מתן צו כנגד סרבני גט

סרבנות גט היא מצב בו אחד מבני הזוג הנשואים אינם מוכנים לסיים את נישואיהם על ידי גט בהתאם להלכה היהודית. סרבנות הגט הידועה הנה מצב בו הבעל מסרב לתת גט לאשתו ובכך מכריח אותה להישאר נשואה אליו. קיימים כמה סיבות לסרבנות גט ועם השנים התפתחו דרכים שונות להתמודדות עם המצב, בין היתר מתן צו כנגד סרבני גט.

 

מהי סרבנות גט?

בישראל ענייני הגירושין נתונים לסמכות הבלעדית של הדין האישי, כלומר הדין הדתי, כאשר אצל בני הדת היהודית הסמכות היא של בית הדין הרבני המתנהל בהתאם להלכה היהודית. גירושין על פי היהדות נעשים באמצעות מסמך משפטי המכונה 'גט' אותו נותן הבעל לאישה. הגט מחויב להינתן מרצונו החופשי של בעל ולא ניתן לכפות עליו לתת אותו.

כתוצאה מכך, לגבר קיימת אפשרות בחירה האם לגרש את האישה או לא, ומפני שלא ניתן להכריח אותו לתת לאישה את הגט, במקרה של סרבנות גט עומדת לבית הדין סמכות להטיל סנקציות, אך גם היא אינה ניתנת באופן מיידי ונעשית רק לאחר הגשת בקשה לכך ולאחר שבית הדין שמע את טענות הצדדים. לבית הדין יש מרחב בחירה אילו סנקציות להטיל.

 

החשיבות בגט הניתן מרצון

ביהדות הסכם הנישואין הוא בין בני הזוג בלבד ואינו תלוי בגורם שלישי. הנישואין נעשים באמצעות קבלת האישה את דמי הקידושין מהגבר (על ידי טבעת) ולא על פי הכרזה של סמכות דתית. אמנם קיים טקס הנישואים הכולל גם מרכיבים חיצוניים אך הם נועדו רק כדי לחזק את המעמד ואינם עומדים במרכזו.

 

עניין הגירושין תלוי בבני הזוג עצמם

בהתאם לכך, גם עניין הגירושין תלוי בבני הזוג עצמם: התרת הנישואין יכולה להיעשות רק על ידי מתן גט וקבלתו ולא באמצעות הכרזה של גורם חיצוני. בעניין סרבנות גט חשוב להבין את ההבדל בין הבעל לאישה בכל הנוגע להשלכות ההלכתיות מכך, בעוד גבר אשר מסורב גט ונחשב עדיין לנשוי מתקשר בזוגיות עם אישה אחרת ונולד לו ילד מכך הילד לילד לא יהיו מגבלות הלכתיות, אם אישה מסורבת גט שעדיין נחשבת לנשואה תתקשר בזוגיות עם גבר אחר ותביא ילד לעולם הילד יחשב לממזר ויאסר עליו לבוא בקהל ישראל. כלומר, הילד וצאצאיו לא יוכלו להינשא עם יהודים במשך כמה דורות.

 

מדוע נפוצה התופעה של סרבנות גט?

בשל החובה של הגט להינתן מרצונו החופשי של הבעל והסכנה ב'גט מעושה' – גט הניתן שלא ברצונו של הבעל שהינו פסול. עלולים בני הזוג לנצל את העובדה שהגירושין תלויים בהם ולסרב למתן הגט מסיבות שונות.

אחת מהסיבות היא "סחטנות גט" – מצב בו מעמידים תנאים למתן הגט, תנאים הקשורים לרוב בהליך הגירושין, מתן יתרונות מסוימים בעניינים השונים כגון חלוקת הרכוש, משמורת הילדים וכיוצא מזה או כטקטיקה להשגת עמדות משופרות בהסכם גירושין ככל שיערך כזה בין השניים.

סרבנות גט יכולה גם להיעשות ממניעים של נקמה או קנאה כלפי בן הזוג וחוסר רצון להפריד את הקשר בנישואין בין השניים.

 

דרכים להתמודדות עם התופעה

כאמור, בעוד גבר מסורב גט יכול במובנים מסוימים להמשיך בחייו, להקים זוגיות חדשה מבלי שיוטלו עליו השלכות הלכתיות בלתי הפיכות, אישה מסורבת גט נעשית כבולה בנישואין, החירות שלה נפגעת והיא אינה יכולה לפנות להקים זוגיות חדשה.

בכך, התפתחו דרכים שונות להתמודדות עם תופעת סרבנות הגט. החוק למעשה יצר אפשרות להטלת סנקציות מגוונות כנגד סרבני גט, הסנקציות מוטלות באמצעות צווי הגבלות הניתנים על ידי בית הדין.

 

 

אילו תנאים מקדמיים נדרשים להטלת הסנקציות:

בחוק קיימת אפשרות להטיל סנקציות בכל המקרים בהם בית הדין הרבני מורה על גירושין. על מנת שיהיה ניתן להפעיל את הסנקציות יש להגיש בקשה לכך. אחרי שבית הדין הרבני שומע את טענות הצדדים בעניין הוא יכול להורות על הטלת סנקציות באמצעות צו, כאשר עומד לו מרחב שיקול דעת באילו סנקציות לבחור.

חשוב לדעת שבמקרה ורוצים להטיל סנקציות על אישה אשר מסרבת לקבל גט מצב בעלה, יהיה צורך באישור של נשיא בית הדין הרבני הגדול.

 

הסנקציות הניתנות באמצעות מתן צו כנגד סרבני גט

מגוון הסנקציות הוא רחב, משתנה בהתאם לנסיבות ותלוי בשיקול דעתו של בית הדין הרבני.

 

בין הסנקציות

  • הגבלה על אפשרות יציאה מן הארץ
  • הגבלות על שימוש במשרה בשירות המדינה
  • הגבלות על עיסוק במגוון מקצועות הדורשים רישיונות
  • הגבלות על חשבון בנק לרבות עיקול
  • הגבלות על רישיון נהיגה

כמות הסנקציות אותן ניתן להטיל אינה מוגבלת ולרוב בית הדין מוסיף סנקציות בהתאם לזמן הנמשך מרגע מתן פסק הדין על גירושין. במקרים בהם הוטלו מגוון סנקציות קשות אך גם הן לא הועילו, בית הדין במצבים מסוימים יכול אף לתת צו למאסר בפועל של סרבני גט, וגם בתוך המאסר יש אפשרות להטלת הגבלות, כגון שלילת ביקורים וחופשות.

 

הגבלות על חשבון בנק לרבות עיקול

בשנים האחרונות התפתחה אפשרות התמודדות נוספת עם תופעת סרבנות הגט.

בשל העובדה שלסרבנות הגט השלכות קשות על המסורב והיא גורמת לקשיים כלכליים ונפשיים משמעותיים, התפתחה ההכרה בסרבנות גט כעוולה נזיקית המצדיקה פיצוי. עניין זה הוביל להתפתחות טקטיקת תביעה בגין סרבנות גט לשם קבלת הגט.

כלומר, תביעה נזיקית על סכום גבוה בגין סרבנות גט ההולכת וגודל בכל יום שבו הסרבנות ממשיכה, והיא תלויה בה. למעשה, ברגע שבו סרבן הגט חוזר בו ומוכן לתת את הגט התביעה מתבטלת. זוהי אפשרות נוספת לזרז את קבלת הגט.

סרבנות הגט היא תופעה כואבת ומורכבת. על מנת להבין יותר על דרכים להתמודדות עמה ועל אפשרויות להימנע מתופעה מכוערת זאת, רצוי להתייעץ עם מומחה לדיני משפחה. פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לקבלת ליווי מקצועי ומנוסה בתחום!

מתן צו כנגד סרבני גט
מתן צו כנגד סרבני גט

שאלות ותשובות - מתן צו כנגד סרבני גט

סרבנות גט היא תופעה הנוגעת לזוגות נישואין אשר אחד מבני הזוג בהם, מעוניין להתגרש בעוד הצד השני, לא מוכן לסיים את הנישואין ולא נותן גט. אי מתן הגט, מכריח את בן הזוג השני שמעוניין בגירושין, להישאר בנישואין מבחינת ההלכה.

סרבנות גט היא תופעה נפוצה לצערנו, שיש לה כמה סיבות שונות. סרבנות גט יכולה להיעשות מנקמה או קנאה של אחד מבני הזוג כלפי השני, ועלולה גם להיעשות למשל במטרה להעמיד תנאים למתן הגט ולסחוט תנאים סביב חלוקת הרכוש והמשמורת.

מאחר ועבור הנשים סרבנות גט בעייתית במיוחד והופכת אותם לנשים עגונות אשר לא יכולות להתחתן בשנית לפי ההלכה, יש כמה סנקציות שניתן להפעיל כנגד סרבני גט והגבלות שונות.

מגון סנקציות ניתנות כנגד סרבני הגט בעזרת מתן צו. בין הסנקציות הללו עומדות ההגבלה על רישיון הנהיגה, על חשבון הבנק של הסרבן, על אפשרות היציאה מהארץ, ועוד.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader