובעת ממניעים שאינם טובת הילד, כדאי להסתייע בעורך דין על מנת להוכיח זאת ולקבל משמורת משותפת.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader